Aihe: Reverb-pedaali häiriintyneisiin soundimaailmoihin?
1 2
Jungleman
29.03.2008 12:18:59
Olen käyttänyt monenlaisia polkimia, mutta reverb-osastoon en ole erityisemmin tutustunut. Nytpä kuitenkin haluaisin lisätä arsenaaliiniin sellaisen. Tarpeeni ovat melkoisesti peruskaiutuspuuhista poikkeavia, siksi toivoisin perusteltuja kommentteja, näkemyksiä ja käyttökokemuksia.

Haluan siis reverbin erilaisten epäluonnollisten tilavaikutelmien rakentamiseen. Shoegaze/noise/taidehäirikkötyypit tietänevät mistä puhutaan.. En erityisemmin kaipaa luonnollisia tilavaikutelmia tai perinteille uskollisia '63 Tube Reverb -herutuksia. Vehje tulisi keikka-, treeni- ja äänityskäyttöön, listaa muista käyttämistäni kamoista löytää kuvauksestani.

Pakolliset vaatimukset:
- pedaalimallinen. Räkkipelit eivät käy.
- reverse reverb.
- moduloitu reverb.
- 100% wet -säätömahdollisuus.
- unity gain jopa 100% wet -säädöillä. Ulostulevan signaalin voimakkuus ei saisi pudota kuivan signaalin poissaollessakaan.
- stereoulostulot.
- pieni koko. Nova Reverb alkaa olla äärirajoilla.
- hintakatto hiukan yli 200 €, Nova alkaa olla äärirajoilla.

Muita mukavia ominaisuuksia, ei välttämättömiä:
- spring- ja plate-soundit.
- stereosisäänmenot.
- tone-säätö.
- ei tarvitse erillistä omaa muuntajaa vaan toimii tavallisella 9V virtalähteellä.

Nämä vaatimukset (ja omat kokemukseni) pudottavat oitis esim. Electro-Harmonixin Holy Grail -sarjalaiset pois. Line6 Verbzilla ei myöskään erityisemmin houkuta, olen kuullut raportteja sen kohinaominaisuuksista eikä reverseä löydy. Boss RV-3 kävi kokeilussa, periaatteessa pidin sen kylmänkolkosta soundista etenkin reverb + delay -moodeissa, mutta pakki puuttui. Tällä hetkellä reverbin viransijaisena toimii Behringerin halpis (DR100?), jossa on kiva modulate-moodi sekä miellyttävän räkäinen plate, mutta haluaisin hiukan kestävämmän paketin. TC Nova Reverbistä ilmeisesti puuttuu reverse-moodi, mutta korvaako sen DynaMix-toiminto reversen?

Boss RV-5 (ei reverseä), Digitech Digiverb (ja tämän talven messuilla uutukaisena esitelty Digitech Hardwire Reverb), Marshall RF-1 Reflector.. Muita vaihtoehtoja? Löytyykö niitä edes?
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
Jungleman
29.03.2008 18:35:07
Hmm... Yamaha Magicstomp? Mahtaisikohan tuosta löytyä tarpeeksi outoa reverbiä? Kenelläkään kokemuksia?

Olen ymmärtänyt että ko. vekottimen käyttö vaatii melkoisesti kärsivällisyyttä, mutta kiinnostaisi kuitenkin. Noita saa kohtuullisen edullisestikin nykyään.

Tämä oli siis epätoivoinen nostoyritys.
Romantikkoitkijät #1
jjnews
29.03.2008 18:56:32
Ei ole itsellä mitään kokemusta, mutta sopisi hyvin kuvaukseesi..?

http://www.drscientist.ca/pedaldetail.php?pedal_code=rev
Artist
29.03.2008 19:00:33
Ei ole itsellä mitään kokemusta, mutta sopisi hyvin kuvaukseesi..?

http://www.drscientist.ca/pedaldetail.php?pedal_code=rev

Olin aikeissa ehdottaa tuota myös, mutta tuosta taitaa puuttua reverse reverb ja stereoulostulo, ainakin. Siistin kuuloisia klippejä kyllä.
"I'm hypocrite, I dish it out but I can't take it I know you think it's wrong and maybe you're right but this is my song"
Bredius
29.03.2008 19:02:47
Hmm... Yamaha Magicstomp? Mahtaisikohan tuosta löytyä tarpeeksi outoa reverbiä? Kenelläkään kokemuksia?

Tosta Magicstompista löytyy mun käsittääkseni mallinnus siitä Early Reflections -pakkireverbistä, jollainen esim. juurikin Kevin Shieldsillä oli räkissä. Sen vuoksi Magicstomp on itseäkin kiinnostanut, kunnolla en ole pedaalia vielä päässyt testaamaan.

Digitechin Digiverb mulla on laudassa kiinni välillä ja välillä taas ei, mitään äänimaiseman kivijalkaa ei ole siitä missään vaiheessa tullut. Digiverbin perussoundi on melko kylmä ja kolkko, mutta Gate-moodilla olen saanut irti ihan viehkoja Shields-juttuja.
I watch my culture bleed.
whagabam
29.03.2008 19:21:25
Hauska pätkä: http://youtube.com/watch?v=RswC3CXiUac&feature=related

Ei taida mahtua budjettiin tuo Pigtronix, enkä tiedä täyttääkö se niitä kriteerejä muutenkaan.

Pistimpä kuitenkin.

-W
vasurilla.
Jungleman
29.03.2008 19:55:07
Tosta Magicstompista löytyy mun käsittääkseni mallinnus siitä Early Reflections -pakkireverbistä, jollainen esim. juurikin Kevin Shieldsillä oli räkissä. Sen vuoksi Magicstomp on itseäkin kiinnostanut, kunnolla en ole pedaalia vielä päässyt testaamaan.

Tämänsuuntainen käsitys minullakin on ollut. Pitänee käydä lähikaupassa kokeilemassa. Toinen melkoista kenkiintuijottelumainetta kerännyt vehje olisi siten Alesis Nanoverb, mutta pedaalilautaan se olisi vielä Magicstompiakin kömpelömpi. Magicstompista näyttäisi löytyvän myös varsin kattavat filtterit reverbeille sekä paljon muutakin sädettävää. Hmm...

Digitechin Digiverb mulla on laudassa kiinni välillä ja välillä taas ei, mitään äänimaiseman kivijalkaa ei ole siitä missään vaiheessa tullut. Digiverbin perussoundi on melko kylmä ja kolkko, mutta Gate-moodilla olen saanut irti ihan viehkoja Shields-juttuja.

Kylmä ja kolkko kuulostaa erittäin lupaavalta. En välttämättä edes halua erityisen hifiä reverbiä, mitä rujompi sen parempi. Ja kun reverbin vielä iskee signaaliketjuun ennen säröjä, kolkkous vain korostuu. Tuokin on siis testattava! Niin, miten sen reverse-moodi toimii? Saako pelkän kaiun kuuluville vai tuleeko mukaan aina myös suoraa signaalia?

Jos Nova Reverbin omistajia löytyy, kuulisin erittäin mielelläni kokemuksia. Onhan se ehkä vähän liian hifi, mutta siltikin se jostain syystä herättää uteliaisuutta.
Romantikkoitkijät #1
Bredius
30.03.2008 13:21:28
Kylmä ja kolkko kuulostaa erittäin lupaavalta. En välttämättä edes halua erityisen hifiä reverbiä, mitä rujompi sen parempi. Ja kun reverbin vielä iskee signaaliketjuun ennen säröjä, kolkkous vain korostuu. Tuokin on siis testattava! Niin, miten sen reverse-moodi toimii? Saako pelkän kaiun kuuluville vai tuleeko mukaan aina myös suoraa signaalia?

Joo, silloin kun Digiverb on mulla kiinni laudassa, sen edellä on yleensä ainoastaan Ultra Fuzz, muut säröt tuleekin reverbin jälkeen. Ibanezin FZ-7 Fuzz vielä reverbin perään, damage 100 %, ja soundi on kivalla tavalla harvinaisen ruma ja repeilevä. Reverse-moodi on ihan käyttökelpoinen, varsinkin tuollaisissa tremolo picking -kaikuvalleissa, mutta tosiaan sellaista MBV-tyyppistä pakkikaikua en ole onnistunut oikein saamaan. En tosin välttämättä ehkä vaan osaa käyttää. Ja saa sen suoran signaalin ihan kokonaan pois. Monenlaista muljutusta Digiverbistä saa kyllä irti, mutta jotenkin se perussoundi ei vaan ole ikinä mua oikein täysin miellyttänyt.
I watch my culture bleed.
keskiorv
02.04.2008 20:16:26
Aihepiiri on mulle harvinaisen epäselvä, itse kun en kaikua normaalisti käytä lainkaan. Siitä huolimatta hämmennän soppaa yhdellä lisävaihtoehdolla:

http://www.tech21nyc.com/boostrvb.html

Monipuolinen vehjes, vaikkei täytäkään kaikkia kriteerejäsi. Mulla oli tuollainen lainassa viime studioreissulla ja hienosti toimi. Simppeli ja toimiva boxi. Suosittelen tsekkaamaan.
LepakonNahka
02.04.2008 21:54:05
Lainaten törkeästi ketjua:

Entäs ne tavalliset pedaalireverbit? Onko Holy Grail ja plussamallinsa ainoat "yksinkertaiset" reverbit. Holy Grail vetosi: Yksi potikka, moodinsäätöliuku ja on/off. Yksinkertaista! Soundi olisi tosin saanut olla hieman "syvempi". Grail oli sinnepäin, mutta jätti jotenkin kylmäksi.

Haetaan siis yksinkertaista, mutta hyväsoundista reverbiä hintaluokassa ~150e. Käyttö puhtaan kanavan kanssa signaaliketjussa kitara-pedaali-vahvistin, fx loopin puutteessa.

-Leppis
Täähän meni ihan rölöttämiseks koko ketju...
kojones
02.04.2008 22:00:17

Tosi älyttömiä soundeja tuosta saa, sitä ei voi kiistää. Reverbejä en nyt kyllä millään muista.

Olen ymmärtänyt että ko. vekottimen käyttö vaatii melkoisesti kärsivällisyyttä, mutta kiinnostaisi kuitenkin. Noita saa kohtuullisen edullisestikin nykyään.

Tämä oli siis epätoivoinen nostoyritys.

Joku 70e tuosta ei ole kyllä lainkaan paha ominaisuuksiin nähden, se editorisofta ei vaan ole se kaikista helpoin ja miellyttävin, ilman sitä tuolla ei tee mitään.
Ziggy Bubba
02.04.2008 23:20:48 (muokattu 02.04.2008 23:27:08)

Line 6 on onnistunut saamaan uusimpiin masiinoihinsa todella maukkaat reverbit, aina kevyistä springeistä jättivalleihin. Suosittelen siis Verbzillaa testaamaan... Eteenkin nuo vallit ovat kovasti omaan makuun - parasta mitä XT:stä löytyy. Tuossa kipaleessa heti alkuun kuultavissa XT Livellä tuotettua reverbikästä soundia (Bad Monkey ainoa "mauste"), kaiut aika isollansa :)

http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1&parameter=172227
"It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious." -Bill Hicks
jPekka
03.04.2008 10:17:22

MagicStompissa ei ole stereosisääntuloa. Käytännössä sen ohjelmointi vaatinee aina läppärin - periaatteessa omalla näytölläkin voi tehdä yhtä ja toista, mutta en ole itse koskaan edes yrittänyt.

Pitkälti tarkoitettu valmiiksi ohjelmoitavaksi - reaaliaikainen säätöjen rukkaus on hankalampaa. Tai voihan ne etupaneelin potikat ohjelmoida tekemään jotakin kivaa, kun ne aika vapaasti voi ohjelmoida.

Mutta vallan kiva kapine tuo on. En ole itse reverb-osastoa juuri käyttänyt, lähinnä pitkiä viiveitä. Olen tuon kanssa heittänyt muutaman lausuntakeikan, joissa lausun pätkää kirjastani ja teen samanaikaisesti kitaran ja viiveohjelmien kanssa sellaista pyörteilevää äänimaisemaa taustalle. Siinä tuo pelittää mainiosti.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
Jungleman
09.04.2008 21:57:52
Kiitoksia ideoista. Digiverb kuulostaa testaamisen arvoiselta, Magicstomp myös. Tech 21 Boost R.V.B. on mono ja siitä puuttuu reverse, Line6 Verbzillastakin puuttuu tuo ensiarvoisen tärkeä peruutusvaihde.

Vielä kokemuksia Nova Reverbistä kaipaisin, aikaisempiin uteluihini viitaten...
Romantikkoitkijät #1
Jungleman
09.05.2008 16:16:02
Päivitystä. Digiverb tuli hankittua. Parin tunnin kotisoittelun jälkeen aivan ok vaikutelma. Modulaatiomahdollisuus puuttuu, eikä unity gainiin aivan päästä 100% wet reverse -asetuksilla, mutta ihan riittävä signaalitaso kuitenkin. Säätövaraa riittää yllättävänkin pehmeistä ja huomaamattomista kaiuista aina "sisäavaruus räjähtää kosteassa viemärissä ydinvoimalan alla" -tyyppisiin juttuihin, joita varsinaisesti etsiskelinkin. Ainoa merkittävä miinus napsahtaa reverse reverbin pituudesta: vähän lyhyeksi jää.

Treeneissä näkee sitten, kuinka käyttökelpoinen vekotin tuli hankittua. No, ei ollut kallis ja päätin etten haaskaa yhtään liikaa rahaa hetkellisen päähänpiston toteuttamiseen. Lisävinkkejä otetaan edelleenkin vastaan, saattaapa hyvinkin mahdollisesti käydä niin että seuraavan puolen vuoden sisällä olen ehtinyt hankkia ja hylätä 5-6 eri reverb-pedaalia...
Romantikkoitkijät #1
Numb
09.05.2008 16:21:02

...seuraavan puolen vuoden sisällä olen ehtinyt hankkia ja hylätä 5-6 eri reverb-pedaalia...

Huh, onneksi minulla tuo tauti kohdistuu ainoastaan phasereihin. Epäonneksi niistä ainakin puolet näyttää jäävän...
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
Bredius
09.05.2008 18:25:14
Päivitystä. Digiverb tuli hankittua. Parin tunnin kotisoittelun jälkeen aivan ok vaikutelma.

Itsellä alkanut viime aikoina löytyä yhä enemmän ja enemmän käyttöä Digiverbille, taitaa sittenkin jäädä lautaan pysyvästi. Digiverbin Gated-mode tai Reverse ajettuna kolmen delayn ja tremolon, ehkä vielä phaserinkin, läpi saa aikaan melkoisia Slowdive-soundeja :)

Alkanut kiinnostamaan nyt myös tuo Zoomin G2-multiefekti, kun huomasin, että siinäkin on jo valmiina mallinnus siitä Early Reflections -reverbistä. Samassa paketissa saisi myös läjän muita satunnaisemmin tarvitsemiani hiukan marginaalisempia härömuljutuksia, joita ei viitsisi yksittäisinä pedaaleina välttämättä alkaa hankkimaan. Tuo Zuumi saattaisipa vielä juuri ja juuri mahtua pedaalilautaani (ahdasta on).
Too drunk to dream.
Jungleman
09.05.2008 19:36:21
Huh, onneksi minulla tuo tauti kohdistuu ainoastaan phasereihin. Epäonneksi niistä ainakin puolet näyttää jäävän...

Ahaa. Minulla olisi todennäköisesti päätymässä myyntiin vanha Small Stone, jos vaikka kiinnostaisi ;-)

Mielenkiintoinen listaus, muuten (lunttasin omakuvauksesta). HBE on mietityttänyt minuakin, en tosin ole päässyt vielä kokeilemaan. Kiinnostaisikin kuulla mielipidettä ja näkemyksiä siitä, miten lähelle sillä pääsee Small Stone -soundeja? Löytyykö vertailupohjaa?

Pigtronixia kokeilin kerran ohimennen (tunti vierähti kevyesti), loistava peli mutta liian isokokoinen minun lautaani.

Joo, menee ohi aiheesta.
Romantikkoitkijät #1
Numb
10.05.2008 15:31:37

HBE on mietityttänyt minuakin, en tosin ole päässyt vielä kokeilemaan. Kiinnostaisikin kuulla mielipidettä ja näkemyksiä siitä, miten lähelle sillä pääsee Small Stone -soundeja? Löytyykö vertailupohjaa?

Small Stone on eri eläin kyllä. Pari niitäkin on kulkenut käsieni kautta, ja pahoin pelkään, että tulee kulkemaan lisääkin... :) HBE:stä ei saa Small Stonea (eikä Phase 90:tä) lähinnä siksi, että niillä on se oma tunnistettava soundinsa. HBE on läpinäkyvämpi. HBE:n nopein asetus on selvästi hitaampi kuin Stonen, tosin Stone alkaakin jo kuulostaa ring modulatorilta siellä kaikkein nopeimmilla asetuksilla.

Miten sen nyt sanoisi... Color -kytkin isolla Stone on selvästi röyhkeämpi ja rupisempi kuin mitä HBE:stä saa irti. HBE taas on helmeilevämpi, nestemäisempi - ja paljon monipuolisempi. Hyvin irtoa kaikki hienovaraisesta tuskin erottuvasta kolmiulotteisuuden lisäämisestä "alienit sulattavat aivojani" -tasoiseen muljahteluun. Ruuvailin taannoin HBE:tä oikein siellä muljuutusosastolla, ja siitä tuli oikeasti huono, merisairas olo...

Pigtronixia kokeilin kerran ohimennen (tunti vierähti kevyesti), loistava peli mutta liian isokokoinen minun lautaani.

Tuskin se minullakaan lautaan menee, mutta häröpulputtimena ihan oiva. Phaserin säätövara on kiitettävän laaja, jopa niin laaja että säätäminen on hankalaa, kun interaktiivisten säätimien muutaman millin kääntö muuttaa soundin ihan toisenlaiseksi... Envelope -puoli on selvästi maltillisempi kuin esim Q-Tronissa.

Joo, menee ohi aiheesta.

Ja aiheeseen: en käytä reverbiä... O.o
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)