Aihe: Ammattilainen vai amatööri? (Määrittelyapua, pliis..)
1 2 3 4
LNA
18.09.2007 14:59:00

Koska ammattilaisuuden ja amatööriyden ero on usein ja monissa tapauksissa varsin hienoinen; veteen piirretty viiva; niin ajattelinkin gallupinomaisesti kysyä, mikä juuri Sinun mielestäsi tekee musiikin parissa työskentelevästä ammattilaisen tai amatöörin?

Aiheesta on varmasti ollut jo kymmeniä keskusteluita. "Muusikko vai soittaja":n lisäksi en tähän hätään muita löytänyt, ja tuo kyseinen lanka ei anna kovin selkeitä vastauksia omaan kysymykseeni.
Toki, jos sopiva lanka löytyy, niin linkittäkää tähän ja lukitkaa tms.

Paljon kiitoksia jo etukäteen vastauksistanne.
Pieni rumpalipoika
18.09.2007 15:10:28

Mä ajattelen tätä oikeastaan kahdella tapaa.

Musiikillisessa mielessä ammattilainen voi olla sellainen joka on taidoiltaan "ammattilaistasoa", eli käytännössä ammattiopinnot on suoritettu esimerkiksi jossain alan oppilaitoksessa, oli se sitten 2. asteen konservatorio, ammattikorkeakoulu tai korkeakoulu.

Ja tietysti ammattilainen on myös sellainen, joka itsensä elättää työtään tekemällä. Tämähän ei välttämättä vaadi juuri minkäänlaista laajempaa musiikillista osaamista, jos ajattelee vaikkapa joitain rock-orkestereita.
Rummut nurin ja nussimaan!
Umas
18.09.2007 15:49:11

Ammattilainen = tekee elantonsa musiikista
amatööri = Soittaa sillon tällöin
soittaja = on aktiivisesti bändikuvioissa tai musiikin kans tekemisissä yms... ...saa palkan kaljana =D

...oonko yhtään juonessa kiinni?
http://www.addictinggames.com/bonelessgirl.html
Super-Jari
18.09.2007 16:08:17
Ammattilaisuus kai edellyttää koulutusta. Tai ainakin itte tajuan asian niin. Alalla kuin alalla.
"Kun näkee maailman monesta kulmasta niin löytyy jokaiselle paikka"
Umas
18.09.2007 16:19:34

Ammattilaisuus kai edellyttää koulutusta. Tai ainakin itte tajuan asian niin. Alalla kuin alalla.

Kaikkiin ammatteihin ei vaadita koulutusta... kokemuskin riittää...
Trey
18.09.2007 16:40:54
aika moni käyttää tota amatööri ammattilais-sanaa apunaa, kuten:

"en oo ammattilainen, ei mun tartte osata: lukee nuotteja, soittaa korvakuulolta, oppi biisiä kun joku opettaa etc."

mun mielestä yksikään rock-bändiläinen ei voi pitää itseään ammattilaisena...
hapan
18.09.2007 16:48:29

"en oo ammattilainen, ei mun tartte osata: lukee nuotteja, soittaa korvakuulolta, oppi biisiä kun joku opettaa etc."

Eli siis Led Zeppelinin, AC/DC:n, Guns 'n' Rosesin, Rolling Stonesin ym. pitkänlinjan jätkät on siis amatöörejä? Sulla on hyvät käsitykset asioista.
Umas
18.09.2007 17:30:59 (muokattu 18.09.2007 17:31:30)

...sanoi kaupungin orkesterin tuubisti. =O

edit. Mene sanomaan vaikka ville valolle että se on amatööri =P
Teijo K.
18.09.2007 17:40:09

Mitenhän toi Darryl Jones? Kun se soittaa Rolling Stonesissa, niin sehän on tavallaan rock-bändiläinen. Mutta toisaalta ei ne sitä vakijäseneksi ole huolinut, vaan palkollinenhan se vaan siinä on, joten sit tavallaan se taas ei ole rock-bändiläinen.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend.
Sir Härö
18.09.2007 18:13:20
Ammattilainen kai on se heppu joka elättää itsensä musiikilla. Levykaupan myyjä ---> Truu ammattilainen :)
Vaikka mielipiteeni muuttuu usein, se ei muuta sitä tosiasiaa että olen aina oikeassa!
Janus
18.09.2007 18:23:51
...sanoi kaupungin orkesterin tuubisti. =O

edit. Mene sanomaan vaikka ville valolle että se on amatööri =P

Ei Ville Valosta tee ammattilaista se, että se on menestyvä rock-tähti, vaan päinvastoin. Sama pätee noihin aikaisemmissa viesteissä tiputeltuihin rock-legendoihin (itse asiassa Led Zeppelinistä Jimmy Page ja John Paul Jones olivat jo valmiiksi hyvin työllistettyjä studiomuusikkoja ja täysiä ammattilaisia ennen Zepukoiden perustamista).
Umas
18.09.2007 18:29:26

Ei Ville Valosta tee ammattilaista se, että se on menestyvä rock-tähti, vaan päinvastoin. Sama pätee noihin aikaisemmissa viesteissä tiputeltuihin rock-legendoihin (itse asiassa Led Zeppelinistä Jimmy Page ja John Paul Jones olivat jo valmiiksi hyvin työllistettyjä studiomuusikkoja ja täysiä ammattilaisia ennen Zepukoiden perustamista).

En löydä pointtia tuosta jutustasi.
Mun mielestä tässä asiassa kuin esim. pokeri maailmassa nuo ammattilais amatööri luokitukset menevät yks yhteen.
Kun kuitenkin itse oppimisen kauttakin pystyy itsensä elättämään
Janus
18.09.2007 18:34:23
En löydä pointtia tuosta jutustasi.

Yritämme uudestaan.

Ei Ville Valosta tee ammattilaista se, että se on menestyvä rock-tähti.
Ville Valosta tekee menestyvän rock-tähden se, että se on ammattilainen.
Umas
18.09.2007 18:38:11

Yritämme uudestaan.

Ei Ville Valosta tee ammattilaista se, että se on menestyvä rock-tähti.
Ville Valosta tekee menestyvän rock-tähden se, että se on ammattilainen.

Kyl mä ton jutun tajusin... mutta en ymmärrä pointtia. Kuinka rokkibändiläiset eivät voisi olla ammattilaisia.
Lauri
18.09.2007 18:39:22 (muokattu 18.09.2007 18:41:41)

Ammattilainen tekee ammatikseen (eli työkseen), mitä sitten ikinä tekeekin.
Jaava
18.09.2007 18:57:35
Suomen kielessä sana ammattilainen on vähän häilyvä, mutta jos ajattelemme vaikka englanniksi niin professional viittaa nimen omaan korkeamman tason koulutuksen saaneeseen osaajaan. Sanaa profession ei edes voi käyttää vaikkapa siivoojan ammatista.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Sutela
18.09.2007 19:22:55
Mene sanomaan vaikka ville valolle että se on amatööri =P

Heh, luulen kyllä että Valo osaa nuotit ja teoriat, sillä onhan hän aikoinaan opiskellut Pop & Jazz konservatoriossa.
Janus
18.09.2007 19:26:33
Kuinka rokkibändiläiset eivät voisi olla ammattilaisia.

Kyllähän ne voikin, jos käyttäytyy kuin ammattilaiset, soittaa/laulaa kuin ammattilaiset ja täyttää muutenkin ammattilaisen kriteerit.
Sertzo S
18.09.2007 20:18:14
Harrastelija, kouluttamaton, kentän kehittämä, itseopiskellut oivaltaja ja näillä koulutuksilla ammatissaan työtään tehnyt, velkansa maksanut, perheellinen omistusasunnossaan asuva, sivuraitella oleva humppamuusikko. Määrittelyt jääköön muiden arvioitaviksi otsikkoon nojaten.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)