Aihe: Huuliharpun soundit ja vahvistintekniikka?
1
jheleniu
16.04.2008 21:01:51 (muokattu 16.04.2008 21:02:55)

Edellä on ollut keskustelua huuliharpun soiton perusteista, mutta mua kiinnostaisi kuulla vinkkejä hyvän bluessoundin luomiseen. Vahvistinten säätöjä, mikkisuosituksia, efektilaitteiden käyttöä yms yms. Nettilinkitkin ovat tervetulleita.

Tavoite olisi saada roots-soundia tyyliin Little Walter, Howlin Wolf ja muut klassikot.

Mulla on tällä hetkellä omana laitteistona Tombon ja Hohnerin harppuja, tarkoituksella huonohko mikrofoni (keskuskuulutusjärjestelmän mikki), Fender Princeton Recording Amp (hyvä putkisärö ja lisä-overdrive sekä kompressori sisäänrakennettuna) ja vielä 7-kaistainen EQ efektiluupissa.

Keskustelu on vapaa!
harpist
16.04.2008 22:02:34
Edellä on ollut keskustelua huuliharpun soiton perusteista, mutta mua kiinnostaisi kuulla vinkkejä hyvän bluessoundin luomiseen. Vahvistinten säätöjä, mikkisuosituksia, efektilaitteiden käyttöä yms yms. Nettilinkitkin ovat tervetulleita.

Tavoite olisi saada roots-soundia tyyliin Little Walter, Howlin Wolf ja muut klassikot.

Mulla on tällä hetkellä omana laitteistona Tombon ja Hohnerin harppuja, tarkoituksella huonohko mikrofoni (keskuskuulutusjärjestelmän mikki), Fender Princeton Recording Amp (hyvä putkisärö ja lisä-overdrive sekä kompressori sisäänrakennettuna) ja vielä 7-kaistainen EQ efektiluupissa.

Keskustelu on vapaa!

Näyttävät toimivan vielä nämä linkit YouTubessa ja lisääkin on näköjään tullut ... siitä kuuntelemaan vanhojen mikkien ja styrkkarien soundeja. Näitä "herkkuja" ei juuri tahdo olla tarjolla.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=14&t=130399&oo=60
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
jheleniu
17.04.2008 19:39:39

Kiitän lämpimästi. Erittäin asiantuntevia vinkkejä!!!
harpist
18.04.2008 01:04:03
Edellä on ollut keskustelua huuliharpun soiton perusteista, mutta mua kiinnostaisi kuulla vinkkejä hyvän bluessoundin luomiseen. Vahvistinten säätöjä, mikkisuosituksia, efektilaitteiden käyttöä yms yms.

Tämä linkki ei sisällä "välineurheilua" - vaan oman soittotekniikan vaikutusta harppusoundiin.

http://www.youtube.com/watch?v=i2grIYzis_c
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
MiikkaP
20.04.2008 21:11:02
Tuossa oli hyviä linkkejä harppusaundin lähteille...

Omat vinkkini ovat seuraavat:
-Korkeaimpedanssinen mikrofoni (Kitaravahvistin tykkää korkeaimpedanssisesta...)
Klasskikkoja: Astatic JT-30(valmistus lopetettu), Shure 520 DX "Green Bullet"...
Kokeilemisen arvoisia: Kaikki wanhat mikrofonit
Muita: Shuren 565 SD (käännettävä high impedance puolelle)
Tavalliset dynaamiset laulumikit impedanssin sovittajan läpi
Haastajia: Shaker harmonica microphones, Audix fireball...

Lisäksi vielä superlux, joka maksaa 50 tai 60e thomannilta. Hyvä ja halpa mikki, mutta en tiedä saatavuutta suomesta.
jheleniu
16.05.2008 14:15:07

Kiitos kaikille neuvoista. Soundi löytyi lopulta! Siihen vaikuttaneet asiat tärkeysjärjestyksessä olivat:

1. Käsien asento; harpun ja mikin välinen ilmatila pitää sulkea ilmatiiviisti! Kiitos vaan siitä youtuben opetusvideosta!!!
2. Fenderin säädöt; vähemmän säröä!!! Inhoamani "kaikuva" räikeys tuli liiasta säröstä, oli se sitten etuasteen putkirosoa tai efektillä aikaansaatua. Nyt mun volume on nelosella, ei erillistä särkijää ja keinokuorma puolessavälissä.
3. Ekvalisaattorin käyttö; yläpäätä vaimennetaaan ja keskialuetta korostetaan.
4. Oikeanlainen mikrofoni; ostin Green Bulletin, joka soundaa paremmalta ja mahdollistaa tuon käsien asennon!

Vielä joskus voisi kokeilla "tummempia" putkia ja kaiutinelementtiä...

Mutta juuri mun tuuriani... Heti kun soundit sain kohdalleen niin vahvistimesta nousi sähkön suloinen tuoksu!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)