Aihe: M.netin kitaravelhot, nyt ois tilaustyötä tarjolla
1 2 3 4 5
msormune
19.06.2008 16:04:05
Tuo vaihtotalous-idea on kyllä aika hyvä! Multakin onnistuu esim. vahvistimen rakennus eli metalli- ja elektroniikkahommat mutta puutyöt ei sitten millään...

Pitää pistää korvan taakse...
Fortune
23.06.2008 23:31:05
Musta se on ihan tekopyhä idea. Samahan se on millä kitara maksetaan.

No ihan miten vain, mutta mitäs tekopyhää siinä on, jos harrastustoiminnan tuotteilla saa korvattua päivätöistä tienattujen rahojen menetyksen :D
darkus
24.06.2008 01:18:16
Minkä vitun takia tästä pitää repii viel jotain juttua irti kun enhän jo sanonu kaksi sivua sitten et tää juttu oli tässä ja et vien varmaan homman salolle tai ostan jaskan.

Jos jaksatte vielä perseillä ja vitsailla sun muuta kinastella tästä niin tehkää vaikka uusi ketju.
Be the devils own, Lucifer`s my name! Up the fucking irons!
seppo69
24.06.2008 02:29:23
Jos jaksatte vielä perseillä ja vitsailla sun muuta kinastella tästä niin tehkää vaikka uusi ketju.

Jep. Minun mielestä aloitus oli ihan asiallinen ja mietin asiaa siltä kantilta, että jos olisin itse soitinrakennuksen harrastaja (ei siis ammatikseen tekevä), joka pyrkisi esim. ammattilaisuuteen tai olisi muuten vain intohimoisesti suhtautunut asiaan: ottaisin työn mielelläni vastaan. Saisin hyvää harjoitusta ja vielä hieman vaivanpalkkaa siihen päälle. (vrt. esim. ammattikoulujen huoltopalvelut yms.)

Se, kohtaisiko lopputulos ja asiakkaan odotukset, on tietenkin eri asia ja se pitäisikin käydä läpi ennen sopimuksen tekoa. Tarkoitan lähinnä, että asiakkaan odotukset olisivat realistiset.
Fortune
24.06.2008 07:45:04

Koetapas tajuta, että maailmassa keskustelut voivat ihan omaa elämäänsä eivätkä asiat mene niin, että kun sinulla loppuu mielenkiinto, loppuu se muillakin.

Ketjussahan on ollut ihan hyvää pohdintaa harrastelijoiden harrastamasta hintojen poljennasta, rakentajan vastuista yms.

Itse on saanut oppia graafisella puolella puuhastellessa, että ei sitä työtään oikeasti kannata halvalla myydä kenenkään ja ammattilaisten tuntihinnoilla on vankat perusteet, yrityksen perustettuaan sen viimeistään huomaa.
Les Fender
24.06.2008 11:38:32
ottaisin työn mielelläni vastaan. Saisin hyvää harjoitusta ja vielä hieman vaivanpalkkaa siihen päälle.

Jos ei itsellä ole kokemusta kitaroitten rakentamisesta (?) ja ei itse ole työtä ottamassa vastaan niin voihan sitä noinkin pohtia.

Voit olla varma että puuhastelua on tarjolla meille jotka tätä vakavammin harrastavat, ei tarvi tosiaankaan etsiskellä tuntemattomilta. Omia rojekteja nurkat väärällään ja ihan kiitettävästi tututkin noita osaavat tarjota.

tehkää vaikka uusi ketju. Miksi? Hyvä keskustelu ja nää on ihan vapaata riistaa vaihtaa mielipitetä jos kerran keskustelun aloittaa.
"Living is easy with eyes closed!"
seppo69
24.06.2008 20:29:22
Voit olla varma että puuhastelua on tarjolla meille jotka tätä vakavammin harrastavat, ei tarvi tosiaankaan etsiskellä tuntemattomilta. Omia rojekteja nurkat väärällään ja ihan kiitettävästi tututkin noita osaavat tarjota.

Joo. Ajattelin, että tämä olisi hyvä tilaisuus ammattilaiseksi aikovalle. Saahan parturissakin opiskelijatöitä halvemmalla.
IJarro
24.06.2008 22:56:44
Joo. Ajattelin, että tämä olisi hyvä tilaisuus ammattilaiseksi aikovalle. Saahan parturissakin opiskelijatöitä halvemmalla.

Mä en ainakaan koulussa ois ainootakaan rälläkkää korjannu ellei se ois ollu pakko. Enkä työharjottelussa päivääkään istunu ellei ois pakko. Se myt vaa on ainoo keino saada ammattimiehen paperit.

Kotona tietty ja tutuille on tullu värkättyä vaikka mitä. Vapaa-aikana tehtyä harrastuspohjaista (vaikkakin ehkä ammattiin pyrkivää) duunia ei voi ees verrata opiskeluun. Siis mun mielestä.
Let's do some living after we die...
seppo69
25.06.2008 00:47:52
Mä en ainakaan koulussa ois ainootakaan rälläkkää korjannu ellei se ois ollu pakko. Enkä työharjottelussa päivääkään istunu ellei ois pakko. Se myt vaa on ainoo keino saada ammattimiehen paperit.

Kotona tietty ja tutuille on tullu värkättyä vaikka mitä. Vapaa-aikana tehtyä harrastuspohjaista (vaikkakin ehkä ammattiin pyrkivää) duunia ei voi ees verrata opiskeluun. Siis mun mielestä.

Miten niitä vehkeitä sitten oppii korjaamaan, jos ei korjaamalla? Ei noita kitaroitakaan rakennella tuosta vaan. Pakkohan se on jostakin aloittaa.
Ensin mielenkiinnosta itselle, sitten kaljakoria vastaan kaverille, puoleen hintaan netti-asiakkaalle ja sitten ammattimaisesti.

Tietenkään jos ei ole halua esim. ammattilaiseksi, niin ei tarvitse tehdä kenellekään. Ei toki muutenkaan. Ja jos aikoisi oman firman perustaa, niin on mukava, että on jotakin näyttöä työnlaadusta. Vai sanotko asiakkaalle, että en oo kitaraa koskaan tehny, koulusta on paperit?

Mutta antaa olla. Mun mielestä ei kuitenkaan ole tyhmää kysyä, että voisitko tehdä mulle kitaran vähän halvemmalla kuin esim. Amfisound. Jos ei kiinnosta, niin sanoo vaan ei kiitos.
Joees
25.06.2008 01:18:34
Tietenkään jos ei ole halua esim. ammattilaiseksi, niin ei tarvitse tehdä kenellekään. Ei toki muutenkaan. Ja jos aikoisi oman firman perustaa, niin on mukava, että on jotakin näyttöä työnlaadusta. Vai sanotko asiakkaalle, että en oo kitaraa koskaan tehny, koulusta on paperit?

Todennäköisesti, jos sulla on soitinrakentajan paperit koulusta, sä myös olet tehnyt kitaran. Toki voin olla hyvinkin väärässä, mut en sitte tiedä mitä siellä koulussa opetettaisiin...
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
seppo69
25.06.2008 01:28:59
Todennäköisesti, jos sulla on soitinrakentajan paperit koulusta, sä myös olet tehnyt kitaran.

Totta, mutta itse tilaisin kitaran mielummin sellaiselta tyypiltä, joka on rakentanut 50 kitaraa, entä kuin sellaiselta, joka on rakentanut vain kolme. ehkä...
fox
25.06.2008 01:43:09

Totta, mutta itse tilaisin kitaran mielummin sellaiselta tyypiltä, joka on rakentanut 50 kitaraa, entä kuin sellaiselta, joka on rakentanut vain kolme. ehkä...

En nyt oikein tajua, aiemmassa postauksessas sanoit, että Hyvä tilaisuus ammattilaiseksi aikovalle olis tuo tarjottu projekti, ja nyt pitäs olla rakentanut jo 50 kitaraa, sekä silti pystyä/haluta/olla motivoitunut tekemään puoleen hintaan (tosin tilaajan puista, ehkä) joku pro-tason kitara.. Eiköhän ne, jotka on 50 kitaraakin rakentaneet, ole niitä ammattilaisia jo etupäässä, en tiedä yhtään sellasta harrastelijarakentajaa, joka olis yli puoletkaan tuost viidestäkymmenestä tehnyt, ja siihenkin täytyy laskea ne polttopuuks päätyneet mukaan..
Mutta tosiaan, kannattanee ehdottomasti kysyä noilta 50 kitaraa tehneiltä, Salo, Amfi tai Finlandia voi olla hyviä. Ja paljonhan täällä jossain vaiheessa tilailivat "osittain customeita" tuolta Puolasta.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
seppo69
25.06.2008 02:18:35 (muokattu 25.06.2008 02:21:47)
En nyt oikein tajua, aiemmassa postauksessas sanoit, että olis tuo tarjottu projekti, ja nyt pitäs olla rakentanut jo 50 kitaraa, sekä silti pystyä/haluta/olla motivoitunut tekemään puoleen hintaan (tosin tilaajan puista, ehkä) joku pro-tason kitara.. Eiköhän ne, jotka on 50 kitaraakin rakentaneet, ole niitä ammattilaisia jo etupäässä, en tiedä yhtään sellasta harrastelijarakentajaa, joka olis yli puoletkaan tuost viidestäkymmenestä tehnyt, ja siihenkin täytyy laskea ne polttopuuks päätyneet mukaan..
Mutta tosiaan, kannattanee ehdottomasti kysyä noilta 50 kitaraa tehneiltä, Salo, Amfi tai Finlandia voi olla hyviä. Ja paljonhan täällä jossain vaiheessa tilailivat "osittain customeita" tuolta Puolasta.

Kirjoitinpas epäselvästi. Tarkoitin, että jos haluat isona rakentaa ammatiksesi kitaroita, ehkä jopa perustaa oman yrityksen, niin tässähän olisi loistava tilaisuus saada kokemusta alalta. (myös muilta osin kuin pelkältä rakennuspuolelta, asiakaspalvelu jne.)

Sitten kun sinulla olisi se oma firma, niin voisit sanoa tulevalle asiakkaallesi, että katsoppas tästä: "Tälläsiä kitaroita mie oon tehny, yhteensä 50 kpl"
Tai sitten: "Koulussa rakensin vaan yhden kitaran, kun oli pakko, että saa paperit"

Mutta ymmärrän toki sen, että tälläkin palstalla on monia harrastajia, jotka ovat täysin ammattimaisten kitaranrakentajien tasoisia (ja hintaisia), mutta eivät sitä silti ammatikseen tee. Heitä en tässä tarkoittanutkaan.

EDIT: niin, itsehän en osaa edes linnunpönttöä rakentaa, mutta siitä kait ei ollut kysymys?
sartzan
25.06.2008 02:21:42
Itseänsä ei kannata hinnoitella alas, jos ammatikseen jotain aikoo tehdä. Siinä vaiheessa kun on taitoja ja pokkaa myydä jollekin itsetehty mikä tahansa tuote, pitää olla myös pokkaa pyytää siitä ammattilaisen hinta. Hinta määrää tuotteelle tietyssä mielessä myös arvon, ja jos kyseessä on käsityötuote, määrää hinta arvon myös työntekijän ammattitaidolle ja ajalle. Sekä tekijän nimelle. Jos aloittaa liian matalista hinnoista, voi olla ikävää koittaa saada hinnat sinne normitasolle. Halvemmalla ei myöskään kannata tehdä huonoa. Huono tuote on huonoa mainosta. Fiktiivinen esimerkki: Nikkari on tehnyt straton A:lle hintaan 500 e. Tuon jälkeen henkilö X haluaa myös ostaa Nikkarin tekemän straton. A:n soittimen jälkeen Nikkari on kenties tehnyt useampiakin soittimia ennen X:n kanssa käytävää seuraavansisältöistä keskustelua:

Nikkari: Joo voin tehdä, se maksaa sitten 1200 euroa.
X: Siis mitvit?! Mää tunnen A:n mun isänäitinkumminsiskonkaiman naapurin kautta, ja ollaan juteltu hinnoistaki. Miks hitossa mun soitin maksaa enempi ku sen? Tulisko tähän mun stratoon jotenki erilaiset puut?
Nikkari: Ei.
X: No onko osissa jotai erilaista?
Nikkari: Ei...
X: No sit tähän tulee varmaan jotku ihan erilaiset mikit, vai?
Nikkari: Eh... no ei...
X: Ei?! Siis skitta on ihan sama, eli mistä tää näin paljo suolasempi hinta tulee?
Nikkari: Noku kato ku se A:n skitta niin se oli mun ekoja tämmösiä myyntiin tehtyjä ja nyt mää uskallan pyytää jo enemmän ku oon tehny näitä tässä ja....
X: Eijjuma, jätkällä on noussu kusi päähän! Vai eikö mun raha kelpaa? Hitto, kerron kaikille mimmonen ääliö oot...

Tämä sama keskustelu voi koskea mitä tahansa tuotetta. Jotkut eri alojen opiskelijat ovat nokkeluuksissaan jääneet itse itselleen virittelemäänsä hintaloukkuun. On aluksi tehty liian halvalla, on ehkä muodostunut pysyvämpiäkin asiakassuhteita, eikä hintoja saada ammatillisen itsevarmuuden kartuttua hilattua normaalitasolle ilman saikkausta, jos silloinkaan. Tai uudet asiakkaat olettavat saavansa ammattilaistason jälkeä "opiskelija-alennuksella", koska tekijällä on huokea maine. Tai sitten asiakkaat kaikkoavat kokonaan kun hinnat nostetaan sinne normitasolle, kas kun löytyy aina niitä opiskelijoita, jotka innoissaan ottavat töitä vastaan puoli-ilmaiseksi tehtäväksi...
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
seppo69
25.06.2008 02:33:09
Tähänhän tämä aina menee. Onhan tuo Ran:kin nostanut hintoja ja pidentänyt toimitusaikoja kysynnän kasvaessa.
Ei mulla olis mitään ongelmaa sanoa asiakkaalle, että; "joo tein sillon sille yhelle tyypille vähän halvemmalla sen kitaran, koska halusin oppia lisää saada kokemusta".

Opiskelijat sun muut ei kyllä muitten asiakkaitakaan vie. Täytyyhän niitä ammattilaisia tulla joskus uusiakin?

Tarjosihan nimimerkki Twinkle:kin masterointia ilmaiseksi. Mun mielestä tuollaisessa hommassa yhdistyy aika hyvin asiakkaan ja työntekijän omat tavoitteet.
sartzan
25.06.2008 02:41:33
Sitten kun sinulla olisi se oma firma, niin voisit sanoa tulevalle asiakkaallesi, että katsoppas tästä: "Tälläsiä kitaroita mie oon tehny, yhteensä 50 kpl"
Tai sitten: "Koulussa rakensin vaan yhden kitaran, kun oli pakko, että saa paperit"

Toki sillä on arvoa, että voi sanoa tehneensä niin ja niin paljon kitaroita, ja vieläpä jos pystyy mainitsemaan joitakin ehkä asiakkaan tietämiä ja arvostamia tyyppejäkin, jotka soittimilla soittavat. Mutta ongelmana on se, että jos olet tehnyt 50 kamullesi puoli-ilmaiseksi tai kaljapalkalla kitaroita, niin ne soittimet tosiaankin ovat niillä 50 kamullasi, ei siellä potentiaalisen asiakkaan kanssa neuvotellessa asiakkaan hiplattavana. Pelkkä kuvien näyttäminen nettisivuilta tai kotialbumista ei ehkä riitä vakuuttimeksi, kuvia voi aina kehitellä jostakin vaikkei olisi rakentanut edes yhtä kunnollista soitinta. Eikä kuvasta näe, onko ne 50 kitaraa hyviä, vai vaan nättiä ja verrattain hintavaa polttopuuta. Tuleva asiakas olisi hyvin kiinnostunut kokeilemaan tekemääsi soitinta ihan itse, eikä siihen riitä se "yksi pakosta tehty", muttei myöskään kuvan kamuilla olevista ritsoista. Ja hintahomma tulee vastaan tässäkin: voi asiakas ihmetellä, miksi kitarat yhdestä viiteenkymmeneen maksoivat akselilla mäyräkoira-300 euroa, ja nyt pitäis kitarasta no. 51 ollakin yhtäkkiä erittämässä hunajaa.

Ja toisaalta, jos koulussa on tehnyt vain yhden soittimen, jotta saa paperit, ei välttämättä rupea pistämään firmaa pystyyn, jossa soittimia pitäis tehdä enemmänkin...
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
seppo69
25.06.2008 02:55:04
Totta. Ehkä vähän kärjistelin asioita, mutta pääpointtini oli se, että jos haluaa lisää kokemusta alalta (ei ole esim. vielä rakentanur rr:ää, mutta osaa silti laadukkaan soittimen rakentaa), niin tässä olisi hyvä mahdollisuus saada sitä, sekä hieman palkkaa. Ehkä myös niitä tulevia referenssejä?
Les Fender
25.06.2008 12:46:15
Totta. Ehkä vähän kärjistelin asioita, mutta pääpointtini oli se, että jos haluaa lisää kokemusta alalta (ei ole esim. vielä rakentanur rr:ää, mutta osaa silti laadukkaan soittimen rakentaa), niin tässä olisi hyvä mahdollisuus saada sitä, sekä hieman palkkaa. Ehkä myös niitä tulevia referenssejä?

Joo, mut tässä oletuksessa on väärä lähtökohta. Ongelmana ei nimittäin kellään tuntemallani harrastajalla tai työkseen tekevällä ole töiden vähyys. Varsinkin niitä projekteja joista saisi "hieman palkkaa" on tarjolla liikaakin, omat keskeneräiset ja suunnitteilla olevat tuohon vielä päälle. Ajanpuute on ongelma, ei töiden. Oisko kellään tarjota ylimääräistä?
"Living is easy with eyes closed!"
Juzzu
25.06.2008 13:27:32
Oisko kellään tarjota ylimääräistä?

Viidellä donalla tuun lomittaa sua viikoks, kotiin ja töihin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)