lasa 12.09.2007 17:09:27 | |
---|
eli lukiessani jonkun säveltäjän elämäkertaa ,tuli tämmöinenkin asia esiin . Eli mitähän tämä "kultainen leikkaus" tarkoittaa musiikissa , geometriasta se kyllä on tuttu.. |
wrshredder 12.09.2007 19:36:56 | |
---|
Tämänkin olisi voinut laittaa tossa ylhäällä olevaan jelppikerhoon. Ja vastaus löytyi ekalla google haulla.. kokeilitko? http://edu.ouka.fi/~leenapie/kultamus.htm Ei millään pahalla. Siis jos olet uusi täällä m.netissä. TÖ MOUST SÄTISFAIN FIILIN JUU KÄN KET IN TÖ TSIM IS TÖ PAMP!!!1 |
Sävis 12.09.2007 21:00:53 | |
---|
Itse olen eniten törmännyt kultaiseen leikkaukseen jonkun suuren muodon yhteydessä. Esim. jonkun ison orkesteriteoksen huippukohta on kultaisen leikkauksen mukaisessa kohdassa. Helmiä sioille. |
piiska2 21.09.2007 10:24:41 | |
---|
Itse olen eniten törmännyt kultaiseen leikkaukseen jonkun suuren muodon yhteydessä. Esim. jonkun ison orkesteriteoksen huippukohta on kultaisen leikkauksen mukaisessa kohdassa. Paljonkos se oli desimaalilukuna...meinaan, että jos esim. kertoo kappaleen tahtimäärän löytääksen sen? Onko se n. 0,6 Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones |
Pentinpuro 21.09.2007 23:15:57 | |
---|
Eikös tuo ole aikalailla 2/3. Samoin musiikissa kuin muissakin taiteissa huippukohta löytyy monesti sieltä. Niin no, no niin |
Paljonkos se oli desimaalilukuna...meinaan, että jos esim. kertoo kappaleen tahtimäärän löytääksen sen? Onko se n. 0,6 N. 1,618. Toisinpäin ajateltuna (1/toi) on aika läheltä tota 0,6:tta kyllä. Tiedän miten ärsyttävää se on hokea että kaikki löytyy Wikipediasta tai Googlesta sekunnissa, mutta linkitän tän kuitenkin: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kultainen_leikkaus Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. |
piiska2 25.09.2007 21:43:33 | |
---|
N. 1,618. Toisinpäin ajateltuna (1/toi) on aika läheltä tota 0,6:tta kyllä. Tiedän miten ärsyttävää se on hokea että kaikki löytyy Wikipediasta tai Googlesta sekunnissa, mutta linkitän tän kuitenkin: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kultainen_leikkaus Siinä oli mielestäni asiasta aika vaillinaisesti. Joonas Kokkonen on käyttänyt tietoisesti kultaista leikkausta muistaakseni muuallakin kuin Viimeisissä kiusauksissa. Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones |
okkis 25.09.2007 21:58:08 (muokattu 25.09.2007 21:58:49) | |
---|
voisiko joku hyväntahtoinen vielä antaa muutaman esimerkin kultaisen leikkauksen soveltamisesta musiikissa. Ihan vain selvennyksen vuoksi muillekin tätä threadia lukeville, että minulle |
piiska2 01.10.2007 16:30:43 | |
---|
voisiko joku hyväntahtoinen vielä antaa muutaman esimerkin kultaisen leikkauksen soveltamisesta musiikissa. Ihan vain selvennyksen vuoksi muillekin tätä threadia lukeville, että minulle Hieman yksinkertaistaen, mutta kuitenkin... Jos kappaleessa on tahteja X-kappaletta, niin kerro se n. 0.6:lla ja siellä on tahti, jossa on joku huippikohta, esim. harmonisesti. (Mozart saattoi lykätä vaikka kohtalokkaan dimin). Ammattisäveltäjät keksii varmaan fiksumpia esimerkkejä. Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones |
sellisti 01.10.2007 18:32:53 | |
---|
Hieman yksinkertaistaen, mutta kuitenkin... Jos kappaleessa on tahteja X-kappaletta, niin kerro se n. 0.6:lla ja siellä on tahti, jossa on joku huippikohta, esim. harmonisesti. (Mozart saattoi lykätä vaikka kohtalokkaan dimin). Ammattisäveltäjät keksii varmaan fiksumpia esimerkkejä. En ole ammatti- enkä edes amatöörisäveltäjä, mutta ymmärtääkseni juuri tuosta on useimmiten kysymys. Kai sitä suhdelukua voi sitten soveltaa kappaleen muihinkin elementteihin, niin kuin jotain sarjallista tekniikkaakin. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
baron 04.10.2007 23:14:25 | |
---|
En ole ammatti- enkä edes amatöörisäveltäjä, mutta ymmärtääkseni juuri tuosta on useimmiten kysymys. Kai sitä suhdelukua voi sitten soveltaa kappaleen muihinkin elementteihin, niin kuin jotain sarjallista tekniikkaakin. No eiks tää oo itsestään selvä: Perusblueskierron 8:n tahdin kohdalla tehdään jotain dramaattista ja sehän on kultainen leikkaus!! Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius) |
piiska2 05.10.2007 17:22:42 (muokattu 05.10.2007 17:25:08) | |
---|
No eiks tää oo itsestään selvä: Perusblueskierron 8:n tahdin kohdalla tehdään jotain dramaattista ja sehän on kultainen leikkaus!! Enpä ole tullut ajatelleeksi tuota aikaisemmin, mutta tosiaan, V7 tulee sointukierron kultaisessa leikkauksessa. Muuten..Monet huippukohdat, mitkä sävellyksissä ovat kultaisen leikkauksen kohdalla, syntyvät varmaan vaistonvaraisesti. Siinä on varmaan jotain "luontevaa". Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones |
niiskuneiti 22.10.2007 18:18:34 | |
---|
Muuten..Monet huippukohdat, mitkä sävellyksissä ovat kultaisen leikkauksen kohdalla, syntyvät varmaan vaistonvaraisesti. Siinä on varmaan jotain "luontevaa". Luulen, että "vaistonvarainen" voi tarkoittaa myös opittua, eli olemme tottuneet, että huippukohta on musiikissa kultaisen leikkauksen kohdalla. "Ei ole konstikaan olla rohkea, jos ei pelota." Tove Jansson |