Aihe: Tallamikki kiertää (teletalla). Vinkkejä?
1 2
arppah8
06.04.2008 22:39:54

Seuraavanlainen ongelma on siis nostanut päätään. Omistakuvista löytyvän nahalla päällystetyn telemukaelman tallamikki (DiMarzio Air Norton T, uutena hankittu) kiertää hallitsemattomasti. Sama ominaisuus on ilmennyt myös humpparikolollisella teletallalla varustetussa baritonitekeleessä (mikkinä saman firman D-Sonic, käytettynä torilta hankittu). Muut kitarani eivät moista ominaisuutta omaa, joten tuo tallatyyppikö tässä nyt mättää? Omituiselta vaikuttaisi, mutta muutakaan en nyt keksi.

Onkos mulla nyt jäänyt jotain huomaamatta tossa rakennusprojektissa ja tallaratkaisussa? Faradayn häkit löytyy ja muutenkin häiriösuojaukset ovat kuosissa. Vahaaminen saattaisi tietenkin auttaa, tosin tossa Air Nortonissa on muovikuori joten sen kohdalla operaation hyöty on mun järjen mukaan kyseenalainen.
Strapping Young Lad rocks my hairy anus.
sartzan
07.04.2008 07:54:09
Vahaaminen saattaisi tietenkin auttaa, tosin tossa Air Nortonissa on muovikuori joten sen kohdalla operaation hyöty on mun järjen mukaan kyseenalainen.

Miun kässääkseni vahaaminen saattais auttaa ennemmin kuin muovikuoret, koska tuon kierron ymmärtääkseni saattaa aiheuttaa se, että se mikin käämilanka pääsee värähtelemään. Vahautussa mikissä käämilanka ei pääsis liikkumaan, vaan olisi kuin "täi tervassa" siellä.
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
arppah8
07.04.2008 11:31:25

Miun kässääkseni vahaaminen saattais auttaa ennemmin kuin muovikuoret, koska tuon kierron ymmärtääkseni saattaa aiheuttaa se, että se mikin käämilanka pääsee värähtelemään. Vahautussa mikissä käämilanka ei pääsis liikkumaan, vaan olisi kuin "täi tervassa" siellä.

Tarkoitin tossa sitä, että on niin umpinaisen näköinen toi mikin rakenne, että tokkopa sinne mitään vahaa pääsee käämille asti. Tossa viime yönä asiaa pähkäillessäni tulin semmoiseen päätelmään, että mä oon saattanut tehdä koko tallasta mikin sen faradayn häkin kanssa, kun kaikki roippeet tallasta ovat kontaktissa toisiinsa sen aluteipin kautta. Täytyy vähän raapia sitä pois potikoitten alta ja katsoa mitä tapahtuu.
sartzan
07.04.2008 16:49:22
Tarkoitin tossa sitä, että on niin umpinaisen näköinen toi mikin rakenne, että tokkopa sinne mitään vahaa pääsee käämille asti. Tossa viime yönä asiaa pähkäillessäni tulin semmoiseen päätelmään, että mä oon saattanut tehdä koko tallasta mikin sen faradayn häkin kanssa, kun kaikki roippeet tallasta ovat kontaktissa toisiinsa sen aluteipin kautta. Täytyy vähän raapia sitä pois potikoitten alta ja katsoa mitä tapahtuu.

Nii juu silleen. Ymmärsin väärin, eli en ymmärtänyt.:)
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
kulmahiomakone
07.04.2008 19:02:07
->Kierto, jonka aiheuttaa löysä käämi, on kokemukseni mukaan ujellusta ja melko selvästi akustisesta kierrosta erotettavissa. Jos kierto on akustisluonteista, niin mikkien vahaaminen ei siihen auta. Pitäisi vahata koko kitara.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
arppah8
07.04.2008 19:05:03 (muokattu 07.04.2008 20:24:55)

->Kierto, jonka aiheuttaa löysä käämi, on kokemukseni mukaan ujellusta ja melko selvästi akustisesta kierrosta erotettavissa. Jos kierto on akustisluonteista, niin mikkien vahaaminen ei siihen auta. Pitäisi vahata koko kitara.

Tää on jostain ujelluksen ja akustisen kierron välimaastosta. Yhdessä tietyssä asennossa kitaraa pitäessäni ujellus loppuu. Täytyypi koettaa poistaa aluteipit kontrollikolosta jos tuo auttaisi jotain. Kummallista kyllä, kun noissa TOM-tallaisissa moista ei esiinny, vain kahdessa teletallaisessa.

E: Itse asiassa, toi kitara ON vahattu OsmoColorilla=)
fox
08.04.2008 00:47:58

Nortoni ja vallankin D-Sonic kyllä pitäs olla kohtuuhyvin käämittyjä, ja silleen.. Kovin on outo juttu. Voisko tosiaan olla se talla"levy" jotenkin osallinen, nimittäin tuossa 70-80 kun suurta huutoa oli laittaa alumiinilevyä Stratoihin muovin tilalle, tuota ujellusta raportoitiin pitkin maailmaa. Asiat korjattiin joko laittamalla pienet kumiset o-renkaat joka ruuviin rungon ja "pleksin" välille, tai, jos oli tiedossa, ettei kovin usein sitä levyä tarvitse poistaa, vetämällä eristemassaa levyn alle. Jälkimmäisessä konstissa joillain massoilla saattaa kyllä tulla muita "ikäviä yllätyksiä", kesäaikaan, suoraan auringonpaisteeseen jätetty kitara saattoi ruveta valuttamaan juoksevammaksi muuttunutta massaa sieltä välistä, ja jotkut massat kovettuivat niin, että oli sitten todella vaikeaa irroittaa sitä "pleksiä".
Epätodennäköistä ehkä, tallan levyn resonointi, mutta mahdollista. Kokeilisin niit pieniä o-renkaita.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
arppah8
08.04.2008 01:33:42

Nortoni ja vallankin D-Sonic kyllä pitäs olla kohtuuhyvin käämittyjä, ja silleen.. Kovin on outo juttu. Voisko tosiaan olla se talla"levy" jotenkin osallinen, nimittäin tuossa 70-80 kun suurta huutoa oli laittaa alumiinilevyä Stratoihin muovin tilalle, tuota ujellusta raportoitiin pitkin maailmaa. Asiat korjattiin joko laittamalla pienet kumiset o-renkaat joka ruuviin rungon ja "pleksin" välille, tai, jos oli tiedossa, ettei kovin usein sitä levyä tarvitse poistaa, vetämällä eristemassaa levyn alle. Jälkimmäisessä konstissa joillain massoilla saattaa kyllä tulla muita "ikäviä yllätyksiä", kesäaikaan, suoraan auringonpaisteeseen jätetty kitara saattoi ruveta valuttamaan juoksevammaksi muuttunutta massaa sieltä välistä, ja jotkut massat kovettuivat niin, että oli sitten todella vaikeaa irroittaa sitä "pleksiä".
Epätodennäköistä ehkä, tallan levyn resonointi, mutta mahdollista. Kokeilisin niit pieniä o-renkaita.

Jaa-a. Onhan mulla toi nahka eristeenä tallan ja rungon välissä toisessa kepissä=) Vaikka noi tallat ovat molemmissa kepeissä SP-elektroniikan halpisversioita, tuntuu pohjalevy sen verran painavalta ja paksuutta on sen verran että toi alumiini ja resonointi on epätodennäköistä. Kokeilin myös ottaa tosta nahkakepin tallamikistä jouset pois ja korvasin ne semmoisella periksiantavalla solumuovilla, ei vaikutusta.

Niin että alumiini aiheutti ongelmia? Ja mulla on kontrollikolot vuorattu alumiiniteipillä, hmm... oisko tällä sittenkin joku yhteys? Pianhan ton vuoraa uudestaan jos kokeilen poistaa teipit. Vois kyllä noita kumirenkaitakin koettaa metsästää, mistä niitä löytää?
fox
08.04.2008 01:46:07

Niin että alumiini aiheutti ongelmia? Ja mulla on kontrollikolot vuorattu alumiiniteipillä, hmm... oisko tällä sittenkin joku yhteys? Pianhan ton vuoraa uudestaan jos kokeilen poistaa teipit. Vois kyllä noita kumirenkaitakin koettaa metsästää, mistä niitä löytää?

Kyl, mutta toisaalta Strato-"pleksillä" on kokoa verrattomasti enemmän, ajattelin vaan tuotakin esittää. Kun en tosiaankaan oikein muuta enää voinu keksiä.. Pieniä o-renkaita on ainakin TKL'sta ja Etolasta löytynyt, ja joistakin varaosaliikkeistä. Tarkoituksenahan tuossa Strato-ongelmassa oli saada se alumiinilevyn resonointi kuriin, että ei välttämättä edes vähän isommista renkaista lie haittaa, jos ne saa riittävän siististi sinne levyn alle.
arppah8
08.04.2008 01:57:21

Kyl, mutta toisaalta Strato-"pleksillä" on kokoa verrattomasti enemmän, ajattelin vaan tuotakin esittää. Kun en tosiaankaan oikein muuta enää voinu keksiä.. Pieniä o-renkaita on ainakin TKL'sta ja Etolasta löytynyt, ja joistakin varaosaliikkeistä. Tarkoituksenahan tuossa Strato-ongelmassa oli saada se alumiinilevyn resonointi kuriin, että ei välttämättä edes vähän isommista renkaista lie haittaa, jos ne saa riittävän siististi sinne levyn alle.

Täytyy tota sitten kokeilla ensiksi. Saattaahan noissa halpistalloissa olla jotain sotkettuna sinne materiaaliin, vaikka varsin jykevältä toi levy tuntui. Tallapaloista olin enemmänkin huolissani, mut ne vaihtaa helposti.
fox
08.04.2008 20:36:55

E: Vai pitäiskö toi tallamikin kolokin vuorata aluteipillä kontrollikolon lisäksi? Entäs silikoniteippi? Alkaa keinot kohta loppua, prkl.

E2: Mikki ei siis kiertänyt ilman tallaa kolossaan, mutta kiinni tallaan ruuvattuna ulina alkoi heti kun mikki oli kolonsa suulla.

Rupee olemaan aika "truth is out there" -juttua, eli "This could be a case for Mulder & Scully".. Pohdiskelin tuota päivällä töissä.. :(
Mikin jouset aiheuttaa resonointia? (seuraava huono arvaus) Kokeilepakorvata ne jouset sellasella sopivan mittasella muoviletkulla (ohutta) joka kuitenkin jonkin verran sitä mikin korkeussäätöö mahdollistaa. Tai jollain vastaavalla, vaikka todella monta astetta jäykemmillä jousilla..
Arvotaan sitten lisää. *on neuvoton*
arppah8
08.04.2008 20:59:11

Rupee olemaan aika "truth is out there" -juttua, eli "This could be a case for Mulder & Scully".. Pohdiskelin tuota päivällä töissä.. :(
Mikin jouset aiheuttaa resonointia? (seuraava huono arvaus) Kokeilepakorvata ne jouset sellasella sopivan mittasella muoviletkulla (ohutta) joka kuitenkin jonkin verran sitä mikin korkeussäätöö mahdollistaa. Tai jollain vastaavalla, vaikka todella monta astetta jäykemmillä jousilla..
Arvotaan sitten lisää. *on neuvoton*

Mä kokeilin tollasta periksiantavaa solumuovia jousien tilalla. Ei apuja. Valtavan mikrofoniselta tuntuu koko tallahässäkkä kun mikki on siinä kiinni. Vähän vaikea on sinne ruuvien reikiinkään mitään eristettä koettaa laittaa. Paitsi että tässä pöydällä näkyy pyörivän joku kumilenkki, josta voisin vielä kokeilla värkätä jotain, katsotaas.
God speaks through Dr. Phil and Ted Nugent.
Joees
09.04.2008 00:26:24
Tää on kyllä niin mysteerinen tapaus että ei tosikaan, tai sitten vastaus voi olla liiankin yksinkertainen.

Mulla ei oo ikinä ollut yhdenkään telen kanssa vastaavaa ongelmaa, ja sentään jokusen telecasterin kanssa olen leikkinyt ja muutaman omistanutkin. Kieroa.

Olitko testannut jollain toisella mikillä jo?
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
arppah8
09.04.2008 00:37:15

Tää on kyllä niin mysteerinen tapaus että ei tosikaan, tai sitten vastaus voi olla liiankin yksinkertainen.

Mulla ei oo ikinä ollut yhdenkään telen kanssa vastaavaa ongelmaa, ja sentään jokusen telecasterin kanssa olen leikkinyt ja muutaman omistanutkin. Kieroa.

Eipä pyöri ylimääräisiä sinkkumikkejä nurkissa. Mutta teippasin uudestaan kontrollikolon sekä lisäksi tallamikin kolon aluteipillä, kotona mallinnusboksin kautta kopistellessa tuntuisi, että positiiviseen suuntaan mentiin ja mikrofonisuus väheni. Katotaas huomisiltana treeniksellä taas Legacyn kanssa miten kävi.

Ohan tää kyllä perkele. Ei ole kyllä itselläkään moista tullut vastaan aikaisemmin.
God's away on business
fox
09.04.2008 00:59:49

Mutta kun tuolla todetaan: Mikki ei siis kiertänyt ilman tallaa kolossaan, mutta kiinni tallaan ruuvattuna ulina alkoi heti kun mikki oli kolonsa suulla. niin tuossa se mysteeri.. miten ihmeessä voi koko talla yllättäen toimia "mikrofonisesti" kun se on yhteydessä mikkiin.. no, huominenkin päivä sitten menee rattoisasti pähkäillessä.

"Tuossa kitarassa asuu paha, tai jotain" sanoo manaaja.. ;)
arppah8
09.04.2008 01:12:06 (muokattu 09.04.2008 01:12:49)

Mutta kun tuolla todetaan: niin tuossa se mysteeri.. miten ihmeessä voi koko talla yllättäen toimia "mikrofonisesti" kun se on yhteydessä mikkiin.. no, huominenkin päivä sitten menee rattoisasti pähkäillessä.

Kyl tästä alkoi olla tänään treeniksellä ruuvaillessa jo rattoisuus kaukana. Toivottavasti illan teippausurakka auttoi jotain tai tulee kohta itku tai kitarasta Steinberger;)

"Tuossa kitarassa asuu paha, tai jotain" sanoo manaaja.. ;)

Joo, pitikin nimetä toi uhrilammaskitaraksi... taisi olla enne. Tai sitten toi kannen päällys on oikeasti uhrilammasta Norjasta...
God's away on business
Joees
09.04.2008 02:40:42
Mutta kun tuolla todetaan: niin tuossa se mysteeri.. miten ihmeessä voi koko talla yllättäen toimia "mikrofonisesti" kun se on yhteydessä mikkiin.. no, huominenkin päivä sitten menee rattoisasti pähkäillessä.

Totta kyllä. Mutta on sitä kummempaakin sattunut.

Mulla oli itseasiassa tuossa thinlinessä joskus aikanaan, kun olin vaihtanut mikit, jotain hämmentävää hurinaa. Kukaan ei keksinyt mistä se johtui. Vikaa etsittäessä siihen vaihdettiin kaikki, aivan kaikki. Potikat, johdot, toiset samanlaiset mikit, kaikki. Eikä vika hävinnyt.

Kunnes... Se sitten olikin poissa. :-)

Ruokankaan pajalla tuota pähkäiltiin joskus ja se piti viedä sinne vielä uudestaankin kun rupesi aika käymään vähiin. No, ei sitten tarvinnut kuitenkaan. Parin päivän ajan nimittäin himassa testailin ja manailin jotta josko se häviäisi. Ja hävisihän se.
Eli, manaaminen kannattaa? :-D
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
Paby
09.04.2008 11:52:49
Telecasterin tallahan vaikuttaa siihen mikrofonin magneettikenttään. Jos nuo dimarziot on jo sen verta kovaa haikein osastoa että vielä isommalla magneettikentällä ne on niin herkät että piippaa vaikka minkä tekee. ? En tiedä, tuli vaan mieleen.

TDPRI foorumilla on hyvää tietoa, onhan tuo jo telecastereitten sukua, ainakin tallan osalta.

"...one of the biggest differences in construction is the metal baseplate on the tele that supposedly focuses the magnetic field towards the strings. The actual bridge makes a difference, too, as, being ferrous, it affects the magnetic field, but you specifically asked about pups..".

http://www.tdpri.com/forum/just-pic … trat-tele-bridge-pus-different.html

Seuraavaksi pitäis varmaan kokeilla eri tallalla. Hehe. ;)

Mulla oli tuossa omatekeleessä samanlainen talla eikä se siinä kauaa ollut, sen verta kolho kapistus. En ehtinyt kylläkään kokeilla tuolla hotrails-tyylisellä mikillä, kun vaihtui samaan aikaan wilkisonin perinteisempään.
Hope? I don't want hope. Hope is killing me. My dream is to become hopeless.
arppah8
09.04.2008 15:48:45 (muokattu 09.04.2008 15:59:44)

Eipä Air Norton kovin higain ole, ainakaan verratuna tohon sun telen GFS-mikkiin. Telelle se on kuitenkin tehty, joten kait siinä ton tallan vaikutus on otettu huomioon. Tallan kolhoudesta en sano mitään (paitsi että ihan jees toi on tohon hintaan), mutta onhan vaihto jo käväissyt mielessä. Kunhan löytäisi tallan, joka menee ruuvinreikiä lukuunottamatta heittämällä tilalle, ei jaksaisi ainakaan noitten kielten läpivientien kanssa alkaa puljaamaan. Tota Wilkinsonin kaukalomalliakin harkitsin, mutta mun soittotekniikalla kaukalon alareuna hinkaa ikävästi pikkurilliä. Gotoh ois sitten seuraava vaihtoehto.

Niin ja aluteippaus ei auttanut. Jos vielä kahtois juotokset uusiksi kertaalleen ja luovuttais. Paitsi että se vahaus on sitten vielä jäljellä.
God's away on business
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)