Aihe: Midibassoa paremmaksi
1
Thet
10.01.2008 21:14:39
Otsikko on huono, enkä olisi halunnut uutta aihetta aloittaa, mutta haulla ei löytyny ihan sitä mitä halusin tai jos löytyi niin aiheet olivat 3 vuotta vanhoja.

Kysymyksenä siis, että millä ilmaisella konstilla saisin midibasson, joka on värkätty guitar prolla muokattua aidomman kuuloiseksi? FL 7:lla olen kokeillut, mutta se Boobass soi ainakin mun korvaan erittäin oudosti. Jos vaikka on konsti saada tuo kuulostamaan paremmalta niin neuvokaa toki.
En viitteis käyttää bisien pohjalla pelkästään GP:llä värkättyjä bassoja kun ne ei mitään huippulaatua ole.
Johann Onn
10.01.2008 22:27:32 (muokattu 10.01.2008 22:34:53)
Ensin täytyy miettiä, mitä eroa aidossa ja konebassossa ehkä on.

Eka yleensä heittää, toinen välttämättä ei. Eli on siis erittäin epäinhimillinen.

Ekassa on soiton voimakkuudessa on eroja / toisessa se (= velocity) voi olla samaa.

Guitar Pro:ssa (5:ssa) ainakin heiton määrään, saa vaikutettua (= exportaantuu mideihin):

"Track -> Instrument -> Human Playing" (0%... ...100 % / kone... ...täysin rytmitajuton)

Velocityyn toi vaan ei oikein vaikuta. Sen editoiminen käsin, on taas puuduttavaa hommaa. Ainahan soittaa näppiksellä (esimerkiksi Reaperissä), vaikka sitten nuotti kerrallaan. Tai monta kertaa, hitaammassa temmossa, tahti kerrallaan.

Bassoa sinne hoitaamaan "SFZ VSTi", osaa ladata ja soittaa SF2:sia. Ja joku siedettävä basso sf2.

SZF: http://www.kvraudio.com/get/769.html

SF2:sia löytyy vaikka kuinka paljon, kun heittää googleen "SF2" tai "Soundfonts" hakusanat.

Jos basso kuulostaa huonolta, joku mallinnus plugi (esim. "Boogex") FX ketjun perään / säröä mukaan.
Soolokitaristi
10.01.2008 22:36:03
Vanha hyvä konstihan on vetää bassot kitaralla ja muklata efektillä oktaavia alemmaksi. Sopivalla efektoinnilla saa hyvinkin oikean kuuloista tavaraa.
JPQ
11.01.2008 00:40:56

Tässä yksi iso (2Gb) mutta ilmainen ratkaisu jos VSTeet toimii ja konetehoa ja muistia on
eli Yellow toolsin indepence free.
http://www.yellowtools.us/cp21/cms/index.php?id=842
Tästä sample jutusta löytyy ilmaiseksi sampleja mukana minusta mainioita bassoja ja akustisia rumpuja. muutakin mutta nämä on ne tuon setin helmet ja SAA käyttää kaupallisestikin mielestäni.
jPekka
11.01.2008 13:12:33

Näissä "humanize/human playing" -säädöissä on aina se pikku ongelma, että ne kuvittelevat "inhimillisen" soittajan soittavan sattumanvaraisen epätarkasti. Jossain mielessä tuollaista tietysti tapahtuukin - ainakin amatööritasolla - mutta satunnaisuus ei välttämättä saa komppia kuulostamaan yhtään paremmalta, vaan helposti entistäkin huonommalta. Suosittelen sellaisia sekvenssereitä, joissa on "groove quantize" -toiminto - tai tosiaan soittamaan jollakin jekkupelillä basso-osuudet itse.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
Johann Onn
11.01.2008 16:49:59 (muokattu 11.01.2008 16:51:17)
Näissä "humanize/human playing" -säädöissä on aina se pikku ongelma...

..jonka voi korjata editorilla, käsin. Mutta sekin on taas aikaa vievää puuhaa.

Suurin ongelma noissa "humanisoinissa" on se, että yleensä tahdin eka lähtee "1.1.00" kohdasta ja se prosenttuaalinen heitto lasketaan suhteessa siihen. Eli se on joka tahdissa, pahimillaan 1:1 sama.

Itte huomasin, että oli paljon helpompaa, ostaa halpa basso ja soittaa bassot itse.
Thet
14.01.2008 16:50:51
Kiitos kaikille vastauksista, täytyy alkaa kokeilemaan jos joku sopis mulle.

Itte huomasin, että oli paljon helpompaa, ostaa halpa basso ja soittaa bassot itse.

No joo, tämänhän mäkin tekisin jos olis rahaa yhtään sen verran.
Starlia
14.01.2008 17:46:36 (muokattu 14.01.2008 17:47:26)
Mu mielestä tähän tuli aika veikeä "basso". Reasonilla väännetty. Yhtään en ole dynamiikkaan koskenut, vaan velocity on tasainen 100. Ei vaan jaksa.

http://ameba.lpt.fi/~vilkmati/Sontaa/Marras_v2.mp3

E: Eikä muuten ole rummuillekaan jaksettu voimakkuuksien kanssa kikkailla..
-septimisti-
14.01.2008 19:07:37
Otsikko on huono, enkä olisi halunnut uutta aihetta aloittaa, mutta haulla ei löytyny ihan sitä mitä halusin tai jos löytyi niin aiheet olivat 3 vuotta vanhoja.

Kysymyksenä siis, että millä ilmaisella konstilla saisin midibasson, joka on värkätty guitar prolla muokattua aidomman kuuloiseksi? FL 7:lla olen kokeillut, mutta se Boobass soi ainakin mun korvaan erittäin oudosti. Jos vaikka on konsti saada tuo kuulostamaan paremmalta niin neuvokaa toki.
En viitteis käyttää bisien pohjalla pelkästään GP:llä värkättyjä bassoja kun ne ei mitään huippulaatua ole.

Jos sulla on FL7 käytössä (demo?), niin kokeile ihmeessä siinä mukana tulevaa FL Slayer-plugaria. Siellä oli muistaakseni preseteissä joku ihan kivan kuuloinen bassosoundi. Parasta plugarissa on kuitenkin sieltä löytyvä Damp nappi, jolla saa rokkimeininkeihin oikeastaan ihan todella pätevää palm-mute soundia siihen bassoonkin. Tätä Damp -liukua biisin rytmin hengen mukaisesti automatisoimalla saa jo huomattavasti jonkinlaista "inhimillisyyttä" peliin. Tai ainakin kuulostaa paremmalta varmaankin jossain tarkoituksessa. Itse en kyllä basson kanssa ole mistään "groove kvantisoinneista" löytänyt hirveästi hyötyä. On siellä FL:ssa toki nekin. Ctrl + q pianorollissa.

Ihan selkeää parannusta liian tylsästi tykyttävään bassoon saa myös soittelemalla vaikkapa vain pelkät fillit ja muut erikoisemmat kohdat midikiipparilla sisään.

Boobass muuten soundaa parhaalta kun vääntää aika härskisti keskialueen pienemmälle ja basso & treble säätimet kohti kaakkoa.
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)