Aihe: Jännittäminen, epäitsevarmuus ja keskittymisvaikeudet
1
minnmi
26.01.2008 15:32:41
Otsikossa mainitsemani asiat haittaavat laulunopiskeluani aika suuresti. Koko ikäni olen laulanut useissa eri paikoissa ja tilanteissa, mutta nyt aikuisemmalla iällä olen kehittänyt itselleni läjän ongelmia tämän musisoinnin ja vähän muidenkin asioiden suhteen. Välillä kaikki on jokseenkin ok, mutta heikolla hetkellä se sitten iskee.

Jännitän laulaa, kun muut, esim. lauluope tai kuorolaiset tai ihan ketkä vaan kuuloetäisyydellä olevat kuuntelevat. Sydän alkaa hakkaamaan ja kurkku menee ihan lukkoon.

Olen tullut ihan hemmetin epävarmaksi itsestäni. En edes yritä korjata jännityksen aiheuttamia mokia, koska minusta tuntuu, ettän kuitenkaan osaa yhtään mitään.

Tiedostan tosi rankasti sen, että mokaan enkä tee mitään. En pysty keksittymään, koska pidän itseäni niin surkimuksena.

Lauluope, kuorokaverit ynnä muut musisointiporukat ovat todella mukavia, enkä ole mitään kummepia haukkuja saanut. Silti en vaan osaa arvostaa omaa laulu- tai soittataitoani pätkääkään. Viimeksi laulutunnilla päätin ottaa itseäni niskasta kiinni. Kiukun voimalla pakotin itseni keskittymään niin, että kylmä hiki virtasi. Tunnin jälkeen olinkin sitten ihan tyytyväinen itseeni. Haluan nyt tosissani rämpiä ylös tästä suosta. Onko muilla ollut vastaavanlaista ja miten tuollaisesta voisi päästä (kotikonstein) eroon?
En aina jaksa olla minä.
Guitar69
27.01.2008 00:19:25
Itsellä oli joskus ennen laulu-uran aloittamista hirveitä ongelmia nimenomaan laulaa livenä yleisölle. Kitara- taustasta tuntui olevan ylivoimaista ponnistaa mikkiständin varteen.

Mulla epävarmuus hävisi sillä, että lauloin ja joka paikassa..ehkä sunkin pitäisi alkaa keskittymään nauttimaan musiikista ja laulamisesta. Keskity mielummin siihen kuin heikkouksiisi & mahdollisiin mokiin.

Monesti laulajilla menee vähän laidasta laitaan usko omiin kykyihin. Tämä lienee suhteellisen yleistä?

En tiedä oliko tästä mitään apua, mutta uskoisin että pääset ongelmastasi;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)