Aihe: Kiilaus/sleebaus
1 2 3 4 5 6 7 8 9
sirdickyj
04.01.2008 11:18:53
Tavallisesti rumpali vetää kuitenkin muuta bändiä mukanaan omaan suuntaansa riippuen muiden soittajien rytmisestä vahvuudesta ja pokasta.

Tavallisesti, juu. Mutta jospa sen rumpalin soitto on huonosti synkassa itsensä kanssa, eli eli oisko se sitten että fraseeraus on huonoa, tai komppi ei kulje jne?

Eikö kukaan ole törmännyt siihen, että komppi ei kulje, vaikka biisi ei hidastu? Silloinhan joku siellä sleebaa, mutta silti sen "jonkun" iskoujen tai purkauksien, tai whatever, suhde toisiinsa on ei-toivottava.
Ei kerta homoa tee!
wavelength
04.01.2008 11:21:58

Eikö kukaan ole törmännyt siihen, että komppi ei kulje, vaikka biisi ei hidastu? Silloinhan joku siellä sleebaa, mutta silti sen "jonkun" iskoujen tai purkauksien, tai whatever, suhde toisiinsa on ei-toivottava.

Jo vain. Joskus tulee rivakammissa ralleissa soitettua liian laiskasti, jolloin komppi ei tosiaankaan kulje.
En tiedä mistä puhun.
sirdickyj
04.01.2008 11:23:35
Jo vain. Joskus tulee rivakammissa ralleissa soitettua liian laiskasti, jolloin komppi ei tosiaankaan kulje.

Mutta silti ei tempo hidastu? No mitäs se on tuo, onko se sleebaamista? Mun mielestä on.
Ei kerta homoa tee!
hollmi-5
04.01.2008 11:27:58
Eikö kukaan ole törmännyt siihen, että komppi ei kulje, vaikka biisi ei hidastu? Silloinhan joku siellä sleebaa, mutta silti sen "jonkun" iskoujen tai purkauksien, tai whatever, suhde toisiinsa on ei-toivottava. Komppi ei kulje, jos iskujen paikat itse kompin sisällä muuttuvat tai eivät ole aivan synkassa keskenään tai aika-arvoiltaan oikeassa paikassa (huono ilmaus, keksikää sopiva...). Esimerkiksi haitsun isku ei osu aivan timeen, vaan hakee paikkaa bassorummun iskun edellä. Komppi ikään kuin hajoaa, vaikka kaikki tarpeelliset nuotit soitetaan.
Soundit, piuhat ja kajarit.
jazzmies
04.01.2008 11:29:11
Mutta silti ei tempo hidastu? No mitäs se on tuo, onko se sleebaamista? Mun mielestä on.

Minulle se on liian taakse soittamista!
Maukasta makkaraa - Raikasta vettä - Kirkasta kalakeittoa
sirdickyj
04.01.2008 11:29:49
Komppi ei kulje, jos iskujen paikat itse kompin sisällä muuttuvat tai eivät ole aivan synkassa keskenään tai aika-arvoiltaan oikeassa paikassa (huono ilmaus, keksikää sopiva...). Esimerkiksi haitsun isku ei osu aivan timeen, vaan hakee paikkaa bassorummun iskun edellä. Komppi ikään kuin hajoaa, vaikka kaikki tarpeelliset nuotit soitetaan.

No mitä sillointapahtuu? Hidastuuko biisi tai nopeutuuko? Vai onko tuloksena n.s. sleebaava komppi? Tai kiilaava?
Ei kerta homoa tee!
sirdickyj
04.01.2008 11:30:48
Minulle se on liian taakse soittamista!

No niinpä, tää on sitten että oliko Kannelmäessä neppiskisoissa eri säännöt kuin Pukinmäessä.
Ei kerta homoa tee!
hollmi-5
04.01.2008 11:41:28
No mitä sillointapahtuu? Hidastuuko biisi tai nopeutuuko? Vai onko tuloksena n.s. sleebaava komppi? Tai kiilaava?
Se voi olla periaatteessa timessa, jos ykkönen napsahataa metronomin kanssa samaan kohtaan. Komppi ei vain toimi. Yleensä tällainen komppaaja sleebaa tai sen time horjuu välillä kiilaten ja välillä sleebaten.
Soundit, piuhat ja kajarit.
sirdickyj
04.01.2008 12:02:52
Se voi olla periaatteessa timessa, jos ykkönen napsahataa metronomin kanssa samaan kohtaan. Komppi ei vain toimi. Yleensä tällainen komppaaja sleebaa tai sen time horjuu välillä kiilaten ja välillä sleebaten.

Näin minäkin sen ajattelen, mutta taitaa olla niin, että jokaisella on oma tapansa ilmaista tämä ilmiö sanoin.
Ei kerta homoa tee!
Kailis
04.01.2008 12:05:12

Olen soitellut vuosikausia kitaristin kanssa, joka on jo vuosia ollut ammattimuusikko. Meillä on aina ollut keskenään sama ongelma. Eli vaikka vedetään samassa tempossa, niin helposti kuulostaa siltä että rummut "sleebaa". Tätä lähdin sitten ihan tieteelisesti tutkimaan ja totesin että kitaristi oli kylmästi nokillaan. Eikä siinä mitään jos kyse olisi ska-musiikista tai vastaavasta, mutta tämä oli hmmm...grungahtavaa rockia. Päättelin että kyse oli enemmänkin kitaristin asenteesta; minun biisit, minä liidaan. Eli ei uskalla antaa muiden kantaa vastuuta asioista, tässä tapauksessa temposta. Tämä kostautuu äkkiä hitaammissa 80-100 bpm biiseissä. Led Zeppelin osasi kyllä tämän taidon hienosti;
http://www.youtube.com/watch?v=89yw7wqoaio
tuossakin Page on välillä nokillaan (älkää hirttäkö), mutta paikkaa heti seuraavassa tahdissa. Eli kuuntelee rumpalia
Gardiner
04.01.2008 12:37:46

Sen time horjuu välillä kiilaten ja välillä sleebaten.

Luonnehtii meikän komppia ihan kohilleen. :-D
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
markkuliini
04.01.2008 13:01:50

Siis hommako on niin ettei suhteessa klikkiin voi kompata eri tavoin ilman että tempo muuttuu? Wtf.

Tottakai. Kaikkihan sen tekee eri tavalla. Muutenhan kaikessa musiikissa käytettäisiin jo rumpukoneita. "Human factor" rulee edelleen vaikka haastajiakin riittää....
Juupe
04.01.2008 13:33:48
Markkuliini vei aikalailla jalat suustani. Kiilaaminen on sitä että tempo nousee, sleebaaminen sitä että tempo hidastuu. Näitä termejä käytettiin paljon ennen kuin kukaan oli kuullutkaan klikistä. Kun soitetaan klikin kanssa, tempo ei voi tietenkään muuttua (jos klikkiä kuunnellaan). Se, mihin kohtaan iskut tulevat suhteessa klikkiin (tai muihin soittajiin), on ihan eri juttu. Älkää yrittäkö keksiä historiallisille termeille uusia merkityksiä.
Renki
04.01.2008 14:02:59 (muokattu 04.01.2008 14:03:52)

Mulla oli ennen ja vieläkin vähän sellainen paha tapa, että kiilasin aina hieman. Asiasta aina välillä huomauteltiin, nykyään vähemmän. Olen sitten ehkä oppinut jotakin. Soittelen aika paljon koneen kanssa, ehkäpä se on auttanut sitten siihen timessa pysymiseen. Aika vittumainen soittokaveri, mutta oppiipa ainakin soittamaan tasaisesti, ehkä vähän liiankin ;)

Sitten joskus tulee vastaan nämä luonnekysymykset: mulla on tapana soittaa yhtä komppia tai sii oikeastaan artikuloida vähän eri tavalla kuin mitä mun entinen opettaja halusi. Se oli monesti sanomassa siitä, että ei noin vaan näin, mutta en mä sitä pystynyt vaan soittamaan sen tavalla. Se asia harmitti mua kauan, mutta nythän mä tajusin. Se ei vaan osaa savoa!
Clap the barber...
Karlsson
04.01.2008 14:07:44
Voisko kaikki Jämän mielipiteen mukaiset viestit latoa yhteen viestiin, että se saa sitten helposti kopypaskottua sen bassopalstalle esiteltäväks?
"Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner
mats petter
04.01.2008 14:13:48
Jotta pystyy olemaan aavistuksen verran etukenossa tai takakenossa valittuun tempoon nähden, päässä täytyy pitää koko ajan kaksi tempoa eikö niin. Siis se originaali ja sitten se oma. Molempien täytyy koko ajan pysyä horjumattomina ja näiden välisen hienovaraisen suhteen muuttumattomana. Vaatii käsittääkseni joltistakin rytm-tajua.
Renki
04.01.2008 14:27:14 (muokattu 04.01.2008 14:28:28)

^Siis eikös etukenossa kuitenkin tempo ole sama, mutta toinen soitin on vain etukenossa iskuun nähden. Häh?
Clap the barber...
mats petter
04.01.2008 14:39:51
No mutta jos soitin on koko biisin ajan muihin nähden etukenossa, niin eikö se tempo ole hänellä silloin hitusen eri?
Renki
04.01.2008 14:44:27 (muokattu 04.01.2008 14:46:00)

Nyt ollaan taas sillä alueella, että vannomatta paras, mutta mun mielestä soitin on silloin samassa temmossa muiden kanssa, mutta niin kuin esmes infrapisteen edellä. Elikkä vaarässä kohdassa?!

EDIT: Koska jos tempo olisi suurempi, niin soittimen paikka kuviossa eläisi koko ajan eteenpäin.
Clap the barber...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)