Aihe: Barrë otteiden niksit? | |
---|
|
Eli jos joku tietää niksejä / vinkkejä / helpotuksia barrë otteisiin niin kertoisitko sen? Vai onko ainoa tapa vain harjoitella niin kauan että sormen läskit on muotoutunut kielten mukaan ja painaa niitä aina? |
thescientist 18.01.2008 20:25:11 (muokattu 18.01.2008 20:26:04) | |
|
Vai onko ainoa tapa vain harjoitella niin kauan että sormen läskit on muotoutunut kielten mukaan ja painaa niitä aina? On se. Virhe! Ihan liian lyhyt kirjoitus "This blind date might take you to places unknown and it will be new and scary and vital"
Kuunneltua |
|
Voisit kokeilla vaihtaa ohuempiin kieliin ja madaltaa kieliä niin lähelle otelautaa, kuin mahdollista. Kannattaa myös kokeilla aluks soittaa barret pelkästään käyttäen kolmea ylintä kieltä (niin että etusormes pitää sen barren vain niillä kolmella kielellä). Sit kun se sujuu niin neljää ylintä jne... Kyl ne sormet siihen tottuu, kun vaan tarpeeks kauan jaksaa harjoitella. "You just get on and be yourself, that's like your secret weapon. It works!" - Tommy Emmanuel |
kamikazee 18.01.2008 20:46:36 (muokattu 18.01.2008 20:47:51) | |
|
No kyllä ne siinä 5 sekunnin pitämisen jälkeen painautuu, mutta pulmina on se, että miten saan vaihdettua nopeasti toiseen, kun sitten sormet pitää odottaa 5 sekunttia taas? EDIT. Tarkoititko että madaltaisin silleen että pitäisin 1 välissä sitä etusormea? |
peteihis 18.01.2008 23:51:58 (muokattu 18.01.2008 23:52:49) | |
|
Eli j...a painaa niitä aina? Ihan turhaa hommaa yrittää saada kuuden kielen barét aina soimaan. Opettele se soiva 6-kielen ote vaan niihin biiseihin, missä niitä oikeesti käytät. Baréiden palasia on mm. hirmu hauska käyttää niihin lisä-ääniin , mitä aina piiseissä on (kun ei muuten tiedä, niin otta soinnun baréna jostain korkeelta ja miettii, mitkä äänet siitä oli niitä tarpeellisia) |
|
Eli jos joku tietää niksejä / vinkkejä / helpotuksia barrë otteisiin niin kertoisitko sen? Vai onko ainoa tapa vain harjoitella niin kauan että sormen läskit on muotoutunut kielten mukaan ja painaa niitä aina? Yks tapa on kans, et ei käytä niitä =) Heh. Tietty siis vähän, mut ota semmosia piisejä soitettavaks, joista löytyy yks ainoa barresointu (esim Hm tai F). Avosointujen lomassa yhen barren ottaminen säästää sormia verrattuna fulltimebarreiluun, mut silti nopeus ja tatsi kehittyy (eli ei väsy niin paljoa sormet). Ei siinä tosiaan oikeen oikotietä oo, eli pikkuhiljaa vaa =) Let's do some living after we die... |
|
Jos etusormi on kieroa mallia, niin otelaudassa saisi olla pieni radius. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 |
|
Kandee myös muistaa ettei niitä kaikkia kieliä tarvitse sormi suorana painaa, usein se bassoääni ja pari ylintä kieltä riittää mainiosti. |
|
Yks tapa on kans, et ei käytä niitä =) Tai sitten harjottelee sellasia biisejä missä on pelkkiä barreja. Onhan aluksi barrelta toiselle vaihtaminen paljon helpompaa kuin avosoinnulta barrelle, kun on se ote jo valmiina. Harjotellessa kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen, että olkapää on rentona, ja ranteen asento ja peukalon paikka kannattaa tarkastaa (niitä kieliä on vaikeempi painaa jos peukalo työntyy liian pitkälle). Eiköhän netistä löydy hyviä oppaita tohon. Osa kitaristeista tykkää soittaa barrejen sijaan sointukäännöksiä, esim. F-duurin x3321x. |
Ukko 19.01.2008 13:15:19 | |
|
Ihan turhaa hommaa yrittää saada kuuden kielen barét aina soimaan. Opettele se soiva 6-kielen ote vaan niihin biiseihin, missä niitä oikeesti käytät. Mitäs turhaa se nyt muka on. Ei vaadi muuta kuin treeniä ja treeniä. |
AH3 19.01.2008 15:33:02 | |
|
Kannatan lämpimästi barreiden opiskelua.Tässäkin se sisukkuus ja jääräpäisyys auttaa.Voisit kokeilla aluksi otteita 5 ja 7 nauhoilta, on meinaan helpompaa ja muista hyödyntää lyhyet lepohetket, kun vaihdat otetta. Ei kiitos...minulla on jo pingviini. |
|
Kannattaa myös ihan vaan treenata kyynärvarren lihaksia( tai mikä niitten nimi nyt onkaan jotka on kyynärpään ja ranteen välissä).. mulla ainakin helpottu barrejen soittaminen kun treenasin niitä lihaksia ja tuntu myös ett soittamisesta tuli muutenkin puhtaampaa ja helpompaa.. eikä käsikään tuu kipeeksi enää vaikka soittais kauankin |
|
Miten ihmeessä niitä vahvistetaan? |
|
Jos kitarassa ei ole epätavallisen huono action, eli kielet on satulasta ja tallasta liian korkealla + kaula liian kovera, niin voiman puutteesta harvoin johtuu se, että barre ei onnistu. Kyse on enemmän käden pikkulihaksista joiden kardinaatio ei aivojen ja soittamisen kannalta ole parhaassa mahdollisessa terässä. Kestävyys voi joutua aluksi koetukselle, mutta lyhyen (=yhden biisin verran) voimaa varmaan keskimäärin löytyy kaikilta. Se vaan ei aluksi mene, se käsky aivoista sormiin kuten pidempään soittaneena. Sormien asento on barressa sellainen ettei sitä tarvitse oikein muussa kuin kitaransoitossa, joten arkielämässä sellaista käskytystä ei ole voinut mitenkään saada. |
Scuttle 21.01.2008 10:26:21 (muokattu 21.01.2008 10:27:08) | |
|
Eli jos joku tietää niksejä / vinkkejä / helpotuksia barrë otteisiin niin kertoisitko sen? Olkapää rentona, kyynärpää alhaalla lähellä kylkeä. Purista ensin keskisormella, nimettömällä ja pikkurillillä, sitten vasta etusormen barree-otteella. Peukalo on kaulalla suunnilleen keskisormea vastapäätä ja etusormea kannattaa puristaessa myös kiertää vähän vastapäivään. Tarvittava voima tuohon kiertoon tulee käsivarresta samalla tavalla kuin venytyksissä. Turha yrittää pelkällä sormella. Tai näin ainakin minä olen tuon oppinut. Ovatkos muut täällä samaa mieltä? |
|
Tai näin ainakin minä olen tuon oppinut. Ovatkos muut täällä samaa mieltä? Enpä ole ikinä edes ajatellut asiaa, mut noinhan se just menee. |
|
Jos kitarassa ei ole epätavallisen huono action, eli kielet on satulasta ja tallasta liian korkealla + kaula liian kovera, niin voiman puutteesta harvoin johtuu se, että barre ei onnistu. Kyse on enemmän käden pikkulihaksista joiden kardinaatio ei aivojen ja soittamisen kannalta ole parhaassa mahdollisessa terässä. Kestävyys voi joutua aluksi koetukselle, mutta lyhyen (=yhden biisin verran) voimaa varmaan keskimäärin löytyy kaikilta. Se vaan ei aluksi mene, se käsky aivoista sormiin kuten pidempään soittaneena. Sormien asento on barressa sellainen ettei sitä tarvitse oikein muussa kuin kitaransoitossa, joten arkielämässä sellaista käskytystä ei ole voinut mitenkään saada. Tästä olen kyllä aika vahvasti erimieltä ihan omankokemuksen puolesta. Soittelin oikeestaan viime syksyyn asti pelkillä 10. sarjan kielillä koska ne oli kevyitä soittaa enkä tajunnut että saundiinkin sillä paksuudella on vaikutusta. Nyt kun sitten ostin kunnon kitaran olen pikkuhiljaa yrittänyt totuttautua 12. sarjan kieliin. Ongelmana on ollut justiinsa se että barreja ei meinaa jaksaa ottaa eikä pitää. Koska koordinaatiota muuten niihin on niin voidaan varmaan sanoa että vika on voiman puutteessa. Nyt vasta parin kuukauden päivittäisellä reenaamisella alkaa pikku hiljaa luonnistua vaikka soitto nyt muuten saattaa olla epätarkkaa. Että voimaa ja koordinaatiota tarvitaan molempia. "I saw it writen saw it say, Pink Moon is on it's way. None of you will stand so tall, Pink Moon gonna get you all." |
|
Että voimaa ja koordinaatiota tarvitaan molempia. Tottakai, mutta usein jos ei ole koordinaatiota sen puute yritetään luonnostaan korvata voimalla. Sama homma monessa urheiluasiassa, kun osaa ei tarvitse voimaakaan niin paljon. |
AH3 22.01.2008 15:14:11 | |
|
Tästä olen kyllä aika vahvasti erimieltä ihan omankokemuksen puolesta. Soittelin oikeestaan viime syksyyn asti pelkillä 10. sarjan kielillä koska ne oli kevyitä soittaa enkä tajunnut että saundiinkin sillä paksuudella on vaikutusta. Nyt kun sitten ostin kunnon kitaran olen pikkuhiljaa yrittänyt totuttautua 12. sarjan kieliin. Ongelmana on ollut justiinsa se että barreja ei meinaa jaksaa ottaa eikä pitää. Koska koordinaatiota muuten niihin on niin voidaan varmaan sanoa että vika on voiman puutteessa. Nyt vasta parin kuukauden päivittäisellä reenaamisella alkaa pikku hiljaa luonnistua vaikka soitto nyt muuten saattaa olla epätarkkaa. Että voimaa ja koordinaatiota tarvitaan molempia. Totta turiset. Itse olen käyttänyt vuoisia 0.10 kieli sarjaa ja olen edelleen siihen tyytyväinen. Tein välillä syrjähypyn 0.12 sarjaan ja palasin takaisin. Mielestäni saundi ero ei ole riittävä syy vaihtaa paksumpaan sarjaan. Mutta jokainen tyylillään... Ei kiitos...minulla on jo pingviini. |
|
Yleensä kun vaihdetaan .10-sarjasta paksumpaan, täytyy, ja kannattaa myös kaularautaa säätää. Kun on paksummat kielet, ne värähtelevät vähemmän, jonka takia niitä voidaan tuoda lähemmäksi otelautaa. Samalla kun kielet laskevat lähemmäksi, myös niiden soitettavuus paranee, eikä barreihinkaan tarvita voimaa niin kovasti. Tuossa Ibanez EW20-lirpakkeessa jo tokasinkin omat kokemukset, vaihdoin .10-setistä .11-Elixirin nanowebiin, aluksi olivat raskaammat, kunnes tajusin, että talla on liian matalalla, jotta voi kieliä tiputtaa tarpeeksi - tallaan pieni korokepala, joka kitaran mukana tuli, jonka jälkeen kielet vireeseen ja kaularautaa kireämmälle --> kielet laski, ja soitettavuus lähes sama kuin .10-setillä, mutta saundi paljon kirkkaampi ja alapäästäkin tukevampi. Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|