![]() 04.06.2008 22:34:31 | |
---|---|
Tuo olisi erittäinkin hyvä setti. Mulla ei ole omakohtaisia kokemuksia tuosta T.Bonesta, mutta kyllä mä ton 12€ sijottaisin mieluummin tuohon yleisesti hyväksi havaittuun SP:n mikkiin. T.Bonellakin on äänitetty tosin hyvää mölyä, sen tiedän. Mulla on juurikin noi SC450:t overiparina. Hyvin pelittää, tykkään. CU
--
Eki | |
![]() 05.06.2008 00:28:18 | |
Ei hitto, heitän kohta Mac Pron tarkkaamon ikkunan läpi. Raidat siirtyilee itsekseen jostain syystä ja projektit menee jumiin kun audioraitoja kertyy vähän enemmän. Menee kaikki aika ongelmien korjailuun, sen sijaan että vois perehtyä tarkemmin äänittämiseen ja miksaamiseen... Vanhalla G5:llä ja Logic Pro 7:lla ei ollut mitään ongelmia koskaan ... | |
![]() 05.06.2008 09:09:58 | |
Ei hitto, heitän kohta Mac Pron tarkkaamon ikkunan läpi. Raidat siirtyilee itsekseen jostain syystä ja projektit menee jumiin kun audioraitoja kertyy vähän enemmän. Menee kaikki aika ongelmien korjailuun, sen sijaan että vois perehtyä tarkemmin äänittämiseen ja miksaamiseen... Vanhalla G5:llä ja Logic Pro 7:lla ei ollut mitään ongelmia koskaan ... Tää on kyllä ihan ihme homma ja jostain syystä mua vituttaa sun puolesta =D Toivottavasti siihen löytyisi jokin apu. Ei se varmaan koneesta ole kiinni? Luulisin, että Logicissa jotain. Itse ajattelin kahlata ton isonkin manuaalin kokonaan lävitse pikkuhiljaa. Oon sitä jo jonkin verran lueskellutkin. Sieltä löytyy monenlaisia ihan hyviä vinkkejä, mutta onhan tuolla aika paljon ihan alkeisasioitakin selitettyinä käsitetasola =) Toivottavasti syy selviää ja kerro sitten muillekin. Voisko se olla, että kun sulla on niin paljon audioraitoja ja jos jokaiselle on oma efekti, niin kyllähän se rasittaa... No mä olen kyllä niin nyyppä näissä hommissa, etten osaa sanoa sen paremmin. Can you feel the atmosphere | |
![]() 05.06.2008 11:26:37 | |
Voisko se olla, että kun sulla on niin paljon audioraitoja ja jos jokaiselle on oma efekti, niin kyllähän se rasittaa... Kyllä tollaisella tykillä saa pauhata sitten jo satojen raitojen ja plugareiden kanssa, ennenkuin alkaa tolla tavoin hyytymään. Väittäisin siis edelleen, että jokin on solmussa jossain, eikä johdu projektin koosta. "If life seems jolly rotten there's something you've forgotten and that's to laugh and smile and dance and sing." | |
![]() 05.06.2008 11:27:33 | |
Tää on kyllä ihan ihme homma ja jostain syystä mua vituttaa sun puolesta =D Toivottavasti siihen löytyisi jokin apu. Ei se varmaan koneesta ole kiinni? Luulisin, että Logicissa jotain. Itse ajattelin kahlata ton isonkin manuaalin kokonaan lävitse pikkuhiljaa. Oon sitä jo jonkin verran lueskellutkin. Sieltä löytyy monenlaisia ihan hyviä vinkkejä, mutta onhan tuolla aika paljon ihan alkeisasioitakin selitettyinä käsitetasola =) Toivottavasti syy selviää ja kerro sitten muillekin. Voisko se olla, että kun sulla on niin paljon audioraitoja ja jos jokaiselle on oma efekti, niin kyllähän se rasittaa... No mä olen kyllä niin nyyppä näissä hommissa, etten osaa sanoa sen paremmin. No ei kai sen pitäis rasittaa ton tehoisella koneella... Lopullisessa miksauksessa mulla on kuitenkin ko0lminkertainen määrä plugareita ja pari sataa audioraitaa enemmän, eikä se silloinkaan saisi tökkiä. Ja Logicissahan on se low-latency recording mikä kytkee nauhoitettaessa jotain plugareita ja buseja pois käytöstä. | |
![]() 08.06.2008 01:54:05 (muokattu 09.06.2008 13:50:45) | |
No moro! Tässä olisi tarkoitus aloittaa äänityshommat ihan harrastelija pohjalta. Äänitykseen ajattelin Alesiksen multimix 16 firewire mikseri/interfacea, joka vaikuttaa mukavan edulliselta näin opiskelijalle. Sitten jotain perus instrumenttien äänitysmikiksi Shuren 57. Koneessani ei ole tuota firewireliitäntää että sellaisia levyjä saa vissiin lisänä, eikä maksa maltaita? Hankinnan alla olisi jotkut erittäin edulliset rumpumikit (esim. snare, 2x pikku tom, lattia tom, bassari, 2 overia ) ja jokin, myöskin halpa, lauluäänitysmikki. Mitäs kokeneemmat suosittelisi, jos budjetti yhteensä näille mikeille olisi sen 300 - 450e, ständeineen ja muine tykötarpeineen? Kiitos neuvoista jo etukäteen (: Älkää äänekkäät puhuko huomisesta mitään, kun tämäkin päivä on kesken. | |
![]() 11.06.2008 16:57:20 (muokattu 11.06.2008 17:56:22) | |
Voiskohan joku neuvoa minut alkuun äänityksessä.. Ostin tässä viikko sitten Lexicon Omegan jossa on myös Pantheon ja Cubase LE 4 Kovasti äänittämään pitäisi päästä, mutta mitä tossa alussa asennuksen jälkeen pitää tehdä? Joitain ihme Enable Record juttuja pitäis tehä, mutta itse en tajunnut manualista oikeastaan mitään.. latenssi ongelmaki vaani ja pelkään että koko laite on susi.. Ku en mikää tekniikanihmelapsi ole.. Input Latency 6.803 ja Output Latency 73.696 Sain sen ku säädin CPU:ta. sitte toi huutaa vähäväliä "The ASIO driver Omega ASIO could not be started" Tein ehkä jotain väärin jossain vaiheessa mutta mitään en itse ainakaan keksi.. ehkä juuri siks ku oon nii huono.. | |
![]() 11.06.2008 18:22:05 | |
Ku en mikää tekniikanihmelapsi ole.. Input Latency 6.803 ja Output Latency 73.696 Sain sen ku säädin CPU:ta. sitte toi huutaa vähäväliä "The ASIO driver Omega ASIO could not be started" Tein ehkä jotain väärin jossain vaiheessa mutta mitään en itse ainakaan keksi.. ehkä juuri siks ku oon nii huono.. Oletko jo Googlesta ettiny apua? Esim: http://www.google.fi/search?q=%22Th … la:fi:official&client=firefox-a Youtubesta löytyy varmaan hyviä avustusvideoita joissa näytetään kuinka päästään alkuun ja nauhottelemaan tossa Cubasessa. | |
![]() 13.06.2008 00:24:56 (muokattu 13.06.2008 00:26:10) | |
Mites tällanen laite, ostettu käytettynä, nimeltään Alto Averb 24 x 32 bit Digital Effects Module. En todellakaa tiedä mitä tällä olis tarkotus tehdä, sain kaupanpäälle, eli toimivuudesta ei ole tietoa. Takana liitännät, (tälläisiä instrumenttipiuhalle sopivia röörejä) Bypassille 1 tiedä output vaiko in, outputteja 2, left ja right, inputteja 2, left ja right, leftissä lukee MONO Kytkin tällailla: Basso --> johto --> input left (MONO) Alto Averb --> output left --> input vahvari. yritin sitten jotain säätöjä tehä, niin vahvarissa signaalin volume vaan hyppi ja mitään efektimuutoksia ei tapahtunu. Ajattelin et ei oo nyt kyllä oikein kytketty ja otin irti. Kertokaas onkos laite paksana vai kytkinkö väärin / miten pitää kytkeä oikein? tonnäkönen mötikkä: http://www.savelaitta.fi/kuvat/soitin/ALTO_averb.jpg Lontoon kieli ei oikein taitu, mutta tollasta infoa siitä ja tarkempi kuva takapuolelta. http://www.altoproaudio.com/html/digital_effects_processors_dig.php | |
![]() 14.06.2008 17:08:19 (muokattu 14.06.2008 17:13:42) | |
Pikkuveli hankkii uuden läppärin varmaan ensi viikolla, kun ei tehot enää riitä uusimpiin peleihin. Siispä vanha päätyy minulle, ja ajattelin ostaa sille jonkun äänikortin kaveriksi. ADAT olisi jees, omistan jo Behkun Ada8000:n. Eli mitä katsella? Hintaluokka saisi pysyä siinä 300e puolin ja toisin, 500e voisi olla maksimi, jos sillä saa jotain paljon laadukkaampaa. Tällä hetkellä pärjäilen aivan hyvin Emun 1212m:llä. Firepod? No ei kai sen pitäis rasittaa ton tehoisella koneella... Lopullisessa miksauksessa mulla on kuitenkin ko0lminkertainen määrä plugareita ja pari sataa audioraitaa enemmän, eikä se silloinkaan saisi tökkiä. Ja Logicissahan on se low-latency recording mikä kytkee nauhoitettaessa jotain plugareita ja buseja pois käytöstä. Itse kanssa joskus painin pahan latenssiongelman kanssa, syy oli mitä typerin. Jonkun päivityshässäkän takia Cubasessa oli vaihtuneet ASIO -ajurit johonkin Windowsin omaan pieruun, jolla latenssia oli jotain 70ms. Tuli vähän tyhmä olo. Eli muista myös katsoa ettei vika ole jossain ihan liian ilmeisessä. "If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular | |
![]() 15.06.2008 16:13:04 | |
Mikä pluggari kohinan poistoon? Saa sanoa monia, noise reduction jo tiedossa. tele se olla pitää | |
![]() 15.06.2008 16:32:39 (muokattu 15.06.2008 16:38:09) | |
Mikä pluggari kohinan poistoon? Saa sanoa monia, noise reduction jo tiedossa. Noise reduction on yhtä kuin melun vähentäminen ja tarkoittaa audiomaailmassa yleensä juuri kohinan poistoa. Kohinan poistoon löytyy sitten muutama erilainen tapa: Gate, joka katkaisee kanavan äänen, kun äänen voimakkuus alittaa tietyn kynnyksen. Näin yimääräinen kohina tai muut turhat äänet leikkaantuvat hiljaisista kohdista pois. Gate on käyttökelpoinen vaikkapa rumpuraidoissa, koska sillä voi vähentää mikrofonivuotoa. Nykyään tietokonemaailmassa raitoja puhdistetaan kuitenkin aika pitkälti ihan vaan leikkaamalla tyhjät veks, joten gatea tulee harvemmin käytettyä. Sitten on erikseen iso kasa eri valmistajien noise reduction-plugareita (waves, izotope, sony jne), joille yleensä syotettään analysoitavaksi pätkä kohinaa, jonka raidasta tahtoo pois, ja sitten plugari duunaa raidasta puhtaamman. Tällaisia plugareita käytetään sitten yleensä enemmän esim. leffan dialogieditoinnissa, koska sillä voi vähentää kaikenlaisia huoneen kohinoita tai vaikkapa valoista aiheutuvia teknisiä vinkumisia jne. Musakäytössä ei ainakaan tietääkseni ole noilla hirveästi käyttöä? ts. en ole itse ainakaan koskaan käyttänyt... GIGO | |
![]() 15.06.2008 23:28:18 (muokattu 15.06.2008 23:29:53) | |
Ajattelin ostaa alesis multimix 16 mixerin ja behringerin b2030a monitorit. Tuleeko noiden behringerien tal alesiksen mukana mitään johtoa jolla yhdistettäis toisiinsa? Tossa mikserissä ei näytä olevan XLR outtia joten kannattaako laittaa tavallisella piuhalla alesis kiinni behringereihin vai jollain 6.3mm-->XLR piuhalla? | |
![]() 16.06.2008 00:43:19 | |
Ei ole tapana saada johtoja mukaan - ellei kauppias ole kylkiäismyönteinen. Otaksuisin monitoreista löytyvän balansoidut sisäänmenot myös plugimallisina (niinkuin kitarapiuha, mutta stereo, TRS siis). Saattaapa miksauttimestakin olevan vastaavalla tapaa konstruoidut ulostulot. Tässä tapauksessa kätevä ja pätevä kytkentä on kaksi balansoitua plugipiuhaa,molemmille monitorille omansa. Piuhojen molemmissa päissä siis TRS. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 17.06.2008 19:08:23 | |
Nyt on kyllä pakko turvautua asiantuntevan yhteisön apuun...äänityshommissa, yllättäen. Eli nyt on tullu luettua kaikki maailman jutut yleisesti äänittämisestä, ja äänittämistä olen jo pidemmän aikaa harrastanutkin, lähinnä "hei, täähän toimii!"-logiikalla. Miten tietokoneelle äänittäminen, tai äänittäminen yleensä tapahtuu oikeaoppisesti? Kysymys voi olla liian yksinkertainen ja vastaus liian moniulotteinen, mutta siis olen aloittanut oman demon värkkäämisen, ja tarkoitus on äänittää kitarat, koskettimet, mahdollisesti myös basso ja joikaamista kotikoneella. Mulla on tällä hetkellä: -Perus-PC joka jaksaa ruksuttaa useamman raidan aika raskaankin kuorman kanssa, -Kohtalainen äänikortti jota ei ole varsinaisesti tarkoitettu äänittämiseen, -Tarvittavat äänitys/miksaus-softat, -Soittimet löytyy kaikki ja useampi kitaravahvari joissa kaikissa Line Out-liitäntä linjatasoiselle äänelle -Tietotaito. Paitsi tässä kohtaa. Kun nyt se tärkein juttu on saada kitarat mahdollisimman hyvin narulle. Synapuoli hoituu täysin, siitä ei tarvii murehtia, mikityksiä oon suunnitellu jo pitkään mutta niilläkään ei oo hätä. Talla hetkellä äänitys toimii seuraavasti: Kitara kiinni vahvariin, vahvari piuhalla linjaulostulosta PC:n äänikortin linjasisääntuloon. Äänikortin linjasisääntulo ei syö 1/4-tuumaista, joten sen pienennän adapterilla astetta pienempään, onko se joku Bantam-pikkuplugi vai mikähän se oli...? ;-) Semmonen normi kuulokkeistakin tuttu plugikoko. Soundi on todella aneeminen ja kaikin puolin huono. Mitä mä tarviin siihen väliin? Hiukan pelottaa jo ajatella vastauksia että "mitä sä jätkä nyt oikein touhuat..." mutta nyt puhutaan niin yksinkertaisista asioista etten tiedä mistä lähtis liikkeelle... USB-äänikortti? Yleensähän ne on mikkietusia, esim. E-MU:t tai M-Audiot, joten niillä sais mikitetyn soundin tulevaisuudessa nauhoitettua. Esim. http://www.thomann.de/fi/emu_0202_usb.htm Pikkumikseri? Mitäs mä semmoisella tekisin kun kaiken ns. "kontrollin" teen PC:llä? Uusi äänikortti? Voiko olla tosiaan niin että äänitystapa on oikein, mutta äänikortti vain on schaissea? Esim. http://www.thomann.de/fi/maudio_delta_audiophile_192.htm Yhtä raitaa nauhoitan kerrallaan, ja jo nauhoitettu biisi (rummut, kaikki mitä siinä ikinä soikaan) täytyy pystyä kuuntelemaan päälle soitettaessa. Pieni latenssi olis tietysti hyvä, mutta editoimalla soiton saa kohdilleen, koska meneehän se soitto oikein, taltiointi vaan jätättää...:-) Äänentoistovehkeet ja muut ei-nauhoitukseen liittyvät asiat voidaan sivuuttaa, niistä olen liiankin tietoinen... Nyt saa neuvoa rankalla kädellä ja kertoa mikä mättää! Kaikki neuvot otetaan kiitoksella vastaan ja hiiri napsauttaa nyt helposti plussaa. Miten sen äänityksen kuuluisi mennä ja mitä allekirjoittanut tarvitsee? "Älkää ampuko kitaristia jos kappale ei miellytä. Se voi silti olla nuottien mukaan soitettu." | |
![]() 17.06.2008 19:10:45 | |
No niin ja nyt heti söhlin ite taas, eli mikitystä yritän lykätä (eli ei tarpeellista henk.koht.) jos kunnon soundin saaminen ei ole siitä kiinni. Unohtui sanoa... "Älkää ampuko kitaristia jos kappale ei miellytä. Se voi silti olla nuottien mukaan soitettu." | |
![]() 18.06.2008 20:02:31 | |
Sain pulmaani vastauksen jo muualta...eli jos joku nyt tämän vielä lukee ja kokee että samat kysymykset askarruttavat häntä, niin pähkinänkuoressa: Kotistudiossa kannattaa siirrellä sitä ääntä piuhoja pitkin. Osta USB/Firewire-audiointerface, Kitara/basso/ukulele suoraan piuhalla kiinni ko. etuseen, koneelta ilmeisesti myös mukana tulevasta kitarointisoftasta kaiutinmallinnos päälle ja a vot! Tietysti efektointi kaikkinensa koneella. Jos koneella on siis tarkoitus äänittää. Sitä oman styrkkarin soundia äänitettäessä mikitys kajariin ja mikki kiinni samaan interfaceen. Ei kaiutinmallinnosta. Näin yksinkertaisia asioita, koko ajan olin oikeilla jäljillä, mutta onneks miksaajatuttava valaisi oikeille raiteille. ...ja jos joku _nyt_ tulee kertomaan tähän miten tämä oikeasti menee, niin minä kyllä...;-) "Älkää ampuko kitaristia jos kappale ei miellytä. Se voi silti olla nuottien mukaan soitettu." | |
![]() 19.06.2008 21:01:05 (muokattu 19.06.2008 21:11:51) | |
Terve vaan. Tota noin. Nää on sellasia juttuja, että vaikka tossa on ollut jo vastauksia näihin kysymyksiin, niin niitä on hieman hankala soveltaa näihin tiettyihin laitteisiin ja juuri niihin mun haluamiin käyttötarkoituksiin. Siksipä uusi viesti (tai ehkä siksi, etten laiskana viitsi lukea 66 sivua ennen kuin totean, että on vielä kysyttävää). Ei tartte lukea, jos ei halua. Tarkoitus olisi hommata pikku hiljaa sellainen kalusto yhden miehen orkesterin äänittämiseen. Kaiken hoitaisin siis itse. Soittimia löytyy sähkökitara (+styrkkari), nailonkielinen akkari, basso (johon ei ole vahvistinta) ja piakkoin rummut. Syna ja muu sälä tulee sitten koneella, siihen on kaikki välineistö jo, ei puututa asiaan. Laulu. Ei ole mikään prioriteetti mulla. Voihan sitä sitten joskus hommata putkietusen ym. värkkiä sitä varten. Tieteiskone on muutaman vuoden ikäinen tehokas pöytäkone, joskin tällä hetkellä siinä on hieman liikaa erilaisia tilaa vieviä pelejä, ohjelmia, tiedostoja yms. Sitten mitä tietokoneen puolelle? Ilmaissoftista osaan käyttää hyvin Kristalia, mutta ei se ole ihan se taso mitä haen. Joku Cubasen kevytversio? Itseni monitoroin langattomilla kuulokkeilla. Sennheiserit. Muutenkin nää monitorijutut on hallussa. Kaiken olen yrittänyt parhaan tietämykseni mukaan miettiä valmiiksi ennen kuin ostan yhtään mitään, enkä omasta mielestäni ole aivan täysin pihalla ainakaan käytännön puolella, laitteet taas on hieman hakusessa, siksi tämän kirjoitankin. Oltiin kerran hieman alle viikon ajan oikeassa studiossa bändin kanssa, ja silloin heräs mielenkiinto tähän äänitystouhuun. Katoin kuinka pro-mies hoiti äänitys- ja miksaushommia, aika näppärää. Oli kuitenkin kiire ja eka kerta studiossa niin olihan sitä hermostunut, eikä viitsinyt perehtyä kunnolla siihen mitä äänittäjä duunas. Ihan vaan vastausten helpottamiseksi tein listan siitä, miten olen ajatellut tämän kotiäänittelyn käytännössä hoitaa. Asiat, joissa on minulla epäselvyyttä, olen merkinnyt kysymysmerkillä (?). :) Niitä sitten löytyy. Toivottavasti ei liikaa, että jaksatte vastaillakkin. 1. Mikseri ja äänikortti Jos järjestyksessä mennään niin ulkoinen, hyvä äänikortti (audio interface) täytyisi saada. Tämä on minulle yksi suurimmista mysteereistä kotiäänityspuuhissa. Mikäli haluan äänittää koneelle useita raitoja sekvensseriin yhden stereoraidan sijasta, niin silloinhan minun täytyy ostaa äänikortti joka on ominaisuuksiltaan tällainen? Kaikkein helppokäyttöisin audio interface on varmaan USB:hen liitettävä? Etuastetouhut ajattelin hoitaa mikserillä, jolla voisi sitten jo äänitysvaiheessa säätää hieman tasoja ja ekvalisointeja konkreettisesti näppituntumalla. Olen käynyt katsomassa musaliikkeessä erästä Samsonin vehjettä ( http://www.thomann.de/fi/samson_mdr6_6kanal_mischpult.htm ), joka vaikutti kohtuullisen tukevarakenteiselta, sekä hintansa, ominaisuuksiensa ja ulkonäkönsä puolesta mun tarpeisiin sopivalta. Siitä on olemassa myös toinen versio joka on vähän erilainen. ( http://www.thomann.de/fi/samson_mdr_624.htm ) Siinä ei ole noita liukusäätimiä ja nuo mikkitulot ovat vähän erilaisen näköiset. Molempien pitäisi speksien puolesta olla XLR-tuloilla varustetut. Tuossa ensimmäisessä on sitten musaliikkeen katalogin mukaan joku "Hard Disk Mode" -tila. Siitä ja muusta on kerrottu katalogissa näin: "MDR-sarja tarjoaa erilaisia miksereitä kotistudio- ja livekäyttöön. Vankka rakenne ja häiriöttömät etuasteet antavat hyvän toiston sekä äänitykseen että liveääneen. Kaikissa malleissa on phantom-syöttö esim. kondensaattorimikrofoneille. MDR-sarjassa on liitännät ovat päällä, jolloin yleisnäkymä on hyvä ja kytkentä helppoa. Joissakin mallerissa on HDM-toimintotila (Hard Disk Mode), joka on ihanteellinen äänitettäessä audiota tietokoneelle." Mitä tää nyt sitten käytännössä tarkoittaa? Onko tämä "HDM" vain mainospuhetta? Tarvitsisin vähän ohjeita siihen, miten äänikortin ja tuollaisen mikserin kanssa pelataan haluttaessa tietokoneelle sekvensseriin vaikka täynnä oleva tuollainen mikseri. Noiden maksimi on kaiketi 2 monokanavaa ja 2 stereota. 2. Sekalaista mikrofoneista Onko noissa miksereissä jotain rajoituksia vaikka siinä, että johonkin tuloon ei käy mikrofoni tai tietyistä tuloista ei saa phantomvirtaa? Esimerkiksi jos haluasi konkkaparia käyttää overheadeina rumpujen kanssa niin voiko toisen laittaa tuohon mikserin stereotulon ylempään XLR-tuloon XLR-XLR -piuhalla ja toisen sitten alempaan plugiliitäntään XLR-plugi -piuhalla? Niin. Mikrofoneista olen kuullut jo studiossa ollessani 57:aa käytännössä ja se näyttää kivalta ja on kovin kehuttu. ( http://www.thomann.de/fi/shure_sm57_lc.htm ) Sitähän voisin käyttää kitarakaapin ja virvelin äänittämisessä. Varmaan joku toinen dynaaminen olisi kiva basarin ja mahdollisen bassokaapin äänitykseen. Sellaiseen toimintaan varmaan muhkeampi bassotoisto olisi plussaa? Tietääkö joku sanoa hyvän mikin paljon bassoa sisältävien juttujen äänitykseen? Sitten konkat. Nuukana henkilönä en millään haluaisi satsata heti kahteen eri stereopariin vaan voisin monipuolisuuden nimissä tyytyä yhteen laajakalvoiseen ja yhteen pienikalvoiseen. Lukemani perusteella siis laajakalvoinen värittää saundia kun taas pienikalvoinen toistaa luonnollisemmin äänen. No ei se mitään. Takuulla löytyy overhead- ja muussa stereokäytössä joku asettelu noille mikeille. Jos vaikka haitsun puolen haluan kuulostavan luonnolliselta, niin voinhan laittaa pienikalvoisen sinne puolelle ja laajakalvoisen toiselle. Eli nyt taas tarvitaan esimerkkejä. Ei tartte tosiaankaan olla mitään kalliita vehkeitä. Semmosia hyvän hinta/laatu-suhteen omaavia jos tiedätte niin antaa palaa. 3. Käytäntö Tämän käytännön puolen haluan selostaa ihan että te saatte käsityksen siitä mihin mikkejä, mikseriä ja muita juttuja aion käyttää. Rummut mä mikittäisin ovareilla ja basari ja virveli omilla. Tomit ei ole niin kauheen väliä, kylläähän ne muihin vuotaa. Sitä paitsi ne eivät ole niin tärkeitä mulle. Bassonhan voi äänittää suoraan esimerkiksi säröpedaalin ja DI-boksin kautta? ( http://www.thomann.de/fi/samson_sdirect_aktive_dibox.htm ) Vai onko stereoboksi monikäyttöisempi? Voiko siitä käyttää vain toista puolta että toimiiko mononakin? ( http://www.thomann.de/fi/samson_sdirect_plus.htm ) Jos nuo kerran tarvitsevat phantom-syöttöä niin saavathan ne sen mikseristä? Mites aktiivi/passiivi? Kitara vedeltiin studiossa 57 kankaaseen kii ja konkka metrin parin etäisyydelle. Konkan laatua en tiedä. Kokeilemalla selviää sitten. Konkalla saa sit mahdollisen laulun purkkiin kanssa. Sitten yleisesti kannattaisi varmaan olla kompura ihan käsinkosketeltavassa muodossa. Kyllähän softatkin on hyviä mutta kai se kompura oikein käytettynä äänittäessä on hyvä olla? Softallahan ei voi äänityksessä tehdä mitään. Tämä? ( http://www.thomann.de/fi/fmr_audio_rnc_1773.htm ) Muutenkin noita prosessoreita saa hankittua sit myöhemmin ihan riesaksi asti, jos vaan rahaa riittää. Samoin parempia mikkejä ja lisää mikseitä ym. Musiikki on kuitenkin mulle se tärkein juttu. Kiitos! Jaksoit lukea/hypätä tähän asti. Jos se vei kaikki mehut ja vastaus jää uupumaan niin ei haittaa. | |
![]() 19.06.2008 22:30:34 (muokattu 19.06.2008 22:33:02) | |
1. Mikseri ja äänikortti Äänikortin tarttet sellaisen, jossa on niin monta kanavaa kuin kerrallaan meinaat maksimissaan äänittää. Esittelemässäsi mallissa siis rummut (4 kanavaa). Tietty, jos meinaat äänittää koko bändiä kerralla niin sitte enemmän. Noita äänikortteja on monenlaista. Firepodia (uudempi on nimeltään FP10) moni tässä meikäläisen sarjassa käyttelee. Jos haluat pykälää hifimpään halpis-osastoon, niin sitten RME-osastolle. Mikseriä tuskin tarttet kun noissa äänikorteissa on yleensä etuset kyllä ja monessa on myös korkeamman impedanssin ns. instrumenttisisääntulo, johon voit vaikka sen basson lykätä. 2. Mikkejä Jos ei laulu oo niin tärkeä, niin panostaisin ehkä itse yhteen timmiin pikkukalvokonkkapariin. (EDIT: on siis mun pienellä kokemuksella ja mun mielestä yleensä kätsempi sekä akkarille, että perkussioille, laulussa taas jyrää laajakalvoinen). Nää nyt on tietty makuasioita. Tota rumpujuttua jos miettii niin konkilla overit, 57 virppaan ja sit vaikka AKG:n D112 basariin. Toinen vaihtoehto olis vaikka yhellä laajakalvoisella overi, pikkukalvoinen virppaan ja sitte 57 basariin. Itse mikit riippuu tietty hintaluokasta. Oktavan MK012 on kuulemma hintaluokassaan hyvä. Itselläni on AKG:n C451, mikä on ainakin pirun kova virvelimikki ja muutenkin perkussioiden nopeat iskut poimii mainiosti (myös peltiosastolla). Laajakalvoisista yleinen on vaikka Roden Nt1 ja oisko Behkun B2:sta joku joskus kehunut. Mut tää koko kappale on nyt tällaista jaarittelua. Ei kai näihin mitään oikeita vastauksia ole. Itte panostaisin hyvään laajakalvokonkkaan, kun se on laulussa niin kiva. Voihan sitä tietty 57:lla tai 58:llakin laulua äänittää. 3. Käytäntöä Joo bassoa voi vetää dippaboksin kautta linjasisääntuloon, mut onpa noita instrusisääntulojakin tosiaan. Itse en mitään rautaprosessoreita omista niin en osaa niistä neuvoa. Itse tykkään siitä kun on prosessoimaton matsku tallella ja sitte koneella voi säätää noita prosessointeja ja opiskella sitä homma ihan korvienkin kanssa. Fiksumpienkin olen kuullut väittävän, että kannattaa äänittäessä olla aika varovainen niiden prosessorien kanssa. Toi ehdottamasi kompura kyllä tuntuu olevan kaikkien huulilla (vai oliko se RNP-etunen), että ei sinänsä varmaan turha peli. Digitaalinen tais olla kuitenkin. Mikitystekniikoita sun muuta löytyy kirjoista. Ja netistäkin kyllä. En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa. | |
![]() 19.06.2008 22:35:24 | |
Mikäli haluan äänittää koneelle useita raitoja sekvensseriin yhden stereoraidan sijasta, niin silloinhan minun täytyy ostaa äänikortti joka on ominaisuuksiltaan tällainen? Kaikkein helppokäyttöisin audio interface on varmaan USB:hen liitettävä? Hommaa vaikka tällainen, tai jonkun muun valmistajan vastaava, jos löytyy: http://www.thomann.de/fi/alesis_multimix_8_usb_20.htm Siinä on mikseri ja interface samassa, jokainen kanava menee omalle raidalleen koneelle. Mikkisisäänmenoja on neljä, joka juuri riittää suunnittelemaasi käyttöön. Onko noissa miksereissä jotain rajoituksia vaikka siinä, että johonkin tuloon ei käy mikrofoni tai tietyistä tuloista ei saa phantomvirtaa? Mustanaamio kulkee vain XLR -piuhassa. Kaikissa XLR:lläkään varustetuissa sisäänmenoissa ei välttämättä ole phantomia, etenkään halvoissa pikkumiksereissä. Niin. Mikrofoneista olen kuullut jo studiossa ollessani 57:aa käytännössä ja se näyttää kivalta ja on kovin kehuttu. SM57 on aina varma valinta, mutta halvemmallakin saa demotuskäyttöön riittäviä pulikoita. Tietääkö joku sanoa hyvän mikin paljon bassoa sisältävien juttujen äänitykseen? Itse lähtisin tällaiseen budjettiluokan studioon katselemaan T-bonea ja muita vastaavia halpismerkkejä. Esmes jotain tällaista (omakohtaisia kokemuksi juuri tästä mallista mulla ei ole): http://www.thomann.de/fi/the_tbone_bd300.htm Sitten konkat. Nuukana henkilönä en millään haluaisi satsata heti kahteen eri stereopariin vaan voisin monipuolisuuden nimissä tyytyä yhteen laajakalvoiseen ja yhteen pienikalvoiseen. En suosittele. Ei noita konkkia ole pakko käyttää aina niin perinteisesti. Isokalvoiset käyvät hyvin myös rumpuövereiksi, akkarin äänitykseen jne. Pienikalvoisillakin voi ottaa laulut sisään ihan OK soundilla. ...mutta noiden sekottaminen stereopariksi tulee todnäk aiheuttamaan hankaluuksia. Hommaa kaksi samanlaista. Itse ostaisin varmaan pari laajakalvokonkkaa - mulla on T-bonen SC450:t, ne on ollu hyvät ja monipuoliset (käytän nykyään muuten nimenomaan niitä overeina vaikka hyllystä löytyy niitä pienikalvoisiakin). http://www.thomann.de/fi/the_tbone_sc450_stereoset.htm Bassonhan voi äänittää suoraan esimerkiksi säröpedaalin ja DI-boksin kautta? Esmes. Noilla sun kamoilla pulatessa mä äänittäisin varmaan niin, että basso menisi DI:n kautta puhtaana koneelle, ja lisäksi särösoundi menisi sen skittastyrkkarin kautta, lähimikitettynä. Ei siinä vahvarissa tarvitse olla isoa botnea - se tulee linjasaundista. Skittakamat kestää ihan hyvin bassonsoittoakin, kunhan on maltillinen volan kanssa. CU
--
Eki | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)