Aihe: Sanojen unohtelusta ja jännityksestä eroon, vinkkejä??
1
jboy88
09.06.2008 01:04:45
Moikka!

Laulaminen on ollut jo pidemmän aikaa suuri intohimoni ja olenkin toteuttanut sitä mm. käymällä laulutunneilla ja karaokessa. Ajattelin syksyllä osallistua Idolsiin (osallistuin kyllä jo viime kaudellakin, mutta jännitin niin paljon, että mokasin mahdollisuuteni).

Laulan puhtaasti, mitään super-hienoja teknillisiä laulusuorituksia en osaa, mutta tiedän laulavani keskivertoa paremmin. Ainoa ongelma on jännittäminen. Olen muutenkin hyvin herkkä persoona ja tunnollinen ja liian itsekriittinen. Esiintymisjännitys on onneksi pikkuhiljaa laantunut esimerkiksi laulamisen suhteen, mutta suurin ongelma tällä hetkellä on sanojen unohtaminen. Tämä tapahtui viime Idols-kaudellakin ja lauloin mitä sattui. Vaikka kuinka hyvin sanat panttaan päähän, niin h-hetkitilanteessa tuntuu, että ne sanat vaan katoaa mielestä, kun paniikki valtaa kehon!

Onko tähän vaivaan mitään ratkaisua? Olen ajatellut jopa vaivaan tilapäistä lääkitystä, koska asia on mulle niin tärkeä! Vaikka ei pääsiskään Idolsissa eteenpäin, niin ois mielettömän hienoa saada siitä positiivinen kokemus, johon on itse tyytyväinen! Mutta kun se tilanne on niin vaikea: sun pitää yhdessä minuutissa valtavan paineen alla laulaa ihan vitun hyvin! :D

Jees jos joku jaksoi lukea loppuun, niin kiitos ja suurempi kiitos vielä siitä, jos joku jaksaa vastata ;)
Apricot
09.06.2008 11:15:41
Onko tähän vaivaan mitään ratkaisua?

On: keskittymis- ja rentoutumisharjoitukset. Perusasia on tietysti itseluottamus, joka rakentuu siihen, että tietää osaavansa sen mitä esittää. Laulun sanat harvemmin unohtuu, jos on sisäistänyt tekstin sisällön.

http://www.yths.fi/netcomm/viewarti … article=2740&index=A&page=1
Emirien
10.06.2008 14:44:23
Valitettava totuus taitaa tuon idolsin suhteen olla se, että ne hakevat varmaan semmoista laulajaa, joilla pysyy jännitys ja hermot kurissa jatkossakin, jos eteenpäin pääsevät. :/

Itse olen luonteeltani melkoinen jännittäjä, välillä tuntuu kun maha olisi ylösalaisin vaikka vaan koulussa kysymykseen vastatessa. Laulaessani yleisölle huomaan joka kerta rentoutuvani enemmän. Pikkuhiljaa olen pääsemässä eroon häiritsevästä jännityksestä, joka valitettavasti vaikuttaa kyllä laatuunkin esiintyessä. Kokemus on ollut minulle hyvä keino.

Monilla idolsissa jatkoon päässeillä ihmisillä on varmaan kokemusta takanaan tai hyvä itsetunto.
http://www.myspace.com/immortalangelica
tanjuli
13.06.2008 18:49:39
Esiintymisjännitykseen auttaa tosiaan esiintymisrutiini ja itsevarmuus - että tietää osaavansa, mitä tekee, eikä pelkää, vaikka välillä mokaisikin. Anna itsellesi lupa möhliä, muutkin tekevät sitä.

Pitää vaan mokata tarpeeks monta kertaa ja selviytyä mokaamisestaan tarpeeks monta kertaa ja nauraa sille mokaamiselleen tarpeeks monta kertaa. Ittellä auttoi, kun kaverien kanssa käytiin keskellä päivää karaokessa laulamassa biisejä joita kukaan ei tuntenut - ihan vaan huvikseen.

Opettele selviytymiskeino, miten improvisoit, jos sanat vaikka unohtuvat. Jos sanat unohtuvat, pidä pokkasi ja keksi sanat omasta päästäsi. Yleisö ei välttämättä edes huomaa sitä tai pitää sinua luovana nerona.

Ittellä auttaa se että kirjottaa ne sanat muutamaan otteeseen ylös ja ajattelee sitä mitä kirjottaa ja sen jälkeen ihan vaan puhua pulputtaa sitä litaniaa läpi. Mut siitä ei pääse mihinkään että jostain välistä unohtuu aina jotain. Yleisö ei huomaa mitään jos et anna niiden huomata (pokka pitää, melodia jatkuu vaikka sanat vaihtuisivat siansaksaksi tai diipadaapaksi, tunnelma säilyy jne.)

Ylipäätänsäkin kannattaa vetää julkisesti niin paljon kun vaan pystyy. Mitä useampaan soppaan heittäytyy, sitä vähemmän 'once-in-a-lifetime-must-not-fail' -kokemus yksittäisestä vedosta tulee. Avainsana on RUTIINI. En tarkoita sitä, että homma maistuu puulta, vaan sitä, että on kokenut sen julkisesti esiintymisen niin monta kertaa, että sitä esillä olemista ei tarvitse enää jännittää. Ja yhtäkkiä yllättäen sitä alkaakin huomata että eipä se laulaminenkaan enää jännitä niin paljoa (varsinkin jos on treenannut esitettävän biisin siihen pisteeseen että voi sanoa osaavansa sen läpikotaisin).

Jos laulaa julkisesti kerran kolmessa vuodessa niin voi olla ihan varma siitä että se yksi ainokainen kerta on just se kun kämmenet hikoaa, ääni värisee ja sanat unohtuu ja pyörtyy ja tulee kakka housuun.
[i hear voices but at least they're on tune]
hannakatriina
13.06.2008 19:46:08

Jos laulaa julkisesti kerran kolmessa vuodessa niin voi olla ihan varma siitä että se yksi ainokainen kerta on just se kun kämmenet hikoaa, ääni värisee ja sanat unohtuu ja pyörtyy ja tulee kakka housuun.

Just näin :) Kun vetää ainaki 80:tta kertaa julkisesti Livin' On a Prayeria tai Pohjois-Karjalaa niin eipä tunnu yhtään missään. Mutta onpa eri meininki, kun on kahdessa päivässä räpeltänyt kasaan oman sovituksen ja tulkinnan jostain jazz-stankusta, menee lauteille vetämään yksillä treeneillä kovan luokan ammattilaisten kans (jotka todellakaan ei komppaile millään perusduurisoinnuilla ja beat-kompilla) ja sitten vielä istuu yleisössä saman alan miehiä jazz-partaansa nykien... huh huh. Käytännössä ahdistuksen ja jännityksen aiheuttaa just se, että mokailun ja epäonnistumisen todennäköisyys on paljon isompi kuin jos ois vaikka treenannut biisiä viikon saman bändin kanssa. Ei oo itellä varma olo siitä mitä on tekemässä, ja tietää, että jos menee metsään, niin ei välttämättä löydäkään sieltä takaisin kartalle.

Eli mitä enemmän saat esitettyä julkisesti myös sitä biisiä mitä aiot jatkossakin esittää, Idolsissa tai missä vaan, niin sen parempi. Toki kaikki esiintyminen auttaa rutiinin saamiseen ja siihen että osaa peittää paremmin mokansa. Kaikki mokailee. En taida muistaakaan sellaista keikkaa, joka ois menny niin loistavasti, että oisin saanu kaiken menemään ihan oikein ja just niin kuin oon parhaimmillani treeneissä tai kotona laulanu.

Yleensä sanat muistaa, jos muistaa ne säkeen ekat sanat. Niihin minäkin aina väsään ties mitä muistisääntöjä ja tarinoita. Joku looginen eteneminen laulussa olevalle kertomukselle. Tai jos sellaista ei ole, niin sitten sellainen pitää keksiä. Joskus on tullut kirjoitettua fraasien alkusanat A4:lle kissan kokoisin kirjaimin ja teipattua kiinni monitoriin - vain huomatakseen, että ei sitten kuitenkaan katellu keikan aikana sitä lappua vaan yleisöä. Pelkkä kirjoittaminenkin siis auttaa, varsinkin jos on visuaalisesti hahmottava tyyppi, joka pelaa osittain näkömuistin avulla.
oulukyllosa
15.06.2008 20:43:21

jep,oon huomannu että jos alan yhtäkkiä miettimään biisiä laulaessa sanoja niin ne unohtaa saman tien. ts. niin pitkään kun niitä ei tarvi miettiä ne tulee itsekseen.Mutta tämä edellyttää että biisiä on joskus treenattu vähän helvetisti.Sama kuin pankkiautomaatilla;jos alkaa miettiä tunnuslukua nrosarjana sen sijaan,että näpyttelee selkäytimestä sen miljoonan kertaan isketyn numerokuvion,niin blackout on lähellä
- play some skynyrd, man -
rosi
16.06.2008 16:05:53
Itellä on ainakin auttanut sanojen muistamisessa se, että sisäistän kappaleen sanoman ja tarinan. Siten tulee myös tulkintaakin paremmin esiin.
Toisena keinona käytän myös puhelaulua: hoilaan kappaletta yhdellä sävelellä ja toistan fraaseja useita kertoja.

Jännityksestä en sit viitti sanoa mitään. Oon niin hirvee jännittäjä itse et mulla on vielä matkaa tiettyyn rentouteen. Täällä on siis toinenkin ketä mielellään lukee neuvoja siihen!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)