Aihe: s-filtteröinti
1 2
Janie Jones
28.09.2007 00:42:45

Tietäisikö joku (ei-ammattilaiselle) pikalääkettä pahan kuuloisin s-kirjaimiin? Jokin eq-, kompressori-, limitointikikka? Tuli äänitettyä levyllinen laulua Mojave-putkimikillä, jonka jäljessä on jotain aika pahankuuloista suhnukorostusta jokaisen ässän kohdalla.. Perkele. Miksaaja (ammattilainen) osaa varmaan nämä jotenkin korjata, mutta pitäisi täällä kotistudiossa Pro Tools LE.llä editoida lauluja, ja eihän näitä ässiä pysty kuunteleen.. Ei tunnu tuo ylikorostus häviävän millään. Ässät pitkiä ja suhnuja. Kiitän vinkeistä jo etukäteen.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing you should hear me play piano" (The Smiths)
Roksennus
28.09.2007 01:17:40
Tietäisikö joku (ei-ammattilaiselle) pikalääkettä pahan kuuloisin s-kirjaimiin? Jokin eq-, kompressori-, limitointikikka? Tuli äänitettyä levyllinen laulua Mojave-putkimikillä, jonka jäljessä on jotain aika pahankuuloista suhnukorostusta jokaisen ässän kohdalla.. Perkele. Miksaaja (ammattilainen) osaa varmaan nämä jotenkin korjata, mutta pitäisi täällä kotistudiossa Pro Tools LE.llä editoida lauluja, ja eihän näitä ässiä pysty kuunteleen.. Ei tunnu tuo ylikorostus häviävän millään. Ässät pitkiä ja suhnuja. Kiitän vinkeistä jo etukäteen.

Leikkailet EQ:lla ylä-ääniä siitä kohtaa missa suhisee... Jos ei toimi niin koitetaan jotain muuta.
"Time's never wasted when you're wasted all the time!"
Hornanturska
28.09.2007 01:28:33
Onkos tossa Le:ssä De-esser plugaria? Nehän on juurikin tuohon hommaan tarkoitettuja.
"...jos mättöä kaipaat ja sulla on alle 50 vattine paska vahvari ni unohda mätöt, mikit ei vaa joteki anna sitä säröö?itteki jouduin hankkii 50 wattise ibanezi" - MEGA_DETH
Timo JM
28.09.2007 08:46:39

Mun oman kokemukseni mukaan mikään s-limitteri ei toimi riittävän tehokkaasti silloin kun ässät sihahtaa oikein voimakkaasti. Ei muuta kuin käsipelillä jokainen yksitellen...
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
Esp
28.09.2007 09:35:43

Onkos tossa Le:ssä De-esser plugaria? Nehän on juurikin tuohon hommaan tarkoitettuja.

On.

Tuohon yliterävään ässään on hankala vaikuttaa jälkikäteen, paras vaihtoehto on aina tehdä asialle jotain jo äänitysvaiheessa. Itse olen jotenkin ylivainoharhainen ässien suhteen ja viilaan niitä niin kauan äänitystä aloittaessa, ettei sihahda varmasti.

Ensin katsotaan mikä mikrofoni olisi sopivin laulajan äänelle, sen jälkeen jos tällä mikillä ässä vielä sihahtaa, kuunnellaan ja kokeillaan kummalta puolelta suuta laulajan ässä ulostuu. Jos nämä eivät auta, niin sitten ruvetaan pistämään lyijykynää kuminauhalla grillin pintaan kapselin keskikohtaan (tai no, itse en ole tätä joutunut vielä koskaan tekemään sijoittelulla ja mikin valinnalla on pärjännyt tähän asti) jonka kuulemma pitäisi auttaa noihin teräviin ässiin.

Jälkikäteen tuon ongelman kanssa voi puljata de-esserillä, volumeautomaatiolla, EQ:lla sekä EQ-automaatiolla (eli rankempi leikkaus niihin kohtiin missä ässä sihahtelee). Myös erittäin nopealla attackilla varustettu kompressori voi auttaa noihin, jos jaksaa säätää sen kanssa.
Täh?!?
Locrian
28.09.2007 11:05:45
Miksaaja (ammattilainen) osaa varmaan nämä jotenkin korjata, mutta pitäisi täällä kotistudiossa Pro Tools LE.llä editoida lauluja, ja eihän näitä ässiä pysty kuunteleen.

Auts... Tähän tää on menny...
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
Janie Jones
28.09.2007 13:10:38

Kiitos kiitos! Onhan täällä tämmöinen de-esser, kun sokea alkaa näkeä. Eipä ole tullut tarvetta ennen, ja 700-sivuista manuaalia ei ole tullut kuin selailtua sieltä täältä...

Ne oli semmoisia pitkään suhahtavia ylisuhnuja (ei niinkään yliteräviä sihauksia) ne ässät, etenkin läheltä vedetyissä otoissa. Vaan kappas, de-esser ylämiddleen ja pieni eq-lisäys yläpäässä tekee niistä melko kelvollisen kuuloisia.

Kyllä, tähän tää on menny. Miksipä sitä kuuntelis jotain tyhmän kuuloista jos siihen pystyy samantien vaikuttamaan :)
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing you should hear me play piano" (The Smiths)
Locrian
28.09.2007 13:56:51
Kyllä, tähän tää on menny. Miksipä sitä kuuntelis jotain tyhmän kuuloista jos siihen pystyy samantien vaikuttamaan :)

Niinpä. Kun oikeesti sen pitäis olla suurinpiirtein: "miksi äänittää mitään tyhmän kuuloista kun siihen pystyy jo silloin vaikuttamaan."
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
Janie Jones
28.09.2007 15:41:14

Niinpä. Kun oikeesti sen pitäis olla suurinpiirtein: "miksi äänittää mitään tyhmän kuuloista kun siihen pystyy jo silloin vaikuttamaan."

No voi juma. Ei ku kaikki äänitetään paskasti ja korjataan miksauksessa mitä pystytään. Pidätkö sä mua vähän tyhmänä vai?

Mikissä oli muutoin erittäin hyvä soundi. Mä nyt vaan halusin heti kättelyssä eroon tästä studion jälkeen havaitsemastani tiettyjä ottoja koskevasta s-ongelmasta, ja ehkä hieman dramatisoin sitä ekassa viestissäni, okei?
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Locrian
28.09.2007 15:49:36
No voi juma. Ei ku kaikki äänitetään paskasti ja korjataan miksauksessa mitä pystytään. Pidätkö sä mua vähän tyhmänä vai?

Mikissä oli muutoin erittäin hyvä soundi. Mä nyt vaan halusin heti kättelyssä eroon tästä studion jälkeen havaitsemastani tiettyjä ottoja koskevasta s-ongelmasta, ja ehkä hieman dramatisoin sitä ekassa viestissäni, okei?

No voi juma että joku on herkkänä. Anteeksi suuresti. Koskapa tätä ketjua lukevat muutkin niin halusin tuoda esiin asian joka valitettavasti on totta enenevissä määrin. Viestistäsi ei todellakaan käynyt ilmi että saundi oli erittäin hyvä ja vain muutamassa otossa oli pieni sibilanssi ongelma.

Mä en pidä ketään tyhmänä. Tulkitsen vain kirjoituksia ja reagoin niihin.
Janie Jones
28.09.2007 15:53:13

No voi juma että joku on herkkänä. Anteeksi suuresti. Koskapa tätä ketjua lukevat muutkin niin halusin tuoda esiin asian joka valitettavasti on totta enenevissä määrin. Viestistäsi ei todellakaan käynyt ilmi että saundi oli erittäin hyvä ja vain muutamassa otossa oli pieni sibilanssi ongelma.

Mä en pidä ketään tyhmänä. Tulkitsen vain kirjoituksia ja reagoin niihin.

No ei kai sitä nyt levyllistä lauluja ihan arvalla valitulla mikillä lähdetä äänittämään. Mä oon herkkä taiteilijasielu. Rauha?
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Janie Jones
28.09.2007 15:58:04

Peace out. Rock on!

Yeah! Kiitos samoin.
dewil
29.09.2007 12:10:30

Viikon vinkkinä: Niitä S-limittereitä voi ja saa käyttää useampiakin peräkkäin, eri taajuusalueilla, mikäli yhdellä ei tunnu pärjäävän.
Niin ja S-limitteri on oiva työkalu muihinkin äänilähteisiin, kuin lauluun. (Esim ylikireisiin overeihin tms...
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Locrian
29.09.2007 14:54:44
(Esim ylikireisiin overeihin tms...

Jep. Kannattaa testata myös akustisessa kitarassa ja erittäin räikeissä ja transienttipitoisissa synaliideissä...
jPekka
29.09.2007 16:15:14

Niin ja S-limitteri on oiva työkalu muihinkin äänilähteisiin, kuin lauluun. (Esim ylikireisiin overeihin tms...

Minua kokeneempi neuvoi joskus, että sillä voi myös vaimentaa virvelimikkiin vuotanutta haikkaa.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
Timo JM
29.09.2007 16:52:14

Niitä S-limittereitä voi ja saa käyttää useampiakin peräkkäin, eri taajuusalueilla, mikäli yhdellä ei tunnu pärjäävän.

Ei se kuitenkaan auta jos ässät sihahtaa pahasti.

Joo, joskus auttaa overeissa ja joskus ei.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
Janie Jones
30.09.2007 02:01:44

Mielenkiintoisia vinkkejä, kiitos, testaanpa minäkin. Erityisesti ylikireät overheadit ovat joskus tulleet vastaan.
ITTAM
30.09.2007 10:36:26
Volume automation is your friend

Matti
Der Nahcbar
30.09.2007 11:53:54

1. Tee kopio vokaaliraidasta.
2. Leikkaa siitä kaikki muu pois, jätä ässät.
3. Ota "ässä raidasta" kopio.
4. Käännä toisen ässä raidan vaihe.
5. Lähetä kaikki yllämainitut raidat samaan grouppiin.

Nyt voit muokata ässiä ihan niin kuin haluat manipuloimalla "normaali vaihteessa" olevaa ässäraitaa. Grouptrackiin voit sitten pistää normaalit vokaalin prosessoinnit ja jos esim kompressoinnin jälkeen ässät taas häiritsee, voit palata nätisti hienosäätämään s-raitaa.

Ässien pilkomisessa menee toki aikaa, mutta se onki hyvä tehdä hyvissä ajoin ennen varsinaisen miksauksen alottelua vaikka edellisenpäivän miksaussessioiden jälkeen kun korvat ovat jo niin väsyneet ettei mitään kriittisempää audiohommaa pysty tekemään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)