Aihe: Kirkan muistokonsertti
1 2 3 4
jon lord
13.03.2008 10:36:15
Niin... Noh. Mä teen paljon laulajien kanssa konsertteja, niin usein ne lukee sanoja nuottitelineeltä. Ei siinä mitään pahaa oo. Monet vanhemman polven laulajat ei muista vaan. Ymmärrettävää

Kyllähän "Veskukin" taitaa lukea koko ajan lapuista ja silti mä arvostan sitä suuresti. Monia solisteja olen kompannut ja monien bändissäkin "kolannut". Suurin osa näistä ovat vetäneet ohjelmistonsa ulkoa läpi. Huippuna Junkkarinen joka muisti vielä biisien numerot kahdesta ISOSTA kansiosta ulkoa; otetaan pojat biisi numero 1647........
Mutta silloin kun on kyse yhdestä tai muutamasta biisistä niin ei ole iso asia opetella ulkoa. Tai ainakin sisäistää teksti niin että se toimii vain tukena. Eräs teatteri ohjaaja kertoi minulle että joutui nopealla hälytyksellä isoon rooliin. Yhdessä yössä luki roolin päähänsä ulkoa.
Kyllä minäkin noissa solistibändi jutuissa olen aina opetellut ulkoa ohjelmiston. Joskus hyvinkin nopeasti. Sitten vielä nuo vanhemmat solistit osaa peittää sen lukemisen, vaikka teline onkin edessä, aika hyvin ettei sitä lukemista kovin hyvin huomaa. Sitäpaitsi ne harvemmin takeltelee sen tekstin kanssa ja ne ovat sisäistäneet sen tekstin. Sanat ikäänkuin ovat vain tukena, monilla jopa vain henkisenä.
COVS jäsen N.o 3
v_m_kangas
13.03.2008 10:36:36

E: Mutta kylmä totuus on, että vasta kun osaa biisin ulkoo, siitä saa kaiken irti. No tai joo - vetipä Loiri viimeks kun sen näin lapuista(kin) erinomaisesti.

Mulla ei oo enää lappuja. Mulla on läppäri :) Huomenna eka kerta keikalla.

By the way, suuressa maailmassahan pressat ym. käyttää semmoista "näkymätöntä" prompteria puheissaan lunttina. Eikös tuollaiset vehkeet voisi hankkia noihin TV konsertteihinkin?
Humppaa tai soita humppaa
Marshall83
13.03.2008 10:52:14

Mulla ei oo enää lappuja. Mulla on läppäri :) Huomenna eka kerta keikalla.

Ja nettiyhteys tottakai pitää olla, enää ei semmosta toivebiisiä löydy mitä ei vois toteuttaa, sanat ja nuotit kun löytyy hetkessä :)
-Asia kunnossa.
isojussi
13.03.2008 10:58:30
...sisäistäneet sen tekstin. Sanat ikäänkuin ovat vain tukena, monilla jopa vain henkisenä.

Juurikin näin.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
v_m_kangas
13.03.2008 12:00:52

Ja nettiyhteys tottakai pitää olla, enää ei semmosta toivebiisiä löydy mitä ei vois toteuttaa, sanat ja nuotit kun löytyy hetkessä :)

Jep, tänne m.nettiin helppipalstalle on-line päivystys pystyyn :)

Pitäiskin varmaan hommata semmoinen näppärän kokoinen "matkaprintteri" tuohon läppäriin.
Humppaa tai soita humppaa
lotjauuno
13.03.2008 12:03:25
Oletan esiintyjien toimineen ilman palkkiota, hyväntekeväisyydestä. Ei lahjahevosta voi suuhun katsoa.

PERIAATTEESSA:
Hyväntekeväisyydellähän tarkoitetaan HYVÄNtekeväisyyttä.Ts jonkunsortin uhrautumista hyvän asian eteen .

Miksi lupaudut em.toimintaan ,jos asia paskat kiinnostaaJos taas hommasta on muuta etua uran jatkumisen kannalta,kuten usein annetaan ymmärtää,niin kyseessä ei ole hyväntekeväisyys,vaan itsekäs toiminta. Tilaisuushan oli pääasiassa Kirkan muisto-konsertti ,jonka sivutuote oli hyväntekeväisyys...

KÄYTÄNNÖSSÄ:
Muusikkoja usein kysytään monen sortin hyväntekeväisyys-parteihin joissa lähes kaikki muut vetää hilloja välistä ...se vähän ottaa pohjaa pois mielenkiinnosta ko.toimintaa kohtaan.
Fuzzy Boner
13.03.2008 12:05:35 (muokattu 13.03.2008 12:07:11)
PERIAATTEESSA:
Hyväntekeväisyydellähän tarkoitetaan HYVÄNtekeväisyyttä.Ts jonkunsortin uhrautumista hyvän asian eteen .

Miksi lupaudut em.toimintaan ,jos asia paskat kiinnostaaJos taas hommasta on muuta etua uran jatkumisen kannalta,kuten usein annetaan ymmärtää,niin kyseessä ei ole hyväntekeväisyys,vaan itsekäs toiminta. .

joo, mut housebändi on siellä töissä. Ehkä puhutaan vähän asian eri puolilta
jon lord
13.03.2008 12:52:38
Minä käyn parin laulajan kanssa silloin tällöin viihdyttämässä mummoja vanhainkodeilla. Kyseessä on puhdas hyväntekeväisyys ja pieni hetki antaa vanhuksille jotain iloa elämään elämän viime metreillä. Samoin läheisten tuttujen siunaukset hoidan ilmaiseksi. Sellaisten joiden kanssa olen ollut tekemisissä elämäni aikana enemmänkin. Varsinaisia hyväntekeväisyysjuttuja en hoida ja niissä missä olen ollut mukana joku on maksanut minulle palkan. Jos niitä alkaa tekemään niin sitten saa tehdä koko ajan. Jos joku läheinen tai muuten tuttu pyytää esim. synttäreille ja kysyy voinko jotain pientä esittää niin vastaan kyllä, koska se ei ole keneltäkään pois ja itse kun olen paikalla niin miksei. Mutta koko iltaa en ala esiintymään.
COVS jäsen N.o 3
baron
13.03.2008 13:21:27 (muokattu 13.03.2008 13:21:41)

Jos joku läheinen tai muuten tuttu pyytää esim. synttäreille ja kysyy voinko jotain pientä esittää niin vastaan kyllä, koska se ei ole keneltäkään pois ja itse kun olen paikalla niin miksei. Mutta koko iltaa en ala esiintymään.

Tutut on oppineet että kun hankkivat pianon paikalle, kutsuvat mut mukaan juhliin ja tarjoavat vähän viinaa, niin ei tarvitse edes pyydellä soittelemaan.
Ei, en ole tanssimuusikko!
isojussi
13.03.2008 14:26:54
Mä oon kans rajottanu noi hyvänterkeväisyyskeikat niihin yhdistyksiin, joiden toiminnassa mä oon oikeesti mukana + omien lasten koulut.

No niin no joo sit niinkun JL sano tuttujen kuoppabileet.
Jami
13.03.2008 14:35:28 (muokattu 13.03.2008 14:37:01)

Muistamisesta:

Mulla on ainakin kovalevy niin täynnä ettei toivoakaan oppia mitään ulkoa. Tosin se oli sitä jo kansakoulussakin.
Mielestäni lunttia voi käyttää mutta takellella ei saa.
Iskelmäsanoituksia on mahdoton sisäistää. Fraasi toisensa perään ja kaikki yhtä imelää ja yhdentekevää. Slaavilaisella melankolialla vaan vetää kaikki niin hyvä tulee. Ja on uskottavaa. Samalla voi ihan hyvin pohtia tanssitytön hameenpituutta.

Hyväntekemisestä:

Jokainen telkkarissa näkyvä laulava stara tekee itselleen tosi hyvää. Yleensä näkyvyyttä halajavat maksaa tv-ajasta sievoisia summia. Stara saa jopa korvauksia.
Pyyteetöntä hyvää voi tehdä vain salaa. Ilman minkäänlaista julkisuutta. Pistä tonni katulasten vaatteisiin. Anonyyminä. Silloin harjoitit hyväntekeväisyyttä. Kaikki muu tekeminen hyväntekeväisyyden nimissä on kusetusta.
Näkökantani ei mitenkään ole ristiriidassa sen kanssa että on hienoa kun joku järkkää jotain ja tuotto pannaan hyväntekeväisyyteen.
Äläkää poikerooset ryöttäkö römpsää.
isojussi
13.03.2008 15:17:37
...Pyyteetöntä hyvää voi tehdä vain salaa. Ilman minkäänlaista julkisuutta. Pistä tonni katulasten vaatteisiin. Anonyyminä. Silloin harjoitit hyväntekeväisyyttä. Kaikki muu tekeminen hyväntekeväisyyden nimissä on kusetusta.
Näkökantani ei mitenkään ole ristiriidassa sen kanssa että on hienoa kun joku järkkää jotain ja tuotto pannaan hyväntekeväisyyteen.

Heh - Pohjalaansena Jami varmaan muistat tarinan eräältä sunnuntailta Isokyrön kirkossa, kun pappi ilmoitti seurakunnan saaneen erittäin huomattavan rahalahjoituksen henkilöltä, joka haluaa pysytellä tuntemattomana. Tällöin eräs isäntämies nousee penkistä, kakistelee kurkkuaan ja sanoo: "Juu, musta soli paree niin."
Jami
13.03.2008 16:17:01 (muokattu 13.03.2008 16:18:46)

"Juu, musta soli paree niin."

Justihin tuata mä tarkootinki. Pyyteetööntä hyvää teherähän turhia elämöömättä.

ps. muus maas seiskalehti kertoo nämä "salaasuuret."
Äläkää poikerooset ryöttäkö römpsää.
Ukko
13.03.2008 16:41:01

Eräs teatteri ohjaaja kertoi minulle että joutui nopealla hälytyksellä isoon rooliin. Yhdessä yössä luki roolin päähänsä ulkoa.

Mutta ei se välttämättä opetellut ulkoa sitä lyriikkaa vaan sen näytelmän sisällön.
Ukko
13.03.2008 16:42:49

Tutut on oppineet että kun hankkivat pianon paikalle, kutsuvat mut mukaan juhliin ja tarjoavat vähän viinaa, niin ei tarvitse edes pyydellä soittelemaan.

Loppuillasta ne miettii kuinka sais sut pois sieltä flyygelin äärestä ;)
baron
13.03.2008 17:18:23

Loppuillasta ne miettii kuinka sais sut pois sieltä flyygelin äärestä ;)

Ai, me on oltu samassa tilaisuudessa?
Ei, en ole tanssimuusikko!
ÄM
13.03.2008 18:25:10

Hyväntekeväisyyskonsertin ajatushan on kerätä rahaa johonkin tiettyyn kohteeseen. Homma toimii silloin niin, että perustetaan liiketoimintakokonaisuus (konsertti), jonka tuotto menee hyväntekeväisyyteen. Ei se sen mutkikkaampi juttu ole.

Hommaan tarvitaan erinäisiä investointeja, jotka lähtökohtaisesti maksaa (tila, tilan henkilökunta (tarjoilu, lipunmyynti, järjestysmiehet, siivous jne), tekniikka ja lavarakenteet ja niiden pystyttäjät, sekä operoijat, tähtiesiintyjät, bändi, markkinointi jne). Se, mitä lipunmyynnistä jää tuottoa, näiden kulujen jälkeen, on summa joka saatiin kerättyä, hyvään tarkoitukseen.

Siitä mä en sitten tiedä, että kuinka moni palvelu tai esiintyminen tarjotaan ilmaiseksi, tai alennettuun hintaan, kun halutaan itsekin (artisti, yhteisö ym) osallistua konkreettisesti hyväntekeväisyyteen, lahjoittaen oman työn hinta suoraan, potin päälle. Siihen varmasti myös kannustetaan, mutta ei kai missään nimessä ole oletettavaa, että tällaista pakettia saataisiin, esiintyjien tai muun työryhmänkään osalta, kasaan ilmaiseksi, kaikkien tehdessä pyynteettömästi töitä, päivänkakkara-seppele päässä, hyvän asian eteen. Eikä se ole ideakaan. Jos joku olettaa, että on, niin ei voi muuta, kuin todeta tarkastelleensa asiaa vähän turhan kapeakatseisesti.

Onko tähdet sitten itsekkäitä, kun ne tulee sinne imagoaan kaunistelemaan? Voihan se olla, että jollain ei ole muuta mielessä, mutta tuskin kovin yleisesti. Konsertin kannalta on tärkeää saada kasaan esiintyjäkaarti, joka houkuttelee paikalle maksimaalisen maksavan yleisön; siinä mielessä esiintyjät eivät ole muuta kuin markkinointiobjekteja, joille voidaan maksaa, jotta saataisiin sijoitus takaisin, moninkertaisena. Ja tämä sijoituksen tuoma tuotto sitten kartuttaa sitä lopullista hyväntekeväisyyspottia ja taas on saatu vaalittua päämäärää. Jos joku artisti sitten jätää vielä oman palkkansa nostamatta, onhan se plussaa sekin, mutta kyllä pelkkä tapahtumaan osallistuminenkin käy jo kunniallisesta panoksesta, hyvän asian eteen organisoitavaan liiketoimintaan. Ja jos nyt osallistumisella kartutetaan imagoa, hyvien arvojen puolesta huolehtivasta tähdestä, niin se on sitten tähden oma asiansa, jos siitä hänelle hyötyä on, konsertin ja saavutetun hyväntekeväisyystuoton näkökulmastahan hyviä arvoja tuli silloin todellakin vaalittua. Se, että jos jättää palkkion nostamatta, vois yhtä hyvin, yhdestä näkökulmasta, vaikuttaa enemmänkin tekopyhältä ja itsensä tupuuttamiselta. Vielä erikseen korostaa, että "minä se tässä tosissaan teen hyväntekeväisyyttä".

Pääorganisoijan palkka (jos sellainen nostetaan), on varmasti se, mihin vois syyttävää sormea, tilanteen sen edellyttäessä, nostella. Varmasti on olemassa houkutus, kun miettii, ettei vastaavaa massatapahtumaa, samanlaisella katteella (joka siis menee hyväntekevaisyyteen), voida järjestää, ilman että on kyseessä hyväntekeväisyys. Pelkkä hyväntekeväisyys jo itsessään toimii vahvana markkinavoimana, vetäessään yleisöä paikalle, lippuja makselemaan. Vapaaehtoistyöntekijät, mahdolliset esiintyjien ilmaisesiintymiset ja kalustovuokrien helpotukset, lisäävät katetta entisestään. Kun koko projektin idea on lahjoittaa kulujen jälkeinen tuotto hyväntekeväisyyteen, on kirstunvartijalla varmasti polte sormissaa, omaa palkkiotaan miettiessään, joka on siis vai osa kuluja. Se, että jos tää järjestävä taho toimii ilman veloitusta, on ehkä suurin pyynteettömyyden määrittäjä tässä kokonaisuudessa. En sitten tiedä, miten se homma taas toimii.

Mutta kaiken kaikkiaan, kun rahaa hyvään tarkoitukseen saadaan kasaan, niin ei se toiminta nyt niin tuomittavaa ole. Eri asia, jos siitä potista oikeesti kuoritaan roppakaupalla johonkin taskuun, mutta näin ei kai ole näissä "Elämälapselle" yms. tapahtumissa.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
Ukko
13.03.2008 19:01:10

Ai, me on oltu samassa tilaisuudessa?

Kerran mutta silloin ei soiteltu.
paice60
13.03.2008 19:09:54
Aikoinaan oltiin Meijun kanssa keikalla jossain hyväntekeväisyys jutussa, me saatiin liksa, Meiju ei. Kai. En minä tiedä.
Vittu näitä hommia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)