Aihe: "Vääristyykö" lapsen nuottikorva
1 2
hannakatriina
30.07.2008 23:48:45

niin miten se lapsi rupeaisi yhtääkkiä laulamaan lastenlauluja nuotilleen....

Päiväkerhossa ja koulussa minä itse muistan lastenlauluja oppineeni, joten sama se miten kotiporukat lauleli. Kotona kyllä paukutin innokkaasti muovisankkoja ja soittelin huuliharppua isän ja ukin laulujen säestykseksi ;) Syntyi rakkaus ja kiinnostus musiikkia kohtaan, vireestä viis.

Se vähä mitä on jäänyt muistiin musiikkikasvatuksen luennoilta, niin n. 3-4-luokkalaisena lapsi omaksuu parhaiten rytmejä, ja herkkyyskausi melodian ja harmonian suhteiden (ja intervallien) ymmärtämiselle ja oppimiselle on vasta joskus 5-6-luokkalaisena. Eli puhtaasti laulaminen alkaa monella muksulla kehittyä vasta siinä vaiheessa, 10-vuotiaana ja siitä eteenpäin. Aika moni pieni lapsikuorolainen laulaa vielä ihan miten sattuu, vaikka ois miten musikaalisesta perheestä. Kaksiääniset jutut alkaa koulussakin onnistua kunnolla vasta 5-6-luokkalaisten kanssa, jos vielä silloinkaan.

Jotkut tietysti pysyy nuotissa jo ihan pienenä, mut loppujen lopuksi tosi harvat. Sitä paitsi lapsen ääniala on ihan eri kuin aikuisen. Jos aikuiset laulaa itselleen mukavalta korkeudelta, niin ei pienet lapset pysty siitä samasta kohtaa edes laulamaan. Pienten lasten kans pitäis laulaa jostain d1:stä ylöspäin... korjatkaa muskariopet, jos olen väärässä.
irmeli
31.07.2008 02:15:48
Jotkut tietysti pysyy nuotissa jo ihan pienenä, mut loppujen lopuksi tosi harvat

Tästä asiasta jotain tietävät, kertokaapa, voiko lapsena epäpuhtaasti laulavasta tulla aikuisena yhtä "hyvä" laulaja kuin puhtaasti laulavasta?

Itse olen ollut siinä luulossa, että sitä joko laulaa puhtaasti tai ei, ja että puhtaasti laulamista voi oppia vain tiettyyn rajaan asti, ei siis täydellisesti, jos alkujaan ei pysy nuotissa...

Olen laulanut jo 4-vuotiaana täysin puhtaasti (todistusaineistoa on), mulla ei ole absoluuttista korvaa enkä ole koskaan käynyt muskarissa tms. Tosin nykyään laulan joskus aika paljon pieleenkin...erinäisistä asioista johtuen. ;) Mulle se vaan on ollut itsestäänselvyys ja tämä puhtauden "opetteleminen" tuntuu vieraalta.
tanjuli
31.07.2008 10:54:17
Tästä asiasta jotain tietävät, kertokaapa, voiko lapsena epäpuhtaasti laulavasta tulla aikuisena yhtä "hyvä" laulaja kuin puhtaasti laulavasta?

No jos 'hyvä' laulaminen on yhtä kuin vireessä laulaminen, vastaus on että KYLLÄ. Aiheesta mielenkiintoisesti kirjoittanut mm. Ava Numminen ("Laulutaidottomasta kehittyväksi laulajaksi").

Mulla oli kerran oppilas, joka ei hahmottanut vireasiaa ollenkaan, aikuinen ihminen. Kävi ilmi, että hänelle ei ollut koskaan tullut vastaan sellainen asia, että sitä suusta tulevaa ääntä tulisi verrata jonkin muun äänilähteen tuottamaan ääneen (esim. soitettu/laulettu sävel, edellinen sävel). Kun hän tämän asian tajusi, alkoi virekin pitämään. Oli myös oppilas, joka pysyi vireessä niin kauan kun piti kropan laulamisen pohjana, mutta heti kropan (tuen, asennon whatever) pettäessä ääni alkoi heittelehtiä yli oktaaveilla siitä halutusta äänestä. Hän ei itse kuullut sitä että laulu meni epävireeseen vaan huomasi että 'alkoi tuntua oudolta'. Joten vire haettiin sitten sitä kautta että 'ei tunnu oudolta'. Yllättävän moni ei edes tiedä mitä vire tarkoittaa.

Se on sitten eri asia, onko se vireessä pysyminen loppujen lopuksi yhtä kuin "hyvä" laulaja vai tarvitaanko siihen hyvyyteen jotain muutakin... :) Nähdäkseni ne jotka laulaa ns. sydänverellään saa useimmiten laulaa teknisesti (sis. vireen) aika lailla päin honkia mutta silti pidetään 'hyvänä' koska ne onnistuu koskettamaan yleisöä sillä tulkinnallaan.

Mahtavaa kun on lomailevia maikkoja ja ammattivetäjiä niin on keskustelua :)
[i hear voices but at least they're on tune]
irmeli
31.07.2008 11:18:31
Kiitos, tanjuli ja hannakatriina hyvistä vastauksista. Olivat riittävän tyhjentäviä :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)