Aihe: Deep Purple ja Nazareth Suomeen
1 2 3 4 5 6 7
Regalis Apertura
13.08.2008 01:43:16
Huhhuh kylläpäs äijät oli tulessa:). Näyttivät nuoremmilleen miten hommat hoidetaan. Gillanilla oli suht hyvin ääni hallussa kuten buuteiltakin jo totesin. Morse ja Airey hoitivat kitara/kosketinjumala-tonttinsa vähän liiankin hyvin. Tilut meinasi mennä vähän överiksi muutamissa biiseissä missä jamiteltiin hieman liikaakin (btw, se rokkimedley Highway Starin aikana oli kyllä hupaisa)... Pudottiko Paice kapulan soolonsa aikana? Olin näkeväni että otti toisen tilalle jossain välissä... Nazarethkin oli yllättävän hyvä, peräti 2 uuttakin biisiä (Keep On Turning ja The Gathering) mukana setissä. Murrisonilla hieno skeba (Gibson Signature otaksun?).
aikavaikea
13.08.2008 07:03:42 (muokattu 13.08.2008 07:04:33)
Murrisonilla hieno skeba (Gibson Signature otaksun?).

Joo, niin on. Tää lainaus osoitteesta www.nazarethdirect.co.uk News-osiosta:

Gibson have presented Jimmy with a specially customized Jimmy Murrison Les Paul, They also gave him 10 Epiphone guitars that have the same name plate as Jimmy's. It is on the head stock and reads "JM Nazareth" in a special logo. Jimmy will donating one of these guitars for auction at the Bands show in Perth on the 22nd of August.

We are obviously very proud of Jimmy because Gibson don't do this for just any guitarist.

Jimmy is seemingly very highly rated by the Gibson people.
...and I had some regrets. But if I had to do it all again. Well, it's something I'd like to do...
Kabanossi
13.08.2008 08:58:42
Pudottiko Paice kapulan soolonsa aikana? Olin näkeväni että otti toisen tilalle jossain välissä... Nazarethkin oli yllättävän hyvä, peräti 2 uuttakin biisiä (Keep On Turning ja The Gathering) mukana setissä. Murrisonilla hieno skeba (Gibson Signature otaksun?).

Paice tepuili kapuloiden kanssa soolon aikana, mutta hienosti hoiti homman kotiin. Uskomattoman tyylikästä soittoa herralla. Konsertti meni aika samalla kaavalla, kuin viimeksikin.

Nazarethin laulajalla Dan McCaffertyllä oli kyllä vieläkin uskomaton ääni. Olin aivan monttu auki, kun herra alkoi laulamaan.
Olin Urpolla. Urpolla oli kisastudio.
rheinone
13.08.2008 09:42:31
Nazarethin laulajalla Dan McCaffertyllä oli kyllä vieläkin uskomaton ääni. Olin aivan monttu auki, kun herra alkoi laulamaan.

Vitsi ku harmittaa etten päässy mestoille. Mitens Nazarethin lavakondis muuten, irtosko?
All you gotta do is plug me into High Voltage rock'n'roll
ozz3
13.08.2008 11:00:15
Vitsi ku harmittaa etten päässy mestoille. Mitens Nazarethin lavakondis muuten, irtosko?

Nazarethista jäi ihan positiivinen fiilis kyllä, vaikken ole bändiin ikinä suuremmin tutustunut. McCaffertyn ääni oli aivan tajuttomassa tikissä, itsekin jäin pari kertaa oikein hämmästelemään kaverin ulosannin voimaa. Ihan hyvin irtosi muultakin bändiltä, vaikka lavaliikehdintä oli Purpleenkin verrattuna melkoista köpöttelyä. Ja ne muutamat kitarasoolon tapaiset olisi voinut jättää suosiolla pois. Yleisö kuitenkin diggasi ja antoi kavereille ansaitut aplodit biisien välissä. Ja Love Hurts tietenkin hurmasi kaikki.

Purple olikin sitten aivan mielettömän kova. Soitossa oli sopivassa suhteessa groovea ja tekniikkaa, tiukkuutta ja improvisaatiota. Gillan lauloi hyvin, vaikka tuntuikin jäävän shown statistiksi siinä soittotaidon ilotulituksessa. Ei voi kuin ihmetellä sitä menoa ja soundia, etenkin Steve Morsen tapauksessa. Itse olen nyt valmis nostamaan herran sinne "suurien" joukkoon. Ian Paicea ei tunnu pysäyttävän mikään, Roger Glover on maailman tyylikkäin bassottelija ja Don Airey todisti pystyvänsä käytännössä mihin vain. Settikin miellytti kovasti, kaikki pakolliset hitit ja toisaalta sellaisiakin vetoja mitä ei uskaltanut aivan heti settiin veikkailla. Perfect Strangers oli itselleni kohokohta, siinä kohtasivat hienosti kaikki, soitto ja valo-show.

Erinomaista menoa siis eilen! Jäähallilla nähtiin aitoja dinosauruksia, eikä mitään perkeleen fossiileja!

Purplen setti:
1. Intro
2. Fireball
3. Into The Fire
4. Strange Kind Of Woman
5. Rapture Of The Deep
6. Mary Long
7. Contact Lost / Steve Morse Solo
8. Sometimes I Feel Like Screaming
9. Wring That Neck
10. The Well Dressed Guitar
11. The Battle Rages On
12. Don Airey Solo
13. Perfect Strangers
14. Space Truckin'
15. Highway Star
16. Smoke On The Water
---
17. Speed King / Jam
18. Hush
19. Black Night
M.A.C.H.O. # 15_"WRONG!" | MegaMan Club #009 - Shadow Man |THV-klubi #6 | V.L.K #39
Groovelover
13.08.2008 11:02:25 (muokattu 13.08.2008 11:06:03)

Aika puuduttavaa punnerrusta oli koko Nazarethin setti, sen verran väsynyttä että suosittelisin niille eläkepäiville vetäytymistä. Sen verran tylsää että siirryin bisselle. Purple kyllä hoiti homman himaan tyylikkäästi.

EDIT: Niin, Nazarethin kitaristin, mikäsenniminyton olisi kyllä kannattanut jättää ne yksin vedetyt kitarasoolot soittamatta, ei niissä ollut oikein mitään ideaa, tylsää kitaraonanointia.
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
Mikko_-Procyon-
13.08.2008 11:12:17

Aika puuduttavaa punnerrusta oli koko Nazarethin setti, sen verran väsynyttä että suosittelisin niille eläkepäiville vetäytymistä. Sen verran tylsää että siirryin bisselle.

Toiset tykkää tivolista, toiset musiikista. Tänäänhän tuo nähdään, mutta odotan Nazarethin vetävän homman kotiin.

EDIT: Niin, Nazarethin kitaristin, mikäsenniminyton olisi kyllä kannattanut jättää ne yksin vedetyt kitarasoolot soittamatta, ei niissä ollut oikein mitään ideaa, tylsää kitaraonanointia.

Tästä olen suunnilleen samaa mieltä. Nazarethiin ei sovi se turha tilulilu. Nazareth on vähän kuin kirosana; se sanotaan niin kuin se on! Ei siihen tule mitään turhaa kermakakkua päälle, vaan se runtataan ja raskaasti. Sitten tuumataan päälle, että "siellä on ja pysyy.." kuin spitaal... eiku ei tämä ollutkaan puujalkavitsi-thread. Muutenhan se Murrison on ihan kelpo kitaristiksi muovautunut.
Silver dollar forger
rheinone
13.08.2008 11:27:18
Aika puuduttavaa punnerrusta oli koko Nazarethin setti, sen verran väsynyttä että suosittelisin niille eläkepäiville vetäytymistä. Sen verran tylsää että siirryin bisselle. Purple kyllä hoiti homman himaan tyylikkäästi.

Kitarasoolothan on just sitä varten että jengi pääsee bisselle välillä.
All you gotta do is plug me into High Voltage rock'n'roll
Hohhoijaa
13.08.2008 17:58:34
Hyvä fiilis jäi päälle, äijät vetivät tiukasti ja osaavasti. Yleisökin oli hyvin messissä. Kaiken kaikkiaan kova setti.
:---D
losalvaros
13.08.2008 20:44:21
Kylläpä harmittaa, kun jäi menemättä. Speed Kingin todistaminen livenä olisi ollut kovin juttu piiiitkään aikaan.
"Humppaa tai kuole".
Borlag
13.08.2008 20:57:34

Purplen setti tuossa jo olikin, niin tässä Nazarethin:

Intro tape
Beggars Day
Keep On Traveling
Razamanaz
This Flight Tonight
Dream On
My White Bicycle
Holiday
The Gathering
Expect No Mercy
Hair Of The Dog
Love Hurts

Jotenkin jäi sellainen kuva tuosta Nazarethin keikasta että oli vähän veto veks koko bändiltä. Kitaristi varsinkin oli aika kuutamolla koko keikan ajan, varsinkin soolojensa aikana. Ja sen rumpalin time oli pahasti kateissa Gatheringin aikana. Ei silti, harvemmin noita näkee livenä, eli olihan siinä positiivistakin.

Purple taas... No, tuttu ja turvallinen, ihan jees keikka ilman yhtäkään yllätystä. Morse oli oma tylsä itsensä, samat luritukset soolona kuin aina ennenkin. Biisilista oli paria pientä muutosta lukuunottamatta sama kuin vuosi sitten... Ellei Speed Kingin yhteydessä olisi sitä Gillanin rokkijamittelua ollut, olisi helposti voinut kuvitella katsovansa pikauusintaa jossa lisätty pari valosettiä näön vuoksi. Seuraavana vuonna voisi yllättää ja aloittaa keikan Smoke On The Waterilla niin pääsisi niistä turisti "faneista" eroon jotka tulee vain ja ainoastaan sen biisin takia ja muiden biisien aikana ruikuttaa "tää on ihan huono kun ei kuulosta samalta kun siinä meidän levyllä", kuten eräskin riipputissi siinä vieressä.
Mikko_-Procyon-
14.08.2008 09:16:37

Jees. Tuli sitten nähtyä tuo Kuopion rypistys. Pistetääs vähän kriittinen viesti koko systeemistä. Ei nimittäin ihan liekeissä menty tätä hommaa läpi. Arvosanalla koko hommasta tulee 8-.

Ensinnäkin. Konserttisalin ovet avautuivat 19.00, jolloin ulkona jonoa oli 300-500m. Jono eteni ihan kivasti,koska sisällä oltiin jo 19.20. Samaan aikaan keski-ikäisiä virastotukka-tätejä (!) etuili lastensa (!) kanssa jonon sivusta sisään. Sanoin yhdelle, että "jonon pää on muuten hallin toisella puolella", johon vastaus oli tukan mukainen "no mitä se meitä hyödyttää, kun voidaan tulla tästä". Meinasin sanoa järkkäreilel, että pistäkää tuo akka s**tana sinne jonoon, missä muutkin joutuvat olemaan. Vaan ei ehtinyt. Halusin lavan eteen ja sinne oli rynnittävä ja vauhdilla. Sisällä yllätys oli suuri, koska porukka haahuili missä sattuu ja tie n.5 riviin oli auki. Siitä sitten emännän kanssa vähitellen mentiin riviin 2-3 ihan keskelle.

Ennen Nazarethin alkua työntelin tulppia korviin, koska yleensä Nazan jälkeen korvat tinnittävät 3 päivää intensiivisesti. Mutta mutta! Kun Caoineadh Cu Chulainn alkoi soida, niin homma oli jo selvä. Tämä kuuluu hiljaa. Fiilis latistui jo siihen. Herrat itse astelivat rutiinilla lavalle, ei mitään suurempia taputuksia, mikä viesti yleisönkin olevan paikalla vain Purplen vuoksi. Laitoin varmuuden vuoksi tulpat takaisin korviin, koska kohta niitä ei enää tungoksessa saisi taskuista kaiveltua. Ensimmäisten sointujen soidessa en edes tunnistanut biisiä Beggars dayksi, tulpat tukkivat äänet kokonaan. Ei samperi! Tulpat pois ja sellainen "hivenen kovalla stereoista" -volyymillä se kuului. Kitara tuli TODELLA hiljaa, basso jytisi ihan mukavasti. Laulu oli suhteessa kitaraan ok, mutta rummut ja basso menivät yli. Keikan loppua kohden ääni parani selvästi. Näin siis lavan edestä kuultuna.

McCafferyn lauluääni oli mielestäni erittäin hyvässä tikissä. Viimeksi Oulussa nähtynä ukko piteli kurkkuaan ja kakosteli, mutta nyt samaa rykimistä ei näkynyt. Bändi itse ei vaikuttanut kovin hyväntuuliselta (kuten Oulussa). Sellainen apaattinen ote oli, kisaväsymystä? Murrison ei innostunut kummoisiin kikkailuihin, tosin tunnin soittoaika ei paljoa mahdollisuuksia antanut. Settilista oli liiankin tuttu, välispiikkejä myöten. Kaikki oli nähtyä ja kuultua. Ehdottomasti parasta antia olivatkin nämä 2 uuden levyn biisiä, joissa oli edes vähän yritystä. Tuntui siltä, että artistia suoranaisesti v*tutti veivata samoja vanhoja uudestaan ja uusien soitto oli sitä "soittojuhlan tuomista". Vanhoista biiseistä parhaiten irtosi expect no mercy.

Sitten yleisöön. Paikalla oli montaa ikäluokaa lapsista vanhoihin pieruihin. Seassa oli silti TAAS muutama totaalinen kusipää. Se sikaniska, joka tuli siihen eturiviin rynnien kesken keikan ja töni kaikkia, hyppi selkiin, pujoi nyrkkejä, haisi pahalle yms yms.. VITTU! Nämä punttisalilla aivonsa kutistaneet kusipäät pitäisi lahdata ja upottaa Kallaveteen, jos ei osata YHTÄÄN huomioida toisia! Helvetin URPO! Onnistui pilaamaan KAIKKIEN siinä olleiden illan. Järkkäriä ei kiinnostanut paskaakaan tehdä asialle mitään! Miksi ihmeessä näitä saamarin sikoja ei saada kuriin ja jonnekin putkaan, minne nämä pitäisi samontein roudata? Ja olen ennenkin sanonut, että pahimmat säätäjät tulevat kuitenkin keski-ikäisistä akoista. Taas kerran yksi tällainen onnistui pitämään tätä mainetta yllä. Hintelä keski-ikäinen akka tantta koitti rynniä väkisin ja voimalla eturiviin. Pääsi aina 3-riviin asti, kunnes törmäsi minuun. Minusta ei läpi kävellä! LÄhti takaviistoon että heilahti, kun koitti minua käydä riuhtomaan. Sitten tuli englanniksi (!) avautumaan, että haluaa eturiviin. Toivitin onnea ja sanoin että pysyt siinä missä olet tai menet taaksepäin. Rynnisti uudestaan. Sanoin että "I call the security". Akka mutisi jotain ja voimaili vielä lisää. "Go to hell".. Suuttui käppänä siitä ja uhitteli jotain. "Haista sinä akka paska!". "Enpä taida haistaa.." Asettui kuitenkin sitten ja alkoi sen sikaniskan luokse suunnata. KAulaili sitä ja koitti liittoutua siinä ja päästä eturiviin. Mutta sekin runttasi tätiä taaksepäin. Siihen oli sen jäämän, jossa alkoi kaulailla teinejä ja penskoja ja jutteli äidillisellä äänellä. Oli pakko pyöritellä silmiä, että tässä se on rokkikonsertti legendaarisimmasta päästä.. toden totta.

Okei... 2 tapausta pilasi eturivien tunnelmat. Muuten yleisö oli ok ja mitään kylkiluiden väliin hakkaamisia ei tarvinnut tehdä saadakseen pitää paikkansa. Sääli vain, että näitä häiriköitä aina siunaantuu.

Purplea en ole erityisemmin koskaan kuunnellut, joten minun review niiden setistä ei ole mikään asiantuntijan lausunto. Keikasta jäi silti liian steriili tunnelma. Jätkät tosiaan olivat vain töissä siellä. Sentään pientä kontaktia yleisöön oli ja hyväntuulisuus näkyi (Morsen kestohymyn lisäksi). Viimeksi vastaavanlaisen rutiinisuoritukseen olen törmännyt Status Quon keikalla. Ukot tuli, soitti, lähti. Ei sen enempää tai vähempää. Osa tykkää, osa ei. Itse olen sillä 8- linjalla, eli ihan hyvä, mutta. Purple tuli paljon lujempaa kuin Nazareth, joten tulpat olivat paikallaan. Minun takana tosin yksi tyyppi hermostui korvatulppien pidosta ja vaati joko tulppia pois päästä tai minua taaemmaksi (ilmeisesti).

Äänipuolelta jäi vaan fiilis liian kovasta basson kanssa kikkailusta. Tärisi ja jytisi koko ajan, varsinkin Aireyn soolottelun aikana. Parhaina biiseinä Into the fire, Strange kind of woman, se biisi 1968-vuodelta (en tiedä nimeä), Space truckin ja highway star. Keikkaa leimasi liika tilulilu ja kikkailu ja jamittelu. Mulle se on täytekamaa, jos biisejä ei osata lopettaa. Osa yleisöstä toivoo ja palvoo tätä; minä en. Settiin voi pistää pari-kolme tällaista kikkailua, mutta kun lähes jokaisessa biisissä venytään ja venytään, niin se alkaa vähän tökkiä. Vokalisti ei onnistunut vakuuttamaan missään vaiheessa. Oli niin hentoista ja epävarmaa McCaffertyyn nähden. Hauska tyyppi silti, kun paineli avojaloin siellä lavalla ja kaiveli mitälie roskia jalkapohjistaan.

Keikan aikana tapeltiin koko ajan plektroista, rumpukapuloista, likaisista pyyhkeistä ja milloin mistäkin. En nyt tiedä, onko ne keikkamuistot tuollaisen painimisen arvioisia. Smoke on the waterin jälkeen se tappelu meni jo sen verran pitkälle, että lähdettiin suosiolla 20 riviä taaksepäin. Olkoot muovinpaloja vaikka kuinka ilmassa ja maassa, niin minua ne eivät kiinnosta.

Yhteenvetona sanoisin, että JOS Nazarethilla olisi parempi show, niin se pistäisi Purplen lyttyyn että heilahtaisi. Nyt Naza oli tosiaan vain lämppäri ja se näkyi ja tuntui.Nazareth toimii klubilla paremmin kuin näin isolla yleisöllä. Purple oli "iso" ja näyttävä. Odotin silti ilmeisesti liikaa, koska koin pienen pettymyksen. Tai oikeastaan aika ison. Jotain siitä hommasta puuttui, en tiedä mitä.. voi olla, että parhaat vuodet ovat molemmilta artisteilta takana ja se pitää hyväksyä.

Arvostelu: 8- tai *** tai "ihan sama" -kategoriaan.
Silver dollar forger
A.I
14.08.2008 16:23:39
Olin siin sikaniskan about vieressä ja kyynerpäästä sain 2 kertaa ohtaan, meni vähän sen takia nazarethi pilalle. Ja se muija purplen keikan aikana, ei saatana... Sen 2 lasta oli siinä... Ja kyllähän toi taistelu meni vähä yli siitä roinasta myönnän ihan itsekkin:D. Morse plektran annoin ja sen onnistuin hävittämään.
kanisteri
14.08.2008 17:35:46
Minun takana tosin yksi tyyppi hermostui korvatulppien pidosta ja vaati joko tulppia pois päästä tai minua taaemmaksi (ilmeisesti).

Tarinasi sai minut voimaan suorastaan pahoin. Tämä viimeinen kohtaamisesi hämmästyttää melkein eniten: Oliko tyypin ajatuksena, että "jos kerran et kestä volyymiä niin painu vittuun täältä lavan edestä?"
Mikko_-Procyon-
14.08.2008 18:54:49

Tarinasi sai minut voimaan suorastaan pahoin. Tämä viimeinen kohtaamisesi hämmästyttää melkein eniten: Oliko tyypin ajatuksena, että "jos kerran et kestä volyymiä niin painu vittuun täältä lavan edestä?"

Näin minä sen käsitin. Ignorasin sen olemassa olon ja se jätti minut rauhaan. En ole koskaan vastaavaan törmännyt.

A.I. Kuvailes vähän ulkonäköäsi, niin tunnistanen sinut. Vaikka YV:nä. Minä ja vaimo oltiin ne nazareth scotland -paidoissa olleet tyypit sikaniskan oikealla puolella.
Silver dollar forger
A.I
14.08.2008 22:40:19 (muokattu 14.08.2008 22:41:07)
Oli muuten faneja italiasta asti katsomassa purplea. Kertovat että seuraavat purplen kaikki keikat riikaan asti.
scarletmara
15.08.2008 11:40:17
Minä olin myös Kuopiossa. Siinä lähialueella en asu, olen kotoisin vähän kauempaa Pohjois-Karjalasta, mutta kyllä sinnekin piti lähteä, kun Purple kuuluu suosikkibändeihini ja oli viime keväänä hyvä keikka Joensuussa. Settilistalla olisi voinut olla parempaakin, mutta ihan tyytyväinen olin mm. Mary Longiin.

Tulin jonottamaan aika myöhään, koska oli hirveä vesisade, mutta kuitenkin ajoissa ja sivuovien edessä oli vain pieni nuorisojengi (tai miten heitä kutsuisin)! Sain sitten yksin tulleena seuraa kans yhdestä toisesta ja juttelin näiden muiden jonottajien kanssa, aika Kuopio- ja lähialuevoittoista taisi olla. Eipä mitään, mutta sitä jonoa tuli about 30 min ennen ovien avautumista ja kun ne laittoivat sinne jonotusaidat, niin itse en sitten päässytkään enää ovien eteen. Niinpä lipuntarkastuksessa eteeni tuli helvetisti porukkaa, kiitos vaan, jotkut 15 min jonottaneetkin pääsivät eturiviin keskelle. Luojan kiitos pääsin sentäs eturiviin ja hyvälle paikalle kuitenkin, sinne Morsen puolelle enemmän, viimeksi olin suoraan Gloverin edessä. Niitä plekuja ja kapuloitakin tuli kiitettävästi, mutta taas kerran ne rohmuttiin ja joku muu sai. Sain vain Nazarethin hajonneen settilistan, mutta eipä se nyt fiilistä pahentanut.

Menin myös katsomaan Nazarethia, koska itse pidän kyseisestä yhtyeestä. Kyllä siellä minusta muutamat kädet eturivissäkin nousivat ja kyllä yritin antaa suosionosoituksia tällekin lämppäribändille, joka muuten oli hyvä. Kaikkea scheissea kun olenkin joutunut näkemään, oli Nazareth hyvin tervetullut tänne asti.

Noita teidän kuvailemia sikaniskoja en nähnyt, mutta siinä puolessa välissä (?) oli jotain tönimisiä keskemmältä sivummalle. En tietenkään halunnut eturivin paikkaa luovuttaa tai siirtyä sivummalle.
You've called the tune, but maybe soon, Someone must pay for the piper.
Mikko_-Procyon-
15.08.2008 20:02:22 (muokattu 15.08.2008 20:17:32)

Savon sanomissa oli luokattoman huono keikka-arvostelu. Nazareth juntattiin suohon. Melko isäntä ollut siellä puikoissa.

edit: Kappas.. on näemmä IikkaT itse täällä myös jäsenenä. Terveisiä vaan. Ei tule plussia sulle.
Silver dollar forger
IikkaT
16.08.2008 19:33:41
Savon sanomissa oli luokattoman huono keikka-arvostelu. Nazareth juntattiin suohon. Melko isäntä ollut siellä puikoissa.

Jos biisit on paskoja, esiintyjät näyttävät siltä, että olisivat missä tahansa mieluummin muualla kuin lavalla, rumpali takoo mitä sattuu ja soolot on persiistä, niin ylistääkö pitäisi siksi, että täällä saa plussan?

Voi Mikko, nyt sattuu sisimpään.

Laulajan ääni oli kyllä hyvä, mutta se ei koko pakkaa pelasta. Deep Purple veti rutiinilla, mutta veti hyvin. Sitä ei voi Nazarethista sanoa. Koska palaute kiinnostaa, niin voitko vielä eritellä sähköpostiini (löytyy profiilista), notta mikä siinä keikka-arviossa oli pielessä mielestäsi. Muuten, mikkoseni, on vaarana, että seuraavallakin kerralla mielipiteemme menevät ristiin, ja joudut tilittämään täällä, kuinka "isäntä" ei ymmärrä todellista taidetta.

- Iikka
"Hullukin hallitsee järjestyksen, mutta vain nero hallitsee kaaoksen"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)