Aihe: Soiton aiheuttama vahinko sormille ja soittokäsineet/muu apu
1 2
south_of_heaven
16.05.2008 03:53:52 (muokattu 16.05.2008 03:56:27)
...Ja pitkä otsikko.

Sellanen ropleema on tässä ollut jo jonkin aikaa, että sormien iho on ollut jatkuvasti huonossa kunnossa ja sormet tulevat usein soittamisesta täyteen rakkoja ja muuta paskaa.

Olen tässä kokeillut tunkea kädet täyteen erinäköistä ihoteippiä ja käyttää esim. pyöräilyhanskoja mutta tuntuu että niitä tulee milloin mihinkin, teippejen ympärille ynnä muuta.

Ei siinä mitään, jos kädet vähän huonossa kunnossa on, mutta jatkuvasti puhkeilevat, loputtomat rakot käsissä tuntuvat erittäin ikäviltä ja ovat terveyshaitta puhjetessaan. On itse asiassa mielestäni melkoinen ihme, ettei mulla oo ikinä tullut mitään paskainfektiota sormiin. Se päivä koettanee, ellei tämä hellitä.

Aion ostaa rumpujen soittoa varten suunnitellut hanskat. Kuinka moni näitä käyttää? Ovatko oikeasti yhtään erilaiset kuin esim. pyöräilykäsineet? Haittaako tuntumaa? Olen kokeillut ainakin lyhytsormisia pyöräilyhandskoja mutta tuntuma tippui nahkaisen kämmenosan vuoksi, en sitten tiedä mitä eroja pyöräilyhanskoissa on.

Varmaan ei enää parane kysyä missä hinnoissa nämä liikkuvat, joku perkeleellinen kiskurihinta siellä kaupan hyllyllä taitaa tällaisissa komeilla. Jo huomenna aamulla joka tapauksessa painelen soitinkauppaan.
Guitars are like assholes; Everybody has one.
markkuliini
16.05.2008 10:14:57

Juuri katsoin Joe Morellon yhtä dvd:tä missä se puhui samasta asiasta. Eli hyvällä kapulatekniikalla ei pitäisi tulla käsiin mitään ongelmia
Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea.
dumbass
16.05.2008 10:38:38 (muokattu 16.05.2008 10:41:44)

Voi kai se iho olla luonnostaan arka hankautumiselle, mutta mun tekniikalla kapula ei ainakaan juuri hankaa oikeastaan mihinkään. Joskus jos soittaa monta tuntia putkeen jotain nopeampaa (mitä harvoin tekee) niin "fulcrum"-kohtiin saattaa sormissa tulla hiertymät. Suosittelen semmosia erittäin ohuita käsineitä (valkoiset työhansikkaat?) joista näkyy läpi, ovat jotain pehmeää kangasta. Saattavat olla liukkaat mutta kuitenkin niin ohuet, ettei haittaa tatsia. En tarkoita työrukkasia. Mut luulen kyllä että ensisijaisesti tässä on kyse siitä tekniikasta. Laita nyt aluksi ainakin vaseliinia tai muuta rasvaa niihin rakkoihin ja anna käsien parantua, sit analysoit sitä grippiäsi.
markkuliini
16.05.2008 10:46:04

Tsekkaa sellainen asia että kuinka paljon puristat kapulaa ja minkälaisilla kapuloilla soitat. Esim. erilainen kapulan pinta vaikuttaa ainakin mulla paljon. Itse käytän lakkapintaista Regal Tip:iä. Käteni eivät juuri hikoa soittaessa joten saan niistä hyvän otteen puristamatta. Puupintaisista joudun taas puristamaan enemmän.
Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea.
Roberto
16.05.2008 10:47:04

Tsekkaa sellainen asia että kuinka paljon puristat kapulaa ja minkälaisilla kapuloilla soitat. Esim. erilainen kapulan pinta vaikuttaa ainakin mulla paljon. Itse käytän lakkapintaista Regal Tip:iä. Käteni eivät juuri hikoa soittaessa joten saan niistä hyvän otteen puristamatta. Puupintaisista joudun taas puristamaan enemmän.

Hikoilevalla pojalla se on just toisinpäin, lakka alkaa liukumaan mut puupintainen pysyy handuis.
markkuliini
16.05.2008 10:48:06

Hikoilevalla pojalla se on just toisinpäin, lakka alkaa liukumaan mut puupintainen pysyy handuis.

Näin olen muiltakin kuullut.
Kailis
16.05.2008 12:45:03 (muokattu 16.05.2008 12:45:43)

Hikoilen kuin sika mutta ei ole mitään ongelmia. Itse käytän lakattuja keppejä. Rakkuloita eikä muitakaan ongelmia ole ollut ikuisuuksiin. Kyllä kannattaa kiinnittää ensin otteeseen huomiota. Nuo hanskat on mielestäni vähän kuin hoidettaisiin oireita eikä tautia. Kokeile ensin lakkaamattomia keppejä.
Roberto
16.05.2008 12:50:00

Sitäpaitsi ne hanskat näyttää niin urpoilta et nauran sut kuoliaaksi jos ikinä törmätään.
Vallu-Veke
16.05.2008 13:18:55
Teippiä voisi laittaa kapulaan, jotta se pysyy kevyemmällä otteella kädessä tms. luistonestoa.
Biljardimiehillä on myös jonkinlaisia hanskoja, joita voisi soveltaa. Tai sitten hakee rautakaupasta sellaiset erittäin ohuet näppylähanskat, jotta haavat umpeutuu.

Ehkä siinä on jotain mätää siinä otteessa? Enpä tiedä, kun itselläni on ehkä rennompi sovellus aiheesta käytössä? Itse en ole koskaan edes ajatellut että kädet kärsisi kapuloista, eikä ole edes minkäänlaista koevettumaa missään kohtaa.
Lapiontikänsät on sen sijaan selkeesti hahmotettavissa.
Mulla onkin erityisen rento ote kapulasta. Oikeastaan ne tavallaan keikkuu tuossa kädessä siinä sormien välissä enimmäkseen. Kapulat lentää mulla aika helposti, mutta onpahan rento ote.
Ehkä kannattaisi harjoitella eri otteilla. Esim. sormiotteella enemmän tms?
south_of_heaven
16.05.2008 13:26:11
En sitten tiedä miltä osin tekniikassa on vikaa, ainakin se mielestäni (ja parin opettajan mielestä) näyttää melko oikealta. Motoriikasta kiinni? Lisäksi soitan melkolailla lujempaa treeneissä kuin esim. kotona tai tunneilla.

Viime aikoina olen kyllä yrittänyt panostaa enemmän siihen, mitä voin soittaa jos en mätä aivan täysiä, ja osin tilanne on ehkä parantunut. Ajattelin noita käsineitä, ettei uusiutuisi. Tämä tosiaan lieneekin raskaamman musiikin rumpaleiden ongelma, joten tästäkin syystä haluaisin kitkeä sen.

Täytyy pitää silmällä, tänään on treenit ja mietin pitäisikö ne hanskat ostaa vai ei. Ehkä jää tällä kertaa ostamatta.
south_of_heaven
16.05.2008 13:26:52
Sitäpaitsi ne hanskat näyttää niin urpoilta et nauran sut kuoliaaksi jos ikinä törmätään.

Tämä on totta.
south_of_heaven
16.05.2008 13:30:31
Teippiä voisi laittaa kapulaan, jotta se pysyy kevyemmällä otteella kädessä tms. luistonestoa.
Biljardimiehillä on myös jonkinlaisia hanskoja, joita voisi soveltaa. Tai sitten hakee rautakaupasta sellaiset erittäin ohuet näppylähanskat, jotta haavat umpeutuu.

Ehkä siinä on jotain mätää siinä otteessa? Enpä tiedä, kun itselläni on ehkä rennompi sovellus aiheesta käytössä? Itse en ole koskaan edes ajatellut että kädet kärsisi kapuloista, eikä ole edes minkäänlaista koevettumaa missään kohtaa.
Lapiontikänsät on sen sijaan selkeesti hahmotettavissa.
Mulla onkin erityisen rento ote kapulasta. Oikeastaan ne tavallaan keikkuu tuossa kädessä siinä sormien välissä enimmäkseen. Kapulat lentää mulla aika helposti, mutta onpahan rento ote.
Ehkä kannattaisi harjoitella eri otteilla. Esim. sormiotteella enemmän tms?

Mun otteet vaihtelee vähän sen mukaan, mitä kussakin osassa satun soittamaan. Luulen, että juurikin nopeissa osioissa, kun sormet tekevät enemmän työtä, tulee sitä vahinkoa. Mä olisin voinut sanoa tekniikastani samaa kun sä nyt sanoit silloin kun soitin vain sähkörumpuja. Täytyy vain yrittää palata siihen jotenkin takaisin, ainakin että sormet pysyy.

Voisin tänään kokeilla ainakin tuota kapulaan teipin laittamista, kiitos neuvoista.
rymy
16.05.2008 13:37:34
Samalla tavalla ne rakkulat lähtee kun on tullutkin, eli kyllä se iho srategisista paikoista kovettuu ja paksunee ajan kanssa.
Mitä enemmän kapula hinkkaa, sitä enemmän iho kovettuu.
Ei se oo ny niin v...n tarkkaa.
Tracer
16.05.2008 15:23:35
1983 Ruisrockissa Cozy Powell käytti valkoisia zormikkaita. Siitä en ole vieläkään toipunut. Äärimmäisen cool.

Täytynee hommata nippu näppylähanskoja.
Ainoa heikkouteni on äärimmäinen nopeus
Nolte
16.05.2008 16:12:00
1983 Ruisrockissa Cozy Powell käytti valkoisia zormikkaita. Siitä en ole vieläkään toipunut. Äärimmäisen cool.

Täytynee hommata nippu näppylähanskoja.

Nigel Olson (Elton John) vetää myös valkoiset käsineet käsissä, ja on se minusta ihan coolin näköistä. Sopii oikeastaan hyvin sille, onhan sillä iso tuplasettikin ihan pelkästään näyttävyyden takia. :)

Tästäpä vetäisenkin nokkelasti johtopäätöksen, että voipi olla cool tai epäcool niin hanskoilla, kuin ilmankin.
http://koti.mbnet.fi/nolte/index.html
.-JAKE-.
16.05.2008 16:14:06
Tämä tosiaan lieneekin raskaamman musiikin rumpaleiden ongelma, joten tästäkin syystä haluaisin kitkeä sen.

No jos soittaa sievästi/hiljaa niin sillon saattaisi auttaa.

Ite soitan cob-Arch Enemya ja suht. kovalla kädellä ja käsissä ei ole kuin 1 rakkula ja muutama känsä (?).

Mä en käytä mitään hanskoja ja muita kepulikonsteja ja ******* ne sais mennä.
l337dr
16.05.2008 16:16:30 (muokattu 16.05.2008 16:18:08)
Mitä enemmän hinkkaa, sitä enemmän kovettuu.

Näinhän se menee. Itsellä oli sama ongelma että rakkuloita tuli mutta kun vähän otti iisimmin ja rupes vetelemään sormilla niin johan autto. Myös kestävyys parani ja muutenkin tuntui paremmalta.
-Älä tärisem matkalaukku, ei juna viä lähre.
Youni
16.05.2008 17:46:24
Samalla tavalla ne rakkulat lähtee kun on tullutkin, eli kyllä se iho srategisista paikoista kovettuu ja paksunee ajan kanssa.
Mitä enemmän kapula hinkkaa, sitä enemmän iho kovettuu.

Kuulostaa loogiselta. Eivätpä ne aloittelevat kitaristitkaan hanskoja käteensä laita.

Toki ihmisten ihoissa on eroja, joillain tulee ongelmia herkemmin. Mulla ei koskaan ole rumpujen soiton tiimoilta tullut mitään rakkuloita tms.
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
wavelength
16.05.2008 21:25:06

Mitä enemmän hinkkaa, sitä enemmän kovettuu.

Näinhän se menee. Itsellä oli sama ongelma että rakkuloita tuli mutta kun vähän otti iisimmin ja rupes vetelemään sormilla niin johan autto. Myös kestävyys parani ja muutenkin tuntui paremmalta.

No voi elämä... ^.^ Muistakaa myös vaseliini!
En tiedä mistä puhun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)