Aihe: Soolojen soiton opettelu?
1 2
Sutela
09.09.2007 17:48:05 (muokattu 09.09.2007 21:37:14)
No niillä perus 1234 reeneillä oppii soittamaan vaan niitä 1234 -juttuja.

Tämä on yleinen harhaluulo. Tekniikan hiomiseen ne ovat loistavia, mutta kuka käskee niitä käyttämään esim. omissa sooloissa? Ei kukaan. Steve Vain 10 hour workoutissa oli muistaakseni 3 tuntia noita erilaisia 1234-reenejä ja onko Vain biisit sun mielestä pelkkää 1234sta? Tuo 10 hour workout on siis Vain harjoitusohjelma, jolla hän harjoitteli nuorena. Mutta tottakai pitää paljon muutakin harjoitella kuin 1234sta, mutta ne ovat oivallisia tekniikan parantamisessa.

En tosin itse ole paljoakaan jaksanut 1234sia käyttää tekniikan hiomiseen, vaan olen yleensä harjoitellut muiden sooloja. Ja toki siinä mielessä vois olla parempi harjotella muitten sooloja tekniikan parantamiseen, sillä saattaahan niistä saada ideoita omaankin soittoon. Ja ainakin omasta mielestä paljon mielekkäämpää harjoitella oikeita biisejä kuin vain 1234sta päivästä toiseen. Yksilöllinen asia.
Draamajumala
09.09.2007 22:08:48
Tässä on vaarana se, että se "oma" juttu on jotain täysin tyhjänpäiväistä bluestilu-räpellystä. Semmosesta ei ole mitään hyötyä soitonopettelussa.

Edit: Yleensäkin se, että vähän vaikeammat kohdat sivuutetaan "liian vaikeina/mahdottomina", ajaa "yli siitä mistä aita on matalin" -ajattelutapaan.

Jokainen kuitenkin kuuntelee paljon musiikkia ja oppii pelkästään kuuntelemalla. Mielestäni tämä riittää siihen että ottaa muilta vaikutteita, enää ei tarvitse sillä yrittää olla joku muu ja kuulostaa joltain muulta, että orjallisesti soittaa kaiken niinkuin muut ennen sinua ovat ne jo soittaneet.

Ja mielestäni se, että sivuuttaa liian vaikeat/mahdottomat kohdat ja tekee aukoista omiaan on parempi vaihtoehto ja opettavampi kokemus kuin se, että turhautuu ja jättää homman siihen, tai sitten yrittää väkisin soittaa kohdat vaikkei saa niitä menemään. Yksi pahimmista asioista esimerkiksi tekniikka-ja nopeusharjoituksissa on se, että luulee soittavansa jonkin oikein kun väkisin haluaa sen osata ja tämä johtaa siihen että sen tulee aina soittamaan väärin. Homman nimi on siinä, että jos puhutaan esimerkiksi jostain nopeasta kohdasta, niin se miten tämän soittaa erittäin hitaasti ääni kerrallaan, tämä tekniikka on se miten tämä tulisi soittaa myös nopeasti. Nopeus ei saisi tässä mielessä vaikuttaa siihen miltä tämä kohta kuulostaa. Mielipiteitä edelleen, itse olen tämän oppinut kantapään kautta ja olen oppinut läksyni.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)