Aihe: Telen maalaaminen Pollock tyylillä-auttakaa,pienikin apu on hyvä
1
ziggystardust
03.04.2008 21:36:02
eli olen jo hyvin kauan ajatellut ostavani hb telen satasella ja maalavani sen.Olen lukenut täältä maalaamisesta,vaikuttaisi aika haastavalta ja aikaa vievältä varsinkaan kun ei ole kokemusta mutta vosin kesälomalla alkaa projektin kun on aikaa.
No mutta kumminkin eli ensim minun tulee hioda kitara,sitten pistää pohjamaali sitten lakkaa ja vielä pohjamaalia?tuossa minulla tulisi ongelma kun tahtoisin tehdä tälläisen Jackson Pollock tyylisen kuvioinnin kitaraan

http://www.youtube.com/watch?v=rJxW2nKu-ng

eli tuo maalaustapa on tavallaan heitellä maalia,tai no kuten videosta voitte katsoa.Olisiko tuo mahdollista?meinaan en ole maalannut ikinä ennen kitaraa.Mutta jos eka pistän pohjamaalin sitten lakkaan ja sitten heittelen maalia siihen nätisti ja sitten lakkaan sitten heittelen lisää ja lakkaan ja sitten vielä kerran heittelen ja sitten lakkaan,niin ei kai siinä pitäis sen kummempaa?vai onko?kyllä kitaroita on noin maalattu ainakin stone rosesit tekivät niin:

http://www.youtube.com/watch?v=k4bHMVAKDao

no mutta jos jollakin on kokemusta tai jotain tietoa asiasta niin kirjoittele ihmeessä:)
spyykko
03.04.2008 21:52:32

.Mutta jos eka pistän pohjamaalin sitten lakkaan ja sitten heittelen maalia siihen nätisti ja sitten lakkaan sitten heittelen lisää ja lakkaan ja sitten vielä kerran heittelen ja sitten lakkaan,niin ei kai siinä pitäis sen kummempaa?vai onko?kyllä kitaroita on noin maalattu ainakin stone rosesit tekivät niin:

Tuskin tuo nyt joka välissä lakkaa tarvitsee. Itse tekisin seuraavasti:

1. Pohjat
2. Maalilla kuvioita niin paljon kuin sielu sietää.
3. Lakkaa, välihiontaa (tässä vaiheessa vielä varovasti, ettei lakka mene puhki ja hio niitä kuvioita pois), lakkaa, välihiontaa, lakkaa niin pitkään että pinta on tasainen
4. Lopullinen lakka, kuivatus, loppuhionnat ja kiillotus.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
kulmahiomakone
03.04.2008 22:19:53 (muokattu 03.04.2008 22:20:45)
->Mitä ohuempia maaleja pystyy käyttämään noiden kuvioiden piirtelyyn, niin sitä vähemmällä pääsee lakkailussa ja hionnassa. Eli vesivärin viskositeetti on tavoteltava ja alkydimaalin, tyyliin empire, välteltävä.

Ja sitten sellainen juttu, että vaikka toi voi vaikuttaa sotkemiselta toi maalaustekniikka, niin se ei suurella todennäköisyydellä sitä oo, vaan vaatii harjoittelua ja silmää, ettei lopputulos näytä ihan perseelle. Squire on nykyisellään käsittääkseni ihan suht arvostettu taiteilijana (kukapa häntä edes muusikkona enää muistaa) joten se, että Squire on osannut kitaransa maalata ei tarkoita, että joka jannu osaa.

Joten: kannattaa harjoitella sitä kuviointia melko runsaasti johonkin muualle kuin siihen kitaraan. Mielellään vielä samanlaiselle pinnalle, koska joku paperipinta käyttäytyy huomattavan paljon erilailla kuin pohjamaalattu pinta, riippuen tietysti myös käytetystä maalista.

Ite melkeen tekisin niin, että suunnittelisin kuvion kitaran muotoiselle kappaleelle etukäteen ja harjoittelisin sen tekemistä niin monesti, että varmasti onnistuu.

Toinen vaihtoehto on se, että käyttää jotain niin hitaasti kuivuvaa väriä/maalia ja niin nopeita työskentelytapoja, että jos epäonnistuu, sen voi pyyhkiä pois. Silloin ei tarttis harjoittelukappaleita.

Voi olla, että nää oli ketjun aloittajalle itsestäänselvyyksiä, mutta sitten taas voi olla että eivät olleet.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Numb
04.04.2008 09:57:59

Pollock-roiskuttelu ei oo enää oikein tarkotuksenmukaista "vesivärin viskositeetilla".

Pitää myös ottaa huomioon, et kuviot ei oo sattumanvaraisia, vaiks siltä saattasis näyttää. Pollockilla ei ainakaan omien sanojensa mukaan olleet :)

Juu, ei Pollock mikään satunnainen räiskijä ollut, vaikka onkin yksi niistä "mun esikoululainenkin osais tehdä tommoisen" -tyypeistä. Niinhän sitä sanotan, juu vaan ei ole niitä esikoululaisia kuulunut. :)

Paljon riippuu siitä millaisen pintarakenteen haluat kitaraan. Pintatekstuurihan on läsnä myös Pollockin töissä, eli siis maalia on eri paksuisina kerroksina, sivelteinä ja roiskeina, ja eri tyyppisissä maaleissa pinta on erilainen. Lakka syö tätä pintavaikutelmaa, ja sen laittaimsessa on pirunmoinen duuni, jos maalikerrosten paksuus vaihtelee. Toisaalta, jos lakkaa ei ole, maali tulee kulumaan pois tietyistä paikoista. Syntyvä vaikutelma voi olla joko hieno tai kamala - tai jotain siltä väliltä.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
kivi
04.04.2008 11:30:54
Juu, ei Pollock mikään satunnainen räiskijä ollut, vaikka onkin yksi niistä "mun esikoululainenkin osais tehdä tommoisen" -tyypeistä. Niinhän sitä sanotan, juu vaan ei ole niitä esikoululaisia kuulunut. :)

Paljon riippuu siitä millaisen pintarakenteen haluat kitaraan. Pintatekstuurihan on läsnä myös Pollockin töissä, eli siis maalia on eri paksuisina kerroksina, sivelteinä ja roiskeina, ja eri tyyppisissä maaleissa pinta on erilainen. Lakka syö tätä pintavaikutelmaa, ja sen laittaimsessa on pirunmoinen duuni, jos maalikerrosten paksuus vaihtelee. Toisaalta, jos lakkaa ei ole, maali tulee kulumaan pois tietyistä paikoista. Syntyvä vaikutelma voi olla joko hieno tai kamala - tai jotain siltä väliltä.

Tässä on monikin maininnut ne ominaiset ongelmat tässä. Eli:

-Viskositeetti. Jotta maali valuisi kuin Pollockin kapeissa raidoissa, sen viskositeetin on oltava suuri. Jotta maalia voisi roiskutella, sen viskositeetin on oltava pieni. Eli käytännössä maalia pitää ohentaa eri tavoin eri työvaiheisiin.

-Maalin massa. Eli se, kuinka kitaraan syntyy tai ei synny pintastruktuuria. Mä näkisin suotavana, ettei pintaan tulisi ollenkaan eri tasoja, eli maalaaminen hoidettaisiin mahdollisimman matalalla viskositeetilla sekoitetuilla väreillä.

-Lakka. Erikoisesti jos pintaan tulee struktuuria.

-Osaaminen. "Nyt voit säästää jopa miljoonia maalaamalla itse taulut kotiisi" lupasi kirjekurssi aikoinaan, mutta ei ne Pollockin duunit suotta oo hinnoissaan. Kyllä niissä on ihan oikeaa ideaa.

Mä luulen että helpoin ja parhaan näköinen tapa olis purkaa se kitara kokonaan ja liimata kanteen Pollock-henkinen tapetti tai taidevedos pollockin duunista, ja lakata se. Eli ihan samalla tavalla kuin Fenderin Paisley-sarjan soittimet tehtiin.

Olinko tylsä?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
kulmahiomakone
04.04.2008 13:19:53
Mä luulen että helpoin ja parhaan näköinen tapa olis purkaa se kitara kokonaan ja liimata kanteen Pollock-henkinen tapetti tai taidevedos pollockin duunista, ja lakata se. Eli ihan samalla tavalla kuin Fenderin Paisley-sarjan soittimet tehtiin.

Sama kävi mielessä, mutten iljennyt ehdottaa. Mistä sitä tietää millainen maalarimestari ketjun aloittaja on...
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
ziggystardust
04.04.2008 16:08:08
Sama kävi mielessä, mutten iljennyt ehdottaa. Mistä sitä tietää millainen maalarimestari ketjun aloittaja on...

Jonkinlainen maalari olen:) en mikään pro mutta en nyt surkeakaan.Että kun pelotti tosiaan että joku heppu tulee tähän ketjuun hihittelemään ''mun ekaluokkalainenkin osais maalata paremmin'' meinaan olen huomannut että pollock tyyli ei tosiaan ole helppo,ja jos ei tosiaan osaa niin maalaus tulee näyttämään enemmän tai vähemmäm oksennukselta.
Mutta hyvä kun olette asiallisia,kiitos.

Joku tuossa alussa kirjoitti ne vaiheet.Eli siis eka pohja maali sitten ilman lakkausta kun pohjamaali on kuivunut niin ne kuviot,sitten lakkaa,hiontaa,lakkaa.

Mutta kuitenkaan minul ei ole kokemusta siitä kitaran maalaamisesta niin sanokaas millä sitä kannattaisi alkaa maalaamaan?kuten sanoittel sen ei tulisi kerrostua mutta valua ym.Eli mitä siis kannattaisi käyttää?Toki voisin harkita sitä kuvan päälle lakkaamistakin,tosin vaan huono olisi se että maalaus ei olisi sitten oma mutta se voisi olla helpompaa.Mistä tuollaisia ''tapetteja'' voisi saada?Mutta kuitenkin paljon enemmän mieluummin maalaisin ite.

En löytänyt mistään muuten kuvia pollock maalaus kitaroista muutakun tietenkin squiren kitarat,niin jos joku tietäisi jotain linkkejä niin pistä ihmeessä.
jPekka
04.04.2008 19:31:54

En löytänyt mistään muuten kuvia pollock maalaus kitaroista muutakun tietenkin squiren kitarat,niin jos joku tietäisi jotain linkkejä niin pistä ihmeessä.

Clashillahan oli jokunen Pollock-henkinen kitara ja basso paitojen ja pikkutakkien lisäksi:

http://www.flickr.com/photos/jheisel/388160536/
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)