Aihe: EL95 putket ?
1
Zeni
08.01.2008 15:45:12
Törmäsin tuollaisiin putkiin ja kysymys kuuluukin kuinka harvinaisia nämä ovat ja onko niitä helppo korvata jollain toisella putkityypillä vai tarvitseeko kytkentä suuriakin muutoksia ? Käsittääkseni vahvistimen pääteasteessa noita on.
"No se on sellanen herkkä balladi!!" Allekirjoittaneen kuvaus Kotiteollisuuden "Tuonen joutsen" kappaleesta bänditovereille.
harryk
08.01.2008 15:55:54

Tuo putki on 7-piikkisellä kannalla varustettu ns. miniatyyripääteputki, joka ei ole suoraan vaihtokelpoinen noval-kantaisen putken kanssa kuten esim. EL84. 2xEL95 antaa n. 7-8 W päätetehoa kun 2xEL84 putkista voidaan puristaa jopa 20 W tehoa. Olen itse aloittamassa yhtä vahvariprojektia noilla putkilla. Ne ovat saundiltaan kuulemma EL84:n kaltaisia mutta en ole vielä itse niitä omin korvin kuullut. Itse olen ajatellut tuupata niille n. 250-300 V anodijännitettä. Oma projekti alkanee tässä lähiaikoina.
Zeni
08.01.2008 16:52:29 (muokattu 08.01.2008 16:55:49)
Eli olet varmaan katsastanut saako nuita Suomesta vai meneekö ulkomaan tilaukseksi joka kerta ?

Sain kirjoituksestasi käsityksen, että EL95 konvertoiminen esim. EL84:ksi ei ole ihan pieni homma vaan vaatii suurempia muutoksia kytkentään ?

EDIT: Selvennän itseäni eli en siis olettanutkaan että tuon EL95:n kantaan voisi suoraan iskeä toisen putken vaan miten suuria muutostöitä vaatisi EL95:n vaihtaminen esim. El84:ään ? Kannat nyt ainakin menevät vaihtoon ? Varmasti riippuu käytetystä kytkennästäkin, josta minulla ei toistaiseksi ole hajua. Mutta vanha Single-End vahvistin on kyseessä jos siitä on jotain apua.
"No se on sellanen herkkä balladi!!" Allekirjoittaneen kuvaus Kotiteollisuuden "Tuonen joutsen" kappaleesta bänditovereille.
Heikki
08.01.2008 17:41:13

Eli olet varmaan katsastanut saako nuita Suomesta vai meneekö ulkomaan tilaukseksi joka kerta ?

Sain kirjoituksestasi käsityksen, että EL95 konvertoiminen esim. EL84:ksi ei ole ihan pieni homma vaan vaatii suurempia muutoksia kytkentään ?

EDIT: Selvennän itseäni eli en siis olettanutkaan että tuon EL95:n kantaan voisi suoraan iskeä toisen putken vaan miten suuria muutostöitä vaatisi EL95:n vaihtaminen esim. El84:ään ? Kannat nyt ainakin menevät vaihtoon ? Varmasti riippuu käytetystä kytkennästäkin, josta minulla ei toistaiseksi ole hajua. Mutta vanha Single-End vahvistin on kyseessä jos siitä on jotain apua.

Pitäisi tietää mikä vahvistin on kyseessä ja ennen kaikkea muuntajien speksit, koska esim. EL84 vie huomattavasti enemmän hehkuvirtaaa kuin EL95.

Uraltonelta kannattaa kysyä noita EL95 putkia, sillä ainakin tuossa Uraltonen NOS-putki listassa näyttäisi muutama EL95 olevan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)