Aihe: Plektrasuojus
1
KenParker
13.07.2008 22:10:21

Moi!

Hifistelyä hifistelyn perään. ;)

En usko, että plekusuojan poisottaminen vaikuttaa millään tavoin tai ainakaan korviapistävästi kitaran saundiin. Samoin tallapinnien kanssa pelaaminen on kokemusteni mukaan turhaa, koska kevyet ja alkuperäiset muoviset ovat parhaat. Jos siirrytään painavempiin eli esim. luusta ja eebenpuusta tehtyihin tallapinneihin, bassoa tulee kyllä lisää, mutta herkkyys katoaa, eli ääni ei syty niin herkästi tai joutuu pikkaamaan ainakin kovempaa.

Paras tapa parantaa saundia muusikoiden.net-keskusteluarkistojen ja omien kokemusteni mukaan on laittaa/laitattaa luusta tehty tallaluu. Seuraavana tulee sitten satulan vaihto luiseen ja sitten ehkäpä virittimien vaihto parempiin.

Yhden mun kitaran satulan alle laitettiin joskus jotain puun ja liiman sekoitusta, joka on toimiva ratkaisu. Mitään pahvin paloja sinne ei kannata laittaa. Paras ratkaisu on uusi korkeampi satula.

Käsittääkseni teräskielisiä akkareita ei ole tehty kestämään yli 13-kielisetin (medium) aiheuttamaa jännitystä. Olen tosin lukenut, että ihmiset käyttävät e- ja h-kielissä paksumpia kieliä. Viisaammat kommentoikoon tätä. Mielestäni 12- setti on paras, 13- setti ei tuo saundiin hirveästi lisää, mutta on raskaampi soittaa. Ja sitä paitsi kaikki kitarat eivät oikein soikaan hyvin 13-setillä.

That's what I think!
wedevirtanen
14.07.2008 01:52:36
Kiiiitoksia!

Hyvät olivat neuvot. Nyt ei muuta kuin etsimään sopivaa luista tallaa ja satulaa.

Vielä noista virittimistä: en ymmärrä miten sointi voisi niitä vaihtamalla parantua eli miten ne vaikuttavat sointiin.

Jos menen oikein kitaran korjaajalle laitattamaan nämä satulan ja tallan, niin siihen uppoaa melkein puolet kitaran arvosta, joten yritän vaihtaa ne tällä kertaa ihan itee. Senpä vuoksi vielä kysäisisin, josko joku tietäisi hyvän ja luotettavan mestan, josta sellaiset voisii tilata ja pilkkahintaan tietty.

Täytyypä tässä kans lueskella noita vanhojakin viestiketjuja. Sieltä varmaan löytyy näistäkin asioista vinkkiä.
Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi...
konehes
14.07.2008 10:33:52
Tuota noin, aikamoista hifistelyä mielestäni. Eikö kannataisi sijoittaa nuo "virittelyyn" menevät rahat ennemmin uuteen kitaraan? Niin kummoisesta kitarasta ei kuitenkaan tuon Takaminen kohdalla ole kyse, että mun mielestä kannattaisi alkaa vaihtelemaan tallaa ja satulaa. Soundin muutos ei ole radikaalisti parempi noiden toimenpiteiden jälkeen.

Tai mikäs siinä jos olet löytänyt unelmakitaran, joka tulee vieläkin täydellisemmäksi noiden toimenpiteiden jälkeen. Siinä tapauksessa anna mennä vaan.
cherub with heavy metal machine
KenParker
14.07.2008 11:55:12

Ei ne luuosien vaihdot ehkä tuo saundiin radikaaleja muutoksia, mutta jotain kuitenkin. Riippuu niin paljon kitarastakin. Mutta jos tosissaan diggailee kitarasta ja aikoo pitää sen pitkään, luuosat kannattaa vaihtaa.

Hyvät ja jämäkät viritinkoneistot tai vanhojen kiristäminen parantaa saundia, koska kielen värähtelyt johtuvat viritintapin kautta kaulaan ja runkoon ja tallaan. Tappien huojuminen siis heikentää saundia.
lehtiju2
14.07.2008 14:12:48 (muokattu 14.07.2008 14:15:25)
Hyvät ja jämäkät viritinkoneistot tai vanhojen kiristäminen parantaa saundia, koska kielen värähtelyt johtuvat viritintapin kautta kaulaan ja runkoon ja tallaan. Tappien huojuminen siis heikentää saundia.

Viritinkoneistot varmaan vaikuttavat vireyden tarkkuuteen (tai sen saavuttamisen vaivattomuuteen) ja/tai vireyden pitämiseen, mutta edellä mainittu on minulle kyllä täysin uusi ilmiö. Jokainen voi kokeilla muuttuuko soundi, jos kielen demppaa satulan ja viritystapin välillä. Oman kokeilun tulos: ei. Kieli värähtelee myös pituussuunnassa, jolloin kuvattu yhteys viritystappien "huojumiseen" on teoriassa olemassa, mutta kitaran sointiin sillä on marginaalinen, uskallanpa sanoa ihmiskorvin kuulumaton vaikutus.
flattopguitar
16.07.2008 17:48:39
Viritinkokeistojen vaihdosta aiheutunut muutos soundiin johtuu myös niiden massasta. Mitä enemmän massaa lavassa, sitä enemmän sustainia ja bassoa myös vähän. Vaikka kieli lepää satulan päällä, niin kyllä viritinkokeistojen jämäkkyydellä ja laadulla on myös merkitystä. Ainakin itse olen laittanut jokaiseen laadukkaampaan kitaraani Waverlyn koneistot ja soundi on hiema parantunut. Jos ei merkittävästi, niin ainakin vireen tarkkuus selvästi ja virittämisen helppous.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)