Aihe: Sävelkorvaan vaikuttavat negatiiviset tekijät 1 2 | |
---|---|
![]() 09.03.2008 12:08:35 | |
Ei saatana tää on härö ketju! Jatkakaa ihmeessä. Ei tässä ole mitään häröä. Nimimerkki Käsi kirjotti asiaa. Hanki parempaa luettavaa | |
![]() 11.03.2008 09:41:56 | |
Jos olettaa että keskittymishäiriöstä olisi kyse joka vaikuttaa sävekorvan toimivuuteen niin miten sen voisi testata? Oletetaan tässä tapauksessa kuitenkin että se keskittymishäiriö on. Vaikea kenenkään on vastata jos ei asiaa tarkemmin yksilöi tai selitä. Menee ihan liikaa arvailuksi ja se ei oikein hyödytä ketään. Mutta suoraan keskittymishäiriö ei vaikuta sävelkorvaan mitenkään, mutta epäsuorasti siten että korvan treenaaminen/harjoittaminen kärsii koska ei ole keskittymiskykyä eikä kärsivälisyyttä tehdä harjoituksia riittävästi eikä keskittyneesti. Silloin voi tulla "häiriötä" ja "virheitä" miten aivosi tunnistaa äänet. Korva se ääneen kuulee niinkuin se kuuluu mutta ongelma on sitten siinä välissä että miten aivosi tulkitsee signaalin. esim. On opetellut kuulemaan jotain ääntä. esim kitaralla soitetun alimman e sävelen. Mutta koska on keskittymishäiriö ja treenaus on huonosti toteutettua ja hutiloitua. Onkin aivosi oppinut prosessoimaan sen vaikka a sävelenä. Tälläin kuulet äänen oikein mutta aivosi tunnistaa äänen väärin. Kyse siis ei olekaan siitä että sävelkorvassasi (eli fyysisesti korvassa) ole mitään vikaa vaan asiat on todellakin opittu väärin. Mutta nämä on vain jotain esimerkkejä ei koko totuus. Kuten sanoin ellei ns ongelmaa yksilöi tarkemmin ei siihen kukaan pysty sanomaan oikeastaan mitään. Harvoin kuitenkin on niin että sen takia että on keskittymishäiriö ei sävelkorva toimi, se syy löytyy muualta. Asioiden väärin oppiminen on paljon todennäköisempi syy kuin se että sävelkorvassa olisi jotain vikaa. On myös ihmisiä joilla ei ole minkäänlaista sävelkorvaa, eli ei oikeastaan tunnista intervalleja ja siten musiikki tuntuu ja kuulostaa monotoniselta. Samoin puhe. Nämä ovat tietenkin harvinaisuuksia. Tälläinen asia on kuitenkin hyvin yksilöllinen asia ja siitä että sitä voisi analysoida tai näillä tiedoilla arvuutella asiasta tarvisi saada paljon enemmän infoa miten tämä ongelma ilmenee ja mitä nämä negatiiviset asiat on joihin vihjaat. Joku lääkäri tms psykologi tästä asiasta voisi jotain enemmänkin tietää kuin tällä forumilla olevat musiikin harrastajat jos ei satu omaamaan omaa kokemusta asiasta tai sitten ole lääkäreitä tai muita asiantuntijoita. Esim urheilussa pärjää ihan hyvin vaikka on keskittymishäiriösiä ihmisiä paljon mukana. Tarvitaan vaan oikeanlaisia toistoja hieman enemmän kuin ns terve ihminen. Keskittymishäiriö on loppujen lopuksi aika yleinen. Mutta monesti keskittymishäiriön takaa voipi löytyä muitakin ongelmia kuten esim masennus. Masennuksen oireista osa voi helpostikkin viitata siihen että on jonkinlainen oppimis/keskittymishäiriö koska ihminen on haluton ja väsähtänyt eikä saa mitään aikaiseksi. Tällöin ei uuden oppimista tapahdu vaan kehitys kaiken suhteen junnaa paikoillaan. Miksi vertasin urheiluun, no soittamisessa on paljon yhtäläisyyksiä urheiluun tai sen treenaamiseen. Laadukkaiden toistojen määrä ja yksilön lahjakkuus määrittää paljon mihin asti pääsee. Tahdolla on hyvin suuri merkitys. Kun Lihakset tottuvat tiettyihin liikeratoihin niin suoritus paranee. Sormet liikkuu kitaran otelaudalla paremmin ja komppikäden hienomotoriikka toimii jolloin soiton dynaamisuus tulee paremmin esille. Jalkapalloilija osaa tehdä hyviä ja hallittuja harhautuksia ilman että pallo karkaa jalasta. Oppiminen tapahtuu siis toistojen kautta. tälläistä tekstiä näemmä tänä aamuna Kun on korvia myöten kusessa on paree pitää suu kiinni | |
![]() 11.03.2008 10:55:37 | |
Moorientes. Ihan mielenkiinnolla kyselen että onko ketään mahdollisesti törmänny sellaseen tekijään että psykologiset ongelmat esim. tai vastaavat voisi haitata sävelkorvaa? (Tää on siis tyyliin "siis ei mulla mitään oo vaa kaverin puolesta kyselen.." :D Eli jättäkää arvailut sikseen ja jutellaan itse aiheesta.) Sävelkorvattomien kateus :D "In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act"
- George Orwell | |
![]() 11.03.2008 11:12:12 | |
Joo oon huamannu et mitä tyhmemmpi ihmine (siis mun miälest, jatkakaa vaa) ni ei se tajuu musiikist mitää. Ei ainaskaa Larssi soitost. | |
![]() 11.03.2008 13:06:56 | |
Harvoin kuitenkin on niin että sen takia että on keskittymishäiriö ei sävelkorva toimi, se syy löytyy muualta. Asioiden väärin oppiminen on paljon todennäköisempi syy kuin se että sävelkorvassa olisi jotain vikaa. Minä olen ainakin huomannut että kovasti jännittäessä en huomaa pahaakaan epävirettä, sellaista joka rauhallisessa olotilassa olisi ilmiselvä. Tuo jännitystilahan tarkoittaa sitä että keskittyminen kohdistuu vääriin asioihin. kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti | |
![]() 11.03.2008 13:24:47 | |
Minä olen ainakin huomannut että kovasti jännittäessä en huomaa pahaakaan epävirettä, sellaista joka rauhallisessa olotilassa olisi ilmiselvä. Tuo jännitystilahan tarkoittaa sitä että keskittyminen kohdistuu vääriin asioihin. tuo on totta. samoin esim kännitila vaikuttaa asiaan. On liian heikossa hapessa että huomaisi virheitään tms. Kun on korvia myöten kusessa on paree pitää suu kiinni | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)