Aihe: Pientä pohdiskelua soittotyyleistä
1
Deino
26.07.2008 01:12:29 (muokattu 26.07.2008 01:13:04)

Pistähän jotain esimerkkejä tällaisista tapauksista YouTubesta.
Thyrblast
26.07.2008 09:52:43

Tuli tuossa Woodstockista dokkari Yle teemalta ja siinä oli sellanen nuoren oloinen jamppa.

Villi arvaus: Olisiko ollut Santana ja Mike Shrieve rummuissa? Siinä on muuten kova kannuttaja.
Sonor. Paiste. Yamaha. Zildjian.
Jaska
26.07.2008 11:35:51
Musta kyse ei niinkään ole soittotyylistä, vaan enemmänkin musatyylistä. Olen alkanu kallistumaan aika paljon siihen mielipiteeseen että tärkeintä on soitossa on tyylitaju. Ei musatyylejä voi vetää aina samanlailla. Fuusiomusaan kuuluu tietty tyyli/runsaus kun taas johonkin groovempaan meininkiin toinen tyyli/imevää komppia.

Jos joku pirun hyvä gospel-äijä pistettäisiin rock-yhtyeeseen puskemaan niin miten toimisi? Oisko komppi "liian groove" ja fillit 32-osa trioleita?
Tai jos joku rock-rumpali pistettäisiin fuusiobändiin niin miten se toimisi? Oisko komppi raskasta ja fillit mahtipontisia?
Ois mielenkiintosta nähdä.

Varsinkin jenkeissä rumpalit yleensä ovat "juuttunee" tiettyyn musagenreen jolloin syntyy mielikuva soittotyylistä, vaikka useesti ne soittaa vaan niin kun se genre vaatii. Ja jos rumpali ei soita muita tyylejä julkisesti ni on vaikea sanoa että miten se oikeesti skulais muut jutut.
Analuuk
27.07.2008 14:38:39
Jos joku pirun hyvä gospel-äijä pistettäisiin rock-yhtyeeseen puskemaan niin miten toimisi? Oisko komppi "liian groove" ja fillit 32-osa trioleita?
Tai jos joku rock-rumpali pistettäisiin fuusiobändiin niin miten se toimisi? Oisko komppi raskasta ja fillit mahtipontisia?
Ois mielenkiintosta nähdä.

Varsinkin jenkeissä rumpalit yleensä ovat "juuttunee" tiettyyn musagenreen jolloin syntyy mielikuva soittotyylistä, vaikka useesti ne soittaa vaan niin kun se genre vaatii. Ja jos rumpali ei soita muita tyylejä julkisesti ni on vaikea sanoa että miten se oikeesti skulais muut jutut.

Mä oon samaa mieltä. Hyvänä esimerkkinä voin mainita Pinkin DVD:n jolla rumpalin soitto toimii todella hienosti artistin vanhemmissa R'n'B -tyylisissä biiseissä, mutta taas uudemmat suorat rokkibiisit eivät pölähdä ollenkaan. Tosin rumpusounditkin (varsinkin korkeaksi viritetty virppa) oli tehty vanhemman materiaalin ehdoilla.
http://youtube.com/watch?v=U2w4ZVWb3_Y
Jaska
27.07.2008 14:59:05 (muokattu 27.07.2008 15:01:30)
Tosin rumpusounditkin (varsinkin korkeaksi viritetty virppa) oli tehty vanhemman materiaalin ehdoilla.

Tuokin on jännä juttu, nimittäin olin Maailma kylässä -tapahtumassa katsomassa Tuomon keikkaa. Melkien aina piisien välissä Kaakkuriniemi löysäsi ta kiristi muutamaa ruuvia virvelistä ja soundi sopi täydellisesti ko. piisiin. Oli todella monipuolinen (ilm. DW) virveli josta lähti mukava soundi sekä korkealla että matalalla vireellä.
Samaten esim. Steve Jordan vaihtaa aina keikoilla piisin mukaan koko virveliä.

Toisaalta, joku Pinkin keikka voi olla vähän eri juttu kun vaikka Tuomon tai Mayerin keikat, jos show on mietitty tarkkaan eikä aikaa ole tmv.

Kaakkuriniemi on muuten loistava esimerkki tyylitajuisesta rumpalista. Tyyli, groovea ja fillejä myöten muuttuu sen mukaan soittaako Quintessencin vai Von Hertzenin kanssa.
velipesonen
02.12.2008 11:46:13 (muokattu 02.12.2008 15:25:58)

Musassa on tärkeintä meininki ja rumpalin on lykittävä sitä meininkiä siihen juttuun kaikin keinoin. Jos musassa ei ole mitään meininkiä niin ei sille rumpalikaan mitään mahda, mutta sellainen on harvinaista. Toisinaan ihmetyttää että miten toikin tyyppi on niin kuin jostain diapam-maailmasta reväisty tohon rumpujakkaralle.

EDIT: Ilmaisulla "toikin tyyppi" en tarkoita ketään tiettyä henkilöä vaan siteeraan joitain toisinaan ohikiitäviä omia ajatuksia.
passe
02.12.2008 14:49:01
Erilaisia olemme me, immeiset.

Itse yritän aina omalla kömpelöllä tavallani verrata musajuttuja normaaliin keskusteluun (musiikki on kieli, kommunikointia jne...). Keskustelijoita onkin sitten olemassa melkoinen kirjo, joille jokaiselle on ominaista se tarve tuoda omaa asiaansa esille, kukin omalla tavallaan.

Jokainen saa varmasti hyvinkin nopeasti päähänsä esimerkkejä ihmisistä, joiden tapa/tyyli keskustella on omasta mielestä joko äärimmäisen mielenkiintoinen tai sitten suorastaan sietämättömän vastenmielinen. Aivan samalla tavalla muodostamme käsityksiämme esim. juuri rumpaleista.

Jos sitten alamme pohtia syitä ja taustoja kuulijoiden usein kovinkin erilaisiin kokemuksiin kulloinkin kuullusta keskustelusta/rummuttelusta, niin loppuu palstatila kesken. Olemme erilaisia ja hyvä näin!
Sometimes more is more
K.Suninen
02.12.2008 18:09:13
Tuokin on jännä juttu, nimittäin olin Maailma kylässä -tapahtumassa katsomassa Tuomon keikkaa. Melkien aina piisien välissä Kaakkuriniemi löysäsi ta kiristi muutamaa ruuvia virvelistä ja soundi sopi täydellisesti ko. piisiin. Oli todella monipuolinen (ilm. DW) virveli josta lähti mukava soundi sekä korkealla että matalalla vireellä.

Itseasiassa kesällä Kaakkuri esitteli mulle snareaan Kouvolan komioissa soundcheckissä, silloin sillä oli muistaakseni tällanen: http://www.dwdrums.com/may/acousticeq.htm
Sai helposti soundia muutettua aukkoja veivaamalla.
niinku mikä se fyysinen gebardeeri siinä oli, ett keinut sä sisään vai et?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)