Aihe: Nuotisto.net
1 2 3
Coelhinho21
03.02.2008 18:28:34 (muokattu 03.02.2008 18:32:20)

We're sorry, but due to copyright restrictions, this version of "" is not available for purchase in your country.

It appears that you are from the following country: Finland

:D
Ihan mielenkiinnosta vähän surffailin sivustoja, joista nuotteja löytyy, niin ylläolevan tekstiin tyssäsi nuotin hankkiminen eräältä sivustolta.. Heh

Edit: ei tarvinnut, kun alasvetovalikosta ruksittaa, että olenkin USA:sta, niin nuotti oli saatavilla..
joo, jatkakaa..
Parempi pitää suunsa kiinni ja vaikuttaa typerältä kuin avata se ja poistaa kaikki epäilykset :-)
Lyyki
03.02.2008 19:20:25
Toinen on saada Nettiin tällainen nuotisto.net, ja toki mieluummin musatyyleistä riippumaton.

Tommosen nettikaupan pystytykseen menee kaksi tuntia mutta bisnestä tosta ei saa millään. Myyntimäärät on niin olemattomia että voipi mennä kulupuolelle.
ron.aiden
03.02.2008 23:05:54
On noita nähty webbipohjaisia palveluja josta saa maksusta printattua jotakin, mutta vain printterille, ei tiedostoon. En ole miettinyt mitä se teknisesti vaatii. Verkon takana oleva kirjoitinkin jo saattaa sitten tökkiä.

Eiks nuo pc:n print-to-pdf -ratkaisutkin 'näy' virtuaalisena printterinä jolloin tuo skenaario ei voi toimia..?

Yksi konsti jonka olen nähnyt on että joka sivulla on siellä täällä ostajan asiakasnumero pienellä printattuna. Kaikki on edelleen kierrettävissä jos haluat levittää kopioita, mutta vaatii käsityötä.

Tai sitten joka ostajalle nuottiin henk.koht digitaalinen allekirjoitus. Tavan soittaja ei osaa/jaksa sitä poistaa. Vois estää kopioiden leviämisen vertaisverkkoihin ym muusikoiden netteihin..
Enya
03.02.2008 23:55:04
Ehkä avaudun väärässä paikassa, mutta en ole koskaan ymmärtänyt tuota, että joku piisin nuottien saaminen voi olla niin helkkarin hankalaa.

Sehän on selvä, että löytyy niitä "wannabe-korvakuulottelijoita", jotka nuotintavat ihan pers-- ja pahimmassa tapauksessa esittävät kappaletta vielä "aitona" - ja tietysti maksavat korvauksiakin tästä hyvästä.. siis jos maksavat. Plus että pistävät näitä vääriä kopioita nettisivustot täyteen. Eikö tämä tee karhunpalvelusta koko touhulle? Piisillekin?

Kysyn: kumpi parempi, se että piisiin kuin piisiin (olettaen että tekijä on luvat antanut kappalettaan esittää) löytyy nuotit ja kaikki soittavat sen oikein ja maksavat siitä hyvästä - vai se, että versioita löytyy sen miljoona ja tsägällä muutama niistä menee oikein - eikä kukaan maksa kenellekään mitään? Ehkä tällä piisiä voidaan "jalostaa" tiettyyn pisteeseen saakka, mikä ei kai liene paha, mutta se että niiden etsimiseen maksullisenakin joutuu näkemään helvetisti vaivaa, ei musta aja asiaa. Voin olla väärässä.

Jos nuotit on ikään kuin käyttöohje jollekin tietylle piisille, että "tää menee tässä kohtaa näin" - niin eikö ole parempi, että jokainen "osaa käyttää" sitä tiettyä piisiä oikein? En mä osta mitään tavaraakaan kaupasta, ellen saa siinä käyttöohjeita mukana, miksi musiikin pitäis olla eri juttu.. Ideaali olisi tässä kohtaa se, että jos haluun jonkun biisin, ostan sen kaupasta ja saan ohjeet mukana, piste. Toki niin, että maksankin siitä ts kulut olisi katettu.

Mut se, että nyt joka ikisestä asiasta maksetaan erikseen, saa aikaan vaan sen, että kukaan ei maksa mistään mitään eikä haluakaan, koska ilmaiseksikin saa. Mä voin ostaa kotiteatterin himaan - tai sit valita, että otan vaan nää kaiuttimet ja ton töllön, koska en mä stereoilla mitään tee: mutta mulla on myös mahdollisuus valita ne kaikki. Miksei tää sama päde musiikkiin, sitä ajan takaa. Ostaisin tykkäämääni piisin mielelläni myös nuotit siinä samalla, koska se nyt vaan on niin, että tykkään paitsi kuunnella, niin myös soitella sitä.

No, ehkä multa meni jotain ohi.. liitokset voi pätkiä tähän aikaan illasta, mutta ajattelinpa ääneen.. "veeveevee piste nuottikauppa piste jotain" olisi kova juttu, siitä ilosta sitä maksaisi enemmänkin!

*lähettää*
Nauti omin käsin tekemisestä ja iloitse onnistuneesta lopputuloksesta ;)
rintapek
04.02.2008 01:06:48

, tekeeköhän nuottibisniksellä rahaa ?

Olen väärä mies vastaamaan, mutta parikymmentävuotta sitten ei tehnyt.

Tänäpänä voisi vaikka tehdäkin, mene ja tiedä.
Jos nyt samasta netmyymälästä löytyisi sekä nuotti, että tarvittaessa mp3, niin miksi tarvittaessa ei vaikka lataisikin? Jos se nyt lantin kustantaa, niin sou vot. Kirjaston varausmaksut ovat kuitenkin vähintään pari lanttia.

Minusta tuo ei ole "tekninen" asia. Tekniikka on taatusti olemassa. "Sopimustekninen asia" taitaa olla kyseessä, että miten nuo lantit jaetaan ? Luulen. Mistä minä mitään tietäisin.
One kind of music only - the good kind
isojussi
04.02.2008 01:25:35
Niin - ainakin jos ajatellaan julkista käyttöä (tanssit, kosertit jne) saavathan tekijät tulonsa sitten toki tekijänoikeuskorvauksina. Monethan kenties juuri tästä syystä jakavat hengentuotteitaan netissä ilmaiseksi. Kuten vaikka Charles Plogmann
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Jäärä
04.02.2008 08:51:38
Miksi asiasta on tehty niin hankala, etten sanoisi mahdoton?

Jokaista nuottia, joka julkaistaisiin siinä kuvitellussa Nuotisto.netissä myytäisiin noin yksi kappale, joka sitten jatkaisi leviämistään ilmaiseksi esim. muusikoiden.netin tanssimusiikkipalstan jelppikerhossa.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Klezberg
04.02.2008 10:21:53

Eiks nuo pc:n print-to-pdf -ratkaisutkin 'näy' virtuaalisena printterinä jolloin tuo skenaario ei voi toimia..?

Niinpä juu mutta olen törmännyt toimivaan ratkaisuun. Siinä aineiston katselu ja tulostus tapahtuu omalla pluginnillaan enkä ainakaan äkkipäätä onnistunut sitä huijaamaan. Muistaakseni siinä ei päässyt edes tulostinta valitsemaan. Pitää joskus kokeilla uudestaan.
tyyttydyy, tyytty dididii dii...
Ukko
04.02.2008 10:27:50

Sehän on selvä, että löytyy niitä "wannabe-korvakuulottelijoita", jotka nuotintavat ihan pers-- ja pahimmassa tapauksessa esittävät kappaletta vielä "aitona" - ja tietysti maksavat korvauksiakin tästä hyvästä.. siis jos maksavat. Plus että pistävät näitä vääriä kopioita nettisivustot täyteen. Eikö tämä tee karhunpalvelusta koko touhulle? Piisillekin?

Siihen ei kannata tuudittautua että ostaessasi nuotit virallisesti, ne olisivat virheettömiä. Kyllä niissäkin, ainakin sointukuvioiden puolesta löytyy mokia ainakin originaaleihin verratessa. Ja tietysti se että virallisissa nuoteissa saattaa olla montakin erilaista soinnutus versioita liikkeellä.
magnetman 004
04.02.2008 11:16:39

On tämä kyllä oudoksi mennyt tämä Mnet?
..vai varoituksia tässä saa alkaa peläätä :(

Anteeksi asiaankuulumattomuus, mutta tartun samaan asiaan:

Toimintani mnetissä estettiin vastikään yks kaks "jäähyllä" n. kahdeksaksi tunniksi kirjoittaessani kahdelle eri foorumille samasta asiasta.

Ehdottaisin mnetin ylläpidolle hieman hienovaraisuutta, kuten "varoituksen" sijasta "huomautus", ja ensikertalaisille jäähyilyn sijasta vain turhan kirjoituksen poisto ja huomautus. Ei tässä olla mitään divarikiekkoilijoita, vaan pääosin fiksua ja asiallista porukkaa (itsestäni en tiedä). Maistuu vieläkin kyseinen "jäähy" PERIN HAPPAMALLE!

Ja KUUSISELLE terQui!
"Muusikon lyöminen pitää aina jättää rankaisematta" (Lakipykälä 1200-luvulta)
Enya
04.02.2008 15:21:08 (muokattu 04.02.2008 15:25:17)
Siihen ei kannata tuudittautua että ostaessasi nuotit virallisesti, ne olisivat virheettömiä. Kyllä niissäkin, ainakin sointukuvioiden puolesta löytyy mokia ainakin originaaleihin verratessa. Ja tietysti se että virallisissa nuoteissa saattaa olla montakin erilaista soinnutus versioita liikkeellä.

Okei no se on selvä, jokainen soittelee vielä omin variaatioin (saatanpa minäkin tunkea soinnun tilalle toisen), mutta se nappailee, että käsiin tarjotaan nuotteja, joista näkee jo ensi vilkaisulla, että ei ne ole originaalia nähneetkään. Mutta no, en tiedä millä tavalla tuo ns. netmyymälästä ostettujen nuottien laiton levitys estettäisiin.. mutta siihen tuskin olis tarvettakaan jos nämä tulis automaattisesti kappaleiden mukana. Jotain semmoista päässäni pyörittelin.

Toisaalta taas näen asian ehkä hyvänäkin - siltä osin, että kun se ei ole niin helppoa; tässä vasta yritin metsästää soinnutuksia erääseen kipaleeseen - vaan kun ei löytynyt niin oli pakko ottaa se kitara käteen ja ryhtyä rämpyttämään mukana. Tuli paljon enemmän tehtyä, kuin jos olisin vain klikkaillut muutaman kerran ja saanut nuotit käsiini. Samalla meni treenit ja tuikitärkeää korvatreeniä, muutama sointuanalyysikin tuli väännettyä kun oikeen innostuin. Että miten päin vain, hyvät ja huonot puolet aina.

Ja nyt kun asiasta on puhe, niin kysäisen, että mikä on laillinen kanta tähän? Vai onko se lähinnä moraalinen? Koska jos nyt totta puhun, niin en ole ikinä ajatellut, että lyriikoiden itse ylös ottaminen tai netistä etsiminen olisi jotenkin "väärin" - mutta onko se 0_0 ..siis ihan lain kirjaimen mukaan? Puhun nyt rahallista hyötyä tavoittelemattomasta toiminnasta - ellei soittotaidon kehittämistä sellaiseksi lasketa, että myöhemmin on jo niin pirun hyvä kitaristi, että voi pyytää siitä jo palkkaakin ..ja silloin niistä treenaamistaan piiseistä pitäisi pitää listaa ja tilittää kullekin artistille osuutensa: sun ansiosta opin tän ja tän, ja ton ansiosta taas näitä juttuja.. =) Okei sori, huono vitsi.

Koska tässä kohtaa nousee esille sekin, että nuoteista puhuessani en tarkoita joka ikistä säveltä ylös merkattuna, vaan olen 100% tyytyväinen, jos saan käsiini piisin soinnut tai niiden roomalaiset vastineet. En esitä piisejä missään julkisesti, ellei soittotunnilla soittamista oteta huomioon (minä & maikka). Muuta yleisöä ei ole.

1) Treenailen kotosalla, omaa olematonta taitoani kehittääkseni, joten kuuntelen piisin, otan sanat ylös ja samalla roomalaiset - vain omaa, rahallista hyötyä tavoittelemattomaa käyttöä varten. Tai ehkä tarkoituksena on opetella analyyttistä lähestymistapaa, hyöty on kuitenkin lähinnä henkinen. Teenkö oikein/väärin?

2) Olen laiska, joten vastaavassa tapauksessa kuten yllä, etsin lyriikat netistä ja samalla jonkun version niistä roomalaisista (tai soinnuista) - edelleen omaa, rahallista hyötyä tavoittelemattomaa käyttöä varten, sillä nyt en jaksaisi analysoida, haluan vain soitella tota kivaa piisiä. Teen oikein/väärin?

Tulisiko minun yllä olevissa tapauksissa kääntyä joko kirjakaupan puoleen, ostaa sieltä kasa nuottikirjoja, joissa haluamiani piisejä on - tai vaihtoehtoisesti etsiä jostain taho, josta saan aina milloinkin tahtomani kappaleen tarkat nuotit maksua vastaan itselleni? Onko jompi kumpi noista enemmän tai vähemmän oikein: se että teen homman itse vai se, että käytän apunani nettiä. Koska miten sitä korvakuulolta soittamista voisi rehellisesti toimiva ihminen opetella, jos tuo laitonta olisi? Tai sitä analyyttistä lähestymistä? Vaiko niin, että ostan ensin ne laput ja sitten vasta analysoin, tietäen että voin tarkistaa "oikeat" analyysit niistä juuri ostetuista lapuista..

Vai onko ainoa vaihtoehto, että en rikkoisi ketään vastaan tekemällä edellä mainittuja, niin minun on tyydyttävä soittotaitoa kehittääkseni soittelemaan vain puutaheinää ja omia tekeleitä - mikä kai loppupeleissä olisi ihan hyväkin juttu.. tai sit ei - soittajasta riippuen =)

Vai onko asia yksiselitteinen: se on väärin - että kappaletta soittaakseni minulla pitää olla siitä maksetut laput himassa - kuten piiseistäkin: jos tahdon piisiä kuunnella, on minulla oltava siitä aito, ostettu kopio jossain. Oli se sitten vaikka omaan käyttöön? Koska vaikka sitä mielellään menee sieltä, mistä helpoiten/halvimalla pääsee - niin en siltikään tahtoisi tietoisesti tehdä jotain, mistä tiedän saavani omantunnon pistoksia - toisekseen ajattelen, että jos piisi on niin hyvä että sitä tekee mieli kotona soitella, voin siitä mielelläni maksaakin (ja maksankin, jotta kyseinen artisti jatkaisi hommiaan ja toisi lisää niitä hengentuotteitaan esille).

Koska mun mielestä korvakuulolta noukkiminen ja/tai netistä vastaavan version etsiminen on sama asia - eron tekee vaan se, että toinen osaa tehdä sen itse ja toinen ei, mutta molemmat tekee sitä omaksi ilokseen, ei hyötyäkseen siitä rahallisesti sen kolmannen osapuolen (eli artistin) kustannuksella. Mutta missä menee raja: rahallisessa hyödyssäkö? Siinä että laitan nettiin tuhansia piisejä jollekin vvv.piisit.jotain -sivustolle ja vähän mainostan siinä samalla saaden mainostuloja: tämähän on juuri sitä hyötyä tavoittelevaa toimintaa, eikö vain - siten siis väärin. Toisin sanoen kannattamalla tällaista toimintaa osallistun siihen itsekin: edelleen toisin sanoen tyydyn siihen korvakuulotteluun?

Mitä sanotte te viisaammat? Sori, venähti. Ei vaan onnistu multa toi lyhyesti ja nasevasti kertominen.. ja sitä haluaisi olla rehellinenkin.. edes joskus - no, ainakin musan suhteen =)
Nauti omin käsin tekemisestä ja iloitse onnistuneesta lopputuloksesta ;)
Raaka_Arska
04.02.2008 16:30:07

Ei ole suntia rynkkaaminen ei!

Itsekin syyllistyn em. kirjoittajan kuvaamaan perisyntiin harva se viikko. Kun laulusolistimme haluaa jonkun laulun esitettäväksi, hän lähettää minulle yleensä mp3 -tiedoston (jonka yleensä tuhoan jälkikäteen - heh) Kirjoittelen siitä sanat ylös ja otan soinnut ja kas lappu on valmis. Seuraavissa reeneissä harjoitellaan ja piisi on valmis seuraavalle keikalle.

En näe siinä paljoakaan laittomuutta. Ravintolat maksavat teosto- ja gramexkorvaukset ja jos teemme jonkin artistin piisiä tunnetuksi soittamalla sitä suht koht oikein ja suhteellisen hyvällä tyylitajulla - olisikohan sen artistin paikka heittää pikku provikkaa???

Nuottien puute iskee todellakin joskus. Kirjasto on kiinni juuri silloin, kun pitäisi se piisi löytää. Levykauppaan se levy tulee vasta huomenna tms. Joskus olen ihmetelly tätä http://www.cifras.com.br -sivustoa. Sieltä löytyy kaiken maaliman piisit ja voit tulostaa ne siinä sävellajissa kuin haluat. Ilmeisesti Brasilian lainsäädäntö antaa siihen täydet valtuudet. Valitettavasti suomipojan piisejä siellä on kovin vähän
Sertzo S
04.02.2008 16:36:08 (muokattu 04.02.2008 16:38:08)

En näe siinä paljoakaan laittomuutta. Ravintolat maksavat teosto- ja gramexkorvaukset ja jos teemme jonkin artistin piisiä tunnetuksi soittamalla sitä suht koht oikein ja suhteellisen hyvällä tyylitajulla

Ja noin toimiessanne sitten aikoinaan teette osaltanne teostoilmoituksen soittamistanne eri tekijöiden biiseistä esiintymispaikkoineen, jotta ravintoloiden maksamat tekijäinoikeuskorvaukset menevät oikelle tekijöille? Näin jos toimitte, niin ansaitsette kunnioitukseni.
Raaka_Arska
04.02.2008 16:41:56

Näin teemme!
Sertzo S
04.02.2008 16:51:24
Näin teemme!

Esimerkillistä toimintaa ja opiksi monille monille esiintyville pändeille, jotka noin eivät tee.
Raaka_Arska
04.02.2008 17:03:43

Kyllä vanhan setän sytän hypähti kun tässä jokin aika sitten sain Gramexilta ilmoituksen tekijänoikeuskorvauksista. Tulihan niitä vähän yli parikymppiä verot vähennettyinä. Levystä, jonka teimme jo jonkin aikaa sitten. Mielelläni ilmoittelen teostolle piisit, joita soitamme. Eihän se mulle maksa mitään, vaivan vaan!
kuunsirppi
04.02.2008 17:15:45
Mulle kans joku sanoi eilen tuolla talvitapahtumassamme, että eihän tällaisesta pienestä parin tunnin jutusta tarvi mitään Teostolle ilmoittaa :o/

No, minä sanoin, että ilmoitan sitten kuitenkin. Hain luvan etukäteen ja sitten tänä aamuna kirjoittelin ohjelmailmoituksen ja vein postiin saman tien.

Kuinkahan moni tuollaisten pienempien tilaisuuksien järjestäjistäkin oikeesti nuo ilmoitukset tekee, vaikka pitäisi.

Aikaisemmin, eli esim. edellisvuonna vielä, oli esim. hyväntekeväisyyskonsertin järjestäminen maksuton Teoston kannalta, mutta nykyään siitäkin joutuu maksamaan korvauksen.

Tuon eilisen tapahtuman maksu Teostolle oli jotain päälle kolmekymppiä, niin mikään lafka ei siihen kaadu ja laulujen tekijät saavat omansa pois
Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen(ainakin joskus!)
v_m_kangas
06.02.2008 16:16:46

http://www.laulut.fi/

(Joko tää oli täällä?)

Eikös tässä ole palvelu alkutaipaleillaan. Ei ole kokemusta tuosta, mutta eikös tuossa idea ole sitä mitä haetaan.
Humppaa tai soita humppaa
EP
06.02.2008 16:19:38
http://www.laulut.fi/

(Joko tää oli täällä?)

Eikös tässä ole palvelu alkutaipaleillaan. Ei ole kokemusta tuosta, mutta eikös tuossa idea ole sitä mitä haetaan.

Käsittääkseni kyllä!
..ei vaan oikein toimi kai, eri syistä :/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)