lehtiju2 30.03.2008 21:22:40 | |
---|
Jees, eli ostin tässä vanhoilla päivilläni ihan oikean Gibsonin, Studio-mallin tosin vain, mutta se on kuitenkin viimeistelty ns. nitrolakalla. Kitaran ohessa ostin K&M-standin, jonka oheislapussa nyt ei suoraan sanota, että se turmelee "nitro-kitaran" pinnan, mutta suositeltiin kuitenkin kitaran säilyttämistä laukussaan. Ajatuksenani oli päällystää standin strategiset (=kitaraa koskettavat) kohdat ihan vain mustilla sukilla, mutta sitten kaveri esitti, että nehän sisältävät keinokuituja ja mitä ne mahtavatkaan aiheuttaa kitaran pintakäsittelylle.. Olen ehkä ylivarovainen ja tämä juttu menee varmaan melkein alkemian puolelle, mutta kysyn silti, että ovatko tavalliset sukat vaarallisia Ihka Oikean Gibsonini pinnalle? |
Dunga 30.03.2008 21:24:58 (muokattu 30.03.2008 21:25:06) | |
---|
Ite pidin nitrolakattua kitaraa "sukkaständissä" eikä se jättänyt jälkeä :) |
Les Fender 30.03.2008 21:30:35 | |
---|
Olen ehkä ylivarovainen ja tämä juttu menee varmaan melkein alkemian puolelle, mutta kysyn silti, että ovatko tavalliset sukat vaarallisia Ihka Oikean Gibsonini pinnalle? No eivät nyt sentään, eihän ne nitrolakatut paitaankaan sula kiinni. Eri gummilaadut saattavat olla vaaraksi, gumipuvussa ei parane soittaa.... "Living is easy with eyes closed!" |
TvA 30.03.2008 21:33:44 (muokattu 30.03.2008 21:34:32) | |
---|
, mutta sitten kaveri esitti, että nehän sisältävät keinokuituja ja mitä ne mahtavatkaan aiheuttaa kitaran pintakäsittelylle.. ...ja näin taisit tulla kaverin vedättämäksi: tuskin soitat aina alasti tai puuvillavaatteissa, joten eipä ne keinokuidut varmaankaan pahaa tee ;-) Jos tuo kuitenkin arvelluttaa, niin käytä vanhasta puuvillaisesta t-paidasta tehtyä suojusta, tai niinkuin minä eli kangasteippiä suojukseksi. Toimii, vaikka tuokin on keinokuitua... Edit: olin taas slowhand ...gumipuvussa ei parane soittaa.... :-) Lindström Overdrive - Tarpeettoman kovaäänistä nuorisomusiikkia 60 ja 70-luvuilta |
mvirta 30.03.2008 21:45:01 | |
---|
Muovien pehmitinaineina käytetyt ftalaatit ovat nitrolakkojen kanssa riskaabeli yhdistelmä. "Kumiosat" ovat aika harvoin kumia, yleensä PVC -nimistä muovia joka on näillä ftalaattilitkuilla pehmitelty kumimaisen joustavaksi. Shut Up 'n Play Yer Guitar |
rainmaker 30.03.2008 21:50:54 | |
---|
Tjaa-a.. itse olen ainakin pitänyt omaa Gibsonia ständissä sekä seinätelineessä ilman mitään ihme suojuksia. Eipä tuohon ole mitään jälkiä kyseisistä telineistä tullut. "Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz |
McNulty 30.03.2008 21:55:07 | |
---|
Miulla on LP Standard ja Custom tuollaisissa perinteisissä A-mallin lattiatelineissä. Ei ole tullut jälkiä eikä aiheutunut kemiallista reaktiota. Explorer on sitten Herculeksen yhden skeban autolock-telineessä. Ei ongelmia senkään kanssa. byt' v kurse volkov |
Joees 30.03.2008 22:10:05 | |
---|
Tjaa-a.. itse olen ainakin pitänyt omaa Gibsonia ständissä sekä seinätelineessä ilman mitään ihme suojuksia. Eipä tuohon ole mitään jälkiä kyseisistä telineistä tullut. Jep, eihän se fakta ole että se kaikkiin automaattisesti heti, tai edes pitkänkään ajan kanssa tulee. Mutta toinen fakta on myös että sitä ilmenee toisinaan ja suht useinkin. Joten jos niitä jälkiä ei halua, niin miksipä riskeerata sitten turhaan. Ja sillä varotuksella se standin valmistaja poistaa itseltään vastuun jos sattuu jotain tapahtumaan. Mikä on ihan jees toisaalta. Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks! |
Les Fender 30.03.2008 22:13:02 (muokattu 30.03.2008 22:15:29) | |
---|
Riippuu muuten kovin siit kuinka tuore tuo nitrolakkaus on, senhän sanotaan kuivuvan parikin vuotta. Tuon voi helposti "havaita" siit ehanasta tuoksusta jonka nitrolakattu soittajalleen ilmineeraa. Omakin '70s Gibbonin voi istuttaa mihin vaan telineeseen. Mitä uudempi, sitä herkempi rrreakoimaan. Muovilakat ei vunderbaumaa pal mittään, jos sitäkään. E: Nitrolakalla kitaran lakkaus ei niin herkkua tuostakin syystä johtuen ole. E2: Olipas älytön lauserakenne:) "Living is easy with eyes closed!" |
lehtiju2 30.03.2008 22:39:28 | |
---|
No juu, LP studioni haisi todella paljon n. kuukausi sitte sen ostaessani ja haisee edelleenkin, vaikkakin hieman vaimeammin. Haju kyllä on hyvä ;-) |
TvA 31.03.2008 00:43:56 | |
---|
Uutena ostamani 2005 LP STD Faded oli vajaan vuoden vuoden vanha, kun sen kiikutin Nummelan Viihdeässistä kotiin (ameriikasta on pitkä matka kotsuomeen...). Tuosta kitarasta suli lakka parin viikon sisällä pehmo-PVC:n kontaktipinnasta. Enpä ollut kuullutkaan tuollaisesta ominaisuudesta, nyt osaa varoa uudenpien instrumenttien kanssa. ftalaatit Varmasti terminä oikea, mutta mulle tulee tuosta sanasta mieleen joku Hamasin itsemurhapommittajasiipi... ;-) Lindström Overdrive - Tarpeettoman kovaäänistä nuorisomusiikkia 60 ja 70-luvuilta |
fox 31.03.2008 00:48:57 | |
---|
Joten jos niitä jälkiä ei halua, niin miksipä riskeerata sitten turhaan. Ja sillä varotuksella se standin valmistaja poistaa itseltään vastuun jos sattuu jotain tapahtumaan. Mikä on ihan jees toisaalta. Aika pitkälle tuosta syystä.. Toisaalta, eräs tuttu piti kitaraansa kotona "soittohuoneessansa" (eli työhuone) jossa oli ikkunat etelään päin, 60-70 -luvun omakotitalo eli "koko seinä lasia" ja toissa kesänä, jonka muistamme kuumana ja aurinkoisena, tuli jonkinmoisetkin jäljet juurikin noista pehmusteista lakkaan, eli kuumuus saattaa toimia katalysaattorina myös. Mutta puuvillainen t-paita saattaa olla ihan OK lisä. Ja tosiaankin, nitro kuivuu lukuisia kuukausia.. Ja vielä pitemmänkin ajan perästä saattaa kiillotettaessa lähteä sellasta "pumpulipölyä" siitä pinnasta. Puhumattakaan, että se pinta tuntuu tahmeahkolta. |
Rämppy 31.03.2008 20:43:51 (muokattu 31.03.2008 21:14:51) | |
---|
Erittäin lievää kellastumista on vaaleansävyisissä nitrolakkakitaroissani havaittavissa niissä kohdin, missä ständin kumiosat ovat kitaraa koskettaneet. Kitarat ovat sändeissä ainoastaan treeneissä ja keikoilla. En seisota skittoja telineissä päiväkausia yhtäjaksoisesti. Tummissa skitoissa jälkiä ei näy. Siispä suosittelen peittämään telineiden kumiosat kankaalla, jos sulla nitrolakattu kitara ja etenkin vaalea sellainen etkä pidä patinasta ja relikoitumisesta. Parikin soitinrakentajaa valisti mua, että nykyiset nitroselluloosalakat ei ole koostumukseltaan samaa tavaraa kuin 50- ja 60-luvuilla. Nykyään nitrolakoissa käytetään mm. synteettistä pehmennintä, joka ei haihdu ajan kanssa läheskään yhtä vauhdikkaasti kuin vanhoissa lakoissa. Kuulemma siksi monissa nykyisissä nitrolakkakitaroissa on uutena tahmeusongelmia ja huonossa tapauksessa pinta on tahmainen vuosia. Lisäksi lakkapinta ei muutu ajan myötä yhtä ohueksi kuin vanhojen kitaroiden vuosien saatossa ohentuneet ja puun syihin vajonneet lakkaukset. Tai ainakin siihen vaaditaan paljon pitempi aika. En sitten malttanut olla sanomatta. |
"Oh my dog...
Oh Long John...
Oh Long Johnson...
Oh Don Piano...
Why I eyes ya...
All the live long day." -kissa |
duc 01.04.2008 00:49:18 | |
---|
Nappasinpa itsekin esimerkkikuvan että mitä voi tapahtua: http://i25.tinypic.com/hts3gg.jpg Gibson Special fadedia pidin jossain halpistelineessä, ja siitä suli lakka pois tuosta kosketuskohdasta. |
PLing 02.04.2008 09:25:06 | |
---|
Oman explon kaula alkoi muuttua ruskeaksi seinätelineen kosketuskohdasta. Huomasin tämän kuitenkin ajoissa ja laitoin sukan lakan ja telineen väliin. Oli ehtinyt roikkua useamman kuukauden. Muistaakseni lähti pois tuo ruskea väri. Rumat miehet on muotia. |