Aihe: DI-boxin käyttö keikalla
1
stagestar
02.04.2008 09:13:08
Eli kun olen seurannut bändien lavakarttoja ja siellä yleensä on di-boxit akustisille, bassolle tai koskettimille.
Kertokaa mitä kannattaa käyttää aktiivista vai passiivista DI-boxia? Ja mitä merkkiä kannattaa miettiä? Ja käytättekö mitään efektejä ennen DI-boxia? Delayta tai jotain muuta?
Nyt akustinen on kytketty suoraan kaukokaapeliin keikoilla ja reeneissä suoraan pöytään. Uskon, että siitä on jotain hyötyä kun niitä kerta käytetään.
Sitten muutama nolompi kysymys. Mitä tarkoittaa lavakartoissa jos tietyn kanavan kohdalla on merkitty comp tai gate?
Olen tainnut kysyä tätä aikaisemminkin mutta nyt haluaisin vielä tarkennusta.
Kiitos etukäteen.

No ilmeisesti sinne tarvitaan Kompura tai Gate
rok rok !!!
Roadari
02.04.2008 09:37:01
Tää kuuluis ehkä tuonne aloittelija alueelle, ja varmaan haullakin olisit vastausta saanut. Ainakin tuohon ekaan kysymykseen, mutta härifrån tvättas!

DI boxi muuttaa korkeaimpedanssisen balansoimattoman linjatason signaalin matalaimpedanssiseksi balansoiduksi mikkitason signaaliksi. Eli suomeksi se kestää paremmin häiriöitä ja säilyy pidemmässäkäkin johdossa paremmin muuttumattomana. Lainaa jostain hyvä aktiiviboksi, ja kokeile teidän järjestelmässä. Eron pitäisi olla helposti kuultavissa.
Aktiivinen DI eroaa passiivisesta sillä että siinä on etuaste. Tämä antaa eteenpäin sitte parempaa (lue: lujempaa) signaalitasoa. Mutta kun kaikki etuasteet värittää soundia (toiset enemmän, toiset vähemmän), on hyvän signaalitason omaavien laitteiden kohdalla kiva käyttää passiivista. Esim sellaisissa joissa on jo joku oma etuaste. Mikkivehkeissä sitten aktiivinen. Rautalangasta: basso, akkari yms aktiivisella, kiipparit ja muut sähkövehkeet passiivisella.
Juu juu, mää tiedän että monessa akustisessa on siellä se patteri joka antaa virtaa sille etuasteelle. Mut oon silti käyttäny aina aktiivista niissä. Jos ne loppuu kesken ni sitte ac on se joka saa tyytyä passiiviseen ensimmäisenä. Ja bassoon tietty se missä on putkietunen, jos rahnaa piisaa... Me köyhät otamme sen sieltä ampeqin persiistä...

EMO teki jo 80 luvulla pirun hyviä passiiviboxeja. Mulla on näitä vieläkin ja lisää ostaisin jos löytäisin. Ei tartte muuta huoltoa kun että aika ajoin kirjoitat merkinnät takaisin purkin kanteen. vesiväreilläkö ne nämä on piirtäneet? Aktiivisissa luottolaatikkoni on BSS:n kilpikonna. AR-jotain tais olla malli. Mulla on nuo made in china versiotkin kestäneet ihan jees. Jos tuntuu että pa ei kihise ja pihise tarpeeksi, kannataa ostaa B:n Ultra di.

Nii juu ne efektit. ää.. Aika tapauskohtainen mielestäni. Bassotaiteilijoiden kanssa oon yleensä tehny niin että ne efektit on vasta di boxin jälkeen. Syy siihen että suorassa linjassa ne efektit on yleensä ihan paskan kuulosia, eikä sitä mitä se soittaja on niistä yrittäny kaivaa. Täytyy sitte muistaa vaan mikittää myös se bassokaappi. Sitte miksaan sen niin että pyrin meneen mahdollisimman paljon sen mikkisignaalin kanssa, ja linjasta kaivan sitä matalinta osastoa. Ne vaiheet onki sitte toinen tarina...

Comp ja gate merkinnät tarkoittaa sitä että siihen kanavaan pitää kytkeä compressori tahi gate.

Roadari

PS Vähän sekavaa ajatuksenjuoksua, mutta toivottavasti oli enemmän apua kun haittaa.
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
williams
02.04.2008 11:14:22

Joo kitara on merkiltään Ovation ja siinä on etuaste. Unohdin tarkentaa siitä asiasta. Joo tämä taitaa mennä aloittelijoiden puolelle mutta kiitos sinulle kuitenkin kattavasta vastauksesta.
love is meant to live forever
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)