Aihe: Suosikki sellokonserttosi 1 2 | |
---|---|
![]() 12.05.2008 21:02:29 | |
ehkä se ei ole kuivakkaa sun korviin mutta minun korviin se ainakin silloin oli enkä huomannut esityksessä mitään vikaa tai ainakaan teknisiä virheitä. Se nyt on lähtökohta ettei teknisiä virheitä satu, mutta on se silti soittajan tulkinnasta pitkälti kiinni saako musiikin elämään vai ei, etenkin tuollaisessa vanhemmassa musiikissa. "Musiikki ei ole sitä mikä soi. Musiikki on sitä, miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi." (Leif Segerstam) --- "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." (Kari Suomalainen) | |
![]() 12.05.2008 22:21:46 | |
kyllä minä olen haydnilta kuullut myös lukuisia levytyksiä eri esittäjiltä mutta se ei ole koskaan iskenyt. | |
![]() 13.05.2008 21:16:43 | |
kyllä minä olen haydnilta kuullut myös lukuisia levytyksiä eri esittäjiltä mutta se ei ole koskaan iskenyt. Ok. Ei kaikki iske eikä tarvikaan. "Musiikki ei ole sitä mikä soi. Musiikki on sitä, miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi." (Leif Segerstam) --- "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." (Kari Suomalainen) | |
![]() 14.05.2008 08:51:53 | |
Ok. Ei kaikki iske eikä tarvikaan. ei mulla mitään sitä vastaan siis ole. mä vaan olen itse varttunut erilaisen musiikin parissa joka perustuu modaalisuuteen ja riffeihin, joten ehkä mulle ei osittain sen takia kolahda niin toi homofoninen tonaalinen sävelkieli. toisaalta luulen kyllä että kyseessä on mulle myös luonnollisesta taipumuksesta. mä en myöskään niin innostu w. klassismin sävelkielestä jossa kaikki pitää jakaa niin tasaisesti neljällä jaollisiin blokkeihin. mä pidän kyllä symmetriasta, mutta se on vähän liian symmetristä; minusta symmetriaa pitää myös rikkoa, jotta se pysyy mielenkiintoisena. ei ihmiskasvotkaan ole täysin symmetriset, mutta juuri siksi ne on kiinnostavat. itse asiassa mä vihasin kaikkea "I-IV-V tonaalista" musiikkia aika pitkälle teini-ikään saakka. sitten opin kuitenkin arvostamaan ja pitämään joistakin sen aikakauden säveltäjistä, kuten mozartista. joka tapauksessa yleisesti ottaen mun klassisen musiikin diggailu lähtee oikeastaan liikkeelle myöhäisromantiikasta jossa alkaa esiintyä voimakkaita dissonansseja ja niitä aletaan käyttää niiden itsensä takia eikä niin että ne olisi aina pakko purkaa jotenkin. mä pidän myös siitä kun noihin aikoihin alettiin myös rikkoa sitä hyvin symmetrista sävelkieltä ja käyttää myös enemmän tahtilajivaihdoksia - ilmeisesti kansanmusiikin innoittamana. myös orkesterisovittaminen lähti minusta vasta myöhäisromantiikassa todella lentoon sellaisten super mestarien kuin mahlerin toimesta. itse asiassa mahler ja stravinsky on ehkä mun suosikkiorkestroijat. | |
![]() 14.05.2008 12:04:12 | |
mä vaan olen itse varttunut erilaisen musiikin parissa joka perustuu modaalisuuteen ja riffeihin, Eivätkö riffit ole juuri pelkistettyjä teemoja? Tietenkään jos ei voi sietää tonaalista sävelkieltä on se, ettei Haydnista pidä jokseenkin ymmärrettävää, vaikkakin kummallista. Minua kummastutta muutenkin se, että ilmeisesti arvotat klassismia rytmisillä seikoilla, eivätköhän Haydnit, Rosetti, Mozart ja kumppanit tienneet mitä he sävelsivät ja mistä syystä. Ei varmaan kannata kuunnella sillä asenteella, että ajattelee sävellystä rytmisesti tylsäksi, vaan kannattaa keskittyä teemoihin ja niiden kehittelyihin. Orkesterisovittaminen on tietenkin kasvanut sitä mukaan kun orkesterien koko on kasvanut. Kuitenkin klassismin ajan musiikissa orkestraatiolla on merkitystä, tietyt kohdat puupuhaltimille, tietyt kohdat vaskille. Haydn käytti muuten myös kansansävelmiä jopa sinfonioissaan. | |
![]() 14.05.2008 12:33:05 (muokattu 14.05.2008 12:39:15) | |
Eivätkö riffit ole juuri pelkistettyjä teemoja? on. Minua kummastutta muutenkin se, että ilmeisesti arvotat klassismia rytmisillä seikoilla, eivätköhän Haydnit, Rosetti, Mozart ja kumppanit tienneet mitä he sävelsivät ja mistä syystä. Ei varmaan kannata kuunnella sillä asenteella, että ajattelee sävellystä rytmisesti tylsäksi, vaan kannattaa keskittyä teemoihin ja niiden kehittelyihin. varmasti tiesivät mitä tekivät, mutta se ei tarkoita sitä, että se välttämättä kolahtaisi. kyllä jazz- muusikotkin tietävät mitä tekevät rytmisesti mutta se kolmimuunteinen meininki ei innosta minua. minä arvotan klassismia rytmisillä seikoilla, koska rytmiset seikat ovat juuri minulle tärkeitä eikä sen tyylin rytmillisyys innosta minua - ainakaan tällä hetkellä. kuten sanoin: nykyisin osaan arvostaa näitä old school jätkiä (paljon), mutta siitä huolimatta se musiikki ei kolahda siinä määrin että kuuntelisin sitä juuri koskaan. löydän yleensä aina jotain muuta kuunneltavaa sen sijaan. se musa voi olla teknisesti paljon vaatimattomampaa, mutta joka tapauksessa sellaista joka mulle kolahtaa enemmän. yleensä jos kuitenkin kuuntelen esim. mozartia, niin teen sen tutkiakseni jotain teknisiä aspekteja, kuten temaattista kehittelyä tai melodista kekseliäisyyttä missä mozart oli niin verraton mestari. musiikkimaku on mielestäni asioiden priorisoimista; kaikkea musiikkia ei voi kuunnella eikä kaikesta voi innostua yhtä lailla, vaan aina tietyt elementit nousee tärkeämmäksi kuin toiset. Orkesterisovittaminen on tietenkin kasvanut sitä mukaan kun orkesterien koko on kasvanut. Kuitenkin klassismin ajan musiikissa orkestraatiolla on merkitystä, tietyt kohdat puupuhaltimille, tietyt kohdat vaskille. Haydn käytti muuten myös kansansävelmiä jopa sinfonioissaan. tiedän ja tiedän myös, että mozartkin ammensi vaikutteita vaikka mistä. ehkä kyse on siitä ettei ne ammentanut niitä vaikutteita sillä tavalla joka innostaisi minua; en yleensä ottaen ainakaan välitä yhtään sellaisesta, että otetaan modaalisia kansanmusamelodioita ja harmonisoidaan ne vain uudelleen tonaaliseen muotoon. minusta bartók ja stravinsky teki sen homman paljon mielenkiintoisemmin, koska ne omaksui kansanmusiikista nimenomaan sen eloisan ja voimakkaan rytmikkään puolen. sen lisäksi se muotokieli on paljon epälineaarisempaa ja teemat rikkonaisempia - piirre joka sekin on osittain ehkä omaksuttu kansanmusiikista - eikä ne ole aina niitä ikuisia kahdeksan tahdin mittaisia teemoja ja rekapitulaatioita. en tarkoita siis olla mitenkään epäkunnioittava, mutta mä olen mielestäni tähän mennessä jo perehtynyt tuohon kamaan sen verran hyvin (useita vuosia), että tiedän mistä siinä on kyse eikä se erityisemmin uppoa minuun. ehkä jossain vaiheessa huomaan tehneeni täyden ympyrän ja löydän siitä musiikista jotain mitä en ole tähän mennessä löytänyt, en tiedä. | |
![]() 14.05.2008 18:40:00 | |
minusta bartók ja stravinsky teki sen homman paljon mielenkiintoisemmin, koska ne omaksui kansanmusiikista nimenomaan sen eloisan ja voimakkaan rytmikkään puolen. sen lisäksi se muotokieli on paljon epälineaarisempaa ja teemat rikkonaisempia - piirre joka sekin on osittain ehkä omaksuttu kansanmusiikista - eikä ne ole aina niitä ikuisia kahdeksan tahdin mittaisia teemoja ja rekapitulaatioita. en tarkoita siis olla mitenkään epäkunnioittava, mutta mä olen mielestäni tähän mennessä jo perehtynyt tuohon kamaan sen verran hyvin (useita vuosia), että tiedän mistä siinä on kyse eikä se erityisemmin uppoa minuun. ehkä jossain vaiheessa huomaan tehneeni täyden ympyrän ja löydän siitä musiikista jotain mitä en ole tähän mennessä löytänyt, en tiedä. Kirjoituksistasi saa vain sen käsityksen, että pitäisit esimerkiksi vaikka Haydnin musiikkia jotenkin jähmettyneenä ja elottomana. Mitä se ei missään tapauksessa ole, kun sitä soitetaan hyvin, eikä puisevasti. | |
![]() 14.05.2008 18:52:38 | |
Rkellun musamakuun suosittelisin uusklassismia muutenkin kuin Stravinskyn kirjoittamana. Ja kun sellokonsertoista on puhe Einar Englundin 1954 kirjoitettu saattaisi kolahtaa. Itse ainakin pidän siitä suuresti, vaikka ihan suosikiksi en menisi sanomaan. Samalla Ondinen levyllä on myös samaisen säveltäjän 6. sinfonia "Aforismit", josta voisit myös pitää. Enempää en ole Englundiin tutustunut, mutta halukas olen kuulemaan lisää. | |
![]() 14.05.2008 20:17:13 | |
Hmmm Ei kai rkellun mielestä musiikin symmetria perustu neljällä jaollisiin blokkeihin. Tai että w. klassinen teema on 8 tahdin mittainen. Voisitko ystävällisesti tarkentaa? | |
![]() 14.05.2008 22:26:28 (muokattu 14.05.2008 22:29:24) | |
Rkellun musamakuun suosittelisin uusklassismia muutenkin kuin Stravinskyn kirjoittamana. Ja kun sellokonsertoista on puhe Einar Englundin 1954 kirjoitettu saattaisi kolahtaa. Itse ainakin pidän siitä suuresti, vaikka ihan suosikiksi en menisi sanomaan. Samalla Ondinen levyllä on myös samaisen säveltäjän 6. sinfonia "Aforismit", josta voisit myös pitää. Enempää en ole Englundiin tutustunut, mutta halukas olen kuulemaan lisää. ai esim. hindemithiä? kuulin sitä enkä kiinnostunut siitä pahemmin kun se oli minusta vähän kuivaa sekin. mä en kyllä sille stravinskyn uusklassismille myöskään erityisemmin lämmennyt, koska minusta se oli vähän kuivakkaa. se myöhäinen sarjallinen kausi taas uppoaa paremmin. Kirjoituksistasi saa vain sen käsityksen, että pitäisit esimerkiksi vaikka Haydnin musiikkia jotenkin jähmettyneenä ja elottomana. Mitä se ei missään tapauksessa ole, kun sitä soitetaan hyvin, eikä puisevasti. niin mä vähän pidänkin. Hmmm Ei kai rkellun mielestä musiikin symmetria perustu neljällä jaollisiin blokkeihin. Tai että w. klassinen teema on 8 tahdin mittainen. Voisitko ystävällisesti tarkentaa? ei mun mielestä, vaan että w. klassismi perustuu niihin. me käytiin joskus musiikkianalyysissä läpi noita haydnin, mozartin ja kumppaneiden kappaleita ja muistaakseni ne oli miltei kaikki jaettu temaattisesti aika tarkasti 8 ja 16 tahdin blokkeihin. minusta symmetria joka on täysin symmetristä on tylsää. jotenkin kiehtovampaa on se, että jokin on melkein symmetrista mutta että sitä rikotaan hieman. | |
![]() 16.05.2008 09:33:21 | |
... minusta symmetria joka on täysin symmetristä on tylsää. jotenkin kiehtovampaa on se, että jokin on melkein symmetrista mutta että sitä rikotaan hieman. Tuo hienoinen rosoisuus ja epäsymmetria juuri tekee livemusiikista kiinnostavaa ja antaa virikkeen uppoutua kuulemaansa. Tämä ominaisuus on mielestäni aina myös akustistisilla soittimilla, joita soittaa ihminen. Tuossa allaolevassa nymfissä mielenkiinnon herättää jonkinlainen sielukkuus, kun mielikuvitus alkaa piirtämään omaa kuvaansa naisesta hienoista epäsymmetriaa muokaten: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Nymph_with_morning_glory_flowers.jpg Samaten tämä tulppaani on kaunis sen takia, ettei se olekaan täysin symmetrinen: http://muusikoiden.net/dyn/users/41090.jpg | |
![]() 21.05.2008 13:04:19 | |
Shostakovitsin 1. sellokonsertto on aivan mahtava. Ensimmäisen osan vauhtia seuraa toisen liikkeen tasoittava ambienssi, uuh. Méfiez-vous, demoiselles! | |
![]() 22.06.2008 10:37:12 (muokattu 22.06.2008 18:54:54) | |
Alfred Schnittken - vai pitääkö se kirjoittaa Snitke - sellokonsertto 60-luvulta ei ole tässä vielä tullut mainituksi. Kuulin sen joskus viisitoista vuotta sitten ja se teki suuren vaikutuksen. | |
![]() 23.06.2008 13:14:47 | |
Alfred Schnittken - vai pitääkö se kirjoittaa Snitke jos nyt kuitenkin se schnittke. :) pyörä pyörii mutta orava on kuollut. | |
![]() 23.06.2008 14:02:52 | |
jos nyt kuitenkin se schnittke. :) Niin. Hattu-s tuntuu hävinneen nykyaikaisesta kielenkäytöstä kokonaan - kuten on asian laita myös hattu-z-kirjaimen kanssa. Internetportaalien merkkijärjestelmät pohjautuvat usein englannin kielelle, jossa moisia erikoismerkkejä ei tarvita, ja käsittääkseni nykyään on suhteellisen harvinaista, mikäli lehden painossakaan enää saadaan kyseessä olevia merkkejä tuotettua. Jo nuorena Nepsu ajoi geneettisesti määräytyneen suoran hiusrajansa vanhemmiltaan salaa niin sanotuksi mikkihiirimalliksi. | |
![]() 23.06.2008 14:16:37 | |
Niin. Hattu-s tuntuu hävinneen nykyaikaisesta kielenkäytöstä kokonaan - kuten on asian laita myös hattu-z-kirjaimen kanssa. Internetportaalien merkkijärjestelmät pohjautuvat usein englannin kielelle, jossa moisia erikoismerkkejä ei tarvita, ja käsittääkseni nykyään on suhteellisen harvinaista, mikäli lehden painossakaan enää saadaan kyseessä olevia merkkejä tuotettua. Olen sokissa kuin samaani konshanaan. Schnittken kohdalla kai saksalaistyylinen litteraatio on paikallaan, koska hän oli venäjänsaksalaista sukua. Venäjänkielisestä kirjoitusasusta suoraan translitteroitu muoto on informaatioköyhempi. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)