Aihe: Nightwish
1 2 3 4 562 63 64 65 66207 208 209 210 211
aivokuolio
30.12.2007 20:05:26
Ei kai ne nyt ihan pikkuklubeja Jenkeissä ole?

No ok, pikkuklubeja jenkkilän mittakaavassa.
VIISIKKO.
Tohtori Tonus
30.12.2007 20:42:37
No ok, pikkuklubeja jenkkilän mittakaavassa.

Ihan vain mielenkiinnosta, mikä on "jenkkilän pikkuklubi"? Joku muutama tuhat katsojaa?
ÄRRR ÄRÄRR GRLLL RÄÄHK RUAAK KRIÄÄK!!
aivokuolio
31.12.2007 01:02:22
Ihan vain mielenkiinnosta, mikä on "jenkkilän pikkuklubi"? Joku muutama tuhat katsojaa?

No voi helevetin helevetti! Klubi ku klubi. Tarkotin vaan että eivät mitään lätkähalleja vielä tuolla täytä.
VIISIKKO.
saastara
31.12.2007 17:04:33
Heh.. Minun on kyllä vaikea ottaa tosissaan mitään ihmiseltä joka kehuu Mars Voltaa ja Toolia nerokkaaksi musiikiksi.. :p Mutta kuitenkin..

Sanotaan nyt alkuun, että en ole Nightwishin suurimpia faneja vaikka silloin tällöin pyörähtääkin levyltä biisi jos muutama raikaamaan.

Ensinnäkin iskee silmään se, että porukka esittää naama vakavana, että sovituksellinen monipuolisuus ja ammattitaitoisuus olisi jollakin muotoa musiikin todellisen arvon mitta.. Analysoimalla musiikin rakenteita ei päästä sen oletettavan laadun arvioinnissa yhtään mihinkään.. Teoreettiset analyysit eivät kerro musiikin subjektiivisesta kokemuksesta yhtään mitään.. Samalla sivuutetaan musiikin kaikki muut aspektit, jotka ainakin minulle ovat tärkeitä: tunnelmat, soundit, äänimaailmat, lyriikat, muistot kappaleisiin liittyen ymv ymv.

Kun ruvetaan perustelemaan tonaalisia ratkaisuja muka-teoreettisella analyysillä ja "omaperäisyyttä" peräänkuuluttavalla kriittisyydellä, ei voida enää puhua musiikista muuna kuin fysiikan ilmiönä, ja vertailla sen osasia matemaattisilla menetelmillä.. Periaatteessa musiikkia itsessään ei tarvittaisi vaan musiikin laatu pystytään katsomaan suoraa nuottipapereista.. Säveltäkään ei koskaan tarvitse soittaa, ennen kuin on jo selvillä onko kappale loistava vai surkea.

Milloin omaperäisyydestä tuli laadun mitta..? Kyllä se omaperäinenkin paska on yhtä paskaa kuin pelkkä paska, vaikka sinne olisi tungettu sekaan vaikka mimmoisia tahtilajikikkailuja ja Maj7-sointuja. Jos kappale ei yksilöä sytytä, that's it, ei sen enempää.. Siinä vaiheessa on turha ruveta selittämään, että "sä et vain tajua tätä kun tää on niin kokeellista". Paskapuhetta minä sanon..

Kyllä minä voin milloin tahansa naama vakavana sanoa, että minusta Gamma Rayn Eagle on helvetisti kovempi kappale kuin Stravinskyn Tulilintu. Se ei tarkoita, että pitäisin Tulilintua jotenkin musiikillisesti vähempiarvoisena teoksena kuin Eaglea, Gamma Rayn kappaleessa nyt vain sattuu olemaan musiikillisesti semmoisia aineksia joita minä arvostan enemmän tässä vaiheessa elämääni..

Moinen "kategorioiden" välillä tapahtuva vertailu on kuitenkin täysin idioottimaista ja hedelmätöntä.. Koko tilanteen absurdiuss tiivistyi hyvin tuossa jokin aika sitten kun kaverin kanssa jotakin Nightwishista "väiteltiin".. Hänen suurin argumenttinsa kun oli, että "'ttu Tuomas Holopainen oo mikään säveltäjä, se on ihan pelle jätkä joka käyttää vaan Am-G-F-G sointukiertoja.. Ottais mallia Magnus Limbergistä". :p

Minusta tuossa ollaan ajauduttu musiikin todellisista arvoista niin kaus kun vaan voi.. En minäkään mene helvetti sanomaan modernin klassisen musiikin säveltäjälle, että "Orkesteri, joojoo, vanha läppä.. Heitä sinne vähän särökitaraa mukaan!" :p Ei musiikillisesta estetiikasta voi väitellä muuta kuin subjektiivisesti, ja subjektiivinen kommentti ei voi olla koskaan mitään muuta kuin mielipide. Siitä voidaan toki vääntää sitten, että onko se mielipide sitten hyvä vai huono, miksi niin ja kenellä on oikeus niin päättää..

Sanotaan nyt ytimekkäästi, että minä en arvosta musikaalista omaperäisyyttä paskan vertaa.. Ja minusta musiikin kritisoiminen siitä, että se ei ole omaperäistä, on yhtä tyhjän kanssa. Omaleimaisuutta arvostankin sitten tosin sitäkin enemmän..

Tulipa turhaa jorinaa.. Ihmisten pitäisi soittaa musiikkia mielummin kuin puhua siitä.
Heikot haluavat järjestystä. Mestarit hallitsevat kaaoksen.
Marquiesce
31.12.2007 17:59:05
Oikeastaan ainoa levy mistä tykkään Nightwishiltä on Wishmaster, muut eivät iske juuri yhtään, etenkään nämä uusimmat.
Go, before it's too late.
825107
01.01.2008 01:47:18 (muokattu 01.01.2008 16:35:22)
Kyllä ite ainakin oon tykänny tosta uudesta levystäkin. Ja enkä tiiä onko se omaperäisyyskään loppujen lopuks niin tärkee asia, jos kerran biisit on hyviä.
RekoS
01.01.2008 15:16:31
Ei alkuunkaan hyvä tämä uusin tuotos. Tylsää tusinatavaraa. Ei varsinaisesti huonoa mutta puuduttavaa eikä jaksa kuunnella.

Mihin nightwish on menossa? Kaikki levyt tähän mennessä ovat olleet suhtkoht hyviä, vaikka niiltäkin on pari latteaa biisiä löytynyt. Mutta että tämä uusin...
joukov
02.01.2008 01:07:07 (muokattu 02.01.2008 02:35:43)
Nightwish, Helsingin jäähalli 1.1.2008.

Lämppäri Indica oli järkyttävän huono, eikä edes Nasty Suiciden näköinen lainakitaristi pystynyt pelastamaan esitystä. Kuin olisi katsonut Krisse Showta, teki mieli jo ampua reikä päähän. Kate Bushiakin vetivät, samaa laulajilla oli punaiset hiukset ei muuta.
Täysin väärä valinta lämmittelijäksi ja kuulemma Tuomas on pyytänyt anteeksi outoa musiikkimakuaan. Ilmeisesti oli vaikuttanut valintaan. Jengin naamasta näki pettymyksen ja säälistä taputtivat biisien jälkeen. 1/10

Onneksi Nightwish oli täysin arvosteluasteikon toisesta ääripäästä. Vaikken megafani olekaan niin kyllä show vakuutti. Anette lauloi loistavasti eikä tullut ikävä sitä diivailevaa jäykkää noita-akkaa. Soitto raikasi ja taustanauhat pauhasivat synkassa. Kaupan päälle hauskat välispiikit ja mainiot pyrot sekä räjähteet ja valot, ei voi paljoa muuta vaatia. Maailmanluokan show, jota kelpaa esitellä missä vain!! 10/10

Tämän vuoden paras keikka tähän mennessä! :)

ps.Ennen kaikkea bändillä näytti olevan lavalla hauskaa yhdessä!
KISS World Tour 2008
MrQ
02.01.2008 01:33:18
jännää miten suomessa turusta vihataan lähes poikkeuksetta ja kokonaan, mutta ulkomailla tilanne on ihan toinen. :D
LNA
02.01.2008 02:53:15

Ohh.. täällähän on keskustelu käynyt kuumaksi. Tylsäksi, mutta kuumaksi.

Sitä vaan, että nyt olen ehtinyt kuunnella kosolti uutta levyä, ja mainitsisin että petyin suuresti. Oncen jälkeen oli helppoa odottaa paljon. Pettymykseni ei johdu niinkään uudesta laulajasta kuin albumin Oncea reippaasti heppoisammasta materiaalista. Lisäksi harmittaa se, että yhtyeen taitavin laulaja on pistetty vetämään vain yksioikoisia, lähinnä yhtä tai kahta nuottia takovia "autotallihuutomelodioita" (merirosvobiisiä lukuunottamatta, toki). Olisi hällä ollut rahjetta paljon siistimpiinkin juttuihin, mielestäni.
joukov
02.01.2008 02:59:44 (muokattu 02.01.2008 03:00:16)
Soitto raikasi ja taustanauhat pauhasivat synkassa.

Hoho!

Taattua m.net-laatua ja allekirjoitusainesta.

Luuletko, että tuo on itsestään selvyys? :)

Heti mieleen tulee esim. White Zombien taustanauhasekoilu MTV gaalassa ja tuore Van Halenin jenkkikiertueella Greensborossa tapahtunut sekoilu. http://www.boingboing.net/2007/10/19/van-halen-recorded-j.html
KISS World Tour 2008
arppah8
02.01.2008 03:15:12

Heti mieleen tulee esim. White Zombien taustanauhasekoilu MTV gaalassa ja tuore Van Halenin jenkkikiertueella Greensborossa tapahtunut sekoilu. http://www.boingboing.net/2007/10/19/van-halen-recorded-j.html

Hoo, muistan ton WhiteZombie-vedon. Oli aika surkuhupaisaa kuultavaa.
I rather be a jerk than being hip like you.
milkcow s calf
02.01.2008 11:22:46

Näin eilen töllöstä heidän live-toimintaa, ja pannukakku lassahti.

Ai, että ihan töllöstä näit.... No on sinulla sitten kanttia arvostella keikkaa.

Itse olin paikalla ja olen vähän eri mieltä. Mutta sehän on vain minun mielipiteeni.
Mitä pienempi vika sitä isompi leka.
M!Xu
02.01.2008 15:31:41 (muokattu 02.01.2008 15:36:25)

Ihan helvetin kova veto tuo eilinen jäähallikeikka oli. Sanokaa mitä sanotte, kyllä se metallia on, ihmeen kummasti se vaan jytisee.

MrQ: Mutta taiteelista tuo musiikki kun nimenomaan EI ole. Se on viimeisen päälle viritettyä, täsmämitoitettua ja totaalisen särmätöntä popmusiikkia josta saa ja tuleekin pitää jos se sattuu potkimaan.

Eikös taide ollutkaan täysin vastaanottajan mielipiteistä kiinni?? Mihin helvettiin on hukkunut lause taide ei ole objektiivista?
Pöö.
MrQ
02.01.2008 16:20:50
Ihan helvetin kova veto tuo eilinen jäähallikeikka oli. Sanokaa mitä sanotte, kyllä se metallia on, ihmeen kummasti se vaan jytisee.

MrQ:

Eikös taide ollutkaan täysin vastaanottajan mielipiteistä kiinni?? Mihin helvettiin on hukkunut lause ?

ei ne toisiaan poissulje. voihan sitä toki sanoa että kyseessä on taidetta. tällöin pitää venyttää se termi kuvaamaan aku ankkaa ja muuta viihteellistä, kevyttä ja harmitonta kulttuurin muotoa.

kutsutaan sitten jatkossa apulantaakin metalliksi. himmiätä runttaa niilläkin.
aivokuolio
02.01.2008 16:27:14
ei ne toisiaan poissulje. voihan sitä toki sanoa että kyseessä on taidetta. tällöin pitää venyttää se termi kuvaamaan aku ankkaa ja muuta viihteellistä, kevyttä ja harmitonta kulttuurin muotoa.

kutsutaan sitten jatkossa apulantaakin metalliksi. himmiätä runttaa niilläkin.

Ihan vain pakko kysyä teikäläiseltä mikä vimma se on koittaa täällä mullitella? Keskustelun ymmärrän kyllä ja sen että et bändistä pahemmin välitä mutta käytät yllättävän paljon aikaa ja energiaa siihen että tuot sen toistuvasti esille. Ei mitään henkilökohtaista siis, mietin vain että mistä into jatkuvaan mollaamiseen?

Kaikenlainen keskustelu on aina hienoa, selkeä sekä hauska ilmaisu on plussaa ja sulta löytyy molempia. Oli vain pakko kysyä tätä silkasta mielenkiinnosta.
VIISIKKO.
vt1100
02.01.2008 19:33:39
Eiköhän nää foorumit ole juurikin tarkoitettu sitä keskustelua varten, ja jos kaikki vaan kehuu niin tylsäksi menee. Itsellä on NW:stä vähän kaksijakoisia ajatuksia... Tuossa taannoin käytiin keikalla T:reen jäähallilla ja olihan se hyvä veto, ei siitä mihinkään pääse. Itse DPP levynä on jäänyt hyllyyn pölyttymään muutaman kuuntelukerran jälkeen, jotenkin tuntui että oli nopeasti kuunneltu levy vaikka on ahdettu täyteen tavaraa. Ehkä tuo vielä löytyy jossain vaiheessa uudestaan.

Tarjan aikaiset levyt joutuivat kuitenkin b-varastoon, sen verran itsellä Aneten mukaan tulo vaikutti ettei vanhojakaan jaksa enää.

Off-topiccina, pisti silmään tuolla aiemmin kommentti että "silloin kun oltiin nuoria niin kaikki oli paskaa" :-) Itse on kyllä pystynyt reilusti tunnustamaan että tykkää kuuntelemastaan musiikista, vai onko kyseessä joku punk-tyylin asenne sitten kun ei auta tykätä mistään? Vai olenko väärän ikäinen (s. -70)?
Deep Shadow
03.01.2008 12:07:26 (muokattu 05.01.2008 04:09:35)
Itse olin tuolla jäähallikeikalla ja ihan hyvä oli meininki. Indica oli ihan ok lämppäri, ja väitän kyllä, että siellä oli myös paikalla ihmisiä, jotka indicasta diggailivat, eivätkä ablodit tulleet säälistä, kuten joku täällä väitti. Ainakin minun vieressäni oli kaksi innokasta partasuuta, jotka täysillä olivat mukana Indican osuuden aikanakin.

Nimimerkki monumentti totesi tuossa muutamaa sivua aiemmin televisiosta näkemänsä pätkän perusteella, että lavatoiminta vastasi puolikuolleen lahnan keinahtelevaa päätä. Ilmeisesti kyseessä on ollut joku pieni pätkä joka on näytetty esim. uutisissa? Joka tapauksessa, paikanpäällä olleena täytyy sanoa, että puolikuolleissa lahnoissa riittää energiaa, jos tuota vertausta halutaan käyttää. Nuo naurettavat finnileuat tosiaankin näyttivät viihtyvän lavalla varsin hienosti, ja kyllä siitä menosta näki, että keikkoja on jo uudenkin laulajan kanssa takana.

Hyvä mieli jäi tuosta keikasta ainakin minulle.
Leuka maassa kohti uusia murheita
DaKiller
03.01.2008 15:37:15

Löytyykö tuosta White zombiesta videota? Aika hupaisa oli tuo vainhaalee.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)