Aihe: Gibson RD?
1 2 3
jPekka
09.12.2005 21:32:25

Kaikki nuo vyötäröidyt vuodet?

Rupesin itsekin epäilemään ja tein nettihakuja - muistin oikein: ekan (vinyyli-)painoksen kannessa tosiaan luki jotta "Waisted"...
"...when electrical recording was introduced [during the 1920's], people complained it was too cold and brittle and wanted the warmth and intimacy of acoustic recordings. Now what does that sound like?" -- George Massenburg
fox
09.12.2005 22:53:31

Rupesin itsekin epäilemään ja tein nettihakuja - muistin oikein: ekan (vinyyli-)painoksen kannessa tosiaan luki jotta "Waisted"...

Emme voi välkkyä krijoitusvihreiltä.. 8)

Käyttöohje Robert Moogin RD Artist- malleille... RD-77 on muuten 25 ½ tuuman skaalalla, Series VI -humppareilla..

Kaksi kolmiasentoista valitsinta, alempi mikkivalitsin (normaali) mutta se ylempi 3-as kytkin..
Keskiasennossa säätimet toimivat kuin missä tahansa Gibsonissa, kuitenkin kitara on aktiivi (ei sitten pihaustakaan ilman patteria, huom!)
Vipu eteen:
Bright/Lead funktio eli trebleboost molemmille mikeille

Vipu taakse:
Kompressio etumikille
Ekspansio takamikille (toimii mikkivalitsin keskiasennossakin)

Tonepotikat toimivat notch-filttereinä etu- ja taka-asennoissa
0 - flat out
0-5 myötäpäivään
Etumikille bassoboosti
Takamikille trebleboosti

0-5 vastapäivään
Etumikille bass cut
Takamikille treble cut

Noin pääpiirteittäin, eri variaatioita löytyy sitte..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
MikeS
10.12.2005 08:49:02
Emme voi välkkyä krijoitusvihreiltä.. 8)

Käyttöohje Robert Moogin RD Artist- malleille... RD-77 on muuten 25 ½ tuuman skaalalla, Series VI -humppareilla..

Kaksi kolmiasentoista valitsinta, alempi mikkivalitsin (normaali) mutta se ylempi 3-as kytkin..
Keskiasennossa säätimet toimivat kuin missä tahansa Gibsonissa, kuitenkin kitara on aktiivi (ei sitten pihaustakaan ilman patteria, huom!)
Vipu eteen:
Bright/Lead funktio eli trebleboost molemmille mikeille

Vipu taakse:
Kompressio etumikille
Ekspansio takamikille (toimii mikkivalitsin keskiasennossakin)

Tonepotikat toimivat notch-filttereinä etu- ja taka-asennoissa
0 - flat out
0-5 myötäpäivään
Etumikille bassoboosti
Takamikille trebleboosti

0-5 vastapäivään
Etumikille bass cut
Takamikille treble cut

Noin pääpiirteittäin, eri variaatioita löytyy sitte..

Kiitoksia paljon tästä, mistä se löytyi?

Pari asiaa jäi hämärään, voisitko tarkentaa:
- "Kitara on aktiivi" --- ööö, kitaralla ei siis pysty simuloimaan passiivikitaraa?
- "Notch-filtteri"...siis mikä?
- Lisäksi ihmettelin noita tone-säädön kuvauksia - että treble-säätö toimisi takamikille ja basso-säätö etumikille. Tätäkö tarkoitit? Mulla kun molemmat säädöt toimivat molemmille mikeille. Tosin väärinkäsityksen mahdollisuus tässä on suuri... :)

MIKE
fox
10.12.2005 10:34:54

Kiitoksia paljon tästä, mistä se löytyi?

Pari asiaa jäi hämärään, voisitko tarkentaa:
- "Kitara on aktiivi" --- ööö, kitaralla ei siis pysty simuloimaan passiivikitaraa?
- "Notch-filtteri"...siis mikä?
- Lisäksi ihmettelin noita tone-säädön kuvauksia - että treble-säätö toimisi takamikille ja basso-säätö etumikille. Tätäkö tarkoitit? Mulla kun molemmat säädöt toimivat molemmille mikeille. Tosin väärinkäsityksen mahdollisuus tässä on suuri... :)

MIKE

No, kun se ylempi 3-as. vipu on keskellä, kitara on "ihan normaali" eli säätimet ja muut on ns. tavalliset.. ainoa juju on siinä, että se aktiivipiiri on aina käytössä, eli sun täytyy muistaa aina tsekata se patteri. RD ei päästä ns. pihaustakaan ilman virtaa..

Ehän mä tiiä mikä olis notch-filtterin oikee suomennos.. semmonen parametrinen ekvalisaattori eli sen tapanen.. Nuo säädöt on siellä ylimmäinen vipu taka-asennossa..
Näin tuo meidän basisti kertoili, ja jossain vanhassa spec-sheetissä oli osa. Kokeile, noin sen pitäs paprujen mukaan mennä. Ideahan on se, että pystyt hakemaan taka-asennossa sellasen kompura-ekspanderilla höystetyn tuhdin komppisoundin ja sitte heität vivun eteen ja rupeet soololle...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
MarkoA
10.12.2005 11:22:47
Tästähän irtosi mukavasti juttua. Harmi vain, että on niin harvinainen kitara ettei tommosta pääse aivan heti kokeileen vaikka haluttais. No, toisaalta hemmetin hyvä että edes joku harvinaisempikin malli aina välillä putkahtaa esille. Eräs toinen Gibson joka on omanlaatuisessaan maineessa on Sonex. Niitäkään ei (vielä) arvosteta kovin korkealle, eikä tule jokapäivä vastaan. Saksan Ebay:ssä yks RD vielä tällähetkellä ei kovin korkea hinta: http://tinyurl.com/7e3lx
- I´m so glad, I´m so glad, I´m glad - I´m glad - I´m glad -
MikeS
24.06.2008 09:22:32
Jaahas, täytyypäs nostaa kolme vuotta vanhaa topicia.

Kirjoittelinkin tuossa yllä kokemuksiani Gibson RD:n uutena omistajana. Nyt kolme vuotta myöhemmin täytyy sanoa, että elo RD:n kanssa on ollut todellakin myötä- ja vastoinkäymisiä. Välillä kitara on tuntunut todellakin maailman ihanimmalta kitaralta, jä välillä taas ei jaksais tapella tuon maailman raskaimman ja oudoimman lankun kanssa... välillä on käynyt myynti mielessä, ja välillä olen kiitellyt itseäni, etten ole mennyt myymään. Mutta paljon tunteita meidän suhteessamme on ollut...

KYSYMYS tietäjille: Jos haluaisin käyttää RD:tä myös normaalina passiivisena keppinä siten, että aktiivielektroniikka ja Moog -vimpaimet eivät ole mukana, onko tämä mahdollista? Jos on mahdollista, onko tämän järkkääminen toivottoman työlästä? En ajatellut heittää aktiivielektroniikkaa pois (se on loistava!), vaan olisi kiva saada sen lisäksi tuo passiivimeininki vaikkapa kytkimen taakse.

Toinen KYSYMYS: Onko aktiivielektroniikalla varustetun kitaraN saundissa aina tietynlainen 'plink' -äänensävy perussoundin päällä? Kun tässä RD:ssä tuntuu hieman olevan. Vähän kuin kitaran kielien päällä olisi ohut muovikelmu ja soundi siten sanoo doing...?

MIKKO
MikeS
24.06.2008 11:07:23
Tuota vähän pelkäsinkin. Pitäisköhän kirjoitella Gibsonille ja kysellä onko nuo RD-sarjan Series VI -humpuukerit erikois-mikit. Itse asiassa kirjoittelin em. kysymyksen aktiiviosaston ohittamisesta sinne jo aiemmin ja sain vastaukseksi, että on mahdollista, mutta hankalaa. Enpä huomannut silloin kysyä noista mikeistä.

Tossa muuten loistosivu Gibson RD -sarjan kitaroista:

http://www.vintageguitars.org.uk/RD.php
fox
24.06.2008 11:16:27

Tuota vähän pelkäsinkin. Pitäisköhän kirjoitella Gibsonille ja kysellä onko nuo RD-sarjan Series VI -humpuukerit erikois-mikit. Itse asiassa kirjoittelin em. kysymyksen aktiiviosaston ohittamisesta sinne jo aiemmin ja sain vastaukseksi, että on mahdollista, mutta hankalaa. Enpä huomannut silloin kysyä noista mikeistä.

Tossa muuten loistosivu Gibson RD -sarjan kitaroista:

http://www.vintageguitars.org.uk/RD.php

Jeps, siellä todennäkösimmin on ihan oikeaa tietoa.. En minä tuosta piirilevystä tiiä kovinkaan, ei ole "tarvinnu" tuota meidän basistin soitintakaan sen kummemmin säädellä.. Mikeistä (kitaramallin) mulla on sellanen muistikuva, että ne on epoksiin valettuja, vähän niinku Super Humbuckerit.. Tosin, taitaa olla 25 vuotta kun oon tuota kitaramallia viimeks jotain fiksaillut.
Mutta pistä mailia, nuo on ilosia ja innokkaita vastailemaan!
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Roksennus
24.06.2008 11:20:12
Itse näin tällaisen kitaran tuolla myyntipalstalla. Ilmoitus vanheni kai alle puol minuuttia eli myyjä tuli ilmeisesti toisiin aatoksiin myymisen suhteen.
"Time's never wasted when you're wasted all the time!"
MikeS
24.06.2008 11:24:22
Itse näin tällaisen kitaran tuolla myyntipalstalla. Ilmoitus vanheni kai alle puol minuuttia eli myyjä tuli ilmeisesti toisiin aatoksiin myymisen suhteen.

Se olin muuten minä... :-) Ei pysty luopumaan.

MIKKO
Roksennus
24.06.2008 11:34:10 (muokattu 24.06.2008 11:34:22)
Se olin muuten minä... :-) Ei pysty luopumaan.

MIKKO

Ja sen ilmoituksen jälkeen tulet kolme vuotta vanhaan ketjuun hehkuttamaan kitaraa jota et sittenkään myy, hehee :D ILKEE JÄBÄ OOT!

On kyllä aivan sairaan mielenkiintoinen ja hyvännäkönen kitara. Harmi vain että on pitkäskaalainen =( Ja jos joku nyt sanoo että noita on myös lyhyellä skaalalla niin meitsi on taloudellisesti kusessa.
MikeS
24.06.2008 11:56:04
Ja sen ilmoituksen jälkeen tulet kolme vuotta vanhaan ketjuun hehkuttamaan kitaraa jota et sittenkään myy, hehee :D ILKEE JÄBÄ OOT!

Pahoittelut gasin aiheuttamisesta. Käväisi tosiaan tuon myyminen mielessä pari viikkoa sitten, kun pitäisi ostaa Santa Cruzin akustinen ja maksaa ihan maltaita. Meinasin RD:n myydä alta pois, mutta ei kun ei. Jää siis akustinen ostamatta. Kaipa mä näillä hehkutuksilla yritän saada akkari-gasin pois, heh. Kyllä tää on säälittävää touhua tämä kitaristin elo... ;-)
MikeS
24.06.2008 11:58:03 (muokattu 24.06.2008 11:58:53)
Ai niin, Gibson teki taannoin 400 kpl Gibson RD reissueita osana klassikko-sarjaansa (vaimikäsenytoli?). Ne tosin ilman aktiivisuutta ja Moogia. Ja karsea silverburst väritys. Nytkin Ebayssa taisi olla sellainen, Buy It Now $1100.

MIKKO

EDIT: Tossa: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl … Category=2384&_trksid=p3907.m29
alphamale
24.06.2008 12:12:17

Hienohan toi silverburst on! RDn koukku vaan mielestäni on just toi aktiivielektroniikka ja Moogeilu. Buu.
Lahtelaista, totta kai
fox
24.06.2008 12:21:31

On kyllä aivan sairaan mielenkiintoinen ja hyvännäkönen kitara. Harmi vain että on pitkäskaalainen =( Ja jos joku nyt sanoo että noita on myös lyhyellä skaalalla niin meitsi on taloudellisesti kusessa.

Sä olet NIIN kusessa.. ;) Nimittäin ns. RD -79 mallisto on "vakioskaalalla" eli lyhyitä. RD -77 ei ollut sitten niin myyvä, niin vähän uudistivat systeemejä, mm. switchipolitiikkaa, ja skaalaa. 8)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Roksennus
24.06.2008 12:39:48
Sä olet NIIN kusessa.. ;)

Voi muna! Ostakee mun Voxi!

Pienellä googletuksella löytyi ton 79-mallin lisäksi tuollainen RD CMT ---> http://www.vintageguitars.org.uk/RDartist.php

Valmistaakohan Tokai tuosta mallista kopiota? Se kun ois varmastikin parempi kuin Gibs.....
McNulty
24.06.2008 12:46:52
Miten ois vaan Gibson Studio Firebird? :)
Grohlilla on sellaisiakin...
Antsa Lipsanen
24.06.2008 14:25:56
Ka, meitin kitarapäälliköllä on RD ja hyvin taittuupi. Tuossa livekuvalinkki asian toteamiseksi:

http://www.lipsaset.com/main.php?pic=bandi1.JPG

Rokrok ja humphump...
MikeS
24.06.2008 19:40:02
Kysäisin Gibsonilta noista RD:n Series VI -mikeistä, ja tällaisen vastauksen sain:

"The pickups on the RD Artist are series VI humbucking pickups, which should have the specifications as on the RD Artist Custom:

Pickup Series VI Super HB
- Adjustable Pole Pieces
- Magnets: 1 Indox 7 (Shielded)
- Underplate: Nickel silver
- Cover: Nickel Silver
- Cover Removable
- Epoxy Mounted

There are no additional specifications available for these pickups, but they will match better with active electronics."

Eipä nuo tunnu paljoa itsekään tietävän...

Mutta eivät siis ihan tavalliset Gibson -mikit tunnu olevan nuo.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)