Aihe: Roland Jazz Chorus JC-50 1 | |
---|---|
![]() 29.08.2007 23:10:10 | |
Ostin tässä eilen Rolandin JC-50 Jazz Choruksen. Hyväsoundinen peli, olen tyytyväinen, kiitos vaan myyjälle! Kolme kysymystä askarruttaa mieltä, joten kysynpäs täältä neuvoa. 1) Vahvistimen takaa löytyy yksi säätöruuvi, josta en tiedä mitä tekee. Johdot menevät piirilevylle paikkoihin 31 ja 32, jos siitä mitään apua on. Itse en löytänyt kytkentäkaaviota mistään. 2) Takapaneelissa on myös yksi liitin, josta ei ole tietoa mikä se on. 3) Eilisen kokeilun perusteella epäilisin etteivät speed- ja depth-säädöt vaikuta chorukseen. Vibratoon vaikuttavat kyllä. Pitäisiköhän noiden vaikuttaa Chorukseenkin tässä JC-50 mallissa. Tuntuisi hölmöltä, jos ei. Mistähän chorus-säätöjen vikaa kannattaisi alkaa etsiä? Pari toivottavasti selventävää kuvaa: http://www.akvarelli.com/roland/roland1.jpg http://www.akvarelli.com/roland/roland2.jpg | |
![]() 30.08.2007 09:14:39 (muokattu 30.08.2007 09:31:17) | |
Ostin tässä eilen Rolandin JC-50 Jazz Choruksen. Hyväsoundinen peli, olen tyytyväinen, kiitos vaan myyjälle! Kolme kysymystä askarruttaa mieltä, joten kysynpäs täältä neuvoa. 1) Vahvistimen takaa löytyy yksi säätöruuvi, josta en tiedä mitä tekee. Johdot menevät piirilevylle paikkoihin 31 ja 32, jos siitä mitään apua on. Itse en löytänyt kytkentäkaaviota mistään. Kysyppä myyjältä, tuo on itse modattu kaiketi, omasta ei sellaista löydy. 2) Takapaneelissa on myös yksi liitin, josta ei ole tietoa mikä se on. Tuotakaan ei ole omassa JC:ssä, mutta minulla on taas Reverb (Foot SW) -liittimen viressä Chorus&Vib out -liitäntä, josta saa stereona nuo efektit. Arvelisin että tuohon on modattu ulkoisen kaiuttimen liitin. E: Ai perhana, tuossa alempana se tuli. 3) Eilisen kokeilun perusteella epäilisin etteivät speed- ja depth-säädöt vaikuta chorukseen. Vibratoon vaikuttavat kyllä. Pitäisiköhän noiden vaikuttaa Chorukseenkin tässä JC-50 mallissa. Tuntuisi hölmöltä, jos ei. Mistähän chorus-säätöjen vikaa kannattaisi alkaa etsiä? Kyllä ne itsellä toimii, ovat vain hyvin laimeita säätöjä, eli eipä kummemmin vaikuta. Stereona ajettuna (ks ylempää) tuntuisivat vaikuttavan selvemmin. Pari toivottavasti selventävää kuvaa: http://www.akvarelli.com/roland/roland1.jpg http://www.akvarelli.com/roland/roland2.jpg Milä vuodelta tuo mahtaa olla tuo pelisi? "Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut IMIK #37 | |
![]() 30.08.2007 09:24:33 (muokattu 30.08.2007 10:07:55) | |
2 - Olisiko tuo line outti, kun näkyy olevan vaan kuulokeliitäntään liitetty ja vastus välissä. | |
![]() 30.08.2007 14:04:40 | |
Kiveltä lainassa olevassa JC-60:ssa näyttäisi olevan jonkinlainen trimmeri samassa kohtaa kuin tuo säätö, mutta ilman selityksiä tässäkin. Vain pieni reikä takapaneelista, josta säätöön yltää ruuvimeisselin kärjellä. "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) | |
![]() 30.08.2007 18:01:52 | |
Kysyppä myyjältä, tuo on itse modattu kaiketi, omasta ei sellaista löydy. Ei osannut myyjäkään sanoa. Esitti arvauksena, että voisi olla jokin kaikuun liittyvä säätö, kuten joissain Fendereissä on ollut. Ei kuitenkaan ollut kokeillut säätöä. Tuo ruuvilla säädettävä potikka näyttää kyllä täysin alkuperäisasennukselta. Potikka on ihan samannäköinen (ulkonäöltään ja merkinnöiltään) kuin etupaneelin potikat, vain arvo heittää eli takapaneelissa on 10k ohmin B-potikka. Piirilevyn eri tinauksia on merkitty violetilla tussilla ja tästä potikasta tulevissa johdoissa on samanlaiset merkinnät. Eli sanoisin alkuperäisasennukseksi. Vahvistin on myyjän mukaan vuodelta -78. Pystyykö vuoden tarkistamaan jotenkin? Tuotakaan ei ole omassa JC:ssä, mutta minulla on taas Reverb (Foot SW) -liittimen viressä Chorus&Vib out -liitäntä, josta saa stereona nuo efektit. Arvelisin että tuohon on modattu ulkoisen kaiuttimen liitin. Tässä näyttäisi olevan vain jakit kolmelle eri jalkakytkimelle: chorus&vibra (samassa), Distortion ja Reverb. Ei lainkaan tuollaista "chorus&vib out"-liitäntää. 2 - Olisiko tuo line outti, kun näkyy olevan vaan kuulokeliitäntään liitetty ja vastus välissä. Kuinkas kannattaa testata kumpiko tässä mahtaa olla kyseessä? Ulkoisen kaiuttimen liitin vai line out? Voinko rikkoa jotain, jos jakista tuleekin signaali ulkoiselle kajarille ja liitän sen raiturin line in -liitäntään? Kyllä ne itsellä toimii, ovat vain hyvin laimeita säätöjä, eli eipä kummemmin vaikuta. Stereona ajettuna (ks ylempää) tuntuisivat vaikuttavan selvemmin. Yritin kuunnella chorusta oikein tarkasti ja en ollut huomaavinani säätöjen tekevän mitään eroa oli asento sitten 0 tai 10. Täytyypä testata uudelleen. | |
![]() 31.08.2007 10:30:55 | |
Ei osannut myyjäkään sanoa. Esitti arvauksena, että voisi olla jokin kaikuun liittyvä säätö, kuten joissain Fendereissä on ollut. Ei kuitenkaan ollut kokeillut säätöä. Tuo ruuvilla säädettävä potikka näyttää kyllä täysin alkuperäisasennukselta. Potikka on ihan samannäköinen (ulkonäöltään ja merkinnöiltään) kuin etupaneelin potikat, vain arvo heittää eli takapaneelissa on 10k ohmin B-potikka. Piirilevyn eri tinauksia on merkitty violetilla tussilla ja tästä potikasta tulevissa johdoissa on samanlaiset merkinnät. Eli sanoisin alkuperäisasennukseksi. Hmm, erikoista. Ei löytynyt googlellakaan mitään, mikä johtuu varmaan siitä että... Vahvistin on myyjän mukaan vuodelta -78. Pystyykö vuoden tarkistamaan jotenkin? ...on noin vanha, omani on -79, lukee ihan takapaneelissa. Kaikki tieto kyseisestä vahvistimesta on kahdeksankymmentäluvun malleista, ainakin mitä netistä löysin. Tässä näyttäisi olevan vain jakit kolmelle eri jalkakytkimelle: chorus&vibra (samassa), Distortion ja Reverb. Ei lainkaan tuollaista "chorus&vib out"-liitäntää. Joo, huomasin kuvasta. Kuinkas kannattaa testata kumpiko tässä mahtaa olla kyseessä? Ulkoisen kaiuttimen liitin vai line out? Voinko rikkoa jotain, jos jakista tuleekin signaali ulkoiselle kajarille ja liitän sen raiturin line in -liitäntään? Tuskimpa tulee, koska se on kytketty rinnan kuulokeliitäntään... Yritin kuunnella chorusta oikein tarkasti ja en ollut huomaavinani säätöjen tekevän mitään eroa oli asento sitten 0 tai 10. Täytyypä testata uudelleen. Hmm. Itse olen huomannut säätöjen "laimeuden", mutta kyllä sen omastani ainakin huomaa. "Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut IMIK #37 | |
![]() 01.09.2007 19:09:08 (muokattu 01.09.2007 19:10:25) | |
Hmm. Itse olen huomannut säätöjen "laimeuden", mutta kyllä sen omastani ainakin huomaa. Varmistin vielä kaverilla, kun kävi tänään testaamassa tuon. Oli samaa mieltä, ei toimi säädöt choruksen kanssa ei. Chorus kyllä tulee kytkimestä päälle siis. Osaisiko kukaan antaa vinkkiä, mistä kannattaisi etsiä syytä säätöjen toimimattomuuteen choruksen kanssa (vibraton kanssa säädöt toimivat loistavasti). Joku johto irti jostain? En ruvennut vielä irrottamaan piirilevyä, kun sen irrottamiseksi joutuu irrottamaan kaikki etupaneelin nappulatkin. Käytiin tänään muuten testaamassa Voxin AD50VT (kahdella 12-tuuman kajarin versio). Oli tarkoitus hommata semmoinenkin, mutta enpä hommaa. Ei kuulostanut miltään tähän verrattuna. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)