Aihe: Baritoni
1
Walde
01.03.2008 00:43:37

Tälläinen on pyörinyt mielessä, kun seitsenkielisiin ei oikein osia löydy ja kuka sitä ylä-e:tä tarvitsee? Mutta ongelmapa onkin siinä että en ole kitaraa aikaisemmin tehnyt, mutta huvittaisi yrittää.

Eli mitä eri seikkoja kannattaa baritonia kasatessa ottaa huomioon jos vertaa normi skaalaiseen kitaraan? Tollainen king v mallinen pienillä muutoksilla olisi ideana tehdä. Varmaan liimakaula on aika must? Vai onko? Avustakaa aloitteliaa niin saatte plussan ;)
sartzan
01.03.2008 21:02:42
Tälläinen on pyörinyt mielessä, kun seitsenkielisiin ei oikein osia löydy ja kuka sitä ylä-e:tä tarvitsee? Mutta ongelmapa onkin siinä että en ole kitaraa aikaisemmin tehnyt, mutta huvittaisi yrittää.

Eli mitä eri seikkoja kannattaa baritonia kasatessa ottaa huomioon jos vertaa normi skaalaiseen kitaraan? Tollainen king v mallinen pienillä muutoksilla olisi ideana tehdä. Varmaan liimakaula on aika must? Vai onko? Avustakaa aloitteliaa niin saatte plussan ;)

Päästäänköhän kohta tappelemaan aiheesta "Mikä on baritoni?"...:) Noh, olen pidättänyt vapauden kutsua omaa tekele nro 2:ni baritoniksi, sanokoot muut mitä lystäävät.:D Oman tekeleeni skaala on 28 5/8" eli n. 727 mm, eli kahdeksisen senttiä esim. straton skaalaa pitempi, mikäli laskeskelin sinnepäinkään oikein. Myös muun pituisia skaaloja on väki käyttänyt, ja niistä on sitten koulukuntakiistat saaneet uutta vettä myllyynsä... Mutta skaalasta ehkä itsestäänselvä huomio, eli että mitä pitempi skaala, niin sitä pitempi toki nauhaväli kielten matalammassa päässä ja sitä pitemmälle pitää näppien venyä soinnuissa siellä päässä kaulaa. Eli skaalan kanssa ei kannata ihan holtittomaksi riehaantua...

Omassa tekeleessäni on pulttikaula, ja hyvin toimii. King v:tä on vissiinki sekä pultti- että läpikaularakenteella, eli sen voinee valita oman mieltymyksensä tai värkkäysmielenkiintonsa mukaan mitä käyttää. Muuta kovin spessua sanottavaa en äkkiseltään kekkaa tuon prokkikseni pohjalta, kuin että jos tarkoitus on käyttää hieman vahvempaa kielisatsia, niin miettiä kannattaa ehkä myös kaulan leveyttä, eli että tuntuisko omissa näpeissä kivemmalta vahvempien kielten kanssa jos kaula olisi vähän leveämpi satulapäästä. Usein satulan leveys on kai jotain 40-42 mm luokkaa, mutta omassani on n. 44 milliä. En tosin ole kokeillut paksumpaa satsia kapeampisatulaisessa kepukassa, joten en tiedä onko tuo ratkaisevasti paljon ergonomisempi ratkaisu, mutta itse olen ollut tyytyväinen.
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
arppah8
02.03.2008 14:03:15

Minä olen rakennellut kaksi 27" skaalaista baritonia, arvelisin että aloittaja on tämmöistä "heviskaala"-baritonia myös haikailemassa ihan ton runkomuodon perusteella. Tuosta Sarzanin kommentista satulan leveydestä sen verran, että omissani satulan leveys on ihan normimitoissa, tokassa taitaa olla vielä aika kapea (n. 40mm), pienikätinen kun olen. Hyvin toimii mulle ainakin. Jonkinnäköinen kuva molemmista omatekeleistä löytyy mun jäsenkuvauksesta.

En minäkään keksi mitään mullistavaa eroa normiskaalaisen kitaran rakentamiseen verrattuna. Toi kaulaliitos voisi kyllä KingV-mallissa olla tosiaan ennemmin läpi-tai liimarakenteella, luulisin että soittoergonomia ylänauhoilta olisi parempi (en ole moisilla suunnikkailla koskaan soittanut). Noissa soololovellisissa Fender-tyyppisissä ratkaisuissa mulle henkkoht on ihan sama onko siellä liitoskohdassa enempi vai vähempi puuta, mutta tää on kiinni ihan makuasioista.

Tuli tässä sellainen mieleen, että hihnatapin paikkoja katsellessa kannattaa pidemmällä skaalalla valkata ne hyvin. Mulla tuo telepohjainen baritoni on hieman kaulapainoinen pidentyneen skaalan ansiosta, stratotyyppisessä moista ominaisuutta ei ole yläsarven ansiosta. Tossa V-mallissa tuo balanssi kannattaa kyllä tarkistaa. Tosin leveä nahkahihna auttaa asiassa jos kitara yrittää sukeltaa.
I rather be a jerk than being hip like you.
vrajala
04.03.2008 12:17:56
Toi arppahin huomio tasapainosta kannattaa pitää mielessä, kunkku veestä kun puuttuu se kaulapainoisuutta kompensoiva yläsarvi.

Toinen asia mikä kannattaa huomioida aika alussa on otelaudan pään ja tallan välisen etäisyyden kasvaminen. Toisin sanoen talla siirtyy kitaran persusta kohti normiskaalaiseen kitaraan verrattuna. King V:llä tuo siirtymä vetää floikan jo melko lähelle v:n sisäkulmaa. Tätä voi toki kompensoidan rungon muodolla, otelaudan paikalla ym.
Häh?
sartzan
04.03.2008 16:27:30 (muokattu 04.03.2008 16:28:26)
Toinen asia mikä kannattaa huomioida aika alussa on otelaudan pään ja tallan välisen etäisyyden kasvaminen. Toisin sanoen talla siirtyy kitaran persusta kohti normiskaalaiseen kitaraan verrattuna. King V:llä tuo siirtymä vetää floikan jo melko lähelle v:n sisäkulmaa. Tätä voi toki kompensoidan rungon muodolla, otelaudan paikalla ym.

Ehkä ymmärsin väärin... Mutta siis eihän tallan pitäisi siirtyä mihinkään, tai otelaudan rungonpuoleinen pään kun skaalaa jatketaan parilla nauhavälillä ylöspäin. Kahdestoista nauha on toki ne pari nauhaväliä "ylempänä" kaulalla, mutta tallan paikkaa ei miun järjen mukaan tarvitse siirtää.

Warmoth myy valmiita barskakauloja juuri sillä periaatteella, että tavis-skaalaisesta kitarasta voidaan ihan vain ruuvata vanha kaula pois ja lätkäistä pitempiskaalainen tilalle, eikä tallaa tarvitse siirtää rungolla mihinkään suuntaan, tai muullakaan tavalla muokata.
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
arppah8
04.03.2008 17:43:58

Ihan loogisestihan se skaala kasvaa molempiin suuntiin 12. nauhalta, eli jos kaula kiinnitetään samaan kohtaan kuin normiskaalaisessa, siirtyy myös tallan paikka.
I rather be a jerk than being hip like you.
ReBeat
04.03.2008 18:29:26

Ihan loogisestihan se skaala kasvaa molempiin suuntiin 12. nauhalta, eli jos kaula kiinnitetään samaan kohtaan kuin normiskaalaisessa, siirtyy myös tallan paikka.

Jos nyt ymmärsin oikein, niin en ymmärrä kyllä tätä. Ei tallan tarvi siirtyä mihinkään, koska otelauta tulee siihen kohtaan mihin sen kuuluu tulla tallaan nähden. Otelaudan alla oleva kaulan osa tarjoaa sille sitten alustan. Eli jälkiasennettavassa baritonikaulassa 12. nauha tulee kauemmaksi tallasta kuin normiskaalaisessa.

Tallahan voisi sijaita vaikka kaulamikin paikalla. Asennettavasssa baritonikaulassa olisi sitten ensin vähän matkaa tyhjää siinä alueella, missä normaalisti ovat ylänauhat ja kaulasta tulisi aika pitkä.
vrajala
05.03.2008 17:32:14
Totta kai sitä voi pidentää pelkästään pidentämällä kaulaa ja lisäämällä nauhoja tai jättämällä rungon päähän nauhoittamatonta pätkää jonkun verran. Tarkoitin sitä että se skaalan kasvu pitää huomioida rakenteellisesti tavalla tai toisella. Mallikitarahan meillä on 24. nauhainen, eikö? Itse en lähtisi lisäämään 25. ja 26. nauhaa tai jättämään kaulamikin ja 24. nauhan väliin tyhjää. Ottaisin mieluummin skaalan kasvun huomioon rungon muotoilussa.
Häh?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)