Aihe: EL95 putket ?
1
Zeni
08.01.2008 15:45:12
Törmäsin tuollaisiin putkiin ja kysymys kuuluukin kuinka harvinaisia nämä ovat ja onko niitä helppo korvata jollain toisella putkityypillä vai tarvitseeko kytkentä suuriakin muutoksia ? Käsittääkseni vahvistimen pääteasteessa noita on.
"No se on sellanen herkkä balladi!!" Allekirjoittaneen kuvaus Kotiteollisuuden "Tuonen joutsen" kappaleesta bänditovereille.
harryk
08.01.2008 15:55:54

Tuo putki on 7-piikkisellä kannalla varustettu ns. miniatyyripääteputki, joka ei ole suoraan vaihtokelpoinen noval-kantaisen putken kanssa kuten esim. EL84. 2xEL95 antaa n. 7-8 W päätetehoa kun 2xEL84 putkista voidaan puristaa jopa 20 W tehoa. Olen itse aloittamassa yhtä vahvariprojektia noilla putkilla. Ne ovat saundiltaan kuulemma EL84:n kaltaisia mutta en ole vielä itse niitä omin korvin kuullut. Itse olen ajatellut tuupata niille n. 250-300 V anodijännitettä. Oma projekti alkanee tässä lähiaikoina.
Zeni
08.01.2008 16:52:29 (muokattu 08.01.2008 16:55:49)
Eli olet varmaan katsastanut saako nuita Suomesta vai meneekö ulkomaan tilaukseksi joka kerta ?

Sain kirjoituksestasi käsityksen, että EL95 konvertoiminen esim. EL84:ksi ei ole ihan pieni homma vaan vaatii suurempia muutoksia kytkentään ?

EDIT: Selvennän itseäni eli en siis olettanutkaan että tuon EL95:n kantaan voisi suoraan iskeä toisen putken vaan miten suuria muutostöitä vaatisi EL95:n vaihtaminen esim. El84:ään ? Kannat nyt ainakin menevät vaihtoon ? Varmasti riippuu käytetystä kytkennästäkin, josta minulla ei toistaiseksi ole hajua. Mutta vanha Single-End vahvistin on kyseessä jos siitä on jotain apua.
"No se on sellanen herkkä balladi!!" Allekirjoittaneen kuvaus Kotiteollisuuden "Tuonen joutsen" kappaleesta bänditovereille.
pjl
09.01.2008 08:28:28

Uraltonelta joskus kyselin kun tuosta putkesta innostuin ja ainakin silloin niitä oli saatavilla.

Tuo EL95 on varsin luppaava putki kaikenlaiseen pikkuhärveliin. Ja sitten kun laittaa vaikka 4 tai 6 per puoli niin saa jo vähän tehoakin ;)

Pekka
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)