Itse, kun olen myöhään herännyt surf- ja rautalanka musiikkiin,niin tunnen tarvitsevani vähän johdatusta.Räyhäkkäitä biiseja tunnen,mutta etsin hiukan hitaampaa ja ballad-tyylistä vrt. Sleepwalk-tyylistä tunnelmointia. Seuraavia biisejä olen muutellut jo tyyliin "istuvaksi" Katri-Helena :Syysunelmat Armi ja Danny :Tahdon olla sulle hyvin hellä Judy Garland :Somewhere over the rainbow Olisi mukava tehdä vähän muitakin erilaisia valintoja kuin ne itsestään selvyydet,kuten Walk,don't run ja Wipeout. Siksi pyydän vinkkejä. |
Mika Antero 12.10.2007 09:53:48 | |
---|
Onko Venturesinkin tutuksi tekemä Green fields liian itsestäänselvä ehdotus? Jari Sillanpään Satulinnasta vois saada version, tosin enemmänkin semmoisen räyhäkkäämmän. Ei sinulla sattuis olemaan linkkiä noihin omiin versioihisi...? Olisi mukava kuunnella. ...rusahteli särkyessään. |
töissätäällävaan 12.10.2007 11:39:49 | |
---|
Ikävä kyllä ei .Olen niin nyypiö,etten vielä omista sellaista kalustoa ,jolla äänittää.Bossin Br-600 on kuitenkin jossain Saksan ja Suomen välillä ja niin eespäin..Mutta eri asia sitten kehtaanko ikinä mitään julkisesti esittää.Minulla kun ei ole bändiä,ainoastaan Alesis-16 rumpukone soittokaverina.. Olen sellainen seinille soittelija...Lähinnä. |
belarusman 12.10.2007 23:17:13 | |
---|
Jep! Tutustuppa Los Straightjackets nimiseen surfpumppuun ja sen koko tuotantoon. Sieltä löytyy hienoja tunnelmapaloja kuin myös tiukempaa rutistusta. the Untamed Youth-orkalta löytyy kans hienoja slovarikappaleita.Jon & the Nightriders on myös loistava....yheltä levyltä löytyy mm.versio vanhasta Phil Spector hitistä "Be my Baby"!Että esimerkiksi tämmötissii olis.... Crossroads calling... |
Demo Harrison 19.10.2007 12:54:45 | |
---|
Jukka Kuoppamäen "Sininen ja valkoinen" - liekö jo puhkisoitettu juttu? Tuon stykin toteuttaisin tosin riehaampana versiona tyyliin Dick Dale & The Ventures. Itseasiassa yritinkin 10 vuotta sitten tuollaista toteutusta basistikaverini ja rytmikoneen kanssa. Halusin biisin alkuun ja säkeistöjen väliin Pipelinen bassokuviota ja kertsien loppuun sitten Walk Don't Runin. Laahaavasta versiostamme puuttui kuitenkin sellainen autotallisaundimainen räväkkyys ja lopputulos hautautui hiekkaan. Rauhallisempaan instru-tunnelmointiin voisivat 60-luvun italoiskelmät olla kivoja - tyyliin Come Prima, Cuando Calienta El Sol, La Bambola... Ehkä jokunen muukin rautalangan venyttäjä on hoksannut nuo? Kuulin jonkun (itselleni) no-name-rautalankabändin soittavan Come Primaa Helsingissä Euroviisujen aikoihin. Siitä muistuikin mieleeni Luxemburgin euroviisu vuodelta -65 (laulaja France Gall), jota soittelin kitarainstruna aikanaan yhden bändiprojektini kanssa. En yritäkään nyt sönköttää sitä ranskankielistä biisin nimeä, "Vahanukke" laulettiin muistaakseni suomeksi? |
donpepe 19.10.2007 13:04:31 | |
---|
Pikkasen ohi aiheesta mutta kaivappa esiin Nono Söderbergin kitarainstrulevyt. Molemmat on aivan upeita teoksia ja piisivalinnoissa on muutama loistoveto. - I scream, you scream, we all scream for icescream - |
Anarkiapurilainen 28.12.2007 13:12:45 | |
---|
Tom Pettyn Heartbreakers-taustabändi teki salanimellä hienon surf-levyn vuonna 1997. Blue Stingrays-nimellä julkaistu Surf-N-Burn sisältää lähinnä originaaleja ja Goldfinger-bondteeman. Tyylikkäissä retrokansissa julkaistulla levyllä on myös hieno feikkihistoriikki vuonna 1959 perustetusta ja sittemmin unohdetusta Blue Stingrays-orkesterista, jonka musiikin uudelleenjulkaisu tämä levy tietysti on. Tältä levyltä löytyy hyviä biisejä ja sovituksia varastettavaksi, ja muutenkin on mielenkiintoista kuunnella rauhallista surffia, joka ei oikeastaan kuulosta Venturesilta eikä rautalangaltakaan. |
töissätäällävaan 28.12.2007 16:30:25 | |
---|
Olen ottanut vinkeistä jo kaikenlaista haltuun,erityisesti Los Straitjackets ja kotimainen The Charades inspiroi ja sitten kaikki ne musiikin tyylit,joita ei tullut nuoruudessa arvostettua,kuten Italoiskelmät,ranskalaiset ja kotimaiset ja sen sellaiset. Viisikymppisenä perustan bändin !. |
ProfOfHifi 15.02.2008 21:48:02 | |
---|
Bomboras, Messer Chups, Phantom Surfers, Ghastly Ones, Man or Astroman?, Impala, Deadbolt, Satans Pilgrims... tuli noin äkkisältään mieleen. Suomessakin on ja ollut ainakin Laika & The Cosmonauts, Mutants ja Hypnomen. Pakko laittaa vielä loppuun Link Wray vaikka ei surffia olekaan :) |
sub zero 15.02.2008 21:55:56 | |
---|
innostuin joskus noista dick dalen biiseistä ja yritin kuunnella lisää 1960-luvun surfia jonkun parin cd:n kokoelman voimalla. pettymys kuitenkin kohtasi, kun muilla bändeillä olikin soundit selvästi dalea ponnettomammat ja grooveakaan ei meinannu löytyä silleen. dalen "surf beatin" alussa se rumpukomppi on esim tosi groovaava, kun taas surfariksen kuuluisan "wipeoutin" levytys on grooveltaan mielestäni kyllä huono ikävä kyllä. samoin the chantaysin "pipelinen" alkuperäislevytys on soundeiltaan ihan hirveä, vaikka olen tottunut kuuntelemaan kyllä kaikkea lo-fi-musiikkia ja usein nimen omaan pidän semmoisesta. siis muilla 1960-luvun surfartisteilta en ole kuullut semmoista hyvää rock-soundia kuten dalelta. tosin dalehan olikin soundin edelläkävijä fender-vahvistimiensa kanssa. varmaan nää on liian tylyt tuomiot, mutta tämmöinen kokemus mulla oli. venturesin "walk don't run" on kyllä älyttömän hyvä biisi, siitä tykkäsin. huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale |
ProfOfHifi 16.02.2008 09:20:22 | |
---|
innostuin joskus noista dick dalen biiseistä ja yritin kuunnella lisää 1960-luvun surfia jonkun parin cd:n kokoelman voimalla. pettymys kuitenkin kohtasi, kun muilla bändeillä olikin soundit selvästi dalea ponnettomammat ja grooveakaan ei meinannu löytyä silleen. dalen "surf beatin" alussa se rumpukomppi on esim tosi groovaava, kun taas surfariksen kuuluisan "wipeoutin" levytys on grooveltaan mielestäni kyllä huono ikävä kyllä. samoin the chantaysin "pipelinen" alkuperäislevytys on soundeiltaan ihan hirveä, vaikka olen tottunut kuuntelemaan kyllä kaikkea lo-fi-musiikkia ja usein nimen omaan pidän semmoisesta. siis muilla 1960-luvun surfartisteilta en ole kuullut semmoista hyvää rock-soundia kuten dalelta. tosin dalehan olikin soundin edelläkävijä fender-vahvistimiensa kanssa. varmaan nää on liian tylyt tuomiot, mutta tämmöinen kokemus mulla oli. venturesin "walk don't run" on kyllä älyttömän hyvä biisi, siitä tykkäsin. Pitää sitten kuunnella noita uudempia surf orkestereita, esim. Bomborasilla ja Treblemakersillä kyyti on aika vinhaa. Man or Astromanillakin on hyvällä kyydillä meneviä ralleja, mutta niiden tapa soittaa surfia on vähän hassu :) |
Mäci 17.02.2008 14:30:31 | |
---|
Bomboras, Messer Chups, Phantom Surfers, Ghastly Ones, Man or Astroman?, Impala, Deadbolt, Satans Pilgrims... tuli noin äkkisältään mieleen. Itselläkin herännyt innostus tuohon surffi-kamaan.Mistähän noiden ja muidenkin levyjä löytyisi suomesta? Sure I like country music and I like mandolins, but right now I need a Telecaster through a Vibrolux turned up to 10...John Hiatt |
ProfOfHifi 17.02.2008 14:36:12 | |
---|
Itselläkin herännyt innostus tuohon surffi-kamaan.Mistähän noiden ja muidenkin levyjä löytyisi suomesta? Importejahan ne on suurin osa. Stupidosta, Fennicasta, Jungle Recordsista ja Miettisen postimyynnistä (ei enää olemassa) mä olen noita vuosien varrella ostanut. |
sub zero 17.02.2008 17:44:23 | |
---|
tuohon otsikkoon ja ensimmäiseen viestiin viitaten... rautalanka ei ole surf-musiikin tyyli, se on jotain ihan muuta. vihaan sitä. huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale |
weelie 18.02.2008 10:05:20 | |
---|
rautalanka ei ole surf-musiikin tyyli, se on jotain ihan muuta. Kovasti on tulkintakysymys tuo, sanoisin. Mun mielestäni surffi on mielestäni rautalankaa, muttei välttämättä päinvaistoin. Surffia on tietysti joidenkin mielestä Beach boys ja Jan&Dean, mutta se nyt lienee taas ihan toinen asia. Shadows on mielestäni tylsä, mutta Ventures on rautalankaa, soittaa samoja biisejä hyvinkin samaan tapaan, mutta siinä on potkua. http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8 |
sub zero 18.02.2008 11:26:47 | |
---|
Kovasti on tulkintakysymys tuo, sanoisin. Mun mielestäni surffi on mielestäni rautalankaa, muttei välttämättä päinvaistoin. surf on tietynlaista rock'n'roll instrumentaalia, rautalanka iskelmäinstrumentaalia huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale |