Aihe: Jenkkivanien kulutus?
1 2 3 4 5
isojussi
06.05.2008 13:24:29
Tää liittyy humpansoittoon - pitäähän keikalle päästä!

Niin - en tuolla liveosastolla saanut oikein kaikkea haluamaani tietoa ja olen siinä uskossa, että just humpanrutkuttajissa (oli ammatillinen status sitten mikä vaan) on kovastikin eri merkkisillä vaneilla liikkuneita.

Mä oon päättäny vakaasti jossain vaiheessa hukata ton mersun - meni hermot pelteihin - ja hommata vanin.

No, nyt oon huomannu, että bensavehkeet on järjestäin vastaavankuntosia diisseleitä pari, kolme donaa halvempia ja kun toi 95:n ja diisselin hintaero on enää mitä on niin oon alkanu funtsia, että viekö se bensakasi kumminkaan sen enempää, kun diesel - jonsei valla polje?

Mitä sanoo vaneilla, rameilla ja econolaineilla suhanneet tähän? Paljos hörppää?
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
J.Hollström
06.05.2008 13:32:02
Mase
06.05.2008 13:36:24
ja näinhän me lasketaan kumpi polttoaine kannattaa:
V x 100 / (Bk x Bh - Dk x Dh). Kaavassa V=käyttövoimavero vuodessa, Bk=bensan kulutus/ 100km, Bh=bensan hinta/litra, Dk=dieselin kulutus ja Dh=dieselin hinta.

Juoppojahan nuo vanit on joka tapauksessa, joten sikäli on varmaan aika sama kummanko valitsee ;)
isojussi
06.05.2008 13:53:27
Käyttövoimaverohan ei pakujen kyseessäollen oo kovin paha - alle satasen.
Mase
06.05.2008 14:01:39
Käyttövoimaverohan ei pakujen kyseessäollen oo kovin paha - alle satasen.

juu, eipä kyllä... eikös noista ainakin osa vaadi C-kortin, joten kuinkas kuormurissa vero menee? Itellä kun ei ole kuin sihteerikortti(AB), niin ei tiedä mitään noista riittävän isoista autoista, aina on pitänyt "pienellä" pärjätä ;) Oliko sulla tarjoitus hommata ihan oikea pakettiauto vai joku 2+3h-tyyppinen "paku"?
humppahanuristi
06.05.2008 14:09:40

Niin - en tuolla liveosastolla saanut oikein kaikkea haluamaani tietoa ja olen siinä uskossa, että just humpanrutkuttajissa (oli ammatillinen status sitten mikä vaan) on kovastikin eri merkkisillä vaneilla liikkuneita.

Mä oon päättäny vakaasti jossain vaiheessa hukata ton mersun - meni hermot pelteihin - ja hommata vanin.

No, nyt oon huomannu, että bensavehkeet on järjestäin vastaavankuntosia diisseleitä pari, kolme donaa halvempia ja kun toi 95:n ja diisselin hintaero on enää mitä on niin oon alkanu funtsia, että viekö se bensakasi kumminkaan sen enempää, kun diesel - jonsei valla polje?

Mitä sanoo vaneilla, rameilla ja econolaineilla suhanneet tähän? Paljos hörppää?

No vani osastolle, jos siirryt niin muista seuraava nettiosoite (johon jo tuossa viitattiin) www.overdrive.fi/forum

No omakohtaista kokemusta on kahdesta vanista. 1993 entinen taksi elikkäs Chevrolet Chevy van G20. 6.2dsl ja kulutukset liikkui siellä 11l/100km huitteilla. Ihan siedettävää, kun transitilla meni samoilla ajoilla 12l/100km. Tämä tosin oli hlö-autoksi rekisteröity joten d-vero oli suoraan sanoen hirveä. Mersuun verrattuna luxusta. Tosin vanhoissa vehkeissä se luxus sitten teettää hiukan lisätöitä, kun nuo jenkkien sähkökatkaisijat tahtoo olla vähän huonosti suojattuja ja pieniä häiriöitä tulee ilmaantumaan keskuslukkojen ja sähköikkunoiden sekä sähkösäätöisten penkkien suhteen. Karu neek... karvalakki malli siinä suhteessa varmempi.
Bensavaneissa sitten tilanne riippuu siitäkin onko kaasaripeli vai ruiskupeli.
Minulla oli 1985 mallin Dodge Ram Van B150 2+4 hlö ja 318ci (5.2l) kaasarikoneella ja A999 eli kolmevaihteinen automaatti lukkoturbiinilla. Pelkällä autolla ajaessa kulutus liikkuin siinä 12-13l välissä ja kärryn kanssa hiukan enempi.
Sanovat ruiskumallien vievän hitusen vähempi. Dodgea ei saanut tuossa ikäluokassa alkuperäisellä dieselillä, koska niitä ei ole dieselinä tehty.
GM:n bensavanit tuntuvat haukkaavan kaasareina pikkaisen enempi mutta ruiskuina kuulopuheiden mukaan MAANTIEAJOSSA menevät tuonne 13-14litran pintaan.
Fordsoneista ei ole kokemusta mutta dieselit niissä on Internationalin 6.9 ja 7.3 litraisia ja taitaa yleensä olla C6 laatikolla eli 3v automaatti. GM:n dieseleiden perässä on yleensä TH700 eli 4 vaihdetta ja lukkoturbiini. Toiset haukkuu, toiset ei mutta aina tuo 4-vaihteinen ne vanhat 3-vaihteiset voittaa normikäytössä.

Uudemmat GM vanit 6.5td:llä on sitten järkiään kuorma-autoja ja niiden kulutus kuuluu olevan jonkun verran vanhaa 6.2:sta suurempi. Tehoakin tosin 195hv ja vääntö 522Nm.

Vaneja on sitten paljon jälkidieselöity ja ne voi olla hvyin tehtyjä tai sitten ei. Jos koneena on oldsin 350D/DX eli 5.7l diesel, niin se on jälkidieselöity. Monet sitäkin konetta haukkuvat mutta ei se ole niin huono. Itse omistin sellaisen buick-farmarin keulilla ja 100 000km ilman ongelmia. Sitten ruostui vaan se buick siitä ympäriltä.

Nyt sitten voin tähän mainita sanasen noista GM:n farmareista, jotka ovat hiukan kevyempi kuin vanit ja pienemmällä ilmanvastuksella kuin vanit. Minulla on kolme niitäkin ollut ajokäytössä. Ekana juuri tuo buick dieselillä (alkuperäinen). matkakulutus hiukan alle 6l/100km ja pahimmillaan sain hiukan alta 14l/100 menemään 1600kg autotraileri perässä.
Sitten oli bensa-buick 307:lla ja TH350:llä (saastelaitteet revitty ja laitettu virikaasari). Matkakulutus 18l/100km ja nurkka-ajossa 25l/100km.
Tällä hetkellä oldsmobile 350 bensakoneella. 307:n tietokoneohjatulla kaasarilla ja TH200-4R laatikolla. Matkassa 10.6 mitattu ja kylillä 15-16 välissä.
Bensavanin omamassa on parisataa kiloa enempi kuin tuolla farkulla ja muotuilu vielä enempi laatikkoa.
Humpasta rautalankaan...
isojussi
06.05.2008 14:11:24
...joten kuinkas kuormurissa vero menee?...

Ei oo käyttövoimaveroa eikä käyttömaksua mun tietääkseni, mutta vakuutukset on taas kalliimmat.

Itellä kun ei ole kuin sihteerikortti(AB),

Joo - sama vika.

2+3h-tyyppinen "paku"?

Semmonen.
isojussi
06.05.2008 14:14:27
Kiitos Humppahanuristi! Asiaa!
humppahanuristi
06.05.2008 14:15:45

juu, eipä kyllä... eikös noista ainakin osa vaadi C-kortin, joten kuinkas kuormurissa vero menee? Itellä kun ei ole kuin sihteerikortti(AB), niin ei tiedä mitään noista riittävän isoista autoista, aina on pitänyt "pienellä" pärjätä ;) Oliko sulla tarjoitus hommata ihan oikea pakettiauto vai joku 2+3h-tyyppinen "paku"?

Kuorma-autoissa ei bensavehkeissä tietystikään ole sitä käyttövoimaveroa eikä käyttömaksua. Dieseleissä menee samalla laskentakaavalla kuin pakuissa eli hiukan suurempi johtuen suuremmasta kokonaismassasta.

GM:ssä painosarjat G10 ja G20 (1500 ja 2500) ovat näissä vanhemmissa yleensä pakuja. G30 (3500) on sitten kuorma-autoja, yleensä mutta ei aina. 1997 uudemmat uusikoriset 99% varmaan kuorma-autoja jollei kaikki.

Dodgen vanit taas kulkevat B150, B250 pakuja ja B350 kuorkki.

Fordilla vastaan E150, E250 ja E350.

Nuo lisäpenkit on sitten yleensä ANA TPP 57 tai ARVA 63 pykälien mukaan tehdyt ja ne pykälät kun on kumottu, niin muutoksia ei sitten penkkeihin voi tehdä. Muutokset katsotaan nykyasetusten mukaan ja tarkoittaa sitä, että penkit pois tai autovero maksuun.
Kuorma-autoissahan saa taas olla lisäpenkkejä, jotka eivät ole tilapäisistuimia vaan ihan oikeita. Jossain vuosimallissa (95 jälkeen?) vaatimus vaan niistä penkkien E-hyväksytyistä kiinnityksistä.
Humpasta rautalankaan...
jakeni
06.05.2008 15:26:14

Kova päätös...suosittelen siltikin Saksalaista merkkiä,mitäs Mese maksaa?
Tultiin kakkosena,lähettiin ykösenä!
isojussi
06.05.2008 15:39:24
...Kova päätös...suosittelen siltikin Saksalaista merkkiä,mitäs Mese maksaa?

Tarjouksia otetaan vastaan.
Sertzo S
06.05.2008 15:51:00

Kova päätös...suosittelen siltikin Saksalaista merkkiä,mitäs Mese maksaa?

Ostakaa Volovo, ku niisä on Kiirunan vähärikkistä rautamalamia pelleissä.
Em mää tiijä.
Nissja
06.05.2008 22:45:43

Mun -82 Ram van B250 5,2 kaasaripeli vie ainakin 20 litraa tyhjänä ja kamojen ja kundien kanssa varmaan 23-25 ja muutenkin rupee olee melko romu!Vaan aina vieny ja tuonut kotiin.Mitä viime keskiviikkona sytytysboxi lopetti toiminnan 54 egee uusi ja taas käy.

Kovinpa polttoaine maistuu. Meidän 12 metrinen scania vei lapinrundilla mitatessa 22l/100km.
Ja siinä sentään tilaa vähän erilailla. Mutta siltikin, nykyisillä hinnoilla paljon palaa maantiehen.
paice60
06.05.2008 23:18:46
Meitin (liiderin) vani vei noin 13 sadalla oli kuormaa tai ei, siis diesel.
Vittu näitä hommia.
poppamies
06.05.2008 23:21:52

...Chevrolet Chevy van G20. 6.2dsl ja kulutukset liikkui siellä 11l/100km huitteilla. Ihan siedettävää,..

Pitää paikkansa. Tuohon se tippui kun vaihdoin suuttimet. Tippui pari,kolme litraa.
G strings are for strippers!
onni
07.05.2008 00:17:58

Tosta mesestä muuten puuttuu öljynlauhditin.
Se on mulla kotona jossain.
En kerennyt asentaa sitä.
Löin vain putket yhteen.
Hyvin on näköjään toiminut.
Se olis myynnissä jos kiinnostaa.
Hyvä meininki korvaa soittotaidon
isojussi
07.05.2008 00:22:47
Tosta mesestä muuten puuttuu öljynlauhditin.
Se on mulla kotona jossain.
En kerennyt asentaa sitä.
Löin vain putket yhteen.
Hyvin on näköjään toiminut.
Se olis myynnissä jos kiinnostaa.

Mä kattelinkin kerran, että semmonen epeli siinä olis letkujen mukaan ollu. Eipä kyllä kiinnosta.
jjussila
07.05.2008 09:45:07
Jenkkivaneista en tiedä, mutta LT:llä on ajettu jopa 7,8l/100 km; vuositasolla säästöä melkoisesti, vai.....
..ei helev...olisko noin?.....
turhala
07.05.2008 10:17:36
Jenkkivaneista en tiedä, mutta LT:llä on ajettu jopa 7,8l/100 km; vuositasolla säästöä melkoisesti, vai.....

Tuo kuulostaa jo järkevältä, onko nuo vanit va mitä ne nyt on niin paljon parempia autoja että tuollaisia lukemia (20-25 l/100) oli nuo nyt bensaa tai naftaa kannattaa maksaa, vai on teillä niin paljon ylimääräistä rahaa.
Tietysti voi olla että tyhmä ei ymmärrä kaikkia asioita.
Panin elämän risaiseksi, sain risaisen elämän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)