Aihe: Kysymys portaattomasta puolituksesta
1
opaa
26.01.2008 16:35:38
Kitararempan yhteydessä modautin kitaraan tonepotikalla säädettävän portaattoman puolituksen ja se on muuten todella helmi, mutta ihmettelen, että kuuluisiko sen todella toimia niin, että soundi muuttuu vain potikan asennoissa välillä 0-3 (yksikelainen-humppari) ja kolmosesta kymppiin on samaa humpparisoundia, ainakin mun korvaan :p Jos jollain on ollut kitarassa tämmöinen modaus, niin toimiko se teilläkin tuolla lailla, vai onko nyt kyseessä vaan joku huonohko tekninen ratkaisu? Kuitenkin itse Kristian Oesch väsäsi tämän :)
Lilli
27.01.2008 09:31:24
Kitararempan yhteydessä modautin kitaraan tonepotikalla säädettävän portaattoman puolituksen ja se on muuten todella helmi, mutta ihmettelen, että kuuluisiko sen todella toimia niin, että soundi muuttuu vain potikan asennoissa välillä 0-3 (yksikelainen-humppari) ja kolmosesta kymppiin on samaa humpparisoundia, ainakin mun korvaan :p Jos jollain on ollut kitarassa tämmöinen modaus, niin toimiko se teilläkin tuolla lailla, vai onko nyt kyseessä vaan joku huonohko tekninen ratkaisu? Kuitenkin itse Kristian Oesch väsäsi tämän :)

- Tuohon esittämääsi kysymykseen en osaa vastata, ainoastaan arvata, että potikka on logaritminen (vai oliko se lineaarinen)? - Mutta asiasta enemmän: Voiko tavalliseen humbuckeriin modifioida tallaisen portaattoman yksikelaistamistonen? Lisäjohdotuksia ainakin taidetaan tarvittaman mutta mitäs muuta? Entäs tonepotikka, meneekö uusiksi? Lisätietoja!
"Saarijärven Paavoa en ole nähnyt mutta aamulla luulen nähneeni vessanpöntössä Jeesuksen!" - vaimo juhannuspäivänä 2000
Lilli
27.01.2008 15:27:30 (muokattu 27.01.2008 15:29:01)
Potikka on lineaarinen koska ihmiskorva ei ole. Logaritminen potikka entisen tilalle niin alkaa skaalautumaan siistimmin.

No näinpäin. Menee vähäisen tietomäärän vuoksi termistö sekaisin. - Eli esim. stratossa vola-potikka on lineaarinen (toisinpäin kun tässä esimerkissä) eli 10-8 tapahtuu (kympillä täysi särö kasilla puhdas) mutta välillä 8-0 äänenvoimakkuus laskee nollaan. Lespassa ei volalla saa kuin äänen hiljenemään, särö pienenee vasta välillä 3-0. Vaan tämäkö potikka on logaritminen? Vaan mistä saisi näistä humppari/singlecoil-säätimistä lisätietoja?
"Saarijärven Paavoa en ole nähnyt mutta aamulla luulen nähneeni vessanpöntössä Jeesuksen!" - vaimo juhannuspäivänä 2000
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)