Aihe: YUP
1 2 3 4 58 9 10 11 1221 22 23 24 25
Gaines
03.06.2008 10:12:36
Mulle YUP:n kirkkain tuotanto löytyy Homo Sapiens-Normaalien Maihinnousu -väliltä. On ylipäänsä vaikea löytää itselleni muuta bändiä jonka tuotanto olisi näin helmeilevää näin monella levyllä. Mutta ei se silti meinaa sitä, etteikö elämää olisi uudella vuosituhannella.

Konteksti on vain jokseenkin erilainen. Bändi on kasvanut, kulkenut ja kokenut. Studioita ja tuottajia on kokeiltu ja koettu. Keikkoja on tehty, kassat on kilisseet ja tilinauhat kasvaneet. Nortti on palanut niin maan perkeleesti. Lieneekö sitten se syynä siihen, ettei ihan niin loistoa synny mutta mikä sitä sitten on? Kuulijan tarttumapinta on varsin erilainen kuin bändin joka musaa synnyttää. Heille voi loisto olla sitä että tuotoksia saadaan tehtyä itselle motivoivalla tavalla. Me hehkutellaan Homo Sapiensia biisinä. Ja noidutaan että miksei 15 vuotta myöhemmin tule uutta samanlaista?

Vapauden kaupungit elää ja hengittää ihan omillaan vaikkei nyt ravaakaan kuin adhd laitumella...
Sydän lyö ja parta kasvaa!
Hannubal
06.06.2008 23:32:52
Mulla on perinteinen suomalainen rock ollut aina se isoin fanituksen kohde. Eli Eput ja Popedat on tullut kuunneltua. Kun YUP julkaisi tällaista lähemmäs radioystävällistä materiaalia 2000-luvun vaihteessa, aloin nimittää bändiä yhdeksi suomirockin klassikoista. Toki tykkään myös heidän kimurantimmista biiseistään, ja Toppatakkeja & Toledon terästä on nerokas albumi. Mutta syy miksi pidän esimerkiksi Lauluja metsästä levystä on se, että siinä on aivan mahtavia suoraviivaisia suomirock biisejä. Jos suomirockin klassikoiksi nimitetään vaikka Eppujen Kahdeksas ihme levyä tai Sielun Veljien L'amourha levyä, niin siihen kastiin laitan myös Lauluja metsästä levyn. Aivan mahtavaa uudenlaista ja nerokasta suomirockia.

Vapauden kaupungit on hieno levy myös, vaikkei saakaan radiosoittoa jota levyn tekijätkään eivät varmaan juuri odota. He tuntuvat menevän ihan omilla teillään, piittaamatta siitä mitä muut ovat mieltä. Jo "Me viihdytämme teitä" otsikko oli heidän mielestään ironinen, koska YUP ei heidän mielestään koskaan ole halunnut viihdyttää ketään.
bedlam
06.06.2008 23:50:47

Jo "Me viihdytämme teitä" otsikko oli heidän mielestään ironinen, koska YUP ei heidän mielestään koskaan ole halunnut viihdyttää ketään.

No jaa. Itse otsikkohan viittaa kyseiseen biisiin, jossa taas viihdyttäjät ovat aivan jotain muuta kuin orkesteri. Ja tuolta levyltähän löytyy yksi bändin eniten radiossa soineista veisuista ;) Itse kyllä pidin hauskana levynkannen teidenviihdyttämisideaa. Silloinen tyttöystävä piti "kuvitelmaani" naurettavana, mutta ihan selkeästihän se kuva on siksi siinä.
Se viimeksi nauraa joka hitaimmin ajattelee.
Hannubal
07.06.2008 18:30:12 (muokattu 07.06.2008 18:31:45)
No jaa. Itse otsikkohan viittaa kyseiseen biisiin, jossa taas viihdyttäjät ovat aivan jotain muuta kuin orkesteri. Ja tuolta levyltähän löytyy yksi bändin eniten radiossa soineista veisuista ;) Itse kyllä pidin hauskana levynkannen teidenviihdyttämisideaa. Silloinen tyttöystävä piti "kuvitelmaani" naurettavana, mutta ihan selkeästihän se kuva on siksi siinä.

En tarkoittanut että se otsikossa on pelkästään sitä ironiaa, että bändi ei tahdo viihdyttää ketään, vaan että Jarkko sanoi jossain haastattelussa että "Me viihdytämme teitä" oli hänen mielestään huvittava otsikko laululle, koska orkesterin päällimmäinen tarkoitus ei ole viihdyttää suurta yleisöä. Eli "Me viihdytämme teitä" tarjoaa siis monenlaista merkitystä, kuten tämä teiden viihdyttäminen. :D
Zed
09.06.2008 22:15:43

Löyhästi aiheeseen liittyen: miksi sie Säkkinen panttaat niitä video- & audiotallenteita, joita sinulle on bändin keikoilta kerääntynyt vuosien mittaan? Kohta vuosi siitä, kun bändin kotisivuston mediaosastolle on ilmaantunut mitään uutta.
Haastattelija: "Miten tyttöjen suhtautuminen teihin on muuttunut menestyksenne myötä?" Sturm und Drangin pojat: "Ei tarte maksa enä."
Fortune
16.06.2008 16:36:58
Maitojuna pt.1:

Provinssikeikan perusteella allekirjoitan edelleen levystä tekemäni arvion soundipoliittisesti (ei munaa), mutta kun YUP käänsi keikalla rock-vaihteen päälle ja veivasi uuden levyn biisejä, niistä löytyi yllättäen tasoja ja kaivattua mielenkiintoisuutta. Voi kunpa tähän levyynkin saisi rockimmat soundit, niin alkaisi toimia.

Pitänee siis käydä vain keikoilla, varsinkin jos Normaalien maihinnousulta soitetaan jatkossakin kappaleita kuten Syyllisyys. Kusin hunajaa.

Lopputulemana seuraavaa: YUP on edelleen relevantti bändi, mutta levyn perusteella tätä tuomiota ei pysty antamaan. Onneksi livenä toimii paremmin, se on aina hyvä merkki.
Informaatiokameli
17.06.2008 16:29:07

Maitojuna pt.1:

Provinssikeikan perusteella allekirjoitan edelleen levystä tekemäni arvion soundipoliittisesti (ei munaa), mutta kun YUP käänsi keikalla rock-vaihteen päälle ja veivasi uuden levyn biisejä, niistä löytyi yllättäen tasoja ja kaivattua mielenkiintoisuutta. Voi kunpa tähän levyynkin saisi rockimmat soundit, niin alkaisi toimia.

Pitänee siis käydä vain keikoilla, varsinkin jos Normaalien maihinnousulta soitetaan jatkossakin kappaleita kuten Syyllisyys. Kusin hunajaa.

Lopputulemana seuraavaa: YUP on edelleen relevantti bändi, mutta levyn perusteella tätä tuomiota ei pysty antamaan. Onneksi livenä toimii paremmin, se on aina hyvä merkki.

Vetivätkö paljonkin uuden levyn biisejä? Alkaa pahasti tuntua siltä, että tämä uutukainen on yllättäen ehkä paras YUP:n levy koskaan. Normaalien Maihinnousu ja varsinkin Outo Elämä ovat olleet omia suosikkeja mutta tämä alkaa salakavalasti potkimaan aivan helevetin lujjaa. Suosikkiralliksi on noussut Aivan Kaikki Käy-pläjäys.
Everybody loves somebody but nobody loves rumpali.
STT
17.06.2008 16:38:46 (muokattu 17.06.2008 16:44:17)

Vetivätkö paljonkin uuden levyn biisejä?

Suomalainen dervissi
Kuinka ihmistä käsitellään
Älä astu kauppiaan päälle
He olivat vapaat
Woland
Domus perkele
Syyllisyys
Suomen suurin tv
Kunhan kuluu tuhat vuotta
Puutarhurin laulu
Maailmannäyttely
Paha vaatturi
Auringon pieksämät
Yövieraat
--
Intiaanit ymmärtävät
Homo sapiens
Minä olen myyrä

Jotenkin noin se taisi mennä.
"Music is the best!"
Zed
17.06.2008 16:44:19 (muokattu 17.06.2008 16:46:25)

Vetivätkö paljonkin uuden levyn biisejä?

YleX:n netti-tv:sta katsoin keikan, mutta teknisien ongelmien vuoksi missasin melko alusta ehkä varttitunnin. Suomalainen dervissi, He olivat vapaat, Maailmannäyttely, Kunhan kuluu 1000 vuotta ja Auringon pieksämät tuli ainakin sinä aikana kun minä katsoin. Meikäläistä innosti etenkin Intiaanit ymmärtävät, Puutarhurin laulu ja hitaaseen väliosaansa uuden melodian ja sointukulun saanut Woland. Yövieraatkin kuulosti todella hyvältä.

No voi helvetti, juuri tämä jäi näkemättä.
Haastattelija: "Miten tyttöjen suhtautuminen teihin on muuttunut menestyksenne myötä?" Sturm und Drangin pojat: "Ei tarte maksa enä."
STT
17.06.2008 16:46:07

Löyhästi aiheeseen liittyen: miksi sie Säkkinen panttaat niitä video- & audiotallenteita, joita sinulle on bändin keikoilta kerääntynyt vuosien mittaan? Kohta vuosi siitä, kun bändin kotisivuston mediaosastolle on ilmaantunut mitään uutta.

Kyllä niitä olisi tarkoitus taas lisäillä sivuille livejä. Se ei vaan aina ole pelkästään musta kiinni, mitä sinne saa laittaa. Orkan ukoillakin on mielipiteensä aina sanottavana.
"Music is the best!"
Johnnyk
17.06.2008 19:37:15

No voi helvetti, juuri tämä jäi näkemättä.

Sama homma! Tulin vasta he olivat kappaleen aikan paikalle ja luulin että keikka alkoi sillä :(
http://juhlakaivuri.net/
ozz3
18.06.2008 08:51:23
Suomalainen dervissi
He olivat vapaat
Woland
Domus perkele
Syyllisyys
Suomen suurin tv
Puutarhurin laulu
Maailmannäyttely
Paha vaatturi
Auringon pieksämät
Yövieraat
--
Intiaanit ymmärtävät
Homo sapiens
Minä olen myyrä

Tuossa taitaa olla koko lista kasassa, kiitos!

Ja mainio keikka olikin. On ne puoskarit vaan aivan perkeleen kova livebändi. Ja tänä vuonna tuli viime vuoden Provinssin keikkaan nähden kaikki ne biisit mitä viime vuonna jäin kaipaamaan. Domus Perkele oli kovuutta!
M.A.C.H.O. # 15_"WRONG!" | MegaMan Club #009 - Shadow Man |THV-klubi #6 | V.L.K #39
Skebaholikko
18.06.2008 11:50:47

Suomalainen dervissi
He olivat vapaat
Woland
Domus perkele
Syyllisyys
Suomen suurin tv
Puutarhurin laulu
Maailmannäyttely
Paha vaatturi
Auringon pieksämät
Yövieraat
--
Intiaanit ymmärtävät
Homo sapiens
Minä olen myyrä

Voihan armoton, mahtia biisi biisiltä ja Pesti Hulluuteen tuntuu loistavan poissaolollaan. Eikö festarisettien tulekaan olla pelkkää varmistelua? Ehkä tuhottoman hienoin festarisetti, joka itseltä on jäänyt näkemättä. DomudomusdomusDOMUS PERKELEKIN! Onneksi se tuli kuultua pariinkin otteeseen Keppijumpan turneella, tai leikkisin jo jojoa lähimmän männyn nokassa. Pitääkö tässä nyt oikeasti sunnuntaina lähteä duunin jälkeen pikarahdilla Ilosaaren loppuklubille ja yön selässä takaisin koomailemaan maanantaityöt?? Aaaarghhghg!
M.A.C.H.O. # 1 Don't break radio silence until they see this strike force. "Wimpy, non-strike force person: How will I know?" Because all fucking hell is going to break loose.
Tapani L
18.06.2008 11:53:55
Domus Perkele oli kovuutta!

Koko keikka oli aivan helvetin kova. Harmitti tosin että en ollut ostanut sitä uusinta levyä vielä, niin ei niin kovasti päässyt uusiin biiseihin eläytymään, vaikka kuulostivatkin pirun kovilta. Mutta siis kaikki pelot siitä, että YUP olisi jotenkin väsähtänyt bändi nykyään, kaikkosivat kyllä totaalisesti.
Fortune
18.06.2008 13:03:10
Koko keikka oli aivan helvetin kova. Harmitti tosin että en ollut ostanut sitä uusinta levyä vielä, niin ei niin kovasti päässyt uusiin biiseihin eläytymään, vaikka kuulostivatkin pirun kovilta. Mutta siis kaikki pelot siitä, että YUP olisi jotenkin väsähtänyt bändi nykyään, kaikkosivat kyllä totaalisesti.

No, levy on kyllä intensiteetiltään ihan toista luokkaa, valitettavasti.
Klapp
18.06.2008 13:43:49
Suomalainen dervissi
He olivat vapaat
Woland
Domus perkele
Syyllisyys
Suomen suurin tv
Puutarhurin laulu
Maailmannäyttely
Paha vaatturi
Auringon pieksämät
Yövieraat
--
Intiaanit ymmärtävät
Homo sapiens
Minä olen myyrä

Äh, emminä meinannu Turusta asti vaivautua, mutta usko siihen, että tänään on Tavastialla mitään edes etäisesti tuota settiä muistuttavaa, tekee kesälomamatkasta pakollisen. Inhimillinen soittoaika, sikstoiseen. Pääsee väsynyt kotisänkyyn melkein saman vuorokauden puolella.
"And if you say that you can tell a bigger tale, I swear to God you'd have to tell a lie" -Tom Waits.
lxi
18.06.2008 13:59:15
Voi jumalation mikä setti festariolosuhteisiin! Pitääköhän sitä Ilosaaren päätösklubille vääntäytyä ihan Wolandin ja kumppaneiden takia?
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua | Projekti: Levyhyllyn järjestelmällinen läpikäynti
tuomittu
18.06.2008 15:10:07
No voehan, kai se on Ilorokin päätöslupille mentävä.
I broke my G-string while fingering A minor.
Zed
18.06.2008 19:03:34

No, levy on kyllä intensiteetiltään ihan toista luokkaa, valitettavasti.

Kuten on useaan otteeseen huomattu, levy jakaa mielipiteet äärilaitoihin, joten jokaisen kannattaa kuunnella itse.

...mutta kun YUP käänsi keikalla rock-vaihteen päälle ja veivasi uuden levyn biisejä, niistä löytyi yllättäen tasoja ja kaivattua mielenkiintoisuutta. Voi kunpa tähän levyynkin saisi rockimmat soundit, niin alkaisi toimia.

Rock ja rock. Mitä se on? Pörröinen tukka, hölmö haara-asento ja liian alhaalla roikkuva Les Paul? Rock on rajallinen riemu, kuten Tommi Liimatta joskus totesi. Jos tällä peräänkuuluttamillasi rock-soundeilla tarkoitat vaikkapa Lauluja metsästä -pitkäsoiton äänimaailmaa, lienee sellainen mahdollista saada uudeltakin levyltä ulos, kunhan ensin vääntää Gold Wavella diskantit ja kompression täysille, ja koittaa vielä jotenkin saada kikkailtua bassorummun kuulumattomiin.

Hyvä keikkasetti tosiaankin Provinssissa. Kunpa vain YLEkin tämän olisi ymmärtänyt. Lauantain Provinssi-koosteessa näytettiin uuden levyn "hittibiisit", He olivat vapaat ja Kunhan kuluu tuhat vuotta, sekä jokaiseen YUP-livetallenteeseen sisällytetty pakollinen Paha vaatturi. Elävään arkistoon valittiin taas Minä olen myyrä. Voe sun helevetti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)