Aihe: pitkäkestoisin paristo.
1
pehko
15.10.2007 20:50:04
Elikkäs siis. Kaikkihan tietävät, että paristovalmistajien tuotteilla on kovasti eroa. Näin aktiivielektroniikan aikakaudella elettäessä, kysyisinkin nyt teiltä, kanssa soittajilta, minkä merkkisen pariston olette havainnut kestävän parhaite?
HEAVY...FUCKING...METAL!
ötzi
15.10.2007 21:26:27
Kyllä mää oon duracelilla pisimpään selvinny. Hintakin on muita suolaisempi
Nmittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin
temppari
15.10.2007 21:53:20
Duracelia olen useimmiten käyttänyt, eroja en ole havainnut kun vaihdan noi paristot 2-3 krt vuodessa, enkä siis käytä loppuun. Vanhat käytän loppuun sitten vaikka palovaroittimissa.. ;)
sunder
16.10.2007 14:41:52
Mulla ainakaan ole merkitystä mikä siellä on kun kaikki kestää niin pitkään. Kerran olen vaihtanut 1,5 vuodessa, eikä alkuperäinen patteri ollut vielä lopussa.
Kallekorvola
16.10.2007 20:30:59
duracell ja procell.
Pentinpuro
16.10.2007 21:50:40

Eikös nykyään oo jotain litiumpattereita 9-volttisina. Luvataan kovat kestot. Hintaa noin tuplasti/triplasti alkaaliin verrattuna. Ei siis akkuja vaan kertakäyttöpattereita.
Niin no, no niin
okabass
16.10.2007 23:09:07 (muokattu 16.10.2007 23:18:56)
Eikös nykyään oo jotain litiumpattereita 9-volttisina. Luvataan kovat kestot. Hintaa noin tuplasti/triplasti alkaaliin verrattuna. Ei siis akkuja vaan kertakäyttöpattereita.

MOI
Litiumpatterissa on se huono ominaisuus, että loppuvaiheessa jännite laskee yhtäkkiä käyttökelvottoman alas. Eli basso saattaa hyytyä jopa kesken piisin. Normaalipatterista (alkali, ruskohiili tms.) kuulee yleensä jo sound chekissä voimakkaiden äänten säröytymisestä, että jännite on liian alhaalla ja voi vaihtaa patterin.

Muistaakseni Ken Smith tai Michael Tobias sanoi (kun ihmeteltiin perus-ruskohiilipatteria hänen $$$$-bassossaan), että basson preamppi ottaa niin pienen virran -pohjalta 1mA- että alkalilla ei saavuteta kestävyysetua. Muistelen samoin kelloparistoista, että alkalista on etua ns. high drain- laitteissa. Eli laitteissa, joissa on suuri virrankulutus.

Aikoinaan käytin UCAR-merkkisiä alkalipattereita, mutta nykyisin mitä sattuu löytymään. Halvimmat Tarjoustalo-pohjaiset paristotkin ovat puhisseet ihan ok. Ainoa on Varta, jota (sattuneesta syystä) en laita bassooni.

Lisäksi mulla on bassossa helposti avattava patterikotelo, ja voin silloin tällöin mitata pariston jännitteen. 7 volttia on ollut mulla ehdoton minimi, mutta kyllä vaihdan monasti jo alle 8 voltissa.
Ceterum censeo moderator esse delendam
Groovelover
17.10.2007 13:52:22
Yhteen aikaan - ihan kai vaan niiden duracellpupumainosten aivopesemänä - ostin vain ja ainoastaan duracellin pattereita, mutta nykyään ostan mitä milloinkin kaupasta käteen osuu, biltema, varta, pirkka-pattereita, you name it. Enkä ole huomannut mitään eroja, sen verran kuitenkin katson että ostan aina alkalipattereita. Enkä osaa siitä todellisesta kestosta sanoa kun vaihdan patterin samaan tahtiin kun kieletkin eli 2 kertaa vuodessa. Eli hyvin todennäköisesti latinkia vielä riittäisi pitkäänkin. Mutta kun EMG-mikeissä ei ole passiivioptiota niin mieluummin vaihdan liian usein, ettei toteudu se kauhuskenaario että basso vaikenee keikalla kesken biisin. Ja eri patterimerkkien välisten soundierojen ruotimisen taidan jättää Eric Johnsonille. =)
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
Satis
17.10.2007 14:03:43
Duracellin olen hyväksi havainnut.
"Go and boil your bottoms, you sons of silly persons"
SaBer
17.10.2007 15:23:30

Olen kuullut suht luotettavasta lähteestä, että Pirkka-paristot valmistetaan samalla tehtaalla kuin duracellit ja niiden pitäisi olla ihan samaa kamaa...
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
jPekka
17.10.2007 17:50:46

Tämän päivän (17.10.) Hesarin Hinta & laatu -sivuilla oli AAA-paristojen suorituskykytesti. (ainakin toistaiseksi netissä vain digilehden tilaajille.) Siitä voi saada jotakin suuntaa myös neppariparistojen kestävyydelle.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
joukov
17.10.2007 20:34:14
Meinasin tänään ostaa muutaman Duracellin ysivolttisen lähisähköliikkeestä. Jätin sitten väliin kun näin hintalapun, 9,50,-/kpl. Elämä on.
Hey! Ho! Let's Go
kondensaattori
17.10.2007 20:37:09
Meinasin tänään ostaa muutaman Duracellin ysivolttisen lähisähköliikkeestä. Jätin sitten väliin kun näin hintalapun, 9,50,-/kpl. Elämä on.

Mitä helevettiä? Yks paristo? Onko ne aina ton hintasia?
pehko
17.10.2007 20:58:09
Mitä helevettiä? Yks paristo? Onko ne aina ton hintasia?

itsekkin katoin biltemassa jotain paristoa ohimennen, mutta hintalappu näytti ihan vitusti. joku 7e. liika tyyristä.
HEAVY...FUCKING...METAL!
Royal Banzai
17.10.2007 23:22:43
Olen kuullut suht luotettavasta lähteestä, että Pirkka-paristot valmistetaan samalla tehtaalla kuin duracellit ja niiden pitäisi olla ihan samaa kamaa...

Veikkaisin, että samasta tehtaasta kuin Vartan paristot. Tulee samanlaisissa pahvipaketeissa.
Leeni
18.10.2007 04:20:02
Veikkaisin, että samasta tehtaasta kuin Vartan paristot. Tulee samanlaisissa pahvipaketeissa.

paketit voi tulla toisaalta...
"one day when someone comes up to you asking for advice you realize that it's never been the equipment at all." - Ken Rockwell
Rämppy
20.10.2007 23:42:38 (muokattu 20.10.2007 23:52:00)

Pirkka- ynnä muissa kauppaketjujen omissa tuotemerkeissä on sellainen homma, että vaikka ne usein tulee samoilta valmistajilta kuin tunnetut merkkituotteet, valmistajat kilpailutetaan säännöllisesti. Näissä tuotteissa taataan "merkkituotteen laatutaso", mutta ei välttämättä sitä minkä merkkituotteen. Pääasia on, että tietty laatutaso säilyy. Elikkäs vaikka ulkonäkö pysyisikin vuodesta toiseen samana, saattaa tavara olla aivan eri valmistajan tuote. Näinhän se menee monissa merkkituotteissakin, mutta etenkin näissä kauppaketjujen omissa tuotteissa.

Hesarissa oli hiljattain AAA-paristotesti, ja sen mukaan Daily-alkaliparisto oli aivan huippuluokkaa etenkin hinta-laatusuhteeltaan, mutta myös ihan absoluuttisesti. Pirkka pärjäsi myös hyvin. Hesarin mukaan maailmassa ei ole hirveän montaa paristotehdasta, joten samoissa tehtaissa valmistetaan monen merkkistä paristoa. Kuitenkin reseptit vaihtelee merkeittäin, joten sama tehdas ei tarkoita että tavara olisi samaa.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Leeni
21.10.2007 04:40:46
Elikkäs siis. Kaikkihan tietävät, että paristovalmistajien tuotteilla on kovasti eroa. Näin aktiivielektroniikan aikakaudella elettäessä, kysyisinkin nyt teiltä, kanssa soittajilta, minkä merkkisen pariston olette havainnut kestävän parhaite?

kerran puolessatoissa vuodessa pitää vaihtaa. oli merkki mikä tahansa.
"one day when someone comes up to you asking for advice you realize that it's never been the equipment at all." - Ken Rockwell
okabass
21.10.2007 05:36:45 (muokattu 21.10.2007 05:50:13)
Kinalainen, legandaarinen Efelantti-paristo on paras. Niitä kun vielä jostain maaseudulta, esimerkiksi Stadin hesasta, löytäisi.
Ceterum censeo moderator esse delendam
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)