Aihe: Kysymys slide-kitarasta
1
veskuh71
27.12.2007 19:32:58
Kysäisen tässä toverini puolesta vähän slide asiaa.

Tarviiko normaali s-kitaraan tehdä mitään muutoksia, jos aikoo slideä alkaa soitteleen? Olen joskus jostain 80-luvun Hifi-lehdestä lukenut "tee itse slide-kitara" ohjeen joka lienee vieläkin tallessa. Siinä neuvottiin viilaamaan nauhat otelaudan tasalle ja mikitykseenkin taisi olla jotain muutoksia.

Missään muualla en ole sittemmin törmännyt moisiin brutaaleihin keinoihin. Neuvotaan vaan ottamaan putki käteen ja liu'uttelemaan.

Mikä siis mahtaa olla "oikea" tapa?
jukkasil
27.12.2007 19:54:34

Kielet korkeammalle kuin normaalisti ja kitara avovireeseen,tosta voit aloittaa.
Kitaranrakennusyritelmää: http://windyhilllguitars.blogspot.com/
VesaK
27.12.2007 22:01:22

Siinä neuvottiin viilaamaan nauhat otelaudan tasalle
Mikä siis mahtaa olla "oikea" tapa?

Kuten missään muussakaan asiassa absoluuttisen oikeaa tapaa ei ole. Se on ainakin varmaa että nauhojen poistolla tai niiden otelaudan tasoon viilaamisella menee hyvä keppi pilalle. Yleensä slideä soitettaessa tarvitsee ottaa myös otelautaan painettuja otteita, joten nauhat on kyllä hyvä olla olemassa. Seuraavat seikat jeesaavat alkuun pääsemisessä:

- Hieman paksummat kielet: Fendereissä 0.11 - 0.12 setti ja Gibsoneissa 0.12 - 0.13 setti
- Nosta kieliä tallan päästä. Sopiva korkeus on siinä kun slidellä liuteltaessa kielet eivät enää rämise nauhoja vasten.
- Sopiva mikki, Itse tykkään liutella kaula humbuckerilla, toiset Telen talla mikillä...
- Lisää hieman gainia vaikka säröpedaalilla. Tällä saat mukavasti lisää rouheutta ja sustainia liutteluun.
- Leikkaa kitaran tonella tai vahvistimen treble säädöllä pahimmat diskantti kilinät
- Hae mieleisesi viritys, avoin E on aluksi helpoin

Noilla jutuilla pääsee alkuun. Tämän jälkeen edessä onkin loppu elämän mittainen harjoittelurupeama sekä kokeilujen viidakko erilaisilla soundella, vireillä, slideputkilla jne.
veskuh71
28.12.2007 18:50:07
Oukei kiitosta.

Toverin kitara ei järin kallis ole, mutta silti tuntuisi hullulta viilata se "pilalle". Kitarassa on nyt todennäköisimmin (taidan uskaltaa olla varma) 009 kielisetti. Kapine on stratomallinen, eikä siinä ole humbuckereita.

Välitetäänpä terveiset. Itse jatkan alkutaipalettani normaalisoitannalla, ainakin toistaiseksi :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)