Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Barrë otteiden niksit?
1 2 3 4
kamikazee
18.01.2008 19:57:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli jos joku tietää niksejä / vinkkejä / helpotuksia barrë otteisiin niin kertoisitko sen?
 
Vai onko ainoa tapa vain harjoitella niin kauan että sormen läskit on muotoutunut kielten mukaan ja painaa niitä aina?
 
thescientist
18.01.2008 20:25:11 (muokattu 18.01.2008 20:26:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vai onko ainoa tapa vain harjoitella niin kauan että sormen läskit on muotoutunut kielten mukaan ja painaa niitä aina?
 
On se.
 
Virhe! Ihan liian lyhyt kirjoitus
 
"This blind date might take you to places unknown and it will be new and scary and vital" Kuunneltua
mullet3000
18.01.2008 20:38:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisit kokeilla vaihtaa ohuempiin kieliin ja madaltaa kieliä niin lähelle otelautaa, kuin mahdollista. Kannattaa myös kokeilla aluks soittaa barret pelkästään käyttäen kolmea ylintä kieltä (niin että etusormes pitää sen barren vain niillä kolmella kielellä). Sit kun se sujuu niin neljää ylintä jne...
 
Kyl ne sormet siihen tottuu, kun vaan tarpeeks kauan jaksaa harjoitella.
 
"You just get on and be yourself, that's like your secret weapon. It works!" - Tommy Emmanuel
kamikazee
18.01.2008 20:46:36 (muokattu 18.01.2008 20:47:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No kyllä ne siinä 5 sekunnin pitämisen jälkeen painautuu, mutta pulmina on se, että miten saan vaihdettua nopeasti toiseen, kun sitten sormet pitää odottaa 5 sekunttia taas?
 
EDIT. Tarkoititko että madaltaisin silleen että pitäisin 1 välissä sitä etusormea?
 
peteihis
18.01.2008 23:51:58 (muokattu 18.01.2008 23:52:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli j...a painaa niitä aina?
 
Ihan turhaa hommaa yrittää saada kuuden kielen barét aina soimaan. Opettele se soiva 6-kielen ote vaan niihin biiseihin, missä niitä oikeesti käytät.
 
Baréiden palasia on mm. hirmu hauska käyttää niihin lisä-ääniin , mitä aina piiseissä on (kun ei muuten tiedä, niin otta soinnun baréna jostain korkeelta ja miettii, mitkä äänet siitä oli niitä tarpeellisia)
 
IJarro
19.01.2008 00:12:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli jos joku tietää niksejä / vinkkejä / helpotuksia barrë otteisiin niin kertoisitko sen?
 
Vai onko ainoa tapa vain harjoitella niin kauan että sormen läskit on muotoutunut kielten mukaan ja painaa niitä aina?

 
Yks tapa on kans, et ei käytä niitä =)
Heh. Tietty siis vähän, mut ota semmosia piisejä soitettavaks, joista löytyy yks ainoa barresointu (esim Hm tai F). Avosointujen lomassa yhen barren ottaminen säästää sormia verrattuna fulltimebarreiluun, mut silti nopeus ja tatsi kehittyy (eli ei väsy niin paljoa sormet).
 
Ei siinä tosiaan oikeen oikotietä oo, eli pikkuhiljaa vaa =)
 
Let's do some living after we die...
Puavali
19.01.2008 01:11:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos etusormi on kieroa mallia, niin otelaudassa saisi olla pieni radius.
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Roberto
19.01.2008 10:50:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kandee myös muistaa ettei niitä kaikkia kieliä tarvitse sormi suorana painaa, usein se bassoääni ja pari ylintä kieltä riittää mainiosti.
 
cocoon
19.01.2008 11:05:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks tapa on kans, et ei käytä niitä =)
 
Tai sitten harjottelee sellasia biisejä missä on pelkkiä barreja. Onhan aluksi barrelta toiselle vaihtaminen paljon helpompaa kuin avosoinnulta barrelle, kun on se ote jo valmiina.
 
Harjotellessa kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen, että olkapää on rentona, ja ranteen asento ja peukalon paikka kannattaa tarkastaa (niitä kieliä on vaikeempi painaa jos peukalo työntyy liian pitkälle). Eiköhän netistä löydy hyviä oppaita tohon.
 
Osa kitaristeista tykkää soittaa barrejen sijaan sointukäännöksiä, esim. F-duurin x3321x.
 
Ukko
19.01.2008 13:15:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan turhaa hommaa yrittää saada kuuden kielen barét aina soimaan. Opettele se soiva 6-kielen ote vaan niihin biiseihin, missä niitä oikeesti käytät.
 
Mitäs turhaa se nyt muka on. Ei vaadi muuta kuin treeniä ja treeniä.
 
AH3
19.01.2008 15:33:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannatan lämpimästi barreiden opiskelua.Tässäkin se sisukkuus ja jääräpäisyys auttaa.Voisit kokeilla aluksi otteita 5 ja 7 nauhoilta, on meinaan helpompaa ja muista hyödyntää lyhyet lepohetket, kun vaihdat otetta.
 
Ei kiitos...minulla on jo pingviini.
acoustig
19.01.2008 16:53:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa myös ihan vaan treenata kyynärvarren lihaksia( tai mikä niitten nimi nyt onkaan jotka on kyynärpään ja ranteen välissä).. mulla ainakin helpottu barrejen soittaminen kun treenasin niitä lihaksia ja tuntu myös ett soittamisesta tuli muutenkin puhtaampaa ja helpompaa.. eikä käsikään tuu kipeeksi enää vaikka soittais kauankin
 
kamikazee
19.01.2008 16:55:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten ihmeessä niitä vahvistetaan?
 
flattopguitar
19.01.2008 20:46:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kitarassa ei ole epätavallisen huono action, eli kielet on satulasta ja tallasta liian korkealla + kaula liian kovera, niin voiman puutteesta harvoin johtuu se, että barre ei onnistu. Kyse on enemmän käden pikkulihaksista joiden kardinaatio ei aivojen ja soittamisen kannalta ole parhaassa mahdollisessa terässä. Kestävyys voi joutua aluksi koetukselle, mutta lyhyen (=yhden biisin verran) voimaa varmaan keskimäärin löytyy kaikilta. Se vaan ei aluksi mene, se käsky aivoista sormiin kuten pidempään soittaneena. Sormien asento on barressa sellainen ettei sitä tarvitse oikein muussa kuin kitaransoitossa, joten arkielämässä sellaista käskytystä ei ole voinut mitenkään saada.
 
Scuttle
21.01.2008 10:26:21 (muokattu 21.01.2008 10:27:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli jos joku tietää niksejä / vinkkejä / helpotuksia barrë otteisiin niin kertoisitko sen?
 
Olkapää rentona, kyynärpää alhaalla lähellä kylkeä. Purista ensin keskisormella, nimettömällä ja pikkurillillä, sitten vasta etusormen barree-otteella. Peukalo on kaulalla suunnilleen keskisormea vastapäätä ja etusormea kannattaa puristaessa myös kiertää vähän vastapäivään. Tarvittava voima tuohon kiertoon tulee käsivarresta samalla tavalla kuin venytyksissä. Turha yrittää pelkällä sormella.
 
Tai näin ainakin minä olen tuon oppinut. Ovatkos muut täällä samaa mieltä?
 
Roberto
21.01.2008 11:36:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai näin ainakin minä olen tuon oppinut. Ovatkos muut täällä samaa mieltä?
 
Enpä ole ikinä edes ajatellut asiaa, mut noinhan se just menee.
 
Susiääni
21.01.2008 23:28:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kitarassa ei ole epätavallisen huono action, eli kielet on satulasta ja tallasta liian korkealla + kaula liian kovera, niin voiman puutteesta harvoin johtuu se, että barre ei onnistu. Kyse on enemmän käden pikkulihaksista joiden kardinaatio ei aivojen ja soittamisen kannalta ole parhaassa mahdollisessa terässä. Kestävyys voi joutua aluksi koetukselle, mutta lyhyen (=yhden biisin verran) voimaa varmaan keskimäärin löytyy kaikilta. Se vaan ei aluksi mene, se käsky aivoista sormiin kuten pidempään soittaneena. Sormien asento on barressa sellainen ettei sitä tarvitse oikein muussa kuin kitaransoitossa, joten arkielämässä sellaista käskytystä ei ole voinut mitenkään saada.
 
Tästä olen kyllä aika vahvasti erimieltä ihan omankokemuksen puolesta. Soittelin oikeestaan viime syksyyn asti pelkillä 10. sarjan kielillä koska ne oli kevyitä soittaa enkä tajunnut että saundiinkin sillä paksuudella on vaikutusta. Nyt kun sitten ostin kunnon kitaran olen pikkuhiljaa yrittänyt totuttautua 12. sarjan kieliin. Ongelmana on ollut justiinsa se että barreja ei meinaa jaksaa ottaa eikä pitää. Koska koordinaatiota muuten niihin on niin voidaan varmaan sanoa että vika on voiman puutteessa. Nyt vasta parin kuukauden päivittäisellä reenaamisella alkaa pikku hiljaa luonnistua vaikka soitto nyt muuten saattaa olla epätarkkaa.
 
Että voimaa ja koordinaatiota tarvitaan molempia.
 
"I saw it writen saw it say, Pink Moon is on it's way. None of you will stand so tall, Pink Moon gonna get you all."
Roberto
22.01.2008 10:18:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Että voimaa ja koordinaatiota tarvitaan molempia.
 
Tottakai, mutta usein jos ei ole koordinaatiota sen puute yritetään luonnostaan korvata voimalla. Sama homma monessa urheiluasiassa, kun osaa ei tarvitse voimaakaan niin paljon.
 
AH3
22.01.2008 15:14:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä olen kyllä aika vahvasti erimieltä ihan omankokemuksen puolesta. Soittelin oikeestaan viime syksyyn asti pelkillä 10. sarjan kielillä koska ne oli kevyitä soittaa enkä tajunnut että saundiinkin sillä paksuudella on vaikutusta. Nyt kun sitten ostin kunnon kitaran olen pikkuhiljaa yrittänyt totuttautua 12. sarjan kieliin. Ongelmana on ollut justiinsa se että barreja ei meinaa jaksaa ottaa eikä pitää. Koska koordinaatiota muuten niihin on niin voidaan varmaan sanoa että vika on voiman puutteessa. Nyt vasta parin kuukauden päivittäisellä reenaamisella alkaa pikku hiljaa luonnistua vaikka soitto nyt muuten saattaa olla epätarkkaa.
 
Että voimaa ja koordinaatiota tarvitaan molempia.

 
Totta turiset. Itse olen käyttänyt vuoisia 0.10 kieli sarjaa ja olen edelleen siihen tyytyväinen. Tein välillä syrjähypyn 0.12 sarjaan ja palasin takaisin. Mielestäni saundi ero ei ole riittävä syy vaihtaa paksumpaan sarjaan. Mutta jokainen tyylillään...
 
Ei kiitos...minulla on jo pingviini.
kenzy
22.01.2008 15:48:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä kun vaihdetaan .10-sarjasta paksumpaan, täytyy, ja kannattaa myös kaularautaa säätää. Kun on paksummat kielet, ne värähtelevät vähemmän, jonka takia niitä voidaan tuoda lähemmäksi otelautaa. Samalla kun kielet laskevat lähemmäksi, myös niiden soitettavuus paranee, eikä barreihinkaan tarvita voimaa niin kovasti. Tuossa Ibanez EW20-lirpakkeessa jo tokasinkin omat kokemukset, vaihdoin .10-setistä .11-Elixirin nanowebiin, aluksi olivat raskaammat, kunnes tajusin, että talla on liian matalalla, jotta voi kieliä tiputtaa tarpeeksi - tallaan pieni korokepala, joka kitaran mukana tuli, jonka jälkeen kielet vireeseen ja kaularautaa kireämmälle --> kielet laski, ja soitettavuus lähes sama kuin .10-setillä, mutta saundi paljon kirkkaampi ja alapäästäkin tukevampi.
 
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «