Aihe: Mikseri efekti räkki rummuille
1 2
ile.pop
31.03.2008 18:36:42
Mä en vain näe tuollaista etukäteen hierottua soundipolitiikkaa rummuissa ongelmana. Miksi rumpalin itseleen viilaama perus-soundi ei voisi toimia, koska sama idea toimii myös vaikkapa kitaroissa tai syntikassa? En ainakaan henkilökohtaisesti uskaltaisi miksaajana ehdottaa vannoutuneelle Marsumiehelle että "vedetään sun kitara linjasta pöytään ja mä teen soundit". =)

Kuinka usein tapaa kitaristin räkin/efektilaudan - tai kiipparistin soundimodulin salimikserin vierestä?

Esimerkiksi monet tanssibändit tekee keikkansa aina etukäteen tehdyillä säädöillä, eikä miksaajakaan ole aina mukana. Keikalla tsekataan vain soittimien tasot pintapuolisesti.

Itse näen asiaa sillätavoin, että pienemmillä lavoilla rummut vuotaa yleisöön enemmän kuin isommilla lavoilla (luonnollisesti=))ja myös erisoundiset lavat pukkaa sitä rummun akustista soundia eri tavoin sinne 7 metrin päähän. Siihen akustiseen soundiin sitten yritetään hienosti lisätä informaatiota esim tomista. Eli lyhykäisesti, pienillä lavoilla voi tulla ongelmia muhjun kanssa(jota monitorointi ei yhtään helpota), kun sitä joka tapauksessa on tässä maailmankaikkeudessa liikaa, mutta jos aina vetää isoilla lavoilla, ni sithän hätää ei ole.

Ja niin, kyllähän noita lavalta miksattavia keikkoja näkee, mutta siltä ne myös kuullostaa.
On guuluu...
ahjteam
05.06.2008 23:06:04

Minä sanon että jos se kuulostaa hyvältä, go for it. Itse kuitenkin suosittelisin että hankkikaa ensin hyvät mikit ja sitten vasta ne räkkivehkeet tai sitten digitaalimikseri missä on paljon ulostuloja (esimerkiksi joku Yamahan DM1000 tai LS-9 olisi aika kiva).

Jos halutaan kuitenkin vetää analogipuolella, niin joku räkkimikseri missä on insertit ja 4 ryhmää, siihen sitten kaveriksi yksi nelikanavainen gate ja 2-4 kappaletta kompuraa, esim dbx 166XL tai 266XL. Reverbiksi sitten esimerkiksi TC M350 tai Lexicon MX200. Tollasen räkkiläjän hinta on noin 1200-2000 euroa ja siihen päälle sitten vielä mikseri. Tolla pääsee sitten tarvittaessa vaikka etupäässäkin vetämään ja vieläpä hyvin pääseekin.

Siitä sitten reititys niistä sitten ulos miksaajalle esimerkiksi inserteistä tai sendeistä niin että ryhmä ykköseen basari, ryhmä kakkoseen virveli ja ryhmiin 3+4 loppu setti. Räkkimallin mikseriehdotuksia joissa insertit, vähintään 12 kanavaa ja 4 ryhmää:

Midas Venice 160 ~3000 euroa
Crest XR20 ~2000 euroa
Allen&Heath GL2400-16 ~1800 euroa
Mackie Onyx 1640 ~1300 euroa
Mackie 1604 VLZ3 ~900 euroa
Peavey 16FX ~900 euroa
Yamaha MG206 ~600 euroa
ja mörkönä Behringer Xenyx 2442FX ~400 euroa
www.keikkapaikka.info
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)