matti_ 29.08.2008 13:33:59 | |
---|
Moi! Olen pohtinut sen viimeisen potkun saamista miksaukseen, mikä yleensä ainakin omissa tuotoksissa tuntuisi tulevan vasta masteroinnissa. Basson pumppaus. Se perseettömän päähännaulaamisen tuntu. Miten??! Onko (teistä) kukaan koskaan kokeillut, mitä tapahtuu, kun kesken miksauksen välimiksaa basson ja basarin yhdelle raidalle ja työstää sitä? Ajattelin että jos ne vetäis saman monialuekompuran läpi niin saattaisi toimia.. Kokemuksia?! |
Hipelius 29.08.2008 13:35:35 | |
---|
Sidechainkompressoinnilla saa basson pumppaamaan basarin tahtiin. Eli siis jokainen basarin isku kyykyttää bassoraidalla olevaa kompuraa. "Fuck keyboard players! It's like; 'Have lots of gear, shut up, play the parts and don't leave!' Keyboard players all suck! They really do." ~ Devin Townsend |
Antti1 29.08.2008 13:35:58 (muokattu 29.08.2008 13:36:30) | |
---|
Eihän sun tarvii miksata niitä yhteen, kun isket ne ryhmään tai ohjailet vaikka basarilla jotain kompuraa, joka duckaa aina bassoa oikealla hetkellä jne. EDIT: Hipelius oli nopeampi. OSTAKAA MESAN ROADSTER!!! |
vanaha kettu 29.08.2008 13:37:27 (muokattu 29.08.2008 13:37:59) | |
---|
Eikö toi onnistuis sendeillä. Turha kai niitä on samalle raidalle laittaa, ellet sitten käytä jotain rajoitettua softaa tai rautaa. Sidechain kompura on myös toki aika perushyvä. E:liian hidas |
matti_ 29.08.2008 13:50:48 | |
---|
oho, nopeeta! Kiitos. Sitten kuuklettamaan :) |
PJS 29.08.2008 14:22:52 | |
---|
Heh. Hipelius ja antti1 käsittivät asian täysin vastakkasilla tavoilla. Kyllähän tässä haettiin sitä, että basari "boostaa" bassoa eikä sitä et basso "väistää" basaria Halataanko? |
Heh. Hipelius ja antti1 käsittivät asian täysin vastakkasilla tavoilla. Kyllähän tässä haettiin sitä, että basari "boostaa" bassoa eikä sitä et basso "väistää" basaria Toimiiko sellainenkin? Siis käänteinen duckaus. Kyllä mun mielestä se, että basso väistää basaria lisää sitä tanssillisuutta ja tehokkuutta sun muuta potkivuutta. Niin kuin usein muutenkin miksaamisessa ja sovittamisessa. Less is more ja silleen. En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa. |
Antti1 29.08.2008 14:27:04 | |
---|
Heh. Hipelius ja antti1 käsittivät asian täysin vastakkasilla tavoilla. Nokun me koitettiin olla niin nopeita ja ja ja... Kyllähän tässä haettiin sitä, että basari "boostaa" bassoa eikä sitä et basso "väistää" basaria Hmm.. Onko tämmösestä jotain järkevää esimerkkiä jollain bändillä, missä kuuluis oikein selvästi? Mä en ainakaan pidä moisesta ideasta edes teorian tasolla, siksi ei tullut moinen vaihtoehto mieleenkään. :) OSTAKAA MESAN ROADSTER!!! |
Hipelius 29.08.2008 14:30:04 | |
---|
Hmm.. Onko tämmösestä jotain järkevää esimerkkiä jollain bändillä, missä kuuluis oikein selvästi? Mä en ainakaan pidä moisesta ideasta edes teorian tasolla, siksi ei tullut moinen vaihtoehto mieleenkään. :) Hassulta kuulostaa meikäläisenkin korvaan. Sehän menee juurikin niin kuin Jaakkoopuukkoo sanoi. "Fuck keyboard players! It's like; 'Have lots of gear, shut up, play the parts and don't leave!' Keyboard players all suck! They really do." ~ Devin Townsend |
Juntunen 29.08.2008 14:31:35 | |
---|
Kyllä mun mielestä se, että basso väistää basaria lisää sitä tanssillisuutta ja tehokkuutta sun muuta potkivuutta. Näin minäkin oon käsittäny. Tulee semmosta kivaa vastarytmiä parhaimmillaan. Why don't you just FUNK IT. |
Antti1 29.08.2008 14:34:13 | |
---|
Tulee semmosta kivaa vastarytmiä parhaimmillaan. Ja pahimmillaan huono basarisoundi imasee viimeisetkin munat biisin alakerrasta joka iskulla. OSTAKAA MESAN ROADSTER!!! |
Daunt 29.08.2008 15:02:16 | |
---|
|
Hipelius 29.08.2008 15:14:19 | |
---|
Lähtisin kyllä hakemaan tuota ilmiötä ennemminkin masterkanavan kompressoinnilla. Tsekkaa tämä: http://www.faderwear.com/guides/extrememasterbus/ Erittäin hyvä pointti. Siinä on vain se vaara, että voi helposti pilata koko miksauksen, jos sen tekee huonosti. "Fuck keyboard players! It's like; 'Have lots of gear, shut up, play the parts and don't leave!' Keyboard players all suck! They really do." ~ Devin Townsend |
Daunt 29.08.2008 15:43:43 | |
---|
Kyllähän miksauksen voi pilata monella muullakin tavalla. Jos on epävarmuutta, niin laittaa sitten masteroijalle kaksi versiota. Itse suosin sellaista lähestymistapaa, että kompura laitetaan masteriin ensimmäisenä ja miksataan sen läpi. Ihan mikä tahansa kompura ei välttämättä toimi. Ainakin itselleni SSL-tyyliset ratkaisut toimivat parhaiten. Kannattaa tsekata tuosta linkittämästäni oppaasta muutama esimerkki. |
Ukko 29.08.2008 16:06:12 | |
---|
Eri raidoilla mutta samaan ryhmään ja samalle kompuralle. Bassoa voi miksata hiukka pois keskeltä niin tulee mukaan vähän erottelevaisuutta. COVS jäsen nro 6 |
PJS 29.08.2008 22:47:12 | |
---|
Hassulta kuulostaa meikäläisenkin korvaan. Sehän menee juurikin niin kuin Jaakkoopuukkoo sanoi. hih. mä oon aina aatellu et se on just munakasta ku basso ja basari tymisee silleen synkassa. heh. ehkä oon ollu hieman väärässä. Halataanko? |
Hipelius 30.08.2008 01:47:29 | |
---|
hih. mä oon aina aatellu et se on just munakasta ku basso ja basari tymisee silleen synkassa. heh. ehkä oon ollu hieman väärässä. Makuasioita, toiset tykkää äidistä jne. Mutta hyvin kun sidechainkompuroi niin nehän just jymisee paremmin synkassa ;). Basari laukaisee basson jne. "Fuck keyboard players! It's like; 'Have lots of gear, shut up, play the parts and don't leave!' Keyboard players all suck! They really do." ~ Devin Townsend |
Kalmo 02.09.2008 18:20:24 | |
---|
Heh. Hipelius ja antti1 käsittivät asian täysin vastakkasilla tavoilla. Kyllähän tässä haettiin sitä, että basari "boostaa" bassoa eikä sitä et basso "väistää" basaria Kyllä basarin boostaama basso kuulostaa äkkiseltään käsittämättömältä ja tuhoontuomitulta ratkaisulta! Siis joka kerta kun basari lyö, basso nousee peittämään sitä?? Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
Torniojaws 02.09.2008 18:24:43 (muokattu 02.09.2008 18:25:15) | |
---|
Kyllä basarin boostaama basso kuulostaa äkkiseltään käsittämättömältä ja tuhoontuomitulta ratkaisulta! Siis joka kerta kun basari lyö, basso nousee peittämään sitä?? Helpommalla pääsee jos pistää basariin HPF:n siihen 1 kHz:n tienoille :D Tai sitten ottaa basariraidan kokonaan pois. Vortechin kolme täysipitkää nyt CD:nä! Hinta 11,99 euroa. Tilausohjeet webbisivuilla. |
stenel 02.09.2008 23:50:51 | |
---|
Voisiko joku kertoa apinalle, missä (kaupallisissa) biiseissä tuommoinen ns. kuuluu? Jag känner en bott |