Aihe: Sleeppaus..mitä se on?
1 2 3
Stone
23.12.2007 21:03:45

Olen joskus kuullut/lukenut jostain "blues ukoilta" opituilta sleeppaus tekniikasta..mitä se oikein on?
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
-J.-
23.12.2007 21:05:26 (muokattu 23.12.2007 21:06:19)
Olen joskus kuullut/lukenut jostain "blues ukoilta" opituilta sleeppaus tekniikasta..mitä se oikein on?

No totta kai se on SwWWWwwwWweeppausta slap-tekniikalla......
-Tilutuksen harjoittaminen vaatii vikkeliä sormia ja aivan kuten muukin kitaran käyttäminen, pitkiä hiuksia. Suuresta egosta, nahkahousuista ja lavakarismasta on myös etua tilutuksessa
Leper Messiah
23.12.2007 21:07:55
Bluesmiehien pitää muistaa soittaa sooloissa tarpeeksi hitaasti ja pitää taukoja. Tämän takia he usein käyttävät ns. "sleeppaustekniikkaa", ja nukkuvat tahdin-pari soolon aikana. Näin sooloihin saadaan dynamiikkaa ja rytmiikkaa.

...kannattaa kuitenkin tarkastaa, ettei vain olisi eksynyt väärä kirjain tuohon sanaan, ehkä etsimäsi termi on sweeppaus?
siitä aiheesta lisää FAQ:ssa: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=50207
Osta demo!
Menisit sinä kasvamaan ja olemaan jollekulle pienemmälles besserwisser. -ngli
saastara
23.12.2007 21:57:26 (muokattu 23.12.2007 21:58:21)
Voihan se olla myös, että tarkoitetaan slangisanaa "sleepaus", jota ainakin itse olen kuullut viljeltävän.. Tarkoittaa rytmin huojumista.. Sitä siis, että ei kiskota preussilaisella tarkkuudella tasatahtia vaan vähän nojaillaan edes ja taaksepäin siinä rytmissä..

Yleensä tämä on rytmisen lahjattomuuden merkki mutta bluespiireissä tätä taidetaan pitää suurena ja mahtavana soitto-ominaisuutena.. ;)
-This is madness! -Madness? This is m.neeeeeeeeeeeet!!!!!!1
Stone
23.12.2007 22:03:43 (muokattu 23.12.2007 22:04:17)

...kannattaa kuitenkin tarkastaa, ettei vain olisi eksynyt väärä kirjain tuohon sanaan, ehkä etsimäsi termi on sweeppaus?

Tarkistin juuri asianyhteyden, mistä olen imuroinut tuon "sanan". Siinä puhutaan hienovaraisesta "SLEEBAUKSESTA"..noin se ainakin oli kirjoitettu.
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
lxi
23.12.2007 22:05:32
"Sleepaus" on sitä kun soitetaan rytmisesti hieman jäljessä. Se voi olla tilanteesta riippuen virhe tai tehokeino, kuten aika lailla kaikki muutkin asiat musiikissa.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua | Projekti: Levyhyllyn järjestelmällinen läpikäynti
kid ego
23.12.2007 22:06:24
Tarkistin juuri asianyhteyden, mistä olen imuroinut tuon "sanan". Siinä puhutaan hienovaraisesta "SLEEBAUKSESTA"..noin se ainakin oli kirjoitettu.

Sitten se on tuo Saastaran mainitsema rytmillinen kikka, ettei siis soiteta metronomin tarkkuudella vaan enemmän fiiliksellä. Niinkään tekniikka se ei ole.
"Hi! My name is Ronald! And your name is DOUCHEBAG!"
kimurantti1
23.12.2007 22:45:02
Sitten se on tuo Saastaran mainitsema rytmillinen kikka, ettei siis soiteta metronomin tarkkuudella vaan enemmän fiiliksellä. Niinkään tekniikka se ei ole.

Kyllä sleebaus tarkoittaa juuri tuota, mitä Nahkis selitti: soitetaan rytmisesti jäljessä.

Ottakaa myös huomioon, että on mahdollista soittaa rytmisesti jäljessä tai hieman etukenossa niin, että soittaja kuitenkin on koko ajan timessa ja metronomin kanssa synkassa.
Les Fender
23.12.2007 22:47:09
Mr Slowhand E.C näyttää mitä se on. Ei ole kiire mihnään.

http://www.youtube.com/watch?v=t-X_KQvSSB8

Taitaa nuoremmat hiivihirmut sleepata oikeasti tuota kuunnellessa;)

Vaatii kovasti taitoa ettei kuulosta kornilta.
"Living is easy with eyes closed!"
Lennu
23.12.2007 23:53:56

Näio jätkät. Vastaavasti nokittaminen on sleebaamisen vastakohta.
Mnetissä provosoitumisen ennaltaehkäisyn edellytys monikossa:
Tunne Lennut.
-JCM
ahvenonkala
24.12.2007 12:56:39

Yleensä tämä on rytmisen lahjattomuuden merkki mutta bluespiireissä tätä taidetaan pitää suurena ja mahtavana soitto-ominaisuutena.. ;)

Heh, tämän takia kai minäkin siirryin hevistä bluussiin. :)
- Alko - Tarvitset vain tekosyyn
brn2sk8
24.12.2007 21:08:11
Sleeppaus: Sleepy sleepperssin jäsenten kautta kuuluisaksi tullut elämäntapa jota kriitikotkin salaa harrastelevat vaikka eiväthän ne vanhat ketut sitä myönnä ;)
Cry Baby and ask me WHY WHY
Kiljotiini
24.12.2007 23:20:35
Kukaan ei sleepaa yhtä hienosti kuin SRV. Se on juuri siinä rajalla, ettei se sleepaa jopa liikaa. On ihan mahdotonta matkia sen komppausta... :D

Mary had a little lambin soolossa on ainakin hemmetin hienoo sleeppausta (siis jos oon ymmärtäny käsitteen oikein)
No voi turhuuksien turhuus kun on turha turhuus. Rölölöö
jPekka
26.12.2007 19:58:58

"Sleepaaminen" (kirjoitusasu vaihtelee) on tosiaan vanha suomenkielinen muusikkoslangisana, joka tarkoittaa soittamista hivenen biitin jälkeen. Amerikaksi "laid back". Vastakohta olisi sitten "kiilaaminen", jolloin soitetaan vähän biitin eteen. Amerikaksi "to rush".

Hyvä muusikko osaa tietysti yhdistää näitä molempia ja vielä lisäksi metronomintarkkaa soittoa tilanteen ja tahdinosan mukaan - New Orleans -tyylihän perustuu juuri siihen että tietyt iskut soitetaan vähän eteen ja tietyt jälkeen, jolloin rytmiin saadaan paljon enemmän henkeä, jännitettä ja elämää.

On tietysti kitaristeja, jotka ovat tehneet sleepaamisesta oman tavaramerkkinsä. Keith Richards tulee ensimmäisenä mieleen. 8-)
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
rattledad
26.12.2007 20:08:56

Kukaan ei sleepaa yhtä hienosti kuin SRV.

Fran Christina soitti aika taakse myös. Olisikohan tuohon bändiin etukenoinen kitaristi sopinutkaan?
Åboensis
29.12.2007 12:48:57

On tietysti kitaristeja, jotka ovat tehneet sleepaamisesta oman tavaramerkkinsä. Keith Richards tulee ensimmäisenä mieleen. 8-)

Keef Riffhardin sleebaushan on liki legendaarista. Mies soittaa niin paljon Wattsin jäljessä että on itse asiassa sen edellä ;D.
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar"
darrell
06.01.2008 23:11:46
Ottakaa myös huomioon, että on mahdollista soittaa rytmisesti jäljessä tai hieman etukenossa niin, että soittaja kuitenkin on koko ajan timessa ja metronomin kanssa synkassa.

Tätä vuoroin etu-/takakenossa vedettyä komppia olen nähnyt sanottavan kelluttamiseksi.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
maple
07.01.2008 00:14:14
Leper Messiah sai plussan! Maanantai painaa jo päälle mutta kyllä hymyilyttää siitä huolimatta! Kiitos.
"The light was yellow, sir." -Elwood Blues
Ville81
07.01.2008 00:34:53
Vaikea kuvitella tilanne, jossa etukenossa soittaminen kuulostaisi hyvältä, vaimitähäh?
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)