Aihe: Soiton aiheuttama vahinko sormille ja soittokäsineet/muu apu
1 2
Deino
16.05.2008 21:32:49

Mitä enemmän hinkkaa, sitä enemmän kovettuu.

LOL!

Virhe jne.
Kailis
16.05.2008 21:37:07

Näinhän se menee. Itsellä oli sama ongelma että rakkuloita tuli mutta kun vähän otti iisimmin ja rupes vetelemään sormilla niin johan autto. Myös kestävyys parani ja muutenkin tuntui paremmalta.

Myös tämä toimii erityisen hyvin samassa kontekstissa
hollmi-5
17.05.2008 12:18:37
Itsekseen treenatessa soittaa usein rennommin ja kevyemmällä puristuksella. Bänditreeneissä ja varsinkin keikoilla saattaa huomaamattaan puristaa hiukan liikaa ja jännittää lihaksia suotta muutenkin.

Tosi kokeneilla soittajillakin saattaa joskus tulla käsiin hiertymiä. Nykäsen Anssi näytti kerran Zeppelin-tribuuttikeikan jälkeisiä hiertymiä. Tuli hiukan liikaa innostuttua, totesi Anssi.

Minulla on tosi kuivat kädet keikalla, vaikka muuten paita olisi läpimärkä. Kokeilin joskus hanskoja, mutta niistä ei ollut minulle apua. Oikeastaan en pitänyt siitä, että kapulan ja sormien välissä on mitään ylimääräistä. Käsien nahka on paksumpaa kapulaotteen kohdalta. Vuosien saatossa näin tapahtuu.

Bepanthen on aika hyvä rasva käsien hiertymiin.
Soundit, piuhat ja kajarit.
WyW
17.05.2008 19:01:26

Semmonen vinkki tällein, että annappa South of Heaven niitten käpälöittesi parantua kunnolla välissä. Vaikka kuinka soitatuttaisi. Meinaan ku se iho ehjääntyy niin veikkaisin, että kasvaa strategisista kohdista hitusen paksummaksi. Sitten kun taas alottelet uudestaan niin otat iisisti ja seuraat sitä kapulaotettasi.

Kova puristusote yms jännittäminen saattaa meinaan tehdä hallaa myös käsien nivelille sun muuta, että toi kannattaa kyllä pyrkiä varmistamaan, että on kunnossa. Sähkörummuilla opittu kapulatekniikka ei sovellu akustisten soittoon. Itselläni ongelmia ei ollut, sillä ensin 7v akustisilla pelkästään ja sitten hitusen sähköillä siitä eteenpäin myös. Akustisissahan tosiaan on pellit metallia ja kaikki kantit, että ne aika paljon rankemmin käsiä runnoo muutenkin kuin sähkikset (itse luulin aluksi että menee toisin päin).
The music of the future will not entertain - It's only meant to repress and neutralise your brain -> Pofony | last.fm
Vallu-Veke
17.05.2008 23:00:06
Sähkörummuilla opittu kapulatekniikka ei sovellu akustisten soittoon. Itselläni ongelmia ei ollut, sillä ensin 7v akustisilla pelkästään ja sitten hitusen sähköillä siitä eteenpäin myös. Akustisissahan tosiaan on pellit metallia ja kaikki kantit, että ne aika paljon rankemmin käsiä runnoo muutenkin kuin sähkikset (itse luulin aluksi että menee toisin päin).

Minä en ole huomannut ihan mitään eroa ainakaan käsien rikkoontumisessa soittaa sähkiksiä tai akustisia. Kapulatekniikkakin on oikeastaan ihan sama ainakin mulla.
Kyse on jostain muusta, jos kädet menee rikki.

Sanoisin, että akustisia tulee usein naputeltua ns. "pienemmällä paineella", koska korvat ei melua kestä, vaikka on kuulosuojaimet.
Sähkiksiä saa hakata ihan sielunsa kyllyydeltä taas, kun vahvistin pitää sen melun oikeastaan aisoissa.
Siis minä ainakin soitan kotona sähkiksiä kovemmalla tatsilla kuin akustisia.
Pelkästään sen takia jo, kun niitä sähkiksiä voi soittaa niin. Se on jotain terapiaa mulle.
Riippuu tottakai varmaan treenikämppä olosuhteista jne. tai keikkatahdista+musatyylistä.

Saattaa kädet halkeilla pelkästään kuivuuden takia tms., kuten itselläni jalat aina talvella, kun pidän aina villasukkia.
Rasvaa koneeseen vaan.

Sähkikset/akustiset ei selitä minusta ihan mitään.
south_of_heaven
18.05.2008 00:28:07
Nyt sitten taisi jokin bakteeri tulla, ainakin etusormen rystysen ja ensimmäisen nivelen välillä kivistää mukavasti, vaikka se onkin viime kerrasta umpeutunut.

Ehkä se jotenkin syttyy siitä fiiliksestä ja muiden kanssa soitosta, ja volyymin saa myös helpommin pidettyä kurissa. Ehkä ne ämyrit ovat sitten liian kovalla ja alan vaistomaisesti soittaa kovempaa tai jotain.

Käsineet jäivät ostamatta, mutta itse ongelmaa en ehkä vielä paikantanut. Aluksi soitto meni hyvin mutta sitten kun vähän innostuin niin huomasin että rupesi nesteet edellisistä rakoista lentelemään ulos ja sitä myötä naps pari uutta. Mutta nyt ovat melko lailla parantuneet, lukuunottamatta tuota mahdollista infektiota.

Jokseenkin se intokin vähän tipahtaa kun se irvistys nousee siitä kivusta.
Guitars are like assholes; Everybody has one.
Kailis
18.05.2008 04:03:28

Minä en ole huomannut ihan mitään eroa ainakaan käsien rikkoontumisessa soittaa sähkiksiä tai akustisia. Kapulatekniikkakin on oikeastaan ihan sama ainakin mulla.
Kyse on jostain muusta, jos kädet menee rikki.

Sanoisin, että akustisia tulee usein naputeltua ns. "pienemmällä paineella", koska korvat ei melua kestä, vaikka on kuulosuojaimet.
Sähkiksiä saa hakata ihan sielunsa kyllyydeltä taas, kun vahvistin pitää sen melun oikeastaan aisoissa.
Siis minä ainakin soitan kotona sähkiksiä kovemmalla tatsilla kuin akustisia.
Pelkästään sen takia jo, kun niitä sähkiksiä voi soittaa niin. Se on jotain terapiaa mulle.
Riippuu tottakai varmaan treenikämppä olosuhteista jne. tai keikkatahdista+musatyylistä.

Saattaa kädet halkeilla pelkästään kuivuuden takia tms., kuten itselläni jalat aina talvella, kun pidän aina villasukkia.
Rasvaa koneeseen vaan.

Sähkikset/akustiset ei selitä minusta ihan mitään.

Väittäisin kuitenkin että tuolla tavalla oikea dynamiikan hallinta ei kehity.
Tänään vedin 5 tuntia yksin ja mietin tuota keppihommaa. Muuttelin tahalleen otetta ja vähän pelleilin asian kanssa. Tulin siihen tulokseen että jengien pitää hakata liian lujaa. Tarkoitan balanssia soittajien kesken. Paljon paremmalta soundais (puhumattakaan rakottomuudesta) jos kitaristi (ja joskus basisti, tosi harvemmin) suostuis keskustelemaan volumesta.
Jos treenivola on kondiksessa, ei tarvitse soittaa oman rajansa yli. Ne vitun vahvistimet vaan kehittyy muka koko ajan, mutta sitä saatanan ominaisuutta joka herkistää korvan matalilla äänenpaineilla ei haluta kehittää
Jupi57
18.05.2008 09:15:30
Ei siinä mitään, jos kädet vähän huonossa kunnossa on...

...ainakin etusormen rystysen ja ensimmäisen nivelen välillä kivistää mukavasti

Itselläni oli joskus ammoisina aikoina oikeassa kädessä juuri tuosta välistä nahka auki
joka keikan jälkeen. Vauhdikkaassa menossa peukalo-etusormi kontrolliote lipsui; peukalo siirtyi kapulan sivulle ja tällöin kapula pääsee hankaamaan etusormen ihoa rystysen ja nivelen välistä. Toisinaan peukalon sisäsyrjän nahkakin paloi. Samaan aikaan pidin Rideä älyttömän korkealla ja pystyasennossa.
Ride alemmas ja enemmän vaakaan sekä keskittyminen sormikontrolliin auttoi.
Tuleeko ne "kulumat" molempiin käsiin samoihin kohtiin?
Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni-
wavelength
18.05.2008 12:22:52

Kannattaa ottaa kapulan pomppu ja Möllerin lyöntiliike haltuun. Nämä kun osaa, ei tarvitse enää pahemmin puristella kapuloita.
En tiedä mistä puhun.
south_of_heaven
18.05.2008 13:57:24
Itselläni oli joskus ammoisina aikoina oikeassa kädessä juuri tuosta välistä nahka auki
joka keikan jälkeen. Vauhdikkaassa menossa peukalo-etusormi kontrolliote lipsui; peukalo siirtyi kapulan sivulle ja tällöin kapula pääsee hankaamaan etusormen ihoa rystysen ja nivelen välistä. Toisinaan peukalon sisäsyrjän nahkakin paloi. Samaan aikaan pidin Rideä älyttömän korkealla ja pystyasennossa.
Ride alemmas ja enemmän vaakaan sekä keskittyminen sormikontrolliin auttoi.
Tuleeko ne "kulumat" molempiin käsiin samoihin kohtiin?

Mulla on tullut tuohon mainitsemaasi oikean käden peukalon sisäsyrjään kulumaa, ja esim. keskisormeen ja etusormeen. Vasemmassa kädessä tuntuisi esiintyvän vain siinä aluksi mainitsemastani kohdasta.
Voi olla, että yhä täytyisi enemmän keskittyä tekniikkaan, tuo ridekin on aika alhaalla jo..
south_of_heaven
18.05.2008 13:59:00
Kannattaa ottaa kapulan pomppu ja Möllerin lyöntiliike haltuun. Nämä kun osaa, ei tarvitse enää pahemmin puristella kapuloita.

Kapulan pompun olen luullut hallitsevani, mutta voi olla että jotenkin treeneissä sitten meneekin eri tavalla. Tänään pääsee taas kokeilemaan, jos selviäisi tällä kertaa ilman suurempia vammoja.
TomGoofy
19.05.2008 11:06:07
Ennen tuli itellenikin noita rakkoja ja ties mitä hankaumia soiton yhteydessä, mutta nyt kun tarkastelee käsiä niin kaikki noi "taktiset" kohat on kovettunu. Nyt ei ookkaa sitte pariin vuoteen ollu mitään. Uskon että tuo sinunki ongelma menee ihan ajan kanssa pois.
grooveman
19.05.2008 12:04:12
Ennen tuli itellenikin noita rakkoja ja ties mitä hankaumia soiton yhteydessä, mutta nyt kun tarkastelee käsiä niin kaikki noi "taktiset" kohat on kovettunu. Nyt ei ookkaa sitte pariin vuoteen ollu mitään. Uskon että tuo sinunki ongelma menee ihan ajan kanssa pois.
Mul on käyny kans just näin. Ennen rakkoja tuli, mutta nyt ne kohdat on kovettuneet. Suosittelen myös olemaan käyttämättä kosteusvoiteita käsiin. Ainakin mulla iho pehmenee käsirasvasta sen verran että rakot palaavat taas. Tietysti eiväthän tosimiehet muutenkaan mitään käsirasvoja käytä :)
"rumpali jolla on huono taimi, on yksinkertaisesti vain huono rumpali."-S.Kuoppamäki
Hakki
19.05.2008 13:28:50
Kyllä sillä kapulatekniikalla on vaikutusta käsien rakkoutumiseen, ainakin omakohtaisen kokemuksen perusteella. Silloin kun aloittelin soittamista oli kapulatekniikkani suoraan sanoen aika kaamea, ja kun soitettiin reipasta hevanderia niin rakoillehan sormet meni. Kokeilin kaikenmaailman teippi- ja grippiviritykset, mutta kapulatekniikan täydellinen uudistaminen vei aika pitkälti rakot pois. En muista milloin viimeksi mulla on ollut rakkoja käsissä soittamisen takia.
while(true) {play(metal);} | Ablaze In Hatred - www.ablazeinhatred.com | Kaikki tänään päättyy... | Searing Meadow - www.searingmeadow.com
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)