Aihe: Kuinka valita sopiva djembe?
1
Pazy
27.01.2004 15:09:40
Tervehdys!

Perkussiokärpänen on päässyt pahasti puraisemaan ja olenkin päätynyt djemben hankintaan lähiaikoina. Nyt vain pitäisi tietää minkälainen peli olisi sopiva harrastuspohjaiseen etnoiluun. ;) Jos jollakin on suuri tieto ja halu jakaa sitä tavallisille kuolevaisille, niin ehdotuksia, kokemuksia ja muita ko. aiheeseen liittyviä kommentteja kaivattaisiin. Lähinnä kiinnostaa riittävän koon valitseminen. Onko esim. 12" djembe riittävä tuottamaan laadukkaan äänen, niin yläpään kuin alapäänkin, vai tulisiko olla isompi?
j.aalto
28.01.2004 08:50:06
Minulla ei nyt ole kauhean suurta tietämystä, mutta itselläni on 12" ja se toimii ihan sika hyvin. siitä saa irti niin matalat kuin korkeatkin äänet. "bassoääni" nyt ei ole niin jyhkeä kuin isommissa, mutta kyllä se menettelee.
PS. Ei kannata ostaa kaupan hyllyltä mitään remon tms valmistamaa djembeä, vaan kannattaa ostaa aito käsintehty tiikkipuuta oleva rumpu, missä on vuohennahka kalvo. Ja itse sain halvemmallakin. Markka-aikana maksoin siitä 600 mk, kun kaupoissa maksaa 3000 mk sellanen remo. Tosin sain sen suhteilla.
Pazy
28.01.2004 18:07:10
Kiitos palautteesta! ;) Onko noi kaupan djembet eli ns. tehdasdjembet sitten jotenkin paljon huonompia kuin aidot? Oletko testannut molempia ja havainnut selvän eron? Itsellä ei ole kokemusta taas noista aidoista rummuista. Tuntuvat kyllä tehdasverisiot olevan kovassa kurssissa. Kaipa sitä tehdasversiollakin pärjäilee, kun kerran ammattimiehetkin niillä paukuttaa, mutta kerro ihmeessä lisää vertailevia kommentteja. Mistä mahd. aitoja hyviä rumpuja saisi tms.?
Henga
30.01.2004 12:16:17
PS. Ei kannata ostaa kaupan hyllyltä mitään remon tms valmistamaa djembeä, vaan kannattaa ostaa aito käsintehty tiikkipuuta oleva rumpu, missä on vuohennahka kalvo. Ja itse sain halvemmallakin. Markka-aikana maksoin siitä 600 mk, kun kaupoissa maksaa 3000 mk sellanen remo. Tosin sain sen suhteilla.

No sitten jos ruvetaan miettimmään suomen sääolosuhteita, niin toi remo tulee kyllä reilusti paremmaksi vaihtoehdoksi, puhumattakaan kalvon vaihtamisen helppoudesta. Ainoa että remon soundi ei ole niin aidon kuuloinen, mutta eipä ole valitustakaan yleisöstä kuulunut. :) En kyllä tiedä miten tuo tiikkipuu reagoi, ja mistä maailman kolkalta päin, mutta veikkaisin etelää, ja senhän tietää mitä siinä tapahtuu jos sitä ei hoida. :( Itsellä didge (offtopic, mutta puusoittimia molemmat)tehty pihlajasta, ja neljättä vuotta se jo porskuttaa. Ei halkeamisen merkkejä eikä mitään, enkä ole edes vahannut/hoitanut sitä mitenkään..
Mikael
30.01.2004 14:18:18

Mulla on Gaanalainen 14" djembe ollut nyt jotain seitsemän vuotta. Ehjänä on pysynyt ja hyvältähän se soundaa. Vielä kun osais soittaa sillä jotain : ) Valintaprosessi tuli suoritettua pikku hönössä Roskildessä erittäin pheelispohjalta... vaan eipä ole tarvinut katua.
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
J. Cool
30.01.2004 23:58:11

pitäis tehdä jonkunnäkönen opintomatka ja hankkia halvalla iso pino alkuperäisvehkeitä. niihin ei vaan tosiaan kalvonvaihto ole kovin yksinkertasta..

remolla on hyviä. vaikkei olekaan aitoa aboriginaalimeinkiä niin pakko myöntää että hyvälle soundaa. remon sivuilla voi muuten kuunnella näytteitä. kannattaa käydä kuunteleen ja jos jonku veikeen näkösen über-käsityöluomuksen näkee jossain niin kannattaa testata, melko vaihtelevan tasosia tuntuu olevan.
Pazy
01.02.2004 22:54:30
Itse oon tosiaan pohtinu tota samaa, eli ilmaston vaikutusta kalvoihin ja puihin, ja toisaalta viritettävyyttä ja kalvon vaihdon helppoutta. Ehkä tehdasdjembe voisi olla hyvä vaihtoehto sekin Suomen kuivakkaassa pakkaskelissa roudailtavaksi. Itse olen Remon djembellä (16") soitellut ja hyvältähän tuo kuulosti, ehkä oli omaan makuun piirun verran iso. Oma valinta osuisi ehkä ennemmin 12-14" hujakoille. Onko kellään muuten kokemuksia muun merkkisistä tehdasversioista kuin Remosta? Esim. Meinl, Toca, LP jne.
pasi73
15.02.2004 17:04:17
Myynnissä professional djembe ei mikään turisti rumpu.
Solistille sopiva suurihalkaisijaltaan oleva rumpu.
laukkuineen 350€ en tingi.itse maksanut kys. rummusta 300€ ja laukun ompelijalla teettänyt.
Laita sähköpostia jos olet kiinnostunut.Rummun valinta riippuu monesta asiasta a hakeeko komppi djembeä vai solistille sopivaa soitinta jolloin halkaisijalla on merkitystä b hakeeko soundiltaan terävää koiran haukuntaa muistuttavaa saundia vai resonoivampaa paksua pehmeää soundia. Jolloin puuntyypillä on suurin merkitys ja yleisesti pitääkö rummun sointiäänestä vuohennahan ja puun yhdistelmä onnistunut.
TaMTaMDrUmMiNg
Bacchus
15.02.2004 18:04:24
No sitten jos ruvetaan miettimmään suomen sääolosuhteita, niin toi remo tulee kyllä reilusti paremmaksi vaihtoehdoksi...

Tiikkupuu on todella kova ja kestävä puulaatu. Kestää myöskin kosteutta ja lämpötilanvaihteluita hyvin, siksi sitä käytetäänkin mm. veneissä. Enempää en tästä aiheesta osaa kertoa, mutta tiikkupuisessa djembessä ei kyllä ainakaan materiaalin puolesta pitäisi tulla ongelmia. Eri asia on sitten aidot nahkakalvot, ne kun tuppaa olemaan aika herkkiä kosteudelle ja lämpötilanvaihteluille.
pain (is irrelevant) pain, pain, pain, pain (pain)
mao
17.02.2004 17:44:31
itselläni on molemmat, sekä remon djembe, että senegalilainen "aito" djembe. ja jaan nyt mielipiteeni molemmista.

Remon rummun hyviä puolia ovat ehdottomasti helppo viritys ja kalvon vaihto, keveys (painaa n. 1/3 siitä mitä samankokoiset afrikkalaiset rummut yleensä), kestävyys (ilmaston suhteen). Lisäksi remon djembeä on huomattavasti kevyempi soittaa, kädet pomppaa takaisin enemmän ja vaatii siten huomattavasti vähemmän energiaa.

Huonoja puolia remossa: vaikeus saada hyvä ääni virittämällä, vaatii demppaamista. kaupassa nämä remon rummut eivät ikinä kuulosta hyvältä, sillä niitä ei ole dempattu. muutenkaan remon soundi ei ole aivan yhtä hyvä kuin afrikkalaisissa djembeissä.

ja mitä tuohon afrikkalaisten rumpujen viritykseen ja kalvojen vaihtoon tulee, niin ei se mikään vaikeus ole. viritys ainakin on helppoa kunhan tietää millaisen solmun tekee, netistä löytyy paljon ohjeita ja kalvon vaihtamiseen kannattaa ainakin aluksi pyytää ammattilaisen apua(helsingistä löytyy ainakin paljon ko. henkilöitä)

en nyt osaa milllään sanoa kumpi on parempi vaihtoehto, itse tykkään molemmista enkä aio luopua kummastakaan rummustani. mutta jo kuitenkin päätät ostaa afrikkalaista tekoa olevan kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan sellainen henkilö, joka tietää enemmän djembe rummuista ja niiden soitosta. kaupoissa näkee tosi paljon sellaisia rumpuja joista ei ole kuin koristeeksi. jos ei kuitenkaan asiasta tietävää henkilöa ole paikalla, kannattaa rumpua ostaessa kiinnittää huomiota sen painoon (hyvät rummut painaa paljon) ja tarkistaa myyjältä rummun alkuperä (ei kannata ostaa rumpua, joka tulee pakistanista. se voi näyttää djembeltä ja kuulostaakin vähän siltä, mutta ei ole silti djembe) lisäksi kannattaa aina tarkastaa ettei rummussa ole halkeamia.
Sammakko
12.12.2006 17:51:43

Onkohan tommonen thomannin oma djembe mistään kotosin?

http://www.thomann.de/fi/thomann_tbg_12_bougarabou_djembe.htm
wavelength
12.12.2006 19:12:10

Tarvitseeko tähän edes vastata... :)
Renki
13.12.2006 16:45:50

http://www.thomann.de/fi/thomann_tbg_12_bougarabou_djembe.htm

Osta Etolasta muovinen kukkaruukku. Pääset paljon halvemmalla ja testaamaan miltä se soundaa.
Jos ois rummut niin vois soittaa.
Aficionado
03.02.2008 16:51:46
Mielipiteitä seuraavista djembeistä:

http://www.thomann.de/fi/millenium_700l_12_djembe_large.htm

http://www.thomann.de/fi/meinl_adj2m_djemben_set.htm

http://www.thomann.de/fi/afro_ton_ads01_djembe.htm

Tai muita ehdotuksia sopivaksi djembeksi mielellään alle 150e hintaluokassa tai korkeintaan 200e (hyvien perusteluiden kera).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)