Moi ! Landola on hyvä soittaa. Kevyt pidellä. Mikitettyä soundia en oo testannu. Akustinen ääni on aika vaatimaton, koska koppa on tavallisen akustisen kitaran kokoluokkaa. Samaa sanovat esim. amerikkalaisen Martinin bassosta (ks. aika tuore Bass Player). Tacomaa kehuttiin mikitetystä ja akustisesta soundista (Bass Player, August 2005). Landola on myös laadukas peli. Ja Suomessa tehty!! Materiaalit ovat sitä mitä sanotaan. Thomannilta en itse tilaisi mitään kielisoittimia. Ennen ostamista skitan pitää soida käsissä. Mun mielestä. Akustisessa uudessa instrumentissa, parin kuukauden soittamisen jälkeen varsinkin, on usein säätämistä:soitin elää ja soittaja alkaa löytää soittimesta mahdollisesti puutteita: satula, talla korkeus, nauhat, kaula...Veikkaan että Takaminessa olisi enemmän tekemistä kuin Tacomassa tai Landolassa. Sun hintahaarukkaan sopii aika lailla toisensa kaltaisia akustisia bassoja: pienikoppaisissa on pieni akustinen soundi mutta mikitettynä ne ovat usein aika samanlaisia: suora piezosoundi on nasaali ja ohut. Eq:ta käytettäessä soundi tietenkin voimistuu, kun alataajuuksia nostetaan. Soundi alkaa sitten muistuttamaan sähköbasson soundia. Pienikin akubasso on keikalla herkkä kiertämään eri lähteistä. Youtubessa on paljon asian harrastajien esityksiä ja soundiklippejä (hakusanalla acoustic bass guitar) Itsellä olen saanut joskus kiksejä soittaessani rockbändissä Emf-tallamikitetyllä aika isolla akubassolla isolla putkivahvarilla ja kaapilla. Voi sitä feeedbackia, se tuntuu...Tommosella koheltaminen tarkottaa, että tietää missä muut kiertoa aiheuttavat lähteet ovat. Ja missä seisoo ja heiluu. Terveisin, Kalle |