Aihe: Taistelu nettilatailua vastaan!
1 2 3 4 516 17 18 19 2030 31 32 33 34
Feggy
10.09.2007 19:55:38

Enpä muuten tullut aikaisemmin ajatelleeksi, että tuo allofmp3 on ihan selkeä piraattijärjestö. Nehän hankkii rahallista hyötyä tekemällä laittomia kopioita ja myymällä niitä.

Tämähän on ollut varsin selvää koko ajan. Mikään rehellinen firma ei pystyisi kattamaan edes kulujaan sillä hinnalla millä levyjä tuolla myydään.
Uutta Lockmania
Thomy
10.09.2007 20:00:22
Teosto on pankkitoimintaa harjoittava, itseisarvoksi muuttunut ja jäsenistönsä edusta piittaamatta omaa etuaan ajava instanssi, joka verhoilee häikäilemättömän toimintansa esiintymällä näennäisesti kaikkien eduksi, mutta joka todellisuudessa pyllistää samanaikaisesti kaikkiin niihin suuntiin joiden puolesta se sanoo toimivansa.

Ou jeah ! Ja Ismo Alanko, Tuomari Nurmio, J.Karjalainen, A.W.Yrjänä, Maija Vilkkumaa, Toni Wirtanen, Kauko Röyhkä, Jonna Tervomaa, Hector, Samuli Putro, jne., jne., jne... ovat vaan niin v*tun tyhmiä etteivät tajua asiaa...kysyisivätpä Jäykkikseltä, pärjäisivät paljon paremmin !
Jaava
10.09.2007 20:02:25
Jos suomalainen ostaa venäläisen piraattituotteen, niin eikö sen maahantuomti ole laitonta?
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Thomy
10.09.2007 20:04:10
...itseasiassa varmaan lähes kaikki levyttävät suomalaiset muusikot tekevät jotain päiväduunia, oli se sitten sivutoimi tai pääasiallinen tulonlähde.

Tämäpä oli minulle aivan uutta tietoa !
Jaava
10.09.2007 20:27:19
Tämäpä oli minulle aivan uutta tietoa !

Täytyy muistaa, että levyttäviä artisteja on aivan tuhottoman suuri määrä. Ne oikeasti menestyvät ovat hyvin pieni ryhmä.
McNulty
10.09.2007 20:53:24
Mieleeni tuli tämmönen ongelma: Eikös tämä johtaisi vain siihen, että kaikki lataisivat 24/7 yhden kuukauden ajan ja sitten heillä olisi 120000Gb materiaalia koneella sillä kahden kympin hinnalla. Mistä ne korvaukset sitten maksettaisiin?

Ai niin että uutta materiaalia ei tule lainkaan? Ja kyllä sillä satasella letkullakin hetki menee lataillessa satoja elokuvia, tv-sarjoja, levyjä jne. Ja se että jotkut lataavat isolla letkulla ei tarkoita sitä että kaikki Härmän liimatukat lataisivat. Kenties siinä panostettaisiinkin massaan, eli käyttäjäkunta on esim. miljoona jäsentä, jolloin tuotto olisi ihan retee kuukaudessa.

Ongelmanahan toki onpi se, että jossain kaveriporukassa yksi (nopeimman letkun omaava) lataa ja kaverit maksavat hälle tuosta kuukausimaksusta osansa ja saavat sitten hänen kauttaan materiaalin. No, mutta eikös se ollut lain mukaan ihan sallittuakin kopioida "muutamalle kaverille"?

Uskoisin että moni tällä hetkellä laittomuuksia harrastava ja kiinnijäämisen riskejä pohdiskeleva nuori/aikuinen varmasti maksaisi tuon kuukausisumman ja lataisi huolettomasti laillista materiaalia. Tällainen palvelu voisi myös tuoda tarvittavaa asennemuutosta.
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
Thomy
10.09.2007 20:54:56 (muokattu 10.09.2007 20:56:01)
Täytyy muistaa, että levyttäviä artisteja on aivan tuhottoman suuri määrä. Ne oikeasti menestyvät ovat hyvin pieni ryhmä.

Ok...ymmärän pointtisi jossain määrin, kun puhut "levyttävien muusikoiden" sijaan "levyttävistä artisteista". Tunnen itse aika pahuksen monta tyyppiä, joiden verokortissa lukee tuo "muusikko", eivätkä he juuri muita hommia tee. Harvapa heistäkään tietenkään pelkästään levyttää, mutta eivätpä he tee myöskään varsinaista ns. päiväduunia.

Näiden latailu- ym. tekijänoikeuskeskustelujen ongelma ylipäätään tuntuu varsin usein olevan se, että niin monille on -huolimattomuuttaan tai muuten- epäselvää mitä oikeastaan merkitsevät sanat muusikko, artisti, tai tekijä. Ne kun eivät aina automaattisesti tarkoita samaa - paitsi tietysti joillekin, joiden ylimielisyys niputtaa koko homman "käpyjen keräilyksi" (kuten Jäykkis asian joskus aiemmin ilmaisi)
jäykkis
10.09.2007 21:39:33
Jos suomalainen ostaa venäläisen piraattituotteen, niin eikö sen maahantuomti ole laitonta?

Laitonta on, ei saa tuoda maahan. Yksi rikotaan ja asia jäänee siihen, mutta useammasta rapsahtaa myös ankara sakkorangaistus.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
kondensaattori
10.09.2007 22:30:38
No, nykytilanne on tämä. Onko tietoa, onko noita kuukausimaksullisia lataamoita tulossa lähiaikoina?
McNulty
11.09.2007 00:35:02
No, nykytilanne on tämä. Onko tietoa, onko noita kuukausimaksullisia lataamoita tulossa lähiaikoina?

Kai se on vasta suunnittelijoiden ja insinöörien pöydällä... jos sielläkään. Arvailuahan se on ja vain ehdotus jostain "tulevasta toimintamallista". Voi olla ettei tule koskaan...

Tässä olen nimenomaan jokusen kerran koittanut sanoa että lailliset tahot ovat toimineet tällä kentällä vähän turhan verkkaisesti. Toivotaan että kyseessä on dieselveturi-efekti, eli kunhan sen ison läjän saa liikkeelle, niin sitten menoa ja meininkiä riittää. Eihän tässä vasta ole ollut kuin 10-15 vuotta aikaa tehdä jotain :)
Neljä Ruuvia
11.09.2007 06:48:20
Ai niin että uutta materiaalia ei tule lainkaan? Ja kyllä sillä satasella letkullakin hetki menee lataillessa satoja elokuvia, tv-sarjoja, levyjä jne. Ja se että jotkut lataavat isolla letkulla ei tarkoita sitä että kaikki Härmän liimatukat lataisivat. Kenties siinä panostettaisiinkin massaan, eli käyttäjäkunta on esim. miljoona jäsentä, jolloin tuotto olisi ihan retee kuukaudessa.

Ongelmanahan toki onpi se, että jossain kaveriporukassa yksi (nopeimman letkun omaava) lataa ja kaverit maksavat hälle tuosta kuukausimaksusta osansa ja saavat sitten hänen kauttaan materiaalin. No, mutta eikös se ollut lain mukaan ihan sallittuakin kopioida "muutamalle kaverille"?

Uskoisin että moni tällä hetkellä laittomuuksia harrastava ja kiinnijäämisen riskejä pohdiskeleva nuori/aikuinen varmasti maksaisi tuon kuukausisumman ja lataisi huolettomasti laillista materiaalia. Tällainen palvelu voisi myös tuoda tarvittavaa asennemuutosta.

Mun mielestä ongelma on siinä ettei toi kuitenkaan poista p2p latailua ja muuta vastaavaa toimintaa.
Se tekisi mun nähdäkseni kaiken vähänkin vanhemman musan arvottomaksi ja sitä kerääntyisi johonkin mystisille yksityisille servereiille niinkuin varmaan jo on osin tapahtunutkin.

Toinen asia on vielä se että mä en ihan tajua tota että puhutaan että musaa pitäis tehdä vaan puhtaasti musan vuoksi mutta eihän se haittais jos siinä levyn kannessa lukisi että "in co-operation with Chiquita and Coca-Cola Company",mua ainakin vähän haittais.
Nyt niiden ei sentään tarvii näkyä,Seagrameiden ynnä muiden omistajien.
McNulty
11.09.2007 08:56:43
Mun mielestä ongelma on siinä ettei toi kuitenkaan poista p2p latailua ja muuta vastaavaa toimintaa.

Sen poistaminen kokonaan on suhteellisen mahdoton juttu. Minun mielestäni näissä asioissa tulisikin olla realisti.

Se tekisi mun nähdäkseni kaiken vähänkin vanhemman musan arvottomaksi ja sitä kerääntyisi johonkin mystisille yksityisille servereiille niinkuin varmaan jo on osin tapahtunutkin.

Eihän se sitä arvottomaksi tee, ainakaan kulttuuriarvoa ajatellen. Muutenkin 30-40 vuotta vanhasta musiikista aika harvoin maksetaan enää täyttä hintaa.

Toinen asia on vielä se että mä en ihan tajua tota että puhutaan että musaa pitäis tehdä vaan puhtaasti musan vuoksi mutta eihän se haittais jos siinä levyn kannessa lukisi että "in co-operation with Chiquita and Coca-Cola Company",mua ainakin vähän haittais.

Millä tavalla se, kuka maksaa levyn kustannuksia, vaikuttaa levyn sisältöön? Jos minä saan julkaistua omaa materiaalia ilman kompromissejä sen avulla että levyn takakannessa on joku postimerkin kokoinen graafinen kikkari, niin sellainen saa silloin olla. Siinähän nimenomaan on rahoitettu sitä omaa juttua.

Nyt niiden ei sentään tarvii näkyä,Seagrameiden ynnä muiden omistajien.

Minusta sitten on ihan turha ruikuttaa kustannuseristä ja niiden kasvusta, joka syö voittomarginaalia. Lopputuotteiden hinnanlasku yhdistettynä alati nouseviin juokseviin menoihin ja muihin kustannuksiin = voittomarginaalin pieneneminen. Omasta asennevammastaan ei kuitenkaan kannata syyttää yksistään waretusta ja piratismia (ps. ei ole henkilökohtaisuus vaan osoitettu kaikille 70- ja 80-luvulle jämähtäneille toimijoille ko. alalla joiden mantra on osastoa "silloin myytiin tän verran ja nyt tän verran vähempi".) No, jossain vaiheessahan se nähdään, kuka ampui ja ketä jalkaan.
Neljä Ruuvia
11.09.2007 09:23:34
Millä tavalla se, kuka maksaa levyn kustannuksia, vaikuttaa levyn sisältöön? Jos minä saan julkaistua omaa materiaalia ilman kompromissejä sen avulla että levyn takakannessa on joku postimerkin kokoinen graafinen kikkari, niin sellainen saa silloin olla. Siinähän nimenomaan on rahoitettu sitä omaa juttua.
Entä jos mun arvot menee ihan ristiin . Jos mä haluan tehdä cd:n jonka nimi on "I'm not a fuckin' gay banana company owning moron" ,mun on vaikea saada tolle sponssia. Nyt mä vielä kuitenkin voin saada Esekkiä ynnä muuta. Ainoa kelle tää vallitseva järjestelmä ei toimi on tyyliin ELISA joka ei sitä sano mut niitten liikenteesssä on varmasti downloadit iso osuus.
Suomessa ei oo niin uskalettu mainostaa mutta esim. Irlanissa oon nähnyt mainoksia joissa kehutaan laajakaistaa puhtaasti sillä kuinka sillä voi ladata musaa ja leffoja.
Neljä Ruuvia
11.09.2007 09:25:47
Kai se on vasta suunnittelijoiden ja insinöörien pöydällä... jos sielläkään. Arvailuahan se on ja vain ehdotus jostain "tulevasta toimintamallista". Voi olla ettei tule koskaan...

Tässä olen nimenomaan jokusen kerran koittanut sanoa että lailliset tahot ovat toimineet tällä kentällä vähän turhan verkkaisesti. Toivotaan että kyseessä on dieselveturi-efekti, eli kunhan sen ison läjän saa liikkeelle, niin sitten menoa ja meininkiä riittää. Eihän tässä vasta ole ollut kuin 10-15 vuotta aikaa tehdä jotain :)

Se vielä tähän että oon mäkin kuullut noista systeemeistä jo kauan sitten mut se on aina perustunut siihen että " tää on teille promoa,ei me haluta maksaa mitään".
Jaava
11.09.2007 10:46:58

Muutaman vuoden sisällä yhteysnopeudet ovat jo sitä luokkaa, että musiikki kappaleita tulee letkusta läpi useampi sekunnissa. Jos tunnissa on 3600 sekuntia niin ei siinä kovin pitkään menisi käyttää musakauppojen tarjonta loppuun. Ja kuten jo sanottu, jo julkaistu materiaali muuttuisi käytännössä arvottomaksi. Ja mikäli se olisi laillista ja hyväksyttävää, niin kuka ei sitä tarjontaa kokonaan käyttäisi? Sitäpaitsi se tuotto jäisi kauas nykyisestä, kun ne levittäjäfirmatkin ottaisivat osansa tuotosta. TO.tuloiksi ei jäisi kovin paljoa, ainakaan ladattuihin tiedostomääriin nähden.
Suomessa ei muuten taida olla miljoonaa internet liittymää.

Toinen ongelma tulee siinä vaiheessa kun ne Härmän liimatukat ovat jo käyttäneet sen tarjonnan, eivätkä enää halua maksaa kahtakymppiä siitä että kerran kolmessa kuukaudessa tulee hyvä julkaisu, jonka he tosiaan haluavat. Palaamme loppujen lopuksi samaan tilanteeseen.

Tämä ajatus on vähän niin kuin kommunismi. Toimisi täydellisesti, mikäli kaikki ihmiset noudattaisivat yhteiskunnan sääntöjä ja ohjeita, eivätkä olisi ahneita paskoja. Sinänsä kannatettava muutosajatus kuitenkin.
j0nas
11.09.2007 11:07:46 (muokattu 11.09.2007 11:11:34)

Sulla on varmaan joku nerokas idea jolla p2p latailu saadaan loppumaan?

Edit.

Sutela:
Joo, en mä tarkoittanutkaan sun kuuntelunautintoa. Hyvä biisi on edelleen hyvä biisi. Vaikka joku soittaisi Finlandiaa pyykinkuivaustelineellä, niin se on silti hyvä biisi. Comprende?
Thomy
11.09.2007 11:20:27
Vaikka joku soittaisi Finlandiaa pyykinkuivaustelineellä, niin se on silti hyvä biisi.

vaan eipä taitaisi herua lupaa Sibben perikunnalta moiseen, ovat aika tiukkana näissä asioissa...
McNulty
11.09.2007 12:24:25 (muokattu 11.09.2007 12:35:59)
Muutaman vuoden sisällä yhteysnopeudet ovat jo sitä luokkaa, että musiikki kappaleita tulee letkusta läpi useampi sekunnissa.

Kyllä sinä saat valokuidun vaikka tänään jos niin haluat ja haluat maksaa. Itseasiassa yhteysnopeudet varmasti tulevat jonkun verran kasvamaan, mutta samalla kyseistä kaistaa kuormitetaan muillakin palveluilla (esim. puhelinliikenne, DigiTV/HDTV jne.)

Eli se 10 tai 100 letku voi hyvinkin olla arkea jokaisen kotona kohta, mutta siihen on kytketty myös paljon kaikkea muuta. Samoin tiedostomuodot voivat muuttua. Esim. FLAC on hyvä esimerkki "lossless audiosta" ja se onkin kooltaan 10x mp3-tiedoston verran. Suhteessa siis homma tasoittuu... Nykyään 1mb liittymä ja 5mb tiedosto, tulevaisuudessa 10mb liittymä ja 50mb tiedosto.

Jos tunnissa on 3600 sekuntia niin ei siinä kovin pitkään menisi käyttää musakauppojen tarjonta loppuun.

No jos tuo on ongelma niin laitetaan aikamäärettä koskevat ratiot päälle, joita voidaan portaittain "vapauttaa" kun palvelua on käyttänyt pitkään. Esim. siten että juuri liittynyt jäsen saa maksimissaan 3 levyä tunnissa, ja 5 vuotta palvelua käyttänyt (siis maksanut) asiakas saa esim. 20 levyä tunnissa tms.

Ja kuten jo sanottu, jo julkaistu materiaali muuttuisi käytännössä arvottomaksi.

Sanottu on, muttei perusteltu. Perustele nyt miksi siitä muuttuisi arvotonta. Jaa ettäkö kukaan ihminen ei enää ostaisi Jimi Hendrixin levyjä palvelusta, koska ne ovat "jo julkaistua vanhaa materiaalia"?

Arvottomaksihan se muuttuu siinäkin vaiheessa kun minä käyn hänen levynsä ostamassa kaupasta. Ostan niitä tasan KERRAN ja yhden kappaleen. En viidesti ja 10 kappaletta samaa kiekkoa.

Ja mikäli se olisi laillista ja hyväksyttävää, niin kuka ei sitä tarjontaa kokonaan käyttäisi?

En usko että sitä kukaan käyttäisi kokonaan. En minä esim. jaksa ladata ilmaiseksikaan japanilaista nintendomusaa. Jotain hevihemmoja ja karvanaamoja ei taas kiinnosta pop ja rap-osastot yhtään. Samoin jos kyseistä palvelua vielä laajennettaisiin musiikkivideoilla, tv-sarjoilla, elokuvilla, keikkataltioinneilla, merchandise-storella, mobiilipalvelulla jne. niin on jo käytännön mahdottomuus jonkun "lataavan aivan kaikki tiedostot". Nyt ei ole tarkoitus puhua mistään pihtiputaan punkbändin keulahahmon perustamasta nettipalvelusta jossa jaossa on ne 13 omakustannetta ja naapurin Liisan seksikuva.

Päivittäin 0day FTP-palvelimille tulee TUHANSIA eri artikkeleita. En tiedä vielä yhtäkään henkilöä joka olisi päivässä saanut kaikki päivän julkaisut (ripit) ladattua. Ei vaikka puhutaan yli 9 gigan valokuidusta (esim. FUNet-tyyliin) ja jolla periaatteessa onnistuu siis gigatavun lataaminen sekunnissa jos vastapää antaa sen verran, ja jos kiintolevyjen raidi on kunnossa.

Sitäpaitsi se tuotto jäisi kauas nykyisestä, kun ne levittäjäfirmatkin ottaisivat osansa tuotosta.

Levittäjäfirmat? Korkeintaan palvelinkustannukset olisivat kiinteitä kuluja. Alkukustannuksia olisi järjestelmän räätälöinti ja materiaalin digitointi (joka ei ole vaikeaa kun se on jo valmiiksi digitaalisessa muodossa kun se nauhoitetaan). "Levittäjäfirma" voisi olla esimerkiksi levy-yhtiöiden yhteinen yhtiö. Ota nyt huomioon että P2P tai muu vastaava tekniikka ei tarvitse mitään nykyisiä distribuutioketjuja ja firmoja.

Ja muutenkin... laskeppa huviksesi millaiset säästöt tulee, kun ei tarvitse painattaa kansia, monistaa cd-aihioita, hoitaa yli valtameren ulottuvaa jakelua laivoilla ja lentokoneilla, ei nykyistä distribuutioketjua, ei vähittäiskauppoja jne. Uskallan väittää että vaikka kyseinen palvelu olisikin tuloeränä pienempi kuin huippukauden levymyynti, niin menoihin suhteutettuna todennäköisesti parempi tulos. Ei ne tulot vaan ne menot!

Suomessa ei muuten taida olla miljoonaa internet liittymää.

Kuka idiootti nyt puhuisi ainoastaan Suomesta markkina-alueena. Mitä jos ajattelisit asiaa hieman laajemmin. Aika monta tuhatta käyttäjää Suomestakin hakee verkosta uusimmat TV-sarjat ja elokuvat. Mitäpä jos ne olisi esim. 20 dollarin kuukausimaksulla saatavissa laillisesti joltain palvelimelta jenkkilästä? Täältä se 10-20000 käyttäjää on aika minimaalinen osa, jos mietitään esim. iTunes-käyttäjäkuntaa ja mikä se potentiaalinen määrä voisi olla tällaiselle palvelulle. Kyllä mielestäni miljoona on aika jees, voipi olla jopa reilusti alakanttiin.

PS. oho... olipas TODELLA REILUSTI alakanttiin: http://www.wired.com/gadgets/mac/commentary/cultofmac/2005/10/69193

"Today, it's music videos and TV shows, but eventually you get to movies," he said. "Apple has a huge audience of 200 million iTunes users, and you'll have music videos, TV shows and movies all in one place."

200 miljoonaa iTunes-käyttäjää ja tuo on vieläpä vuodelta '05. Laskeppa siitä mitä tulee kun kuukausimaksu on 20e ja siitä 10e on palvelun ylläpitoihin ja kustannuksiin käytettävää (ja puolitetaan tuo 200 miljoonaa käyttäjää, koska kaikki eivät varmaankaan hanki musiikkia tai elokuvia sitä kautta iPODiinsa). Eli 10e x 100 miljoonaa... KUUKAUDESSA. Kyllä mä uskoisin että tuollaisella summalla aika moni laillinen taho olisi tyytyväinen. 12x10x100 000 000 vuodessa.

Toinen ongelma tulee siinä vaiheessa kun ne Härmän liimatukat ovat jo käyttäneet sen tarjonnan, eivätkä enää halua maksaa kahtakymppiä siitä että kerran kolmessa kuukaudessa tulee hyvä julkaisu, jonka he tosiaan haluavat. Palaamme loppujen lopuksi samaan tilanteeseen.

Palaammeko? Itse en ainakaan näin jyrkästi ja "faktana" asiaa ilmoittaisi ilman kokeilua. On mielestäni parempi pyrkiä hyvään kuin maata toimettomana sängyllä vikisten piraattien perään. Kokeillaan, katsotaan, tutkitaan, muutetaan... uskon että moni ihminen mielummin maksaa "kohtuullisen summan" siitä että saa laillisesti ladata musiikkia ja elokuvia. Voihan noille nettijulkaisuille tehdä omat päivämäärät... että esim. koko Led Zeppelinin tuotanto tulee 11/2007 jakoon ko. palveluun. Ns. omia sisäisiä julkaisupäiviä. Kyllähän asiakkaita voi koukuttaa monella tavalla, vaikka sitten jollain bonuksilla tms. Eli kun on vuoden ollut jäsen niin saa jotain ekstraa tms.

Minun mielestäni on todella typerää ja suorastaan säälittävää tuollainen negatiivinen asennoituminen kaikkeen. Kyse on kuitenkin yhteisestä tulevaisuudesta ja asioiden saattamisesta paremmalle tolalle. Minun mielestäni silloin on jo aihetta huutaa jipii jos tällainen palvelu saataisiin ihan oikeasit pystyyn ja sille edes muutama vakiokäyttäjä. Tällöin oltaisiin edes pieni askel lähempänä parempaa. Eihän nämä asiat ikinä muutu kertarysäyksellä, mutta parempi sekin kuin tämä vakiokaartin ruikutus ja voivottelu... ja sitten asialle ei kuitenkaan tehdä YHTÄÄN MITÄÄN. Korkeintaan ammutaan kohti viestintuojia ja vittuillaan. Mikään uusi ei kelpaa... senkus hautaudutte sitten sen vanhan mukana. Realiteetit ja pilvilinnat ovat kaksi eri asiaa.
reos
11.09.2007 13:08:28
Tuli vaan mieleen, että mitä sitten tapahtuu, kun kaikki noi iTunes sun muut -asiakkaat on tuolla asiakkaana, saa kaikki levyt huokeeseen hintaan, no nehän on onnellisia. Mutta entä Jape, joka ei koko hommaan oo saanu aikaseks lähtee vielä (vrt. Digitv) ostaako hän levyn kaupasta (hinta?) vai kopioiko kaverilta vai ostaako piraatin torilta jos ei ole kavereita?

Eli nyt kun BC oot saanut mut vakuutettua että toi on hyvä hommeli ja siisti visio, niin mitenkä siirtymäaika ja kuinka oikeudet näiden palvelimien pyöritykseen jaetaan? Saako piratebay, mikrosoft tai Estonian Trade Company tehdä tällä rahaa (mainostulos+kuukausimaksut+muut?)?

Kuinka artisti hyötyy? Korvaus biisien latausten mukaan? Fiksua, mutta miten 1min HC-veto ja 40min progepläjäys, pitäisikö siirtyä minuutti taksaan? Pudotetaanko levylafkat välistä vai tehdäänkö niiden kans erikseen diilit, tyyliin, saatte satatonnii per 6kk, jos saadaan tein koko katalogi levityksee?

Itseasiassa tää sun visio on vitun hieno, digitalisoitumista ei sais vältellä vaan pukkia pitää ottaa sarvista.
basso / 2 vuotta. Lyömäsoitin se on eikä keräilytavara.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)