Aihe: Bluesia oppimaan itekseen soitellen. 1 | |
---|---|
![]() 16.03.2008 08:32:47 | |
Kaveri jonka kanssa silloin tällöin soittelen kun harvoin tavataan, on enempi Bluesmiehiä. Puhuu blueskaavasta jne. Revittelee kyllä hienosti, sitä on kiva sopivalla säröllä kompata tai bassotella mukana. Mikä ois helpoin tie oppia itse tätä soolopuolta soittamaan. Tuon bluesskaalan kun opettelisi, ois kai jo alussa? Rockille on näitä Library DVD levyjä, missä esim. Deep Purplea on hyvinkin seikkaperäisesti näytetty. Eli Media playerillä voi kelailla miten vaan. En ole Bluesia nähnyt näinä DVD levyinä, kai lienee niitäkin on, mutta millä nimillä etsisi kirjaston haussa? Eli tollanen missä ois vähän mallia, sitten musiikkia, korvakuulolta parhaiten oppii kun saa vähän päähän mistä päin soitetaan. Tabulatuurit on mun mielestä aika jäykkiä, vaikka apuna nekin siinä toki. Nuoteista osaan koskettimilla opetella, mutta kitara vähän vaikeampi, kun ei ihan joka sävel otelaudasta ole vieläkään selkäytimessä, varsinkaan tuo yläpää. Ehotuksia ja linkkejä kiitos. Ai tähänks riville? | |
![]() 16.03.2008 10:25:01 | |
Ite olen viimeiset puoli vuotta treenannut bluesia tehokuurilla ja ohessa vinkkejä oman kokemukseni pohjalta. Kuuntele BB Kingin soitantaa, mikä tahansa levy. Matki miten hän soittaa lyhyitä ja tehokkaita fraaseja hyvällä fraseerauksella. Kuuntele levy "Blues Breakers With Eric Clapton". Siellä on hyviä energisesti soitettuja riffejä joita kitarasankarit ovat kopsanneet kohta 40 vuotta. Opettele ensin duuripentatoninen niin että tiedät sävelet asteina, ei boxina. Paina mieleesi mitkä ovat ne maukkaat sävelet mitä voi venytellä eniten. Sen oppii BB Kingiltä. Opettele sitten mollipentatoninen ja selvitä miten voit sotkea näitä kahta skaalaa, eli minkä sointuasteiden päälle ne voi heittää. Huomaat että mollibiisissä ei duuriskaala ole helppo :) Sitten lisätään blues-skaalan "blue"-nuotit. Jos pelkkää perinteistä mollipentatonista tai blues-skaalaa vinguttaa niin se kuulostaa liian yksipuoliselta ja rajoittaa liikaa. Youtubesta löytyy muuten "free blues guitar lessons". Täbit ovat ehdottoman kätsyjä! Mulla on matskuna Musicians Institute - Guitar Licktionary joka sisältää kirjan ja äänitteet joka riffistä. Kelaan itekseni mikä niissä laaturiffeissä on oleellista ja mitkä nuotit tärkeitä. Sitten opettelen ne eri asemista otelaudalla eri sävellajeissa jolloin soiton vapaus kasvaa. Eli valmiita riffejä kantsii opetella pohjalle jotta saa niistä linjat omalle improvisaatiolle. Improvisaatiossa kannattaa heti alusta lähtien välttää boxi-ajattelua koska sävelet eivät tule tutuiksi ja otelaudalle jää harmaita alueita. Parempi opetella vaikka A-duurissa (hyvä blues-sävellaji) skaalat eri asemista ja tavat siirtyä sulavasti paikasta toiseen. Hyvä treeni on soittaa sama riffi kaikista mahdollisista paikoista. Kannattaa laulaa riffejä tai edes mielessään hymistellä, tai vaikka muodostaa päässä lauseita ja soittaa ne ulos, esim:" baby, i'm gonna **** you all night long" ;) Näin saa musaan sisältöä ja fiilistä. Ei kannata jäädä jauhamaan samoja riffejä vaan sellainen asenne on hyvä että keksii koko ajan uusia tai edes varioi vanhoja. Omalla kohdallani blues-improilun hauskuus on siinä että ajatuksella soittaessa ja pohtiessa avautuu uusia polkuja mitä pitkin voi soittaa ja mennä bluesin ulkopuolellekin (kai se alkaa olla fuusiojazzia sitten). Huomaan että laiskasti soittaessa saa sellaista ok-huttua aikaiseksi joka kuulostaa oikealta mutta ei ole mitään erikoista. kun taas keskittyen ja säveliä, sointuja ja samalla melodioita ajatellen soittaminen on laadullisesti parempaa ja ihan toisella tasolla mitä tulee soittamisen fiiliksiin. | |
![]() 16.03.2008 12:27:31 | |
Ja jotta, tuota vain että tuoltahan tuo löytyypi sitten tuo skaala: http://www.all-guitar-chords.com/gu … chnam=Pentatonic+Blues&get2=Get Ja jokunen muukin, oikein on pätevästi skaaloja khyyl. Itse lainasin mennäviikolla Harri Louhensuon Blues Stationin, siinä on mielenkiintoisesti erillaisia tyylejä ynnämuuta ja play'along levy, olen viihtynyt. Ja kyllä on sellaista "ahaa" naksahtelua tapahtunutkin. | |
![]() 16.03.2008 14:18:23 | |
Tässä ketjussa on linkki B.B. Kingin 3:een YouTube videoon, joissa mies näyttää lähietäisyydeltä kuinka soittelee kuuluisia fraasejaan: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=10&t=62274&o=40 | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)