tauranen 25.01.2008 19:22:18 | |
---|
Miten sen alapuolelle voi päästä käymättä välissä nollapisteessä? Olet tainnut lukea liikaa sci-fiä :) niin se vaan jotenkin menee, itse en tiedä asiasta sen tarkemmin, mutta olikohan se Tampereen teknillisen korkeakoulun jossain laboritoriokokeessa/tutkimuksessa todettu näin käyneen. Eli ilmeisesti oli mitattu alle absoluuttisen nollapisteen alle meneviä lämpötiloja. Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja! |
tauranen 25.01.2008 19:25:28 | |
---|
Eli ilmeisesti oli mitattu alle absoluuttisen nollapisteen alle meneviä lämpötiloja. Mutta jotenkin siinä kuitenkin todettiin että siellä alle absoluuttisen nollapisteen olikin älyttömän korkeita lämpötiloja. Em mie paskaa puhu, mutta tälläistä muistan joskus 80-90-luvulla lukeneeni. Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja! |
jPekka 25.01.2008 20:30:07 | |
---|
Mutta jotenkin siinä kuitenkin todettiin että siellä alle absoluuttisen nollapisteen olikin älyttömän korkeita lämpötiloja. Em mie paskaa puhu, mutta tälläistä muistan joskus 80-90-luvulla lukeneeni. Jonnin verraa fysiikkaa opiskelleena sanoisin, että tässä aika on ns. kullannut muistot. Absoluuttisen nollapisteen alle ei ole päästy eikä päästä. Tuo nollapiste tarkoittaa sitä, että molekyylien/atomien kaikki lämpöliike on loppunut, siitä on paha enää pistää vähemmäksi. Sama pätee nollaan hertsiin: nollan hertsin taajuinen "signaali" tuottaisi aaltoliikkeen, jonka aallonpituus on ääretön. Not very likely. "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) |
Karlsson 25.01.2008 20:30:12 | |
---|
"Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner |
Siderocks 25.01.2008 20:35:32 | |
---|
Äh, ihme pilitin. JOs mennään alas, niin keskitytään sitten vaan siihen alapäähän. http://muusikoiden.net/dyn/users/12409.jpg Virittelehhä tuo vehjes siihe F#-B-E. Kyllä sitte kelpaa keskittyä siihen alapäähän ja toisellekki puolelle ruskean nuotin merkeissä. |
Groovelover 25.01.2008 20:35:47 | |
---|
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976 |
tauranen 25.01.2008 21:13:32 | |
---|
Jonnin verraa fysiikkaa opiskelleena sanoisin, että tässä aika on ns. kullannut muistot. Absoluuttisen nollapisteen alle ei ole päästy eikä päästä. Tuo nollapiste tarkoittaa sitä, että molekyylien/atomien kaikki lämpöliike on loppunut, siitä on paha enää pistää vähemmäksi. Sama pätee nollaan hertsiin: nollan hertsin taajuinen "signaali" tuottaisi aaltoliikkeen, jonka aallonpituus on ääretön. Not very likely. P. Hakonen ja kollegiot ovat kuitenkin mitanneet alle absoluuttisen nollapisteen ja Tuo Hertsi kommentti oli tuosta johdettu vitsi, joka ei ilmeisesti naurattanut. The third law of thermodynamics is sometimes quoted as You can't reach the absolute zero of temperature. Reports of negative temperature measurements on rhodium metal, by Pertti Hakonen and colleagues at the Helsinki University of Technology in Finland, might appear to have broken the third law, but they haven't. (Temperature can be negative if it is defined in terms of the Boltzmann equation see below.) Although Hakonen's group measured nuclear spin temperatures, not electron or lattice temperatures, they were still unable to reach absolute zero itself, being restricted to positive temperatures above 280 pK and negative temperatures below -750 pK (Phys. Rev. Lett. (1993) 70 2818). Nevertheless, these are still the closest temperatures to absolute zero ever measured. Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja! |
Mare552 25.01.2008 21:54:15 | |
---|
Juu. Hyviä vinkkejä, jo näillä alkuun pääsee. Ja malliksi vielä basistivitsejäkin, niiden puolesta minusta kyllä varmaankin tulee ihan hyvä basisti. Kai meinaan aluksi kokeilla perusvireellä ja heittää tarvittaessa nuotin oktaavia ylempää. Tuo että soi oktaavin alempaa kuin kirjoitettu, niin eikös myös miesääni laula oktaavia alempaa kuin kirjoitettu G- avain? Eli miesäänen alaviivan c on sama kuin kitaran A- kieleltä c. Eli kyllä minun mielestä basson kuuluu murista tuolla matalalla. Jos itse laulan vaikkapa "lumikenttien kutsun" on matalin laulamani säveltaajuus sama kuin basson alin vapaa E-kieli. Oonkohan nyt ihan oikeassa? Voi olla että jos vireen laskee E:stä D.hen, niin pitää hieman kieliä nostaa, hiukan kyllä särähtelee normaalivireessäkin tuossa 7-nauhan hujakoilla. Mutta tuo tieto että on ihan normaalia laskea virettä on hyvä tieto. Onko bassoon olemassa paksumpia kieliä tuota alempaa virettä varten? Ai tähänks riville? |
Tuo Hertsi kommentti oli tuosta johdettu vitsi, joka ei ilmeisesti naurattanut. Minua ainakin huvitti. Ja kuka näistä selvän ottaa? Vastahan Einsteinin Alppu keksi suhteellisuusteoriankin. Monta uutta näkökohtaa löytyi. Eikös muuten tasavirtaa tuottavalla sähköbassolla päästäisi ainakin siihen 0 Hertsiin? Pelkkä aurinkokenno riittäisi, ei tarvittaisi sitä ainaista kielten vaihtamistakaan. Eikä virittelyä. |
L.Ruoska 26.01.2008 09:20:33 | |
---|
Ei sitä tartte viiskielistä ostaa jos haluaa alemmaksi. Laittaa vaan neloseen BEAD-kielet. Kivempi soittaakin kun ei tarvii semmosella pingispöydän levysellä kaulalla hapuilla. I know! |
kondensaattori 26.01.2008 12:56:48 | |
---|
Minen nyt ymmärrä. Lämpötila meinaasitä, miten nopeesti hiukkaset liikkuvat. Jos lämpötilaksi laitetaan negatiivinen luku, meinaa se sitä, että nopeus on negatiivinen, ja hiukkaset liikkuvat päinvastaiseen suuntaan (mikä ei meinaa mitään, koska hiukkaset muutenkin liikkuvat mihin tahansa suuntaan). Nopeus on vektorisuure (suunnan määrittämiseen ei riitä plus- tai miinusmerkki) ja aineessa hiukkaset liikkuvat sikin sokin erisuuntiin. Tämä lämpötila/nopeus on sitten aineen hiukkasten nopeuksien itseisarvojen keskiarvo, josta aiheutuu, että lämpötila on negatiivinen. Vai onko lämpötila jotain muuta? |
Murgo 26.01.2008 14:02:55 | |
---|
Virittelehhä tuo vehjes siihe F#-B-E. Kyllä sitte kelpaa keskittyä siihen alapäähän ja toisellekki puolelle ruskean nuotin merkeissä. Ei kai ruskea nuotti ole matala? Eikös South Parkissa Cartman soittanut sen ihan sopraanonokkahuilulla vai muistanko väärin? Mutta joo, kyllähän bassoon varmasti löytyy paksumpia kieliä. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
tauranen 26.01.2008 14:29:53 | |
---|
Minen nyt ymmärrä. Lämpötila meinaasitä, miten nopeesti hiukkaset liikkuvat. Jos lämpötilaksi laitetaan negatiivinen luku, meinaa se sitä, että nopeus on negatiivinen, ja hiukkaset liikkuvat päinvastaiseen suuntaan (mikä ei meinaa mitään, koska hiukkaset muutenkin liikkuvat mihin tahansa suuntaan). Nopeus on vektorisuure (suunnan määrittämiseen ei riitä plus- tai miinusmerkki) ja aineessa hiukkaset liikkuvat sikin sokin erisuuntiin. Tämä lämpötila/nopeus on sitten aineen hiukkasten nopeuksien itseisarvojen keskiarvo, josta aiheutuu, että lämpötila on negatiivinen. Vai onko lämpötila jotain muuta? En minäkään, mutta jos tietyn aineen atomit liikkuvatkin päinvastoin, no antaa olla. Tää alkaa menemään vahvasti kemian puolelle. Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja! |
hollstro 26.01.2008 15:08:09 | |
---|
Kannattaa myös huomioida, että basso soi oktaavin alempaa kuin kirjoitettu nuotti hirveän apuviivamäärän välttämiseksi. Eli jos soittaa jotain piano- tai toivelaulukirjanuottia, tai muuta ei-bassolle kirjoitettua nuottia, niin ensimmäiseltä ala-apuviivalta (f-avaimella) pääsee bassolla vielä rutkasti alemmaksi. Tämä oli tämän threadin paras neuvo. Toinen juttu on, että bassolla ei lopu sävelala kesken, koska sen sävelala on mikä on. Orkesterimusiikissa otetaan aina sovitusta tehdessä huomioon soittimen sävelalat. Jos pitää soittaa nuotteja alle basson sävelalan niin sitten otetaan synat tai vastaavat käyttöön. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Kefiiri 26.01.2008 15:22:04 | |
---|
Bassolla ei lopu sävelala kesken, koska sen sävelala on mikä on. Filosofisesti etevä pointti. Eihän litran mitastakaan lopu tilavuus kesken, koska se on tehty litran mittaamista varten! |
jPekka 26.01.2008 16:16:23 | |
---|
(Temperature can be negative if it is defined in terms of the Boltzmann equation see below.) Ok, tuo selittää. Kyseessä on vähän eri tavalla määritelty asia kuin "normaali" lämpötila, ja nuo negatiiviset arvot ovat lähinnä mallin tuomia laskennallisia arvoja. (Tuolla oli jonkinlaista selvitystä: http://www.maxwellian.demon.co.uk/art/esa/negkelvin/negkelvin.html) "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) |
tauranen 26.01.2008 17:25:56 | |
---|
(Temperature can be negative if it is defined in terms of the Boltzmann equation see below.) Ok, tuo selittää. Kyseessä on vähän eri tavalla määritelty asia kuin "normaali" lämpötila, ja nuo negatiiviset arvot ovat lähinnä mallin tuomia laskennallisia arvoja. (Tuolla oli jonkinlaista selvitystä: http://www.maxwellian.demon.co.uk/art/esa/negkelvin/negkelvin.html) Joo ehkä on parempi pysyä näissä basson tuomissa mysteereissä. Pointti ilmeisesti on että on mahdollista mitata alle absoluuttisen nollapisteen olevia lämpötiloja jos lähestytään asiaa hieman eri teorioiden pohjalta. Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja! |
Mare552 26.01.2008 20:10:20 | |
---|
Kannattaa myös huomioida, että basso soi oktaavin alempaa kuin kirjoitettu nuotti hirveän apuviivamäärän välttämiseksi. Eli jos soittaa jotain piano- tai toivelaulukirjanuottia, tai muuta ei-bassolle kirjoitettua nuottia, niin ensimmäiseltä ala-apuviivalta (f-avaimella) pääsee bassolla vielä rutkasti alemmaksi. Tämän kommentointi: Tämä oli tämän threadin paras neuvo. Toinen juttu on, että bassolla ei lopu sävelala kesken, koska sen sävelala on mikä on. Orkesterimusiikissa otetaan aina sovitusta tehdessä huomioon soittimen sävelalat. Jos pitää soittaa nuotteja alle basson sävelalan niin sitten otetaan synat tai vastaavat käyttöön. Oma kommenttini: Tuosta käsitän vain että bassolla pitäisi soittaa oktaavia ylempää, silloin taitaa taas loppua asteikko yläpäästä kesken? Ja kuten aiemmin mainitsin, myös mieääni laulaa oktaavia alempaa kuin diskanttiasteikko, eli miehen ala- E sama on kuin basson alin kieli vapaana. Kun en ole bassoklaaveihin juuri kiinnittänyt huomiota niin olikohan eka käteen sattunut juuri sellainen biisi että meni alle tuliterän bassoni sävelalan. Mitä nyt olen muutamia selaillut, alin nuotti on ollut juuri tuo basson ala- E. Logiikkani mukaan basson sävelala on sellainen että sillä pystyy valtaosan kappaleista säestämään, koskaan en ole huomannut että basisti vaihtaa kesken biisin synaan, enkä itsekään meinaa ainakaan vielä huomenna siihen alkaa. Huomatkaa: Edelliseen kappaleeseen oli kätkettynä basistivitsi. Siis oletan että basson ("litratilavuus" = sävelala) on muotoutunut bassosäestykseen normaalioloissa riittäväksi. Tuntui vaan hassulta kun eka käteen sattunut nuotti meni alle soittimeni sävelasteikon. Mietintämyssyyn vaan tuokin muiden joukkoon. Ai tähänks riville? |
Rocco_Longfella 26.01.2008 21:06:03 | |
---|
Eikös hertsi ole värähtelyjä sekunnissa? Joten eikö silloin 0Hz ole hiljaisuutta? Näin välikommenttina. Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa. |
mr.bungle 26.01.2008 21:19:28 | |
---|
Sama pätee nollaan hertsiin: nollan hertsin taajuinen "signaali" tuottaisi aaltoliikkeen, jonka aallonpituus on ääretön. Not very likely. Eiks tää sähkömaailmassa olis sama kuin DC offset? bassolla hanuriin |