Aihe: "Väärinymmärryksiä"
1 2 3 4 5 6
jon lord
18.03.2008 21:37:25
Nyt kun melkein kaikki threadit menee samaan jauhamiseen, tuon oman näkemykseni vain yli 30 vuoden kokemuksella. Tämän jälkeen en palaa aiheeseen ja tämänkin saa laittaa lukkoon jos haluaa, mutta "kystä" kyllin.
Ensinnäkin tuo asenne ja työnteko josta vouhotetaan koko ajan. Väitän ja voin sanoa olevani oikeassa siinä, että kun 20 vuotta olet soittanut kapakassa 5-6 iltaa viikko 300 keikkaa vuodessa koko ajan ilman isompia lomia niin ei saatana voi vetää sitä kuuluisaa 110% joka ilta. Väsymys , vitutus, vilu, pelko, nälkä kaikki iskee päälle aivan varmasti. Helpottavin hetki illassa on se kun viimeisen valssin viimeinen tahti on päättynyt. Sen jälkeen vain odotat seuraavaa iltaa ja samaa kärsimystä. Samat biisit samassa järjestyksessä, joukkoon välillä jotain uuttakin jos kerkiää treenaamaan, mutta se ei poista sitä väsymyksen ja kyllästyneisyyden olotilaa.
Tilanne on aivan erilainen jos teet vuodessa saman määrän keikkaa kun joku tekee kuukaudessa. Silloin jaksaa vetää täysillä sen keikan. Bändikavereita ei näe vitutukseen asti ja niitä kestää katsella sen 4-6 kertaa kuukaudessa. Omituisuudet ja kaikkien omat ihmeelliset tavat eivät käy niin hermon päälle kun sitä helvetin pukupussin ripustamista mitä omituisimpiin paikkoihin tai suihkurituaaleja tai mitä muuta tahansa ei tarvitse kärsiä 200-300 kertaa vuodessa useiden vuosien ajan.
Keikkamatkoilla ei tarvitse kuunnella samoja saatanan juttuja tai kuunnella niitä samoja iänikuisia kasetteja ( siihen aikaan ) joka helvetin kerta. Joka keikan jälkeen majoittuneena kolme miestä siihen persereiän kokoiseen hotellihuoneeseen pierun hajuun. Sitten jos haluat elää hieman erilaiseen päivärytmiin kuin muut vaikka herätä aikaisemmin, miten sekin on mahdollista kun verhot on vedettynä ikkunan eteen ja bändikaverit alkavat "heräillä" siinä 5-6 aikaan iltapäivästä "kun tuli vedettyä muutamat kaljat keikan jälkeen aamuviiteen".
Tämä tilanne oli aivan arkipäivää vielä 80-luvulla kun kapakkaa tehtiin säännöllisesti. Ei ole ihme että muistot herättävät vieläkin pieniä katkeruuden rippeitä kaiken kestämisestä. Viinahommista en edes kirjoita, jokainen tietää sen puolen. Työ oli kovaa ja kuluttavaa ja mielestäni se jos mikä vaati asennetta että ylipäätään jaksoi tehdä sitä työtä. Kyllä siinä oli juhlamieli kaukana kun jossain Laajavuoressa tai muissa korpihotelleissa vedettiin 5 tuntia viihdettä. Vedä siinä sitten 110 % ja kovalla fiiliksellä niille kolmelle ruokailijalle. Tämä nyt vaan on ollut totta eräälle soittajasukupolvelle.
Juhlahetkiä olivat sitten ne kun jengiä oli monissakin paikoissa joka ilta tupa täynnä ja silloin kyllä vedettiin hyvällä meiningillä koko ilta. Monille soittajille kuten esim. minulle tuo aika oli hyvinkin kuluttavaa kuitenkin. Stressistä käteni menivät niin huonoon kuntoon että siteet käsissä soitin ja pidättelin itkua kun työstä ei nauttinut kivun ollessa koko ajan käsissä. Sairastaakaan ei voinut kun ei ollut siihen varaa. Hermot reistailivat varmaan monilla muillakin, viikkojen kuluessa kun tehtiin töitä ilman vapaapäiviä joskus kaksikin kuukautta. Välillä tuplavetoja päivä ja iltatansseja pari kolme viikkoa yhten putkeen. Ei jaksanut hymyillä, hyvä kun jaksoi viedä illan läpi jotenkin menettämättä loppujakaan hermoistaan.
15 vuotta tein tällä tahdilla koko ajan. No ei ollut ihme että hermot sitten vähän menivätkin ja olin hieman " lepäämässä" tuolla yhdessä paikassa.
Mutta nyt sitten koko asian YDIN!! Kertaakaan ainakaan minä ja uskon myös että muutkin en edes ajatellut vaihtaa ammattia ja nautin soittamisesta silloin ja nautin edelleenkin. Kovasta väsymyksestä huolimatta aina mentiin töihin ja niitä ilon hetkiä oli paljon. Joku tuli kiittämään, toinen tykkäsi bändistä kolmas sitä ja tätä. Kaikki tuntemani pitkänlinjan ammattimiehet ovat tehneet työnsä kaikesta huolimatta kunnolla ja hyvin vaikka aina ei jaksaisi hymyilläkään ja "nuoleskella". Työmoraali on ollut hyvä ja itsekunnioitus työtä kohtaan kohdillaan. Työstä on tykätty ja tehty se ammattitaidolla väsymyksestä huolimatta.
Ammatimiehen huomaa siitä että se tekee työnsä hyvin vaikka ulkokohtainen "tekofiilis" ei näkyisikään päällepäin. Silti sen työn voi tehdä hyvin ja antaumuksella. Sitäpaitsi monet ovat niin keskittyneet työhönsä etteivät huomaa ulkopuolisia asioita, he ikäänkuin kääntyvät sisäänpäin soittaessaan. Minä olen esim. tällainen soittaja, keskityn ja nautin soittamisesta ja ilmeeni saattaa olla jopa vihainen mutta olen täysin työhöni keskittynyt ja nautin työstäni.
Tämä vuodatus sen takia että melkein jokainen säie menee riitelyksi ja kuitenkaan en usko ja monien kohdalla jopa tiedän että ulkoisesta tai tässä tapauksessa kirjallisesta asusta huolimatta he tekevät työnsä kunnianhimoisesti ja nauttivat työstänsä vaikeista hetkistä huilimatta.
Vielä haluan mainita tärkeän seikan jos joku taas halusi ymmärtää väärin. En mollaa enkä aliarvioi niitä joilla tie on vasta alullaan ja kilometrejä vähemmän. Kaikilla on oma paikkansa ja arvonsa ja jokainen tekee omalla tavallaan arvokasta työtä. Totuus on vain se että kun kokemusta on paljon niin silloin on perspektiiviä kertoa asioista koska on nähnyt niin paljon. Vertaus; kyllä minulle vanhempi lääkäri tai pappi on uskottavampi kuin nuori koska tiedän että nimeenomaan elämän kokemusta on karttunut, kuitenkaan aliarvioimatta nuorempia ammatinharjoittajia. He tuovat taas uutta näkökulmaa asioihin.
Toivon että kukaan ei suuttunut ja ottanut itseensä tästä. On vain niin ikävää että kaikki tuntuu menevän riitelyksi.

Terv. "jon lord"
COVS jäsen N.o 3
Lennu
18.03.2008 21:41:31

Kauheen pitkä teksti, pitääpä hakea olut kaapista.
"Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!" - Sam Other
paice60
18.03.2008 21:44:09
Mitä sää täällä taas jauhat, hel...ti. Ei vaan asiaa oli ja soittohan on mukavaa, ei kai sitä muuten tekisi vuodesta toiseen. Onneksi tilanne on minulla sellainen että voidaan pitää noita lomia välillä niin sitten taas jaksaa. Nykyään osaa arvostaa tuota perhe-elämää ja kotona olemista. Kun kotona asiat ovat hyvin niin pystyy tekemään keikkaakin taas hyvillä mielin. Kunnon lomat, hyvät harrastukset ja kotiasiat kunnossa, niin mikäs tässä keikkaa tehdessä. En ainakaan vielä halua vaihtaa ammattiani mihinkään muuhun.
Vittu näitä hommia.
omarklah
18.03.2008 21:45:02

Plussan laitoin. Näinhän se menee. Oli kyse sitten muusikon ammatista tai mistä tahansa muusta. Työtä joka ei koskaan vituttaisi, ei ole varmaan keksittykään...
...entässitte?
uruttaja
18.03.2008 22:09:35
Kylläpä urkuveli kirjoitti kauniisti.
isojussi
18.03.2008 22:37:41 (muokattu 18.03.2008 22:39:23)
Niinpä se kirjoittaa - mutta hän onkin herrasmies.

Se, että täällä on syntynyt sellainen kumma käsitys, että esim. mä en arvostaisi Loortin kuvaamalla tavalla tehtyä kovaa duunia, niin se ei pidä paikkaansa.

Mutta sitä en myönnä, että millään muulla tavalla ei ihminen voisi tulla tanssimuusikoksi.

Riitelyhän yleensä pukkaa lähtemään siitä, kun joku erehtyy kertomaan tykkäävänsä tästä duunista, aina löytyy eräs - vaan ei teräs - joka on suuna päänä kailottamassa, että tehkää ensin keikkoja ja kertokaa sitten, tykkäättekö.

Mutta kuten Omarklah totesi, samahan tähän pätee, kun muihinkin duuneihin. Me suomalaiset ollaan vaan semmosia perkeleitä, ettei meistä tahdo löytyä munaa tehdä elämässä ratkaisuja, jos duuni alkaa tympiä.

Ja muutenkin toisten syytteleminen omista ongelmista on usein meille tyypillistä.

Settiä SAA muutettua, jos vaan haluaa.

Ja jos liksa ei miellytä, niin pakko ei ole tehdä.

Mutta sen verran kivaa soittaminen, laulaminen ja vasitenkin esiintyminen on, että sitä on kyllä ihan pakko tehdä.

EDIT: Ja niissä päivätöissä - kyllä sielläkin on niissä työkavereissa kestämistä. Voi Jeesus perkele!!!!
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
jon lord
18.03.2008 23:01:20
Se, että täällä on syntynyt sellainen kumma käsitys, että esim. mä en arvostaisi Loortin kuvaamalla tavalla tehtyä kovaa duunia, niin se ei pidä paikkaansa.

Tämä ei ollut kenellekään erityisesti osoitettu. Ja en olekaan koskaan epäillyt ettet arvostaisi kovaa työtä, samalla genrellä ( huumori show ) työskennellään nykyisin ja siellä se peli vasta armotonta onkin. Pakko antaa kaikkensa tai muuten.......
Toin vain julki niitä tuntoja joista on väännelty kättä kovastikin välillä.
COVS jäsen N.o 3
KoskPaavo
18.03.2008 23:19:37
Plussaa jonlordille, niin asiaa oli että meinas tulla tippa linssiin.
Erikoisohjelmamme on aito saksalaistyyppinen Octoperfest orkesteri (erään suom. orkesterin kotisivulta)
isojussi
18.03.2008 23:36:43
Tämä ei ollut kenellekään erityisesti osoitettu. Ja en olekaan koskaan epäillyt ettet arvostaisi kovaa työtä, samalla genrellä ( huumori show ) työskennellään nykyisin ja siellä se peli vasta armotonta onkin. Pakko antaa kaikkensa tai muuten.......

Heh - vittu se vasta karua on. Henkinen paine on tanssikeikkaan verrattuna ihan eri sfääreissä.

Toin vain julki niitä tuntoja joista on väännelty kättä kovastikin välillä.

Hieno kirjoitus sulta - niin kun yleensäkin. Se teidän vanhojen partojen vaan pitää ymmärtää - tai ymmärrättehän te, mutta hyväksyä -, että toi sun kuvaamas keikkaelämä kaikessa raadollisuudessaan on monelle sitä haaveiden mahtavaa keikkamuusikkoromantiikkaa. Monet jutut on semmosia, että ne saa meidät märkäkorvat kateellisiksi, emmekä siinä kohden älyä, minkä verran puuduttavaa tuuppaamista tarvitaan yhteen hauskaa sattumukseen.

Henk koht en kaipaa mitään jatkuvaa biletystä. Mä oon toisaalta aika erakkoluonne ja tykkään kyllä reissatakin, mutta keikkareissuilla nautin juuri sen mulle suomasta omasta ajasta.

Aika vähän on tarvinnut yöpyä - viime vuonna joku viitisentoista hotelliyötä - mutta oon ottanu ne levon kannalta. Ehkä yks kopsu - enempi tv:tä ja löffäilyä.

Mut kerrankin hienoo, että tästä jatkuvasta riidanaiheesta voi keskustella rakentavasti - tai ainaskin kiukuttelemati.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
baron
19.03.2008 00:44:27 (muokattu 19.03.2008 00:45:39)

1. Mä tein samaa ojankaivuuta siviiliduunissa 40 vuotta
2. Alussa se oli kivointa mitä mä tiesin
3. Lopussa siihen leipääntyi, ajoittain edelleen kivaa mutta etupäässä tylsää rutiinia
4. Meni kuitenkin hyvin kun homma oli handussa.

Miksi muusikon duuni poikkeaisi mistä tahansa muusta duunista????
Ei, en ole tanssimuusikko!
Anonymous-jazz
19.03.2008 01:33:57 (muokattu 19.03.2008 01:34:44)

John Lordin kirjoitushan on aivan täyttä asiaa.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
lotjauuno
19.03.2008 02:15:51 (muokattu 19.03.2008 02:19:58)
Just niin Lordi !Se on siinä......
Työ oli valittu ja miellyttäväksi koettu kaikkine epäinhimillisyyksineen. Useat lopettikin viikottain ja dokas ittensä päiviltä..Uran vaihtokaan ei useamman vuoden jälkeen ollut mahdollista.monet haki päiväduunia,mutta ei saanut.Soitto oli myös elämäntyyli,viha rakkaus-suhde.Joskus vedettiin 31vrk kiululla,autokannelta toiselle ja tätä jatkui tauotta puoli-vuotta.Sieltä jonnekkin rovikselle ja kuukauden päästä stokikseen tai karjalaan jne...Mutta baanalla pysyttiin parikymmentä vuotta, nykyään enää huolella valituilla keikoilla.
Asiaa olis vaikka .....mut en viitsi toistella enenpää ton Lordin plussan arvoista stooria.Siitä tuli tuhansia tuntemuksia.
Sertzo S
19.03.2008 07:13:06 (muokattu 19.03.2008 07:14:04)
Asiaa, Jon Lord.

Kaikki tuo on muistoissani myös minulla iloineen ja suruineen.
Nykyisin en enää tien päälle lähtisi, onhan toimenkuva muuttunut niin matkustusvoittoiseksi, että sitä on monet enemmän tien päällä Hanko-Utsjoki-linjalla kuin varsinaisessa duunissa eli soittamassa. Plussa tuli täältäkin.
EP
19.03.2008 07:29:11
Ompa ihanaa, että olemme jälleen näin herttaisen yksimielisiä! :)

Pääsiäinenkin tulossa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4%C3%A4si%C3%A4inen

"Peaceful coexistence"
eskoensio
19.03.2008 10:02:52

Tippa silmässä luin Jon Lordin kirjoitusta.
artope
19.03.2008 10:21:55

Jälleen kerran asiaa kirjoitettu täällä!
"On parempi vetää kunnolla kuusikkoon, kuin kainosti kohdalleen"
paice60
19.03.2008 11:41:55
1. Mä tein samaa ojankaivuuta siviiliduunissa 40 vuotta
2. Alussa se oli kivointa mitä mä tiesin
3. Lopussa siihen leipääntyi, ajoittain edelleen kivaa mutta etupäässä tylsää rutiinia
4. Meni kuitenkin hyvin kun homma oli handussa.

Ei se poikkeakaan paitsi että siinä saa soittaa.
Vittu näitä hommia.
Ukko
19.03.2008 16:12:00

Niinpä se kirjoittaa - mutta hän onkin herrasmies.

Tullut sukuunsa :/
Ukko
19.03.2008 16:14:22

Niin. Paskakuskiksikin lähdetään kutsumuksesta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)