Aihe: Mikseri efekti räkki rummuille
1 2
Mikael
31.03.2008 18:33:37

Mä en vain näe tuollaista etukäteen hierottua soundipolitiikkaa rummuissa ongelmana. Miksi rumpalin itseleen viilaama perus-soundi ei voisi toimia, koska sama idea toimii myös vaikkapa kitaroissa tai syntikassa? En ainakaan henkilökohtaisesti uskaltaisi miksaajana ehdottaa vannoutuneelle Marsumiehelle että "vedetään sun kitara linjasta pöytään ja mä teen soundit". =)

Kyllähän siinä marsunkin edessä usein mikki on ja eq:lla usein korjataan sitä tilannetta minkä tila ja PA lähtösoundille aiheuttaa. Eihän se miksaaja sitä rumpusoundiakaan alusta rakenna vaan koittaa saada sen lähtösoundin toimimaan mahd hyvin kulloisessakin tilassa... Tietty jos rummut lähtökohtaisesti soundaavat paskalta ja sitä asiaa pitää korjata niin joo, mut siinä tapauksessa mä käyttäisin rahat ja vaivan siihen että ne rummut soundaavat hyvältä jo ennen mitään eq:ta tai kompuraa.

Esimerkiksi monet tanssibändit tekee keikkansa aina etukäteen tehdyillä säädöillä, eikä miksaajakaan ole aina mukana. Keikalla tsekataan vain soittimien tasot pintapuolisesti.

Tsori nyt vaan, mut siltä se monesti just kuulostaakin.
Inhimillisyys on hyve.
ile.pop
31.03.2008 18:36:42
Mä en vain näe tuollaista etukäteen hierottua soundipolitiikkaa rummuissa ongelmana. Miksi rumpalin itseleen viilaama perus-soundi ei voisi toimia, koska sama idea toimii myös vaikkapa kitaroissa tai syntikassa? En ainakaan henkilökohtaisesti uskaltaisi miksaajana ehdottaa vannoutuneelle Marsumiehelle että "vedetään sun kitara linjasta pöytään ja mä teen soundit". =)

Kuinka usein tapaa kitaristin räkin/efektilaudan - tai kiipparistin soundimodulin salimikserin vierestä?

Esimerkiksi monet tanssibändit tekee keikkansa aina etukäteen tehdyillä säädöillä, eikä miksaajakaan ole aina mukana. Keikalla tsekataan vain soittimien tasot pintapuolisesti.

Itse näen asiaa sillätavoin, että pienemmillä lavoilla rummut vuotaa yleisöön enemmän kuin isommilla lavoilla (luonnollisesti=))ja myös erisoundiset lavat pukkaa sitä rummun akustista soundia eri tavoin sinne 7 metrin päähän. Siihen akustiseen soundiin sitten yritetään hienosti lisätä informaatiota esim tomista. Eli lyhykäisesti, pienillä lavoilla voi tulla ongelmia muhjun kanssa(jota monitorointi ei yhtään helpota), kun sitä joka tapauksessa on tässä maailmankaikkeudessa liikaa, mutta jos aina vetää isoilla lavoilla, ni sithän hätää ei ole.

Ja niin, kyllähän noita lavalta miksattavia keikkoja näkee, mutta siltä ne myös kuullostaa.
On guuluu...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)